Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 november 2004, 12:20   #1
Hagal
Burger
 
Geregistreerd: 9 september 2004
Berichten: 195
Standaard Godsdienst in Europa

Een vraag die in me opkwam en die ik hier in het midden wil gooien:
is er in Europa eigenlijk nog wel sprake van een echte godsdienst?
Misschien even verduidelijken wat ik hiermee bedoel? Steeds meer krijg ik de indruk dat er wel heel veel religieus gevoel en veel religieuze gedachten zijn, maar dat er eigenlijk niet meer sprake is van een of andere godsdienst. Zelfs de trouwste aanhangers van een leer of een religie zijn in deze tijd zo beïnvloed door ander opinies, meningen... dat ze hoe dan ook iets daarvan meenemen in hun eigen godsdienstbeleving. Wellicht is dit een gewone evolutie: de tijd staat niet stil, de mens ook niet en alles evolueert. Soms lijkt het me echter dat men zodanig veel ideeën gelezen en gehoord heeft, dat iedereen zijn eigen godsdienst eigenlijk gefabriceerd heeft. Wat we kunnen gebruiken of in me leuk in de oren klinkt, dat nemen we mee, en de rest vergeten we.
Natuurlijk is het - denk ik - ook interessant om na te gaan in hoeverre men dat vroeger ook al niet deed. Misschien was er vroeger wel een uitwisseling, maar dan op veel beperktere schaal, en zijn nu, de uitwisselingen tussen de verschillende religies zo makkelijk geworden, dat we eigenlijk - dat denk ik toch - niet meer kunnen spreken over het katholicisme, de orthodoxie, de islame... Dat is gewoon een persoonlijke vaststelling, geen waardeoordeel, maar soms stel ik me de vraag: in hoeverre zijn hevige verdedigers van bepaalde geloofsovertuigingen nog bezig met echt geloof (een persoonlijke band met een opperwezen, ik weet het, mijn definitie, maar goed...). Misschien ze de meesten meer bezig met het uitdokteren van een eigen leer, die God weet waarop allemaal gebaseerd is en gewoon ergens een zekerheid geeft.
Hagal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2004, 15:28   #2
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hagal
Een vraag die in me opkwam en die ik hier in het midden wil gooien:
is er in Europa eigenlijk nog wel sprake van een echte godsdienst?
Misschien even verduidelijken wat ik hiermee bedoel? Steeds meer krijg ik de indruk dat er wel heel veel religieus gevoel en veel religieuze gedachten zijn, maar dat er eigenlijk niet meer sprake is van een of andere godsdienst. Zelfs de trouwste aanhangers van een leer of een religie zijn in deze tijd zo beïnvloed door ander opinies, meningen... dat ze hoe dan ook iets daarvan meenemen in hun eigen godsdienstbeleving. Wellicht is dit een gewone evolutie: de tijd staat niet stil, de mens ook niet en alles evolueert. Soms lijkt het me echter dat men zodanig veel ideeën gelezen en gehoord heeft, dat iedereen zijn eigen godsdienst eigenlijk gefabriceerd heeft. Wat we kunnen gebruiken of in me leuk in de oren klinkt, dat nemen we mee, en de rest vergeten we.
Natuurlijk is het - denk ik - ook interessant om na te gaan in hoeverre men dat vroeger ook al niet deed. Misschien was er vroeger wel een uitwisseling, maar dan op veel beperktere schaal, en zijn nu, de uitwisselingen tussen de verschillende religies zo makkelijk geworden, dat we eigenlijk - dat denk ik toch - niet meer kunnen spreken over het katholicisme, de orthodoxie, de islame... Dat is gewoon een persoonlijke vaststelling, geen waardeoordeel, maar soms stel ik me de vraag: in hoeverre zijn hevige verdedigers van bepaalde geloofsovertuigingen nog bezig met echt geloof (een persoonlijke band met een opperwezen, ik weet het, mijn definitie, maar goed...). Misschien ze de meesten meer bezig met het uitdokteren van een eigen leer, die God weet waarop allemaal gebaseerd is en gewoon ergens een zekerheid geeft.
Voor mij is dat gewoon een soort universele spiritualiteit. Ik vind dat persoonlijk heel handig in het benaderen van godsdiensten en ook vrijzinnigen, alles kan en mag zolang het anderen niet schaadt of belemmert.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 10 november 2004 om 15:30.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be