Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingsforum 2009
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingsforum 2009 Alle discussies omtrent de verkiezingen, de uitslagen, de (houdingen van) partijen, mogelijke meerderheden, de coalitiebesprekingen, commentaren, ...

Bekijk resultaten enquête: Stemt u?
Uiteraard, stemrecht of -plicht, het maakt niet uit. 13 72,22%
Ja, maar niet meer als het stemrecht in voege treedt. 4 22,22%
Neen, ik stem niet. 1 5,56%
Aantal stemmers: 18. Je mag niet stemmen in deze enquête

 
 
Discussietools
Oud 6 juni 2009, 10:48   #1
Cdot
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 6 juni 2009
Berichten: 2
Standaard Stemplicht?

Ik lees vanmorgen op HLN : "Geen straf of boete voor wie morgen niet gaat stemmen"

Ook De Morgen heeft een gelijkaardig bericht.

In De Morgen staat o.a. "Bij de vorige verkiezingen bleven 688.719 kiezers thuis."
Daar kun je al een mooie partij mee vormen..

Wordt dit weer zo'n typische "Belgische" oplossing? We gaan de stemplicht niet afschaffen, maar we geven de vervolging van overtreders de laagste prioriteit..
Een gedoogbeleid voor niet-stemmers als het ware.
Cdot is offline  
Oud 6 juni 2009, 10:49   #2
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

maar het zal niets helpen.
het zullen juist de kiezers van de traditionelen zijn die thuis blijven in ongenoegen.
het tegengestelde dus wat ze willen bereiken.
Shadowke is offline  
Oud 6 juni 2009, 10:49   #3
bloedverwant
Schepen
 
Geregistreerd: 13 augustus 2007
Berichten: 499
Standaard

Het was al een typische Belgische oplossing. Er is nooit vervolging geweest. Om één of andere onduidelijke reden komt men er nu openlijk voor uit. Tgevolg zal uiteraard zijn dat de opkomstplicht daalt. 2 dagen voor de verkiezingen zou dat wel eens een grote invloed kunnen hebben.
__________________
http://www.frontalnoize.be
bloedverwant is offline  
Oud 6 juni 2009, 10:50   #4
bloedverwant
Schepen
 
Geregistreerd: 13 augustus 2007
Berichten: 499
Standaard

en Shadowke heeft ook gelijk, hoewel ik het zelden met hem eens ben
__________________
http://www.frontalnoize.be
bloedverwant is offline  
Oud 6 juni 2009, 10:53   #5
slegie
Staatssecretaris
 
slegie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2004
Berichten: 2.783
Standaard

Mensen zien misschien niet meer het nu van stemmen in omdat het gewoonweg een groot circus is geworden vol met ongeloofwaardige politici.

Maar niettemin is het een feit dat onze voorouders en dan voornamelijk de gewone man hard heeft moeten knokken om te mogen stemmen en ook al kun je misschien nu maar kiezen uit 1 bak vol stront toch vind ik dat je moet kiezen uit respect voor de mensen die hun leven hebben gegeven om dit mogelijk te maken.

Je moet weten dat in heel veel landen er nog steeds geen stem recht is en landen waar er dat wel net is staan mensen soms een hele dag aan te schuiven hiervoor.

Is het dan echt zo erg om 1 keer om de 2 of 3 jaar eens zondags iets vroeger op te staan en eventjes sociaal te doen en te gaan stemmen?

dus ik vind dat diegene die thuis blijven zonder geldige reden ook financieel moeten worden beboet
slegie is offline  
Oud 6 juni 2009, 10:54   #6
Cdot
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 6 juni 2009
Berichten: 2
Standaard

Ik had eerder een effect verwacht op de zgn. "foertstemmers". Mensen die stemmen 'omdat het moet' en dan 'om hun kop uit te werken' voor een 'alternatief' kiezen.
Cdot is offline  
Oud 6 juni 2009, 10:55   #7
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Circe had het al eerder hier gepost, maar dan dat het in DM stond, kwestie van haar grijsgedraaide plaat nog eens te kunnen opzetten...
Another Jack is offline  
Oud 6 juni 2009, 10:56   #8
bloedverwant
Schepen
 
Geregistreerd: 13 augustus 2007
Berichten: 499
Standaard

In Irak mocht je onder Saddam ook gaan stemmen. Ze hadden ook gevochten voor stemrecht daar. Jammer dat er maar 1 kandidaat meer was om voor te stemmen.

Ik blijf graag met mijn handen uit de stront
__________________
http://www.frontalnoize.be
bloedverwant is offline  
Oud 6 juni 2009, 14:04   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bloedverwant Bekijk bericht
In Irak mocht je onder Saddam ook gaan stemmen. Ze hadden ook gevochten voor stemrecht daar. Jammer dat er maar 1 kandidaat meer was om voor te stemmen.

Ik blijf graag met mijn handen uit de stront
Ja, laat dat vuile werk over aan de boeren en de verpleegsters, en leef verder in uw properheid ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 6 juni 2009, 14:07   #10
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Morgen: dwars liggen en de boel plat zetten
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be