Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 mei 2010, 14:25   #1
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard Nu zwart op wit

Voor al wie nog denkt dat vadertje staat aan autorijden verdient (onder andere) is er nu 'De file voorbij' van Kris Peeters (de echte, niet de stro-pop.)

Wouter Van Driessche in De Tijd :

"Er worden ook mythes ontkracht in het boek. En niet van de minste. Zo blijkt de auto - anders dan wat iedereen schijnt te geloven - geen melkkoe te zijn voor de staat, maar een gigantische verliespost. Rekening houdend met infrastructuur, milieu-, ziekte- en ongevallenkosten steekt de overheid zo'n 3.000 euro per auto per jaar toe. Na aftrek van accijns- en belastinginkomsten. Autoverkeer is een gesubsidieerde vorm van transport, jawel. 'De overheidstoelage komt overeen met voor elke chauffeur een openbaarvervoersabonnement,15.000 kilometer trein in eerste klasse en een nieuwe fiets om de vijf jaar', staat er te lezen. Je hoort het niet alle dagen."

En nu wachten op de reactie van de autiotenpartij, want het gaat toch om onze centen, nietwaar ?
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 15:07   #2
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Heeft de auteur ook rekening gehouden met de meerkost van het gebruik van bv openbaar vervoer in plaats van de auto?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 15:22   #3
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Er is rekening gehouden met de kost van het openbaar vervoer. Ten opzichte van de auto is dat een minkost. Of als je het per se in jouw termen wil : een negatieve meerkost. Wellicht een gevolg van de negatieve schaalvoordelen van de auto.
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 15:42   #4
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.265
Standaard

Kan iemand eens de gedetailleerde kosten en baten noteren. Een nietszeggende slogan zegt me niet zoveel.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 18:32   #5
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Er is rekening gehouden met de kost van het openbaar vervoer. Ten opzichte van de auto is dat een minkost. Of als je het per se in jouw termen wil : een negatieve meerkost. Wellicht een gevolg van de negatieve schaalvoordelen van de auto.
Ik kan me moeilijk inbeelden dat men het dagelijks tijdverlies van bv 2 uren voor iemand die het openbaar vervoer gebruikt ipv zijn eigen wagen in rekening heeft gebracht.
Zonder wegen kunnen de bussen ook niet rijden. Is daar rekening mee gehouden?
Wat ben je met een openbaarvervoerabo als je toch een wagen in bezit moet hebben wegens te weinig openbaar vervoer.
Mijn kinderen hebben allemaal een busabonnement gehad tijdens hun studententijd. Voor de reis van en naar Leuven tijdens het weekend. Maar elk jaar was er wel ene die vrijdagavond les had tot 18u of 19 u. En de laatste bus (sneldienst) vertrekt om 17:51.
Nu ze er werken blijft het zelfde probleem. Twee en een half uur reistijd (indien geen files of vertragingen en door combinatie trein-bus) voor minder dan 90 km. Dan zwijg ik nog dat je enkele keren moet overstappen en meerdere valiezen + laptop enz moet meesleuren.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 19:05   #6
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Wel het geld dat nu wordt verspilt aan een heel inefficiënt vervoerssysteem kan dan gebruikt worden om een efficiënt openbaar vervoer te maken.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2010, 20:33   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Kan iemand eens de gedetailleerde kosten en baten noteren. Een nietszeggende slogan zegt me niet zoveel.
Idd, van baten horen we niets.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 00:14   #8
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN
 
Dronkoers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Voor al wie nog denkt dat vadertje staat aan autorijden verdient (onder andere) is er nu 'De file voorbij' van Kris Peeters (de echte, niet de stro-pop.)

Wouter Van Driessche in De Tijd :

"Er worden ook mythes ontkracht in het boek. En niet van de minste. Zo blijkt de auto - anders dan wat iedereen schijnt te geloven - geen melkkoe te zijn voor de staat, maar een gigantische verliespost. Rekening houdend met infrastructuur, milieu-, ziekte- en ongevallenkosten steekt de overheid zo'n 3.000 euro per auto per jaar toe. Na aftrek van accijns- en belastinginkomsten. Autoverkeer is een gesubsidieerde vorm van transport, jawel. 'De overheidstoelage komt overeen met voor elke chauffeur een openbaarvervoersabonnement,15.000 kilometer trein in eerste klasse en een nieuwe fiets om de vijf jaar', staat er te lezen. Je hoort het niet alle dagen."

En nu wachten op de reactie van de autiotenpartij, want het gaat toch om onze centen, nietwaar ?
En boetes?
Ziekte- en ongevallenkosten zijn tot hier toe steeds uit mijn eigen zak betaald geweest.

Of ben je nu aan het pleiten dat iedereen met meer dan 0.8 promille achter het stuur moet kruipen?
__________________
PBL-RKT
Undefeated Army
Bietan Jarrai
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 06:20   #9
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Ziekte- en ongevallenkosten zijn tot hier toe steeds uit mijn eigen zak betaald geweest.
Betaal jij altijd 100% van de medische kosten?
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 08:16   #10
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Zonder wagen geraak ik niet op de werf, bureau en terug op de werf, dan naar de klant nr zoveel die dag enz... of toch niet op tijd.

En net dat gebruik van de wagen (heen en weer van autoweg tot modderwegel) creëert meerwaarde voor de staat (economische activiteit).

Het is een visie die volgens mij enkel gestoeld is op de rustige werknemer/ambtenaar die maximaal twee keer per dag vervoer nodig heeft. Wijzen naar de zelfstandige vervuiler maar wel diens opbrengst gebruiken voor het eigen inkomen.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 08:31   #11
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
Betaal jij altijd 100% van de medische kosten?
Meer zelfs : hij heeft zijn eigen ziekenhuis gebouwd en betaalt de staff uit zijn eigen zak...
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 10:48   #12
Komimo
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 mei 2010
Berichten: 1
Standaard

Kom er morgen mee over discussiëren
Kris Peeters komt op 27 mei zijn boek voorstellen in het Geuzenhuis te Gent. Schrijf je hier (gratis!) in: www.komimo.be/defilevoorbij

Btw als je "objectieve cijfers" voor de baten van de auto (vanuit het standpunt van de overheid wil: je vindt een overzichtje op onze site: www.komimo.be/content/betalen-voor-automobiliteit-belgië.
Het gaat over 13 miljard euro.

Wat de auto kost aan de overheid: aan die berekening heb ik me nog niet gewaagd... er zijn heel wat "externe" kosten die moeilijk te becijferen zijn, maar ook directe kosten (bvb. wat je als belastingbetaler kunt inbrengen voor je woon-werkverkeer met de auto) zijn niet beschikbaar...
Komimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 11:28   #13
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN
 
Dronkoers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Betaal jij altijd 100% van de medische kosten?
Nee, maar als ik al die verzekeringen niet had, kwam ik er wel goedkoper mee weg
__________________
PBL-RKT
Undefeated Army
Bietan Jarrai
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 11:29   #14
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN
 
Dronkoers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2007
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 84.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Meer zelfs : hij heeft zijn eigen ziekenhuis gebouwd en betaalt de staff uit zijn eigen zak...
Dan had ik allang een villa in elk land van Europa denk ik
__________________
PBL-RKT
Undefeated Army
Bietan Jarrai
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 13:00   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Komimo Bekijk bericht
Btw als je "objectieve cijfers" voor de baten van de auto (vanuit het standpunt van de overheid wil: je vindt een overzichtje op onze site: www.komimo.be/content/betalen-voor-automobiliteit-belgië.
Het gaat over 13 miljard euro.
Goed dat je objectieve cijfers tussen " " zet, want onder baten versta ik toch alle baten van de auto, niet alleen allerhande "belastingsinkomsten" door het gebruik van de auto.

Men kan het ook zo stellen, wat zou de Belgische staat moeten ophoesten aan kosten en subsidies, als er geen enkele auto in Be zou rijden.

De auto wordt door ca. 75% woon-werkpendelaars gebruikt dacht ik, woon-schoolpendelaars (ook afzetten kinderen) is ook niet te onderschatten, ik dacht ook nog zo´n 55 %. (cijfers zijn op NIS niet meer terug te vinden)

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...to-thuis.dhtml

Dus voor xxxx-€ - O.V-alternatieven voor alle autorijders zonder dat men in tijd (pendelaars) -ook vrije tijd- flexibiliteit en comfort zo moeten inboeten.

Citaat:
Betalen voor automobiliteit in België
16/12/2009
kilometerheffing | autofiscaliteit

In 2008 heeft de Belgische staat voor 13,036 miljard euro inkomsten gehaald uit de accijnzen, allerhande taksen, BTW en andere heffingen op wagens. Het Belgische wagenpark telde in 2008 ongeveer 5 miljoen auto's (5.086.756), waardoor elke auto gemiddeld 2.562,91 euro opleverde voor de schatkist.
Dat is maar een klein deel van de baten zou ik menen.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 13:06   #16
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
Het is een visie die volgens mij enkel gestoeld is op de rustige werknemer/ambtenaar die maximaal twee keer per dag vervoer nodig heeft
Maar zelfs die verwijzen voortdurend naar allerlei vergaderingen en zo ergens te velde om hun autogebruik te verantwoorden.

Daarover gaat dit boek : over de enorme hoeveelheid smoesjes die er bestaan om wat in wezen een ordinaire en zeer ongezonde en zwaar gesubsidieerde verslaving is te verbloemen.
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2010, 16:14   #17
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Wel het geld dat nu wordt verspilt aan een heel inefficiënt vervoerssysteem kan dan gebruikt worden om een efficiënt openbaar vervoer te maken.
²
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2010, 13:23   #18
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Zonder wagen geraak ik niet op de werf, bureau en terug op de werf, dan naar de klant nr zoveel die dag enz... of toch niet op tijd.
Het is natuurlijk ook niet zo dat het OV alle automobiliteit moet vervangen. Dat idee bestaat enkel in de koker van enkele fundamentalisten.
Echter een flink deel van de automibilisten rijd elke dag heen en weer tussen hun woning en dezelfde werkplek. Als we een deel daarvan in het OV krijgen dan komt er ruimte vrij op de weg voor hen voor wie de auto wel essentieel is. Dat is een deel van de meerwaarde die OV produceert, ook voor de automobilist.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2010, 10:12   #19
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.626
Standaard

De baten van autoverbruik kan je misschien inschatten door de betalingsbereidheid (in geld en tijd) door privépersonen te schatten ('t is tenslotte een consumptiegoed).

Dan denk ik zuiver intuitief dat de baten toch nog steeds sterk opwegen tegen de (externe) kosten...
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be