Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 juni 2007, 13:20   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard N-VA: Geen tekort aan artsen, wel een tekort aan goedkope werkkrachten

Het universitair ziekenhuis van Jette luidt de alarmbel: "er is een tekort aan artsen". Maar België zit volgens de OESO nog steeds in de top drie van de Westerse wereld als het gaat over het aantal artsen in verhouding tot het aantal inwoners. Er is dus geen tekort aan artsen.

Lees verder...
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2023, 17:03   #2
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.669
Standaard

Tekort aan huisartsen baart Antwerpse dokters grote zorgen: “De stad is in crisis, we stevenen af op een noodsituatie”

Dat komt natuurlijk omdat artsen - net als in het onderwijs - geen hoofddoek mogen dragen ...
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2023, 22:53   #3
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.848
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Tekort aan huisartsen baart Antwerpse dokters grote zorgen: “De stad is in crisis, we stevenen af op een noodsituatie”

Dat komt natuurlijk omdat artsen - net als in het onderwijs - geen hoofddoek mogen dragen ...
Of anders gezegd de vervrouwelijking van het beroep. Ik denk niet dat je nog veel vrouwelijke huisartsen gaat vinden die gemiddeld nog meer dan een halve dag werken.

Ik zie het in de groepspraktijk waar ik ga. 3 jonge vrouwen en 2 (veel) oudere mannelijke artsen. Van die 3 vrouwen zijn er op ieder moment omzeggens 2 niet aanwezig......tijdens de schoolvakanties al bijna helemaal niet. En als het geen vakantie is is er altijd wel 1 die weer zwanger is of zelf zogezegd ziekjes.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2023, 01:40   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.441
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Tekort aan huisartsen baart Antwerpse dokters grote zorgen: “De stad is in crisis, we stevenen af op een noodsituatie”

Dat komt natuurlijk omdat artsen - net als in het onderwijs - geen hoofddoek mogen dragen ...
Ik stel voor dat onze politici eens een dagje in de wachtkamer van "Artsen voor het Volk" gaan zitten.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2023, 06:45   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Ik las net dat er in Limburg 918 leerlingen zijn die een richting volgen waarbij er minder dan 5 leerlingen in één klas zitten.


Leraren te kort?
Jan m'n kloten.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20231102_96989936
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2023, 20:59   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Of anders gezegd de vervrouwelijking van het beroep. Ik denk niet dat je nog veel vrouwelijke huisartsen gaat vinden die gemiddeld nog meer dan een halve dag werken.

Ik zie het in de groepspraktijk waar ik ga. 3 jonge vrouwen en 2 (veel) oudere mannelijke artsen. Van die 3 vrouwen zijn er op ieder moment omzeggens 2 niet aanwezig......tijdens de schoolvakanties al bijna helemaal niet. En als het geen vakantie is is er altijd wel 1 die weer zwanger is of zelf zogezegd ziekjes.
Een arts is (meestal) een zelfstandige.
Een zelfstandige opent zijn winkel, zaak, activiteit ... wanneer hij/zij daar goesting voor heeft.
Als er niet gewerkt wordt, zijn er geen inkomsten.

Ik kan geen zinnig argument vinden om een vrouwelijke (of mannelijke) arts onaardig te vinden, voor het enkele feit dat hij/zij niet meer werkt dan hij/zij goesting heeft.

Iets anders is de verantwoordelijkheid van de ministers van volksgezondheid van de laatste 20 jaar.
Wat iedereen in de sector, zelfs een blinde, zag aankomen (nl. dat die jonge gasten niet bereid zijn om 60 uren per week te werken), zagen zij dus niet aankomen.
Dat is DE schande.

38 Wivina Demeester CVP
39 Roger Delizée PS
40 Laurette Onkelinx PS
41 Magda De Galan PS
42 Jacques Santkin PS
-41 Magda De Galan PS
43 Marcel Colla SP
44 Luc Van den Bossche SP
45 Magda Aelvoet Agalev
46 Jef Tavernier Agalev
47 Rudy Demotte PS
48 Didier Donfut PS
-40 Laurette Onkelinx PS
49 Maggie De Block Open Vld
50 Frank Vandenbroucke Vooruit
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2023, 07:20   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een arts is (meestal) een zelfstandige.
Een zelfstandige opent zijn winkel, zaak, activiteit ... wanneer hij/zij daar goesting voor heeft.
Als er niet gewerkt wordt, zijn er geen inkomsten.

Ik kan geen zinnig argument vinden om een vrouwelijke (of mannelijke) arts onaardig te vinden, voor het enkele feit dat hij/zij niet meer werkt dan hij/zij goesting heeft.

Iets anders is de verantwoordelijkheid van de ministers van volksgezondheid van de laatste 20 jaar.
Wat iedereen in de sector, zelfs een blinde, zag aankomen (nl. dat die jonge gasten niet bereid zijn om 60 uren per week te werken), zagen zij dus niet aankomen.
Dat is DE schande.

38 Wivina Demeester CVP
39 Roger Delizée PS
40 Laurette Onkelinx PS
41 Magda De Galan PS
42 Jacques Santkin PS
-41 Magda De Galan PS
43 Marcel Colla SP
44 Luc Van den Bossche SP
45 Magda Aelvoet Agalev
46 Jef Tavernier Agalev
47 Rudy Demotte PS
48 Didier Donfut PS
-40 Laurette Onkelinx PS
49 Maggie De Block Open Vld
50 Frank Vandenbroucke Vooruit
Zij studeerden op onze kosten.
De maatschappij mag dan toch verwachten dat ze een minimaal aantal prestaties leveren voor die hoge studiekost.
Ik ben akkoord dat het geen 60 uur per week moet zijn, maar nu evolueren wij naar een artsentekort terwijl er eigenlijk voldoende artsen zijn.

Misschien moeten wij ook een halt toeroepen aan de mensen van over de grens.
Als ik zie hoeveel gele nummerplaten er op de parking van de ziekenhuizen van ZOL staan ...
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2023, 13:50   #8
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Zij studeerden op onze kosten.
De maatschappij mag dan toch verwachten dat ze een minimaal aantal prestaties leveren voor die hoge studiekost.
Ik ben akkoord dat het geen 60 uur per week moet zijn, maar nu evolueren wij naar een artsentekort terwijl er eigenlijk voldoende artsen zijn.

Misschien moeten wij ook een halt toeroepen aan de mensen van over de grens.
Als ik zie hoeveel gele nummerplaten er op de parking van de ziekenhuizen van ZOL staan ...
Aangezien artsen zelfstandigen zijn, moeten ze later al niet rekenen op een pensioen. Wees gerust, hun studiekost zullen ze dubbel en dwars terugbetalen, ook al werken ze "maar" 35 uur in plaats van 60. Vergeet trouwens ook niet dat ze gedurende hun stageperiode al gebruikt worden als goedkope werkkracht.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 6 november 2023 om 13:50.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2023, 10:26   #9
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Zij studeerden op onze kosten.
Ik word ziek van dat argument. Mijn oudste doet geneeskunde. Ik kan U verzekeren dat hij uitgezogen wordt tijdens zijn studies. Ik heb het wel over Frankrijk, maar ik denk dat het niet zo verschillend is in Belgie.

De "studies" zelf zijn "koop uw boeken en leer ze van buiten". Zo goed als geen "les" door een professor. De eerste jaren waren: een DVD met video-lessen op die je maar moet bekijken. Nadien was het: hier is de lijst boeken, punt. Enkel multiple choice electronische examens. 1 keer per week een uurtje of twee een professor die wat "gevallen" komt beschrijven die "interessant" zijn.

Dan 3 jaar stage aan 200 Euro per maand, waarbij je een soort van "onderdokter" bent, en dus de kleine dingen doet, de administratie, nu en dan eens een wonde dichtnaaien, helpen bij de operaties (instrumenten aanreiken en zo). Manus van alles die zowel verpleegster, secretaris, receptioniste, en zo nu en dan eens iets meer geavanceerd mag doen onder het toezicht van een OUDERE STUDENT.

Nadien 4 jaar of langer "internaat" waar je iets van een 1500 Euro per maand betaald wordt, en dus "dokter onder toezicht" bent, maar waar je IN DE PRAKTIJK de "hoogste graad" in de dienst bent, en dus ALLE zorg mag verstrekken aan de patienten die naar het ziekenhuis komen. En U ondertussen bezig houden met de studenten zoals je er de vorige jaren zelf een was, en die U in ruil daarvoor helpen met allerlei kleine taken. De "echte" professor die komt zo eens een paar halve dagen per week, en komt ook soms heel boos af als je zelf ten einde raad bent en je hem thuis opbelt (terwijl die VERONDERSTELD is van bij U te zijn, maar er nooit is) omdat je totaal niet weet wat te doen met een patient. Werkweken van 60 uur of meer, met geregeld eens 24 uur wachten, want er IS GEWOON NIEMAND ANDERS in de dienst, en die moet nu eenmaal 1 of 2 "dokters" hebben, dus vis het onderling maar uit hoe de week en de weekend bemand wordt.

Kortom, 7 jaar uitbuiting om de universitaire ziekenhuizen doen te draaien, als tegenprestatie voor uw "studies" die erin bestaan uw eigen boeken te kopen en die helemaal op uw eigen van buiten te leren. Met de "grote eer" om zo heel uitzonderlijk eens een professor te zien en eens een vraag mogen te stellen, die al dan niet op hoongelach dan wel op een echt antwoord onthaald wordt.

Laatst gewijzigd door patrickve : 7 november 2023 om 10:28.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2023, 10:31   #10
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Aangezien artsen zelfstandigen zijn, moeten ze later al niet rekenen op een pensioen. Wees gerust, hun studiekost zullen ze dubbel en dwars terugbetalen, ook al werken ze "maar" 35 uur in plaats van 60. Vergeet trouwens ook niet dat ze gedurende hun stageperiode al gebruikt worden als goedkope werkkracht.
Dit. Ik had niet door, tot ik het langs de andere kant zag, dat als je naar een universitair ziekenhuis gaat, de kans groot is dat de "dokter" die U behandelt, een student is en dat die "niemand" heeft boven hem die toezicht houdt in werkelijkheid.

Als je de "studie omkadering" bekijkt in geneeskunde, vergeleken met bijvoorbeeld ingenieur, dan zijn we op 2 totaal verschillende planeten. Ingenieurs-studies zijn omkaderd, met veel professoren, veel LABO werk die enkel maar dient om de student iets te leren en zo, kortom, met een werkelijke serieuze kost, zonder "maatschappelijke prestatie".
Geneeskunde is "leer het zelf", en uw enige praktijk werk is "prestatie voor het ziekenhuis om patienten te verzorgen". Kortom, kost zo goed als niks, en enkel maar maatschappelijke prestatie.

Laatst gewijzigd door patrickve : 7 november 2023 om 10:35.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2023, 17:36   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Zij studeerden op onze kosten.

Iedereen in Vlaanderen studeert op "onze" kosten.

De maatschappij mag dan toch verwachten dat ze een minimaal aantal prestaties leveren voor die hoge studiekost.

Elke afgestudeerde Vlaming staat het vrij om niet te werken, of in het buitenland te gaan werken.
Pleiten voor hogere studiekosten, en die te kunnen afbetalen eens men later werkt .... ik wil daar wel over filosoferen. In een andere draad.


Ik ben akkoord dat het geen 60 uur per week moet zijn, maar nu evolueren wij naar een artsentekort terwijl er eigenlijk voldoende artsen zijn.

Misschien moeten wij ook een halt toeroepen aan de mensen van over de grens.
Als ik zie hoeveel gele nummerplaten er op de parking van de ziekenhuizen van ZOL staan ...

Akkoord dat er "iets" moet gebeuren, zowel aan de buitenlandse (minderwaardig opgeleide) artsen die hier komen werken, als aan eventuele buitenlandse patiënten. Maar wel in rekening nemen dat die laatste onze economie flink ondersteunen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2023, 06:54   #12
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.669
Standaard

Kan iemand die in Vlaanderen studeerde en zijn hele leven woonde en werkte in het buitenland pensioen kopen en krijgen voor zijn studiejaren ?
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2023, 06:22   #13
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Kan iemand die in Vlaanderen studeerde en zijn hele leven woonde en werkte in het buitenland pensioen kopen en krijgen voor zijn studiejaren ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2024, 07:07   #14
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Tekort aan goedkope werkkrachten ?
En al die asielzoekers en "vluchtelingen" ? Om nog te zwijgen over de sans-papiers.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2024, 08:44   #15
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Aangezien artsen zelfstandigen zijn, moeten ze later al niet rekenen op een pensioen. Wees gerust, hun studiekost zullen ze dubbel en dwars terugbetalen, ook al werken ze "maar" 35 uur in plaats van 60. Vergeet trouwens ook niet dat ze gedurende hun stageperiode al gebruikt worden als goedkope werkkracht.
Veel artsen zitten in een BV constructie.
Dat pensioen zal dus wel loslopen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2024, 05:51   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.441
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Tekort aan goedkope werkkrachten ?
En al die asielzoekers en "vluchtelingen" ? Om nog te zwijgen over de sans-papiers.

Waarom zouden die officieel aangegeven werken?
Of ze "mogen" niet, of het is het sop van de kool niet waard.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be