Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat?
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? Kritisch bekijken van nieuws en toetsing aan de feiten. Fake news? Selectieve feiten? Of is het een correcte weergave van de feiten? Een zoektocht naar de waarheid.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 augustus 2022, 15:05   #1
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard Covid-19, uit een lab?

Ik ga hier een post maken die wat anders gaat lopen dan je misschien zou verwachten. Toen het coronavirus ontdekt werd in de Chinese stad Wuhan werden er al gauw connecties gelegd met een laboratorium in diezelfde plaats. De meest wilde verhalen deden de ronde en de grootste complotten werden erbij bedacht. Hierdoor hadden veel mensen, zowel normale burgers als mensen in de media en experts, de neiging om tegendruk te geven. "Er is niet bewezen dat het uit een lab komt, rustig aan" werd al gauw "het komt niet uit een lab, rot op met je complot".

Toch is het idee dat het coronavirus uit het betreffende lab gekomen zou zijn nog steeds niet volledig ontkracht. Er zijn enkele goede redenen om dit idee niet compleet af te schrijven, en als het virus inderdaad uit een lab kwam of gekomen zou kunnen zijn kan dit belangrijke lessen opleveren voor de toekomst.

Om kort te beginnen, wat is er niet waar?

- De uitbraak van geen bewust uitgevoerde biologische aanval op China of op het Westen. Het virus heeft niet de eigenschappen die je zou willen, de uitbraak had geen duidelijk effect dat een kant van het conflict een duidelijk voordeel gaf en de uitbraak werd niet gevolgd door andere vormen van oorlogsvoering.
- Het was ook geen toevallige ontsnapping van een virus dat wel als oorlogswapen ontwikkeld was. Zoals gezegd waren de eigenschappen van het virus daarvoor niet geschikt (in een oorlogssituatie zou je de leeftijdsgroepen die ten strijde trekken en de industrie draaiende houden willen treffen, niet de senioren) en het lab was ook niet gelieerd aan organisaties die iets met biologische wapens doen. (Toegegeven: als ik biologische wapens zou ontwikkelen zou ik dat ook zo stiekem mogelijk doen, maar zie het vorige punt.)
- Het lab was geen dochter van een vaccinmaker die hoopte miljarden te verdienen door een virus vrij te laten en dan sneller dan de concurrentie een vaccin te hebben. Ik denk dat de tijdlijn waarop de vaccins uiteindelijk uit de fabrieken kwamen rollen iedereen hier redelijk van zouden moeten kunnen overtuigen. Vooral Westerse vaccinmakers die hier nog weleens van beschuldigd werden vanuit de meer complot-georiënteerde hoek waren bovendien aantoonbaar heel erg niet de eigenaren van het betreffende lab.
- Het virus is ook niet losgelaten door een geheime samenzwering van alle farmaceuten, wetenschappers en politici ter wereld als aanleiding om "vaccins" te kunnen produceren die eigenlijk stiekem vergif zijn waar elk moment nu 99% van de (blanke) wereldbevolking aan dood zal gaan. Helaas staan dergelijke claims ook zover van de echte wetenschappelijke vragen omtrent het virus af dat ik jullie moet vragen om voor discussies daarover een andere draad dan deze aan te houden. Maar je bent welkom om deze draden hieronder kort te beschrijven en te linken.

Wat is er wel waar?

- De vleermuizen waar dit soort coronavirussen normaal gesproken veel onder rondgaan leven veel verder naar het Zuiden van China. Als het virus op natuurlijke wijze is uitgebroken is het virus dus eerst op een ander dier overgesprongen en via dat dier in Wuhan belandt, of de uitbraak is in Zuid China begonnen maar de grote uitbraak in Wuhan was de eerste die genoeg aandacht uit de medische wereld trok om het virus ontdekt te laten worden. Beiden zijn realistische scenario's, maar wel apart genoeg dat het niet vreemd is om naar alternatieve verklaringen te zoeken.
- Het lab in Wuhan onderzocht coronavirussen.
- Het lab in Wuhan deed onder andere "gain of function" research. Onderzoek waarbij ironisch genoeg virussen gemuteerd worden om te proberen te voorspellen wat voor eigenschappen ze zouden kunnen ontwikkelen die een nieuwe epidemie kunnen veroorzaken. Dit werd vooral als belangrijk gezien vanwege de uitbraak van SARS eind 2002.
- Er is veel kritiek geweest op de teams die gestuurd zijn om de lab theorie te onderzoeken. Meerdere van hen zouden zelf te nauw bij dit lab betrokken zijn en teveel baat hebben bij de operatie. Daar kan je tegenin brengen dat de meeste top experts op het gebied van gain of function research naar corona virussen nu eenmaal banden zullen hebben met het lab waar dat gebeurt. Ook op de Chinese overheid was en is nog steeds veel kritiek over de manier waarop zij openheid van zaken geven.

Wat is er ook waar?

- Het lab is een van eigenlijk maar drie labs wereldwijd waar gain of function onderzoek gedaan wordt. Dit zijn allen biosafetety level (BSL) 4 labs, de hoogste standaard in biologische veiligheid, onder andere bekend van de grote hermetisch afgesloten pakken waar de medewerkers in werken. Het BSL-4 gedeelte in onder andere aangelegd juist vanwege zorgen over andere zorgen over andere labs onder andere in Beijing waar een virus als SARS zou kunnen ontsnappen als ermee gewerkt werd. Het lab is ontwikkeld in samenwerking met Frankrijk en de onderzoekers zijn voor een groot deel in de Westerse wereld getraind.
- Een van de eerste mensen die de theorie dat covid-19 uit een lab kwam naar voren schoof was Shi Zhengli. Zij was viroloog werkzaam in het lab in Wuhan. In het voorjaar van 2019 had zij nog samen met anderen een artikel gepubliceerd waarin zij waarschuwden voor nieuwe natuurlijke uitbraken van coronavirussen uit vleermuizen, toch was haar eerste gedachte toen ze hoorde over een uitbraak in Wuhan: "het zou er toch niet een van ons zijn hè?" Zij was op dat moment elders in het land maar is snel teruggereisd en zij zegt dat ze al hun virussen vergeleken heeft met het uitgebroken virus, en dat er geen match was.
- (Gedeeltelijke) belangenverstrengeling of niet, de onderzoeken ter plaatse tot nu toe hebben geen aanwijzingen opgeleverd waarmee formeel vastgesteld kan worden dat dit virus uit dat lab gekomen zou kunnen zijn.

Dit alles leidt helaas niet tot een duidelijke conclusie. Tot er bewijs van het tegendeel is is het daarom heel redelijk om covid-19 als een natuurlijk ontstaan virus te blijven beschouwen, maar houdt er in je achterhoofd rekening mee dat dit geen hard voldongen feit is dat nooit zou kunnen veranderen. Verder is het feit dat we überhaupt kunnen overwegen dat het een ontsnapt virus kan betreffen een reden om wereldwijd de standaarden van laboratoria voor de zoveelste extra maal onder de loep te nemen. Laboratoria in het algemeen en de plekken waar ziektes onderzocht worden specifiek zijn uitermate waardevol en hebben absoluut een plaats in onze maatschappij, maar als het realistisch denkbaar is dat een pandemie van dit formaat er kan ontstaan dan is dat natuurlijk een overduidelijk significant risico. We hebben het bij de covid pandemie tenslotte toch over op zijn minst miljoenen doden en tientallen miljarden aan economische schade, plus nog niet te overziene toekomstige ontwikkelingen omtrent bijvoorbeeld toekomstige varianten en langdurige medische problemen bij mensen met long covid.


Iemand nog iets aan toe te voegen? Belangrijke invalshoeken die ik gemist heb?


https://en.wikipedia.org/wiki/Wuhan_...te_of_Virology
https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_lab_leak_theory
https://en.wikipedia.org/wiki/Gain-o...ID-19_pandemic
https://en.wikipedia.org/wiki/Invest...investigations
https://en.wikipedia.org/wiki/Shi_Zhengli
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6466186/
https://www.youtube.com/watch?v=HwUtjG3u8l0
https://www.politico.com/news/magazi...excerpt-474322
https://www.voanews.com/a/covid-19-p...9/6187947.html
https://theconversation.com/the-covi...-market-188163
En vooruit:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=265195
(Aanvullende bronnen voor alle kanten van de discussie van harte welkom.)

P.S. Bonuspunten voor de eerste persoon die een oude post van mij kan bovenhalen waaruit blijkt dat ik een hypocriet ben die de lab theorie eerst helemaal weg woof, en ook voor de eerste persoon die een andere post van mij op weet te graven waaruit blijkt dat dit niet het geval was.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2022, 15:31   #2
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Dat virus hoeft niet noodzakelijk opzettelijk losgelaten zijn uit dat lab.
Ongelukken gebeuren.

De aanpak achteraf was wel ronduit crimineel.

En zeker waar China nu nog steeds mee bezig is!

Laatst gewijzigd door SDX : 21 augustus 2022 om 15:31.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2022, 15:32   #3
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Ik moet zeggen dat, net als jij, ik aanvankelijk ook de "labo" hypothese idioot vond "omdat het wetenschappelijk zogezegd aangetoond was".

De blog post die mij van mening liet veranderen was deze:

https://medium.com/@yurideigin/lab-m...h-f96dd7413748

Die zit bijzonder goed ineen. Merk op: van 20 april 2020 !

Ik heb daarvan nagegaan wat ik kon nagaan destijds, en ik vond dat overtuigend, tenminste om mij te overtuigen dat de labo hypothese redelijk was.

De Chinese geheimdoenerij nadien bevestigde enkel maar die indruk. Natuurlijk kan het inherent zijn aan een despotisch regime om geheim te doen over dingen die "fout" gaan, maar je zou toch verwachten dat als er echt een natuurlijke origine was, de Chinezen er ALLES zouden aan gedaan hebben om dat internationaal duidelijk te maken, in plaats van gewoon te zeggen dat het de Amerikanen waren die hen covid hadden binnengebracht, niewaar.

Dat madam Shi Zenghli die de BAAS is van het corona onderzoek in Wuhan, komt vertellen dat het niet van bij hen komt, is niet echt de meest onafhankelijke getuigenis zou ik zeggen

Maar let op, net als jij heb ik geen zekerheid. Ik neig echter meer over naar "labo" dan naar "natuur", gezien alles wat we op een rijtje kunnen zetten qua GEDRAG, van de Chinese overheid, en de wetenschappelijke onduidelijkheid.

Ja, de mogelijkheid bestaat dat het natuurlijk is, maar ik vind dat eerder een minder evidente hypothese dan dat het uit het labo komt waar men precies dat soort dingen doet, en men op geen enkele manier het onderzoek naar de origine van het virus heeft geholpen ginder.

Er zijn enorm veel elementen die allemaal stukjes zijn die compatiebel zijn met "het komt van dat labo" ; in de eerste plaats het feit dat de epidemie veel vroeger begon dan men heeft aangegeven, en de origine in september 2019 of zo te zoeken valt. Men heeft toen "eigenaardige gedragingen" in het labo vastgesteld. Het is inderdaad jammer dat in dit forum er enorm interessante bronnen zijn aangegeven voor vele dingen, maar dat het bijna niet meer terug te vinden is in de enorme hoop tekst die er hier is neergepend.

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 augustus 2022 om 15:39.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2022, 17:13   #4
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.724
Standaard

Dan stak men het op China...

Dan hadden de vleermuizen het gedaan...

Waren de Resident Evil films al vooruit op de tijd?

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2022, 17:37   #5
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.230
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Dan stak men het op China...

Dan hadden de vleermuizen het gedaan...

Waren de Resident Evil films al vooruit op de tijd?

EN V for Vendetta dan?
Dat is toch zo een knipoog naar deze tijd? Control by fear.

__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2022, 05:57   #6
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
EN V for Vendetta dan?
Dat is toch zo een knipoog naar deze tijd? Control by fear.

Ja inderdaad. (die was nog op TV in de week V for Vendetta)

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2022, 06:18   #7
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Ik ga bruut plagiaat plegen, maar Morte Vivante en Vanderzapig hadden bijzonder interessante links in eerdere draden hierover.

(let wel, gezien mijn voorkeur, allemaal orientatie "labo hypothese")

Destijds had ik die bronnen in 't chinees gevonden, en vertaald met google. Dat was dus juist (origine: Morte Vivante):

https://www.news.com.au/world/asia/c...30643ecd76fb26

Er is deze heel goeie post van Morte Vivante:

https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=224

Deze post van Vanderzapig brengt ook interessante bronnen aan:

https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=400
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2022, 08:56   #8
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.724
Standaard

Om alles nog wat verder te dramatiseren?

Wereld Economisch Forum: “We gaan uw kinderen microchippen”

p.s.

De site: Let me read first een optie of inschrijven op???

World Economic Forum suggests there are “rational” reasons to microchip your child

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2022, 09:00   #9
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.230
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Om alles nog wat verder te dramatiseren?

Wereld Economisch Forum: “We gaan uw kinderen microchippen”

p.s.

De site: Let me read first een optie of inschrijven op???

World Economic Forum suggests there are “rational” reasons to microchip your child

Al die tech kan wel voordelen hebben, maar niet in handen van fascisten die hun ogen dichtknepen bij Epstein e.d.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2022, 11:26   #10
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Heren, alsjeblieft het onderwerp een beetje serieus nemen. Maak voor het alleen door dubieuze websites gerapporteerde wereldnieuws over hoe iedereen gemicrochipt is door vaccins even een andere draad, en een tweede over welke films er van de week op tv waren. Je mag de draden hier linken als je denkt dat het enige relevantie heeft, maar probeer niet de discussie/verzameling van informatie hier over de oorsprong van het coronavirus te ontsporen.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2022, 11:31   #11
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Heren, alsjeblieft het onderwerp een beetje serieus nemen. Maak voor het alleen door dubieuze websites gerapporteerde wereldnieuws over hoe iedereen gemicrochipt is door vaccins even een andere draad, en een tweede over welke films er van de week op tv waren. Je mag de draden hier linken als je denkt dat het enige relevantie heeft, maar probeer niet de discussie/verzameling van informatie hier over de oorsprong van het coronavirus te ontsporen.
Amen. Het kan juist interessant zijn om de interessante bronnen hier samen te brengen, want die zijn teveel verdund in andere draden. En dus de vervuiling te vermijden met teveel "opinie" stukken uit twijfelachtige bron.

Ik zoek nu trouwens achter die enorm goeie studie die aangaf dat de Chinezen zekere sequenties hadden laten wissen op internationale servers...

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 augustus 2022 om 11:44.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2022, 15:15   #12
DIBO
Burgemeester
 
Geregistreerd: 17 augustus 2020
Berichten: 584
Standaard

Misschien deze? Recovery of deleted deep sequencing data sheds more light on the early Wuhan SARS-CoV-2 epidemic
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2022, 22:29   #13
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Al die tech kan wel voordelen hebben, maar niet in handen van fascisten die hun ogen dichtknepen bij Epstein e.d.
Worden er in 'ons' land ook geen ogen dichtgeknepen bij bepaalde zaken?

Ik haal er eentje aan, de zaak van Sihame, radiostilte/doofpot omdat er teveel 'grote' spelers tussenzaten?

Het kapsel zelf heeft wel succ6 want je ziet niets anders bij een avondje TV kijken.

Best een rare gang van zaken zeg maar.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2022, 10:21   #14
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Yoep ! Dat was een staaltje van data detectiven werk !
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be