Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 januari 2024, 13:55   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard Het is eens een keer geen sos, maar een tsjeef die in de graaipot zit

Uitzonderlijk !

Maar wat zullen de gevolgen zijn?

link: CD&V-Kamerlid Franky Demon verstuurt nieuwjaarswensen met belastinggeld. “Niet duidelijk dat dit niet mocht”
titel: https://www.hln.be/binnenland/n~afdb0f95/

Citaat:
Een paar duizend West-Vlamingen kregen de nieuwjaarswensen van Federaal parlementslid Franky Demon (CD&V) in de brievenbus. Sommige brieven hadden geen frankering of postzegel, en zijn dus gratis opgestuurd. Althans, met belastinggeld. Maar mag dat zomaar? En hoe kwam hij aan die adressen?
Joppe Nuyts, Karel Lattrez 11-01-24, 19:57 Laatste update: 11-01-24, 22:39

“Wij wensen u van ganser harte een respectvol 2024 en zien u ongetwijfeld binnenkort terug.” Federaal parlementslid en Brugs schepen Franky Demon (CD&V) verstuurde zijn nieuwjaarswensen - samen met die van partijgenoot Nathalie Muylle - naar een paar duizend West-Vlamingen. Sommigen van hen kregen die wensen in een enveloppe van de Kamer, die niet voorzien is van frankering of postzegel. Hij verstuurt ze daarmee ‘portvrij’, met overheidsgeld dus. En dat is verboden voor gewone parlementsleden.
Bestand met contacten

Maar hoeveel kaartjes heeft hij zo verstuurd? En naar wie? Een CD&V-lid in West-Vlaanderen ontving ze ruim een week geleden. “Hij doet dat al jaren”, vertelt hij. “Ik vraag me af waarom hij geen postzegel op z’n brief moet kleven, maar ook hoe hij aan mijn adres komt. Uit de ledendatabase van CD&V, wellicht. Maar ik heb nooit toestemming gegeven om me persoonlijk zo’n kaartjes op te sturen.” En ook mensen die geen lid zijn bij CD&V krijgen de kaartjes in de bus. Een vrouw contacteert hem zelfs per mail, met de vraag hoe hij aan haar gegevens komt. In zijn antwoord blijft Demon vaag. Uit een bestand met contacten dat hij door de jaren heeft uitgebouwd.

Ik wist niet dat het niet mocht. Ik heb dat nochtans nagevraagd bij de Kamer, ik mocht daar beperkt gebruik van maken
Franky Demon (CD&V)

We bellen Franky Demon op. Aan de telefoon bevestigt hij dat hij kaartjes portvrij verstuurd heeft, maar: “Het overgrote deel werd wél gefrankeerd verstuurd. Zo’n 1.500 kaartjes kregen een voorgedrukte postzegel, 500 andere ben ik zelf in de bus gaan steken. Voor de mensen die te ver wonen, heb ik de kaartjes portvrij opgestuurd. Dat moeten er maximaal 100 geweest zijn.” Of hij wist dat hij die kaartjes eigenlijk niet mag opsturen, vragen we hem. “Nee, dat is dan een onduidelijkheid voor mij. Ik heb dat nochtans nagevraagd bij de Kamer, ik mocht daar beperkt gebruik van maken.”
Wil je elke dag de HLN Ochtend nieuwsbrief van HLN ontvangen via e-mail?

Nochtans is de regelgeving voor gewone parlementsleden duidelijk, laat Kamerwoordvoerder Michel Lecluyse weten. “De portvrijdom voor gewone parlementsleden is beperkt tot de brievenpost geadresseerd aan de openbare diensten.” Voor leden van het Bureau, het leidinggevend orgaan van de Kamer waar onder meer de voorzitter, ondervoorzitter en secretaris toe behoren, is de wet niet altijd duidelijk. “Het versturen onder portvrijdom van eindejaarwensen aan professionele relaties, conform de geplogenheden, lijkt verenigbaar met de geest van de reglementering”, zegt Lecluyse. En hoewel Demon dat zelf toegaf, kon de Kamer niet uitmaken of Demon zijn kaartjes portvrij verstuurde, noch over hoeveel kaartjes het zou gaan.
Franky Demon.
Franky Demon. © Photo News

Demon stelt dat in vraag, hij krijgt namelijk ook kaartjes portvrij binnen van andere parlementsleden. Maar wat met zijn bestand met contacten? “De voorbije jaren heb ik contactgegevens verzameld van mensen die me iets vroegen of mensen die ik ben tegengekomen”, bevestigt Demon, net als in de mail. “Daar zitten ook leden van de partij bij.” Volgens Demon zijn die contacten er zich niet altijd van bewust dat hij hun gegevens daarvoor gebruikt. “Ik kan ook niet zeggen dat ze allemaal hun toestemming daarvoor hebben gegeven”, geeft hij toe.
“Onvoldoende opgevolgd”

Daarmee heeft Demon geen grote som overheidsgeld onterecht gebruikt, maar wél de regels gebroken, zegt professor Carl Devos, politicoloog aan de UGent. “Dit hoort eigenlijk niet. Stel je voor dat alle 150 Kamerleden hun correspondentie portvrij gaan versturen, en alle andere parlementen ook. Dan begint dat flink aan te tikken. Parlementsleden hebben werkingsmiddelen, een medewerker en een loon om dat soort dingen te doen. Ze moeten dit correct navragen of dat mag. Als je de bevolking dingen wil opleggen, veeg dan eerst voor eigen deur.”

Maar hoeveel kosten die kaarten de overheid nu precies? “De uitreiking van brievenpost onder portvrijdom maakt deel uit van de dienstverlening door bpost zoals voorzien in het beheerscontract tussen de Belgische Staat en bpost en bpost wordt hiervoor forfaitair vergoed, niet per stuk” verduidelijkt Lecluyse. “De Kamer zelf betaalt hiervoor niets. Als er sprake zou zijn van misbruik, dan is dat eerder ten aanzien van bpost dan ten aanzien van de Kamer, de Belgische Staat of de belastingbetaler.”

Zulke zaken worden onvoldoen?*de opgevolgd. Het Rekenhof is onlangs vernieti?*gend geweest over het feit dat de Kamer financieel gewoon slecht wordt beheerd
Professor Carl Devos, Politicoloog UGent

“We kunnen ons hierbij ernstige vragen stellen over de controle van de Kamer op portvrij sturen”, zegt professor Devos. “Dat forfaitair bedrag geeft nog minder redenen om te controleren wie wat verstuurt. Zulke zaken worden onvoldoende opgevolgd. Het Rekenhof is onlangs vernietigend geweest over het feit dat de Kamer financieel gewoon slecht wordt beheerd. Ook vindt Professor Devos dat parlementsleden hoe dan ook zuinig zouden moeten omspringen met portvrij versturen. Zelfs als ze deel uitmaken van het Bureau. “Je kan je afvragen waarom leden van het Bureau wél portvrij nieuwjaarskaarten zouden mogen versturen. Als de gewone burger dat doet, kost dat ook geld.”

Franky Demon heeft inmiddels op zijn eigen Facebookpagina zijn excuses aangeboden.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2024, 14:14   #2
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.755
Standaard

1. Inbreuk op GPDR. Hopelijk leggen slachtoffers klacht neer bij GBA.
2. Bpost overheidscontracten met forfaire afrekening zijn passé composé na de Bpost schandalen.
3. Er is hier een topic over het CD&V blunderboek.
__________________

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 12 januari 2024 om 14:15.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2024, 14:15   #3
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Uitzonderlijk !

Maar wat zullen de gevolgen zijn?

link: CD&V-Kamerlid Franky Demon verstuurt nieuwjaarswensen met belastinggeld. “Niet duidelijk dat dit niet mocht”
titel: https://www.hln.be/binnenland/n~afdb0f95/
Ik denk dat ieder parlementslid hier misbruik van maakt.
Ik kreeg ook al kaartjes van parlementsleden.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2024, 17:26   #4
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.665
Standaard

De zoveelste politieker die zijn gratis enveloppen niet correct gebruikt. De Winter verstuurde er zijn boeken mee. Wat ik me afvraag: als die enveloppen ongebruikt bij het oud papier belanden hebben die het parlement dan evenveel gekost als wanneer ze op oneigenlijke manier gebruikt werden ? Want als dat zo zou zijn dat ze dan de regel maar veranderen. Dan zijn zij die de enveloppen oneigenlijk gebruiken in feite de duurzame spaarzame mensen.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2024, 19:18   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Een tweede tsjeefke is ook al gepakt.
Dju, ik zal de link straks geven.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2024, 19:27   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.056
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Uitzonderlijk !

Maar wat zullen de gevolgen zijn?

link: CD&V-Kamerlid Franky Demon verstuurt nieuwjaarswensen met belastinggeld. “Niet duidelijk dat dit niet mocht”
titel: https://www.hln.be/binnenland/n~afdb0f95/
Er is vroeger toch nog zo’n geval geweest dacht ik?
En ja, die gast is gewoonweg idioot om zoiets te doen. Alsof dat niet gaat uitkomen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be