Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 oktober 2020, 09:54   #81
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Het woord exponentieel kan je in méér dan 1 zin gebruiken.
Soit.
dat geldt voor wel meer woorden
paard is bv een beest en een schaakstuk

maar goed, wie semantisch begint te balletdansen ...

hopelijk wordt gij niet ziek om dan het verkeerde lotje te trekken. de komende 2 ?* 3 maanden intensieve nodig hebben is gewoon een doodvonnis
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 09:58   #82
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
dat geldt voor wel meer woorden
paard is bv een beest en een schaakstuk

maar goed, wie semantisch begint te balletdansen ...

hopelijk wordt gij niet ziek om dan het verkeerde lotje te trekken. de komende 2 ?* 3 maanden intensieve nodig hebben is gewoon een doodvonnis
Die wens had ik niet verwacht
Dank u.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 10:09   #83
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.402
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Maar afremmen is genoeg he.

Als het gaat om de ziekenhuizen niet te overbelasten moeten we enkel maar de besmettingen onder bejaarden spreiden over de tijd. De jongeren alleen gaan nooit voor een overbelasting zorgen, dus die kan je bijna allemaal tegelijk besmetten.

Blijven dus over, de bejaarden. Die gaan uiteindelijk toch ook allemaal ziek worden, dus we moeten er gewoon voor zorgen dat zij dat niet allemaal tegelijk doen.


Inderdaad.
Al ben ik zelf wel geen voorstander van zaken op te leggen. Ik denk dat als je de mensen van in het begin de juiste informatie geeft dan gaan velen zichzelf wel beschermen.

Me dunkt dat u met deze woorden een fundamenteel probleem van 'ons' sociaal-economisch & politiek systeem blootlegt.

Het ontbreekt 'ons' burgers aan zo véél 'juiste informatie' betreffende zodanig véél problemen dat 'we' niet eens goed weten waarmee te beginnen:

immigratie (correcte kosten-baten analyses), 'terrorisme' (hoevéél 'verijdelde' aanslagen per maand/jaar), milieu (de wérkelijke impact van 'onze' economische en andere activiteiten), consumptie (de door de 'reclame' opgewekte 'valse' verwachtingen), 'transfers' (voor wanneer de 'transparantie'?), ...

In verband met 'corona' is het al niet veel beter (eigenlijk zelfs integendeel, voor zover dat nog kon).

Nog een geluk dat dit forum de mogelijkheid biedt daarover met anderen te communiceren, waarvoor oprechte dank aan al diegenen die daaraan meewerken.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 10:19   #84
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Tja, ze hebben misschien de betogen van patrickve op andere vlakken gelezen en ze zijn tot de conclusie gekomen dat het leven draait rond het hebben van fun. Anderen moet men zoveel mogelijk onderdrukken of uitschakelen. Het is logisch dat ze niet een jaar lang hun pleziertjes willen opgeven, want de tijd om fun te hebben dringt naarmate men ouder wordt. Ziek worden is echter ook niet echt fun, dus om het risico te verkleinen doet men er goed aan om het gedrag van anderen zo te reglementeren dat men toch nog als oudere op een relatief veilige manier kan blijven genieten (niet minder dan anderen, wat ook belangrijk is: niet onderdoen, anders verliest ge). Dingen als welvaart en welzijn zijn toch vergankelijk en de naoorlogse generatie heeft al ruimschoots de vruchten kunnen plukken. Uiteraard gaan ze daarmee door voor het te laat is; nu kunnen ze nog goed de rijkdom verteren alvorens te sterven.
Het is verbazingwekkend hoe goed ge het uitdrukt. Het punt is natuurlijk wel dat die oude zakken de egoist mogen uithangen, maar dat anderen zich daar niet moeten laten door om de tuin leiden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 10:20   #85
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
(...)
de conclusie is dus dat de gemakkelijkste manier om de gezondheidszorg te ontzien, het opsluiten van de bejaarden is. niet omdat ze meer besmet zijn, of zich minder aan de regels houden. maar omdat een bejaarde dus 9 keer meer kans heeft om het ziekenhuis te belanden door corona, waardoor
het opsluiten van een bejaarde dus 9 keer effectiever is dan het opsluiten van een jongere in het beperken van de hospitalisatie.
plus, dat de meeste bejaarden gemakkelijker een paar weken of maanden kunnen gemist worden door de economie dan de jongeren.
Daar zit iets in.

Met andere woorden, de kritiek op de aanpak in de woon-zorgcentra was (is) dus niet terecht.
Op dit forum heb ik al veel kritiek gelezen op hoe de oudjes in de centra werden aangepakt. Ook in de reguliere media kwam het onderwerp veelvuldig aan bod.

Voor wat de ouderen betreft die thuis zitten. Als ik uw redenering volg dan is de enige oplossing het aantal externe contacten te reduceren tot nul. Tenminste als de wet voor iedereen gelijk moet zijn en we niet aan discriminatie op basis van leeftijd willen doen.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)

Laatst gewijzigd door Rudy : 30 oktober 2020 om 10:21.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 10:23   #86
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Ondanks de lockdown in Frankrijk blijven de scholen daar open...
Ja, ze hebben dat tenminste toch in orde: het bloedbad onder de jeugd was gewoon te groot. Dit is dus al een eerste stap in de richting van de redelijkheid: wat er ook gebeurt, we offeren de kinderen hun opleiding niet op.

Ook mogen we normaal gezien blijven werken. Liefst met telewerk, maar als je aanwezig moet zijn, mag het, en gans de industrie mag/moet blijven draaien. Een paar economische sectoren (die spijtig genoeg in Frankrijk heel belangrijk zijn: vermaak, cultuur, eten/drinken, toerisme, reizen...) gaan wel voor het blok, maar deze lockdown is minder erg.

Zoals ik het al gezegd heb, voor mijn dagelijkse leven verandert het bijna niks, behalve dat ik (en dat is idioot) niet in de bergen mag gaan wandelen.

Het is er nog steeds over, maar minder dan de vorige keer.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 10:28   #87
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Al ben ik zelf wel geen voorstander van zaken op te leggen. Ik denk dat als je de mensen van in het begin de juiste informatie geeft dan gaan velen zichzelf wel beschermen.
Ik ook, ik ben tegen dwang. Maar het probleem is dat ziekenhuizen zich gedwongen zien om die mensen op te nemen.

Ik zou zeggen, men zou iets kunnen invoeren als volgt:

Mensen boven de X (60 of 55 of ...) jaren wordt sterk aangeraden om zich af te zonderen, en een aantal regels te volgen. Zij hebben de keuze om zich daaraan te houden, of om een verklaring te ondertekenen dat ze bij triage aanvaarden van geweigerd te worden. Men kan uitzonderingen toelaten voor mensen boven de X die toch onvermijdelijke contacten met jongeren hebben (bijvoorbeeld inwonende jongeren of zo).

De anderen worden gecontroleerd, en als ze betrapt worden op overtreding is het dan een keuze tussen boete/straf of verklaring ondertekenen van triage.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 10:35   #88
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zou zeggen, men zou iets kunnen invoeren als volgt:

Mensen boven de X (60 of 55 of ...) jaren wordt sterk aangeraden om zich af te zonderen, en een aantal regels te volgen. Zij hebben de keuze om zich daaraan te houden, of om een verklaring te ondertekenen dat ze bij triage aanvaarden van geweigerd te worden. Men kan uitzonderingen toelaten voor mensen boven de X die toch onvermijdelijke contacten met jongeren hebben (bijvoorbeeld inwonende jongeren of zo).

De anderen worden gecontroleerd, en als ze betrapt worden op overtreding is het dan een keuze tussen boete/straf of verklaring ondertekenen van triage.
Dat klinkt mooi in theorie.
Wie het systeem doorheeft vertelt toch wat hij (zij) wilt, desnoods een familielid dat iets beter bij zijn (haar) verstand is.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 10:51   #89
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat klinkt mooi in theorie.
Wie het systeem doorheeft vertelt toch wat hij (zij) wilt, desnoods een familielid dat iets beter bij zijn (haar) verstand is.
't is toch vrij eenvoudig he. Zelfde regels als voor een lockdown als je boven de X bent. Je moet thuis blijven, je mag niemand ontvangen, je mag niet op cafe en dergelijke meer.

Word je ziek, komt er een grondige enquete over hoe je kon ziek worden. Aan de hand hiervan wordt bepaald of je in "triage" terechtkomt of niet.

Als het evident is dat je met jongere mensen inwoont dan ben je een "speciaal geval", zoniet, triage, tenzij men kan aantonen hoe men op "eerlijke manier" besmet werd. Want normaal gezien KAN je niet besmet worden.

Let op, zolang er plaats genoeg is op IC word je verzorgd he, maar je wordt wel afgeschakeld als iemand anders uw plaats nodig heeft.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 10:55   #90
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
't is toch vrij eenvoudig he. Zelfde regels als voor een lockdown als je boven de X bent. Je moet thuis blijven, je mag niemand ontvangen, je mag niet op cafe en dergelijke meer.

Word je ziek, komt er een grondige enquete over hoe je kon ziek worden. Aan de hand hiervan wordt bepaald of je in "triage" terechtkomt of niet.

Als het evident is dat je met jongere mensen inwoont dan ben je een "speciaal geval", zoniet, triage, tenzij men kan aantonen hoe men op "eerlijke manier" besmet werd. Want normaal gezien KAN je niet besmet worden.

Let op, zolang er plaats genoeg is op IC word je verzorgd he, maar je wordt wel afgeschakeld als iemand anders uw plaats nodig heeft.
En hoe zie je dan die grondige enquête in de praktijk ?
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 11:02   #91
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
En hoe zie je dan die grondige enquête in de praktijk ?
Huiszoeking bijvoorbeeld. Nog eens, het enige dat op 't spel staat is triage he. Dat onderzoek is zelfs niet nodig als de triage verklaring direct ondertekend wordt.

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 oktober 2020 om 11:02.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 11:21   #92
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Huiszoeking bijvoorbeeld. Nog eens, het enige dat op 't spel staat is triage he. Dat onderzoek is zelfs niet nodig als de triage verklaring direct ondertekend wordt.
Ik geloof niet in die verklaring.
En die huiszoeking. Ik zie niet wie dat zou doen.
Elk z'n mening of visie, uiteraard.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 11:38   #93
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik geloof niet in die verklaring.
En die huiszoeking. Ik zie niet wie dat zou doen.
Elk z'n mening of visie, uiteraard.
Kijk, als ge als 60+ besmet zijt, is het aan U om te bewijzen dat ge volgens de regels leefde als je niet automatisch op triage komt. Meer is daar niet aan.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 11:47   #94
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kijk, als ge als 60+ besmet zijt, is het aan U om te bewijzen dat ge volgens de regels leefde als je niet automatisch op triage komt. Meer is daar niet aan.
En wie niet tekent wordt Soylent Green
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 12:47   #95
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
En wie niet tekent wordt Soylent Green
Kijk, wie heeft het meest te vrezen van een covid besmetting ? De student of de 60+ ?

Wie vraagt het meeste solidariteit qua verzorging aan de maatschappij ? De student of de 60+ ?

Voor wie zijn de gevolgen van de 'maatregelen' het ergste ? De student of de 60+ ?

Wie is dan verondersteld de meeste inspanningen te doen ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 oktober 2020 om 12:49.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 13:15   #96
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kijk, wie heeft het meest te vrezen van een covid besmetting ? De student of de 60+ ?
Wie vraagt het meeste solidariteit qua verzorging aan de maatschappij ? De student of de 60+ ?
Voor wie zijn de gevolgen van de 'maatregelen' het ergste ? De student of de 60+ ?
Wie is dan verondersteld de meeste inspanningen te doen ?
Geldt uw systeem ook voor een typisch kroostrijk gezin van een 60-jarige vrome moslim, die met zijn 4 vrouwen (respectievelijk 50, 40, 30 en 20 jaar oud) en 14 kinderen in de familiewoning samenleeft? Van die 14 kinderen zijn er ook al 6 gehuwd en die hebben ook kinderen (6 stuks). Deze familie telt 31 leden en er zijn nog enkele op komst. U begrijpt toch dat dit gezinnetje zonder de pater familias ontredderd zou zijn? En dat als hij in quarantaine zou geplaatst worden, hij ook tekort zou schieten aan zijn vele plichten!
__________________
Het woord 'hond' heeft nooit iemand gebeten - Aristoteles
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 13:25   #97
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Geldt uw systeem ook voor een typisch kroostrijk gezin van een 60-jarige vrome moslim, die met zijn 4 vrouwen (respectievelijk 50, 40, 30 en 20 jaar oud) en 14 kinderen in de familiewoning samenleeft? Van die 14 kinderen zijn er ook al 6 gehuwd en die hebben ook kinderen (6 stuks). Deze familie telt 31 leden en er zijn nog enkele op komst. U begrijpt toch dat dit gezinnetje zonder de pater familias ontredderd zou zijn? En dat als hij in quarantaine zou geplaatst worden, hij ook tekort zou schieten aan zijn vele plichten!
Ik zou zeggen, we bouwen speciale moslim ziekenhuizen waar moslims hun plan trekken Apartheid.

Ik vraag mij trouwens af of er statistieken zijn over de verdeling van levensbeschouwing op intensieve zorgen

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 oktober 2020 om 13:25.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 13:27   #98
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Geldt uw systeem ook voor een typisch kroostrijk gezin van een 60-jarige vrome moslim, die met zijn 4 vrouwen (respectievelijk 50, 40, 30 en 20 jaar oud) en 14 kinderen in de familiewoning samenleeft? Van die 14 kinderen zijn er ook al 6 gehuwd en die hebben ook kinderen (6 stuks). Deze familie telt 31 leden en er zijn nog enkele op komst. U begrijpt toch dat dit gezinnetje zonder de pater familias ontredderd zou zijn? En dat als hij in quarantaine zou geplaatst worden, hij ook tekort zou schieten aan zijn vele plichten!
Het antwoord van Marc Van Ranst voor zulke gevallen is dat het probleem zich door Covid vanzelf oplost.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 13:28   #99
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Het antwoord van Marc Van Ranst voor zulke gevallen is dat het probleem zich door Covid vanzelf oplost.
Ik zeg het, die vent is niet zo dom als hij zich heeft voorgedaan. Zo nu en dan is er een freudian slip, en zien we dat hij perfect begrijpt wat er van is. En dan herpakt hij zich, en roept "maatregelen, maatregelen !".

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 oktober 2020 om 13:28.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2020, 13:32   #100
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Voor zover ik weet krijgen kinderen ook Corona maar hebben ze er 'geen last' van.
Op school loopt en ravot dat door elkaar en in de klas zit dat naast elkaar.

En thuis zijn de contacten tussen ouders en kinderen vanzelfsprekend 'knuffelcontacten'.

Lijkt mij dat je niet te lang na moet denken over waarom kinderen ideale verspreiders zijn...
De stijging van besmettingen begon in juli, lang voor de scholen terug open waren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be