Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Louis Ide (N-VA) - 8 tot 14 januari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Louis Ide (N-VA) - 8 tot 14 januari Louis Ide, °03-07-1973, Roeselare, is in de eerste plaats arts-klinisch bioloog met bijzondere interesse in de microbiologie en daarnaast ook geaggregeerde in de geneeskunde. Hij is lid van het VGV. Als vrijwilliger-politicus is hij algemeen ondervoorzitter N-VA.

 
 
Discussietools
Oud 5 januari 2007, 15:15   #1
Piet Hein
Minister
 
Geregistreerd: 1 juni 2004
Berichten: 3.757
Standaard Samenwerken met Nederland

Hoe zou u het vinden moest Vlaanderen en Nederland samen werken voor een op basis van gezondheids zorg wat zijn hier de voor en nadelen van.

Laatst gewijzigd door Piet Hein : 5 januari 2007 om 15:16.
Piet Hein is offline  
Oud 5 januari 2007, 15:24   #2
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Goeie vraag, zou ik ook eens willen van horen van een N-VA-er met kennis van gezondheidszorg.
Klopt het dat in het algemeen de zorg zelf in Nederland misschien zelfs iets beter is, maar dat die veel ontoereikender is met lange wachttijden tot gevolg?
Op dit moment lijken veel Nederlanders naar Vlaanderen te komen voor verzorging.

Denkt u dat ook voor Vlaanderen een afzetmarkt in Nederland kan gezien worden (hiermee kom ik misschien ook in het vaarwater van lomeanor in deze topic over contigentering :
http://forum.politics.be/showthread.php?t=74562
)

PS : bent u voor het systeem in Nederland dat studenten geneeskunde op basis van loterij laat beginnnen, of bent u meer te vinden voor het ingangsexamen?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 5 januari 2007, 15:47   #3
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Maak je maar geen illusies. Hoewel er in de congresteksten staat dat N-VA streeft naar een nauwe samenwerking met, en ik citeer, Rijks-Nederland, blijft dit dode letter.

De Vlaamse partijen zijn Belgische afdrukjes, particularistisch tot en met...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 7 januari 2007, 17:53   #4
Louis Ide
 
 
Louis Ide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2007
Berichten: 85
Standaard

Heren,
Ik geef toe dat er misschien wat lacunes zijn in onze programma teksten, ook inzake gezondheidsorg. Als vrijwilliger-politicus probeer ik mijn best te doen ideologisch de weg uit te stippelen voor wat betreft gezondheidszorg voor N-VA. Als vrijwilliger... gaat als niet zo snel. En alhoewel ik dit niet as such aanraak in mijn boek "Lof der gezondheid" zal je merken dat ik daar stel dat we veel kunnen leren van Nederland, maar ook veel van hun fouten. Het calvinisme in Nederland zorgt er voor dat medici en paramedici veel gezagstrouwer alle richtlijnen opvolgen (waardoor MRSA bijvoorbeeld een beheerst probleem is). Maar er is ook veel regelneverij... nog veel meer dan in ons land.... Dus veel te leren van hun goede zaken, maar ook van hun fouten... Samenwerken... Ik zie dit alles eerder in een Europees perspectief... Maar als in België de wil ontbreekt bij de traditionele partijen om de gezondheidszorg hier te herdenken... wat wil je dan in godsnaam al denken aan een Nederlandse-Europese samenwerking...
Trowens de privé is ons al voor... Nederlandse privé verzekeringen sluiten al contracten af met Vlamse artsen en ziekenhuizen... Dat stemt tot nadenken, niet?
Louis Ide is offline  
Oud 7 januari 2007, 19:49   #5
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Louis Ide Bekijk bericht
Het calvinisme in Nederland zorgt er voor dat medici en paramedici veel gezagstrouwer alle richtlijnen opvolgen (waardoor MRSA bijvoorbeeld een beheerst probleem is).
Ah, het calvinisme als probleemoplossend medicijn. En dat nog wel in een (Neder)land waarin het katholieke geloof de grootste godsdienst is. Valt me nog mee dat u niet zegt dat het eten van nederlandse kaas MRSA effectief bestrijdt. Nederland gezagsgetrouwer? Richtlijnen opvolgen?
Geef toch gewoon toe dat het wat dit betreft een zootje is in belgische ziekenhuizen en dat er veel te gemakkelijk naar antibiotica wordt gegrepen. Er vallen wél doden hierdoor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Louis Ide Bekijk bericht
Samenwerken... Ik zie dit alles eerder in een Europees perspectief... Maar als in België de wil ontbreekt bij de traditionele partijen om de gezondheidszorg hier te herdenken... wat wil je dan in godsnaam al denken aan een Nederlandse-Europese samenwerking...
U ziet dus niets in samenwerking met Rijksnederland. Wat een omslachtige manier om dat te zeggen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Louis Ide Bekijk bericht
Trowens de privé is ons al voor... Nederlandse privé verzekeringen sluiten al contracten af met Vlamse artsen en ziekenhuizen... Dat stemt tot nadenken, niet?
Ja. dat het initiatief weer uit nederland moet komen.
Hertog van Gelre is offline  
Oud 8 januari 2007, 03:25   #6
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht

PS : bent u voor het systeem in Nederland dat studenten geneeskunde op basis van loterij laat beginnnen, of bent u meer te vinden voor het ingangsexamen?
Hier zou ik het antwoord van Mr. Ide ook wel op willen weten.

Volgens mij trekken beide systemen op niets. Met een loterij moet je gewoon geluk hebben, dus niet meteen eerlijk. Maar het ingangsexamen is niet bepaald eerlijker. Dit examen zorgt voor een schandalige sociale selectie. Jongeren van hooggeschoolde ouders (en zeker jongeren die een dokter in de naaste familie hebben), worden op dit examen voorbereid. Jongeren van laaggeschoolde ouders niet. Enkel jongeren uit bepaalde ASO-opleidingen maken kans om te slagen. Zelfs indien het huidige ingangsexamen zou verbeteren (nu meet het absoluut niet naar potentieel om een goede arts te worden) zouden er nog steeds fals negatives zijn (studenten die geweigerd worden omdat ze niet slagen op een test, maar die de opleiding wel succesvol zouden kunnen afronden) Deze zijn namelijk inherent aan ingangsexamens. Dat wijzen tests over ingangsexamens uit. Er wordt dus telkens een beloftevol potentieel aan tallentvolle artsen weggesmeten.

Als je het zo bekijkt is een loting eigenlijk nog eerlijker. Daarbij heeft namelijk ieder evenveel kans om geloot te worden, ongeacht vooropleiding en socio-economische afkomst.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 8 januari 2007, 05:17   #7
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht

Als je het zo bekijkt is een loting eigenlijk nog eerlijker. Daarbij heeft namelijk ieder evenveel kans om geloot te worden, ongeacht vooropleiding en socio-economische afkomst.
Dat klopt niet.
Indien je gemiddeld eindexamencijfer voor een vwo-opleiding minimum 8 is krijg je sowieso een plaats. Indien je onder de 8 zit doe je mee aan een gewogen loting. Afhankelijk van je eindcijfer kom je in een groep waaruit een aantal personen geloot worden. Hoe hoger je cijfer, hoe meer personen uit die groep geloot worden dus hoe hoger je kans op een opleidingsplaats.
Vooropleiding doet er uiteraard ook wel degelijk toe. Je moet bepaalde opleidingsonderdelen hebben gevolgd vooraleer je aan het lotingssysteem kan deelnemen. De inhoud hiervan komt ongeveer overeen met de vakgebieden die in België worden getoetst op het toelatingsexamen.
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 8 januari 2007 om 05:17.
Groentje-18 is offline  
Oud 8 januari 2007, 08:39   #8
Louis Ide
 
 
Louis Ide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2007
Berichten: 85
Standaard

Heren, dat men "onder de rivieren" eerder katholiek is weet ik ook wel. Doch ik sprak over een Europese gradiënt. En jawel, Hoe bnoordelijker hoe calvenistischer, hoe zuidelijker hoe latijnser. Er zijn wetenschapelijke studies over. Er zijn zelfs medisch-wetenschappelijke artikels over. Dominique Monnet van Statens-Serum kan daar boeiende voordrachten over geven. Ik licht er een tipje van de sluier over op in mijn boek Lof der gezondheid. Met andere woorden het gaat hem over het cultureel aspect in de gezondheidszorg. Het gaat hem erover dat een Franstalig Brussels orthopedis een studie in het gezaghebbend tijdschrift Spine publiceerde (bij duizenden mensen uitgevoerd) dat wie Frans spreekt meer last heeft van acute lage rugpijn. Alle andere factoren werden gestratifieerd, het heeft niets met armoede, sociale klasse te maken, ... Met andere woorden cultuur speelt wel degelijk een rol en dan zie je dat Vlaanderen meer naar het noorden neigt en Wallonië naar het zuiden. Ik heb daar genoeg argumenten voor. Ik som ze niet allemaal op, ze staan in het boek, ik ga hier ten slotte geen boek schrijven.
Wat betreft de samenwerking met Nederland zal het zo zijn dat in een Europese contekst wij de nauwste samenwerking zullen hebben. Alleen natuurlijk al. We spreken dezelfde taal, zijn cultureel aaneensluitend, ...
Louis Ide is offline  
Oud 8 januari 2007, 08:58   #9
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

"Heren"?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline  
Oud 8 januari 2007, 18:19   #10
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Louis Ide Bekijk bericht
Wat betreft de samenwerking met Nederland zal het zo zijn dat in een Europese contekst wij de nauwste samenwerking zullen hebben. Alleen natuurlijk al. We spreken dezelfde taal, zijn cultureel aaneensluitend, ...
Geachte heer Ide,

Het spijt me maar uw antwoord is me veel te passief: "wat wil je dan in godsnaam denken aan een nederlands-europese samenwerking', 'dat in een Europese contekst wij de nauwste samenwerking zullen hebben' en: 'de privé is ons al voor'. Dat duidt niet echt op een wil tot vergaande samenwerking. Dit, terwijl prominente N-VA-ers zich onomwonden een voorstander hebben verklaard van zelfs een Groot-Nederland, of een confederatie van de lage landen. Getuige ook dit antwoord van een zéér prominente N-VA-er op ditzelfde forum:
Citaat:
Bart De Wever vbmenu_register("postmenu_323225", true);
Burger

Geregistreerd: 1 februari 2004
Berichten: 197



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA
Bart,

Naar mijn mening moet Vlaanderen onafhankelijk worden. Als dat doel eenmaal bereikt is moet men volgens mij na een aantal jaar toenadering zoeken met Nederland. Stap voor stap meer bevoegdheden afstaan om zo de grote hereniging mogelijk te maken...

Dan leven we in een land met 23 miljoen inwoners dat zal meetellen in de wereld + waar iedereen dezelfde taal spreekt. Een land waar we trots op zullen kunnen zijn!

De Noordelijke- en de Zuidelijke-Nederlanden (Vlaanderen) horen geschiedkundig bij elkaar. Sinds de bezetting van de Zuidelijke-Nederlanden door de Spanjaarden zijn we bijna permanent gescheiden van onze noordelijke landgenoten, wij moeten de generatie zijn die de hereniging mogelijk heeft gemaakt! We mogen wel niet overhaast te werk gaan, we zijn al lang gescheiden en daarom moet een hereniging stap voor stap gebeuren. De onafhankelijkheid van Vlaanderen moet de eerste stap zijn.

Dat is mijn mening hierover, nu had ik graag uw mening gekend.



Beste,

Ik heb mijn antwoord al uitgeschreven elders op dit forum. We zijn het met elkaar eens.
Mijn concrete vraag: Is de N-VA (en bent u) nog steeds voorstander van een vergaande bestuurlijke samenwerking met Nederland, eventueel zelfs leidend tot een Groot-Nederland?
Hertog van Gelre is offline  
Oud 8 januari 2007, 18:51   #11
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Geachte heer Ide,

Het spijt me maar uw antwoord is me veel te passief: "wat wil je dan in godsnaam denken aan een nederlands-europese samenwerking', 'dat in een Europese contekst wij de nauwste samenwerking zullen hebben' en: 'de privé is ons al voor'. Dat duidt niet echt op een wil tot vergaande samenwerking. Dit, terwijl prominente N-VA-ers zich onomwonden een voorstander hebben verklaard van zelfs een Groot-Nederland, of een confederatie van de lage landen. Getuige ook dit antwoord van een zéér prominente N-VA-er op ditzelfde forum:


Mijn concrete vraag: Is de N-VA (en bent u) nog steeds voorstander van een vergaande bestuurlijke samenwerking met Nederland, eventueel zelfs leidend tot een Groot-Nederland?
Hertog, dat is echter niet wat hier staat op hun website :
http://www.n-va.be/laatuhoren/ToonAn...BerichtID=4579



Citaat:
Onderwerp dietsland
Vraag Is de n-va ook voor een dietsland of enkel voor een onafhankelijk vlaanderen.
Antwoord De N-VA gaat onverkort voor een onafhankelijk Vlaanderen als zelfstandige lidstaat binnen een sterke Europese Unie.
__________________
Steun Oranje-Blauw!

Laatst gewijzigd door evilbu : 8 januari 2007 om 18:52.
evilbu is offline  
Oud 8 januari 2007, 20:21   #12
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Hertog, dat is echter niet wat hier staat op hun website :
http://www.n-va.be/laatuhoren/ToonAn...BerichtID=4579
De vraag gaat niet over een 'dietsland'.

Bart de Wever en Matthias Storme zijn heel duidelijk over �*nter-nederlandse' samenwerking . Zie ook de eigen woorden van Bart de Wever op dit forum. Althans, in 2004.

Is de N-VA, anno 2007, nog steeds een fervent voorstander van een Groot-Nederland?
Hertog van Gelre is offline  
Oud 8 januari 2007, 21:19   #13
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
De vraag gaat niet over een 'dietsland'.

Bart de Wever en Matthias Storme zijn heel duidelijk over �*nter-nederlandse' samenwerking . Zie ook de eigen woorden van Bart de Wever op dit forum. Althans, in 2004.

Is de N-VA, anno 2007, nog steeds een fervent voorstander van een Groot-Nederland?
Ik kan niet volgen, groot-nederland en dietsland zijn toch hetzelfde, en het antwoord van de N-VA op die site lijkt een nee te zeggen als het om Groot-Nederland gaat?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 8 januari 2007, 22:39   #14
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Ik ben het met de heer Ide (of mogen we Louis zeggen? ) eens dat er zowel aan de Nederlandse als aan de Vlaamse gezondheidszorg goede en slechte aspecten zijn. In Nederland is inderdaad dankzij rigoureuze maatregelen de MRSA-bacterie volledig onder controle, in Vlaanderen wordt men dan weer sneller geholpen met veel Nederlandse patiënten in Vlaamse ziekenhuizen tot gevolg.

Samenwerking op vlak van gezondheidszorg betekent niet dat de een het model van de ander moet overnemen. Samenwerken zou ertoe kunnen bijdragen dat we elkaars goede punten kunnen overnemen en het beleid beter op elkaar kunnen afstemmen.

Het valt me elke keer wel weer tegen hoezeer NL in Vlaanderen het stempel calvinistisch krijgt opgeplakt. Dit creëert bewust of onbewust een psychologische afstand die er niet is. De grootste culturele verschillen vind je niet tussen Vlaanderen en Nederland, maar juist binnen Nederland. Toch zijn deze verschillen binnen NL nooit een probleem geweest in de samenleving of bij het bestuur. Ik zie dan ook niet in waarom Vlaanderen, dat cultureel gezien sterke gelijkenis vertoont met het zuiden van Nederland, niet prima zou kunnen samenwerken met Nederland.

Natuurlijk, als je de verschillen blijft zoeken, zul je ze wel vinden. Maar wie is daar bij gebaat?
Dimitri is offline  
Oud 9 januari 2007, 00:49   #15
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik kan niet volgen, groot-nederland en dietsland zijn toch hetzelfde, en het antwoord van de N-VA op die site lijkt een nee te zeggen als het om Groot-Nederland gaat?
Daarom stel ik ook mijn vraag. Normaalgesproken kan ik uw tussenkomsten goed smaken maar nu heeft u al twee keer geprobeerd antwoord te geven op een vraag waarop ik graag het antwoord van de heer Ide had gezien.
En Ja, Dietsland is wel de facto hetzelfde als Groot-Nederland maar niet gevoelsmatig. Ik neem aan dat de heer Ide het gevoelsmatige verschil kent.

Daarom nogmaals mijn vraag (anders gesteld):
1. Diverse prominente N-VA-ers, zoals een minister, een partijvoorzitter en een vooraanstaand partijlid, hebben zich in interviews, op diverse congressen en fora een fervent voorstander van Groot-Nederland als het uiteindelijk doel getoond. Hierover is echter niets terug te vinden in de officiele standpunten. Is de N-VA nu wel of niet pro-Groot-Nederland? (Ook de woorden van De Wever hierboven indachtig)

2. Naar ik heb begrepen dwingen de nederlandse verzekeraars in hun contracten af dat belgisch medisch personeel dat nederlanders behandelt nederlandskundig moet zijn. Is u hier iets over bekend? Klopt dit? En zo ja: Was dit niet iets geweest waarover de N-VA zich al veel eerder druk had moeten maken?
Hertog van Gelre is offline  
Oud 9 januari 2007, 02:12   #16
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Dat klopt niet.
Indien je gemiddeld eindexamencijfer voor een vwo-opleiding minimum 8 is krijg je sowieso een plaats. Indien je onder de 8 zit doe je mee aan een gewogen loting. Afhankelijk van je eindcijfer kom je in een groep waaruit een aantal personen geloot worden. Hoe hoger je cijfer, hoe meer personen uit die groep geloot worden dus hoe hoger je kans op een opleidingsplaats.
Vooropleiding doet er uiteraard ook wel degelijk toe. Je moet bepaalde opleidingsonderdelen hebben gevolgd vooraleer je aan het lotingssysteem kan deelnemen. De inhoud hiervan komt ongeveer overeen met de vakgebieden die in België worden getoetst op het toelatingsexamen.
mja, ik had het over het principe van loting. als die niet gewogen is, dan is die mi eerlijker. het nederlandse systeem is echter ook niet geweldig. al is het op zich wel duidelijker dat je enkel mee mag loten als je bepaalde vakken hebt afgelegd. bij ons zijn heel wat studenten niet op de hoogte van de verwachte voorkennis voor bepaalde opleidingen als ze tijdens hun middelbare opleiding hun studiekeuze maken.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 9 januari 2007, 04:16   #17
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
mja, ik had het over het principe van loting. als die niet gewogen is, dan is die mi eerlijker. het nederlandse systeem is echter ook niet geweldig. al is het op zich wel duidelijker dat je enkel mee mag loten als je bepaalde vakken hebt afgelegd.
Ow oké.
Weet jij misschien of ze dat ergens toepassen, ongewogen waarbij iedereen evenveel kans maakt?

Citaat:
bij ons zijn heel wat studenten niet op de hoogte van de verwachte voorkennis voor bepaalde opleidingen als ze tijdens hun middelbare opleiding hun studiekeuze maken.
Neen inderdaad, daar kan ik over meespreken.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline  
Oud 9 januari 2007, 09:11   #18
Louis Ide
 
 
Louis Ide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2007
Berichten: 85
Standaard

Heren en dames (excuseer -), wat betreft MRSA kunnen we helaas dit niet overnemen van Nederland, wetenschappelijk niet te doen. Zij hebben het probleem onder controle en wij niet, het is dweilen met de kraan open. We kunnen ons wel verbeteren en streven naar de Nederlandse cijfers, maar de aanpak moet anders omwille van de verschillende problematiek. Afijn, ik wil niet te technisch gaan. Maar in essentie kunnen wij veel leren van de Nederlanders (van hun goede zaken en hun fouten). Het is zo dat ik trouwens de Nederlandse samenwerking zelf in de praktijk omzette. Ik deed er stage en het was verrrijkend (te meer omdat het boven de rivieren was). N-VA gaat voor de Vlaamse staat, maar dat sluit niet uit dat wij preferentieel met onze Noorderburen veel verder zouden willen gaan. Inderdaad ze spreken dezelfde taal.
Ik werk nu in Noord-Limburg. Eigenlijk als ik de grens oversteek is er geen verschil met Zuid-Limburg... Natuurlijkerwijs zou die samenwerking er kunnen komen, maar daarvoor moet je de "tools" hebben, en daarvoor dus meer slakracht op buitenlands beleid, m.a.w. meer bevoegdheden, m.a.w. een Vlaamse Staat. België zal het niet doen, neem het van me aan.
Louis Ide is offline  
Oud 9 januari 2007, 11:32   #19
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Goeie vraag, zou ik ook eens willen van horen van een N-VA-er met kennis van gezondheidszorg.
Klopt het dat in het algemeen de zorg zelf in Nederland misschien zelfs iets beter is, maar dat die veel ontoereikender is met lange wachttijden tot gevolg?
Op dit moment lijken veel Nederlanders naar Vlaanderen te komen voor verzorging.

Denkt u dat ook voor Vlaanderen een afzetmarkt in Nederland kan gezien worden (hiermee kom ik misschien ook in het vaarwater van lomeanor in deze topic over contigentering :
http://forum.politics.be/showthread.php?t=74562
)

PS : bent u voor het systeem in Nederland dat studenten geneeskunde op basis van loterij laat beginnnen, of bent u meer te vinden voor het ingangsexamen?
Ik denk dat de reden dat er in Vlaanderen geen wachtlijsten voorkomen is dat de zorg veel liberaler is bij jullie. Bij ons wordt voor de zorg door de overheid een maximumprijs ingesteld, met als gevolg dat het aanbod van de zorg afneemt. In een liberalere structuur betaalt men misschien meer, maar is het aanbod groter en zijn er dus ook minder wachtlijsten. Zo gaat het hier in Nederland ook met de huurhuizenmarkt, die worden wegens tekorten verloot.
liberalist_NL is offline  
Oud 9 januari 2007, 11:52   #20
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik denk dat de reden dat er in Vlaanderen geen wachtlijsten voorkomen is dat de zorg veel liberaler is bij jullie. Bij ons wordt voor de zorg door de overheid een maximumprijs ingesteld, met als gevolg dat het aanbod van de zorg afneemt. In een liberalere structuur betaalt men misschien meer, maar is het aanbod groter en zijn er dus ook minder wachtlijsten. Zo gaat het hier in Nederland ook met de huurhuizenmarkt, die worden wegens tekorten verloot.
Nu ben ik geen expert daarin, en Louis Ide trouwens wel, maar bij mijn weten is een bezoek aan huis door een dokter veel goedkoper hier!
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be