Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Walter Vandenbossche (CD&V) - 19 tot 25 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Walter Vandenbossche (CD&V) - 19 tot 25 februari Vlaming en Brusselaar, zo zegt hij zelf. Momenteel zit deze advocaat in de Brusselse Hoofdstedelijke Raad, met de verkiezingen komt hij op voor een zitje in het federale halfrond. Opgelet: deze sessie begint pas op woensdag, maar zal ook iets langer duren.

 
 
Discussietools
Oud 19 februari 2007, 15:12   #1
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard Houding tegenover referendum over Vlaamse onafhankelijkheid

Beste meneer Vandenbossche,

in dit topic http://forum.politics.be/showthread.php?t=80200
vroeg ik aan partijgenoot Roel Deseyn wat hij vond van een referendum over de Vlaamse onafhankelijkheid. Hij antwoordde enkel :
Citaat:
zo'n referendum op Vlaams niveau lijkt me uit den boze.
Wat denkt u? Is dat een officieel standpunt van de partij?

Ik vind dat het moet kunnen, en zeker van uw partij omdat u in een kartel zit met de N-VA, een separatistische partij.

Er wordt zo vaak gespeculeerd, wie is voor wie is tegen. Sommige cijfers suggeren dat meer dan helft een onafhankelijkheid Vlaanderen wil, anderen suggereren dan weer dat het grootste deel weer een unitair beleid wil enz....... Waarom niet gewoon eens serieus peilen?

De situatie op dit moment is dat je dus blijkbaar op een uitgesproken separatistische partij zoals VB moet stemmen, en dat je moet wachten tot die de meerderheid in het Vlaams Parlement heeft om zo een referendum te realiseren.
En zoals ik reeds zei, u zit in een kartel met N-VA, u weet niet hoeveel stemmen op uw lijst van N-VA kiezers komen. Als uw partij mag genieten van die stemmen, dan zou het toch ook die wens van de N-VA moeten respecteren. (Het kartel dient toch tot meer dan enkel het onder de mat vegen van separatistische stemmen?)

Ik hoop van harte dat u de tijd vindt om op mijn vraag te antwoorden.
Met veel dank en groeten,
evilbu
__________________
Steun Oranje-Blauw!

Laatst gewijzigd door evilbu : 19 februari 2007 om 15:13.
evilbu is offline  
Oud 23 februari 2007, 14:34   #2
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Meneer Vandenbossche?
Ik hoop echt dat u nog antwoordt, ik vind dit een belangrijke vraag en ik denk dat de andere forumleden dit ook graag willen weten. Wees niet zoals uw partijgenoot Roel Deseyn die slechts een one-liner schreef als antwoord.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 23 februari 2007, 19:19   #3
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Vreemd, dat zwijgen vanuit de CD&V. Het is nochtans een belangrijk onderwerp.
lomeanor is offline  
Oud 23 februari 2007, 19:55   #4
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Vreemd, dat zwijgen vanuit de CD&V. Het is nochtans een belangrijk onderwerp.
Ben jij niet van of voor de NVA?
In dat geval is het toch raar, dit is een kartelpartner van de NVA?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 23 februari 2007, 20:20   #5
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ben jij niet van of voor de NVA?
In dat geval is het toch raar, dit is een kartelpartner van de NVA?
Die "ben" is jammer genoeg meer en meer een "was" aan het worden.

Ik kan me niet meer vinden in de uitingen van CD&V de laatste weken. Ik zie ook geen heil meer in de kartelformule. Ik blijf wel lid van de N-VA (ik hoop nog steeds op een kartelbreuk en voel mij nog steeds erg thuis binnen de partij) maar ik vrees tot mijn grote spijt dat mijn stem in juni naar het VB zal moeten gaan.
lomeanor is offline  
Oud 23 februari 2007, 20:22   #6
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Die "ben" is jammer genoeg meer en meer een "was" aan het worden.

Ik kan me niet meer vinden in de uitingen van CD&V de laatste weken. Ik zie ook geen heil meer in de kartelformule. Ik blijf wel lid van de N-VA (ik hoop nog steeds op een kartelbreuk en voel mij nog steeds erg thuis binnen de partij) maar ik vrees tot mijn grote spijt dat mijn stem in juni naar het VB zal moeten gaan.
Is het zo erg dat u niet op de partij waar u lid van bent wil stemmen?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 23 februari 2007, 20:34   #7
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Is het zo erg dat u niet op de partij waar u lid van bent wil stemmen?
Op de partij waar ik lid van ben, zou ik onmiddellijk stemmen indien ze op zou komen.

De N-VA komt echter niet op als partij. Op mijn partij zou ik stemmen, op het kartel CD&V-NVA niet.
lomeanor is offline  
Oud 24 februari 2007, 09:50   #8
Walter Vandenbossche
 
 
Walter Vandenbossche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2007
Berichten: 101
Standaard

Ik ben formeel tegenstander van een referendum rond dit thema. Ik ben Vlaming, Brusselaar én Belg, ik hou van mijn land. Ik zie ook geen meerderheid die politiek dergelijke vraag zou stellen. Behoudens VB en NVA is er geen partijdie dit stdpt inneemt!
Walter Vandenbossche is offline  
Oud 24 februari 2007, 10:55   #9
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche Bekijk bericht
Ik ben formeel tegenstander van een referendum rond dit thema. Ik ben Vlaming, Brusselaar én Belg, ik hou van mijn land. Ik zie ook geen meerderheid die politiek dergelijke vraag zou stellen. Behoudens VB en NVA is er geen partijdie dit stdpt inneemt!
Maar er zijn wel leden van alle partijen de Vlaamse onafhankelijkheid goed gezind. Soms gebeurt dat openlijk, soms gebeurt dat binnenskamers.

En zelfs al was dat niet zo, dan nog is het VB de grootste partij. Heeft de grootste fractie dan geen recht om een referendum te eisen? Ik geloof weldegelijk dat er in Vlaanderen een meerderheid kan gevonden worden. Misschien niet in de politiek waar de particratie de plak zwaait, maar wel in de bevolking.

Ik voel me Vlaming, een beetje Brusselaar, en géén Belg. Is het niet mijn democratisch recht om voor een onafhankelijk Vlaanderen te ijveren? En is een referendum, een peilen naar de wil van de bevolking, niet hét meest democratische instrument om deze non-staat te doen verdampen dan wel te legitimeren?
lomeanor is offline  
Oud 24 februari 2007, 11:57   #10
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche Bekijk bericht
Ik ben formeel tegenstander van een referendum rond dit thema. Ik ben Vlaming, Brusselaar én Belg, ik hou van mijn land. Ik zie ook geen meerderheid die politiek dergelijke vraag zou stellen. Behoudens VB en NVA is er geen partijdie dit stdpt inneemt!
U bent zeer eerlijk in uw antwoord. U ziet echter geen meerderheid, heeft u cijfers die dat bewijzen. Ik heb anders wel deze cijfers van de verkiezingen van 2004 :
http://verkiezingen2004.belgium.be/n..._tab_etop.html
Vlaams Blok :24.15%
CD&V - NVA :26.09%
som : 50,24% en dat is meer dan helft.

Het is te nemen of het te laten. Als u in een kartel zit met een andere partij kan u niet alleen maar de stemmen opeten, u moet erkennen dat daar separatistische stemmen bij horen voor uw kartelpartner. Is het toch zo dat het kartel enkel dient om separatistische stemmen onder de mat te vegen?
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline  
Oud 24 februari 2007, 13:20   #11
Patrik
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 27 januari 2007
Berichten: 366
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche Bekijk bericht
Ik ben formeel tegenstander van een referendum rond dit thema. Ik ben Vlaming, Brusselaar én Belg, ik hou van mijn land. Ik zie ook geen meerderheid die politiek dergelijke vraag zou stellen. Behoudens VB en NVA is er geen partijdie dit stdpt inneemt!

Toen het VB in 1977 gesticht werd (VNP) haalden ze met moeite 1.5% van
de stemmen. Vlaamse onafhankelijkheid is altijd hun eerste en belangrijkste
programmapunt geweest.

Nu halen ze ongeveer 25% van de stemmen en wij hebben o.a. ook het
NVA die onafhankelijkheid vraagt (plus DEDECKER en VLOTT).

Uw partij heeft het confederalisme in haar prgramma ingeschreven.
Dat ligt zeer na aan de onafhankelijkheid (minimale verantwoordelijkheden
voor het centraal gezag!) Of zijn dat allemaal maar woorden en beloften
die nooit zullen gehouden worden (zoals bij uw voorganger de CVP die keer
op keer Vlaanderen in de steek heeft gelaten!).

Ik heb jarenlang in het buitenland verbleven en nog steeds!

Maar bij mijn regelmatige bezoeken aan Vlaanderen en Brussel kom ik
meer en meer onder de indruk over de gedachtengang van de nieuwe
generaties. Ze zijn geen Belgen meer maar Vlamingen en ik ken zeer
weinig jongere Vlamingen die niet willen wegbreken van Belgie.

Een staat die de Vlamingen reeds sedert 1830 uitbuit in de ergste graad.
De CVP en nu de CD&V zijn zeer nefaste partijen voor de Vlamingen.
Hun politici spreken de waarheid niet en het VB heeft bij de bevolking
de maskers van de traditionale partijen afgehaald.

Ik geloof vast dat het VB eventueel naar de 40% zal stijgen en misschien
wel naar de volstrekte meerderheid. Dat is een MOET voor de Vlamingen
om hun toekomst voor de volgende eeuw vast te leggen!
Patrik is offline  
Oud 24 februari 2007, 13:21   #12
Patrik
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 27 januari 2007
Berichten: 366
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche Bekijk bericht
Ik ben formeel tegenstander van een referendum rond dit thema. Ik ben Vlaming, Brusselaar én Belg, ik hou van mijn land. Ik zie ook geen meerderheid die politiek dergelijke vraag zou stellen. Behoudens VB en NVA is er geen partijdie dit stdpt inneemt!
U beschreef uzelf als Vlaming en Brusselaar alvorens dit gesprek met u begon.

Was het uit electorale overweging dat ge BELG vergeten waart?

Ik geloof het vast want dat komt nu pas te voorschijn als ge een beetje
in de hoek gedreven zijt.

Is de BELGITUDE misschien electoraal niet meer lonend en was het misschien uit opportunisme dat ge BELG eruit loste terwijl ge uzelf
beter zoudt beschrijven als rabiate Belg.

Voor een groot deel van de Vlamingen past Belg en Vlaming niet meer
bij mekaar.

Ik zou graag zien dat ge uw BELG-zijn openlijk meedeelt aan de Brusselse
Vlamingen tijdens de verkiezingscampagne. Het VB zal er wel bij varen.

Laatst gewijzigd door Patrik : 24 februari 2007 om 13:28.
Patrik is offline  
Oud 24 februari 2007, 14:13   #13
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrik Bekijk bericht
Voor een groot deel van de Vlamingen past Belg en Vlaming niet meer
bij mekaar.
Voor een ander groot deel van de Vlamingen (mezelf inbegrepen) past dit zeer goed samen!

Het is niet omdat je voor België bent, dat je tegen Vlaanderen bent. Dat is helaas een vooroordeel waar vele Vlaams-nationalisten aan blijven vasthouden.

Laatst gewijzigd door Kim : 24 februari 2007 om 14:13.
Kim is offline  
Oud 24 februari 2007, 15:53   #14
Jong N-VA'er
Europees Commissaris
 
Jong N-VA'er's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2005
Berichten: 6.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche Bekijk bericht
Ik ben formeel tegenstander van een referendum rond dit thema. Ik ben Vlaming, Brusselaar én Belg, ik hou van mijn land. Ik zie ook geen meerderheid die politiek dergelijke vraag zou stellen. Behoudens VB en NVA is er geen partijdie dit stdpt inneemt!
Hoe meer ik hier lees over uw standpunten...ik denk dat Brigitte Grouwels ook eens goed zal mogen slikken!
__________________
VLAANDEREN VRIJ
Jong N-VA'er is offline  
Oud 24 februari 2007, 15:54   #15
Jong N-VA'er
Europees Commissaris
 
Jong N-VA'er's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2005
Berichten: 6.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Op de partij waar ik lid van ben, zou ik onmiddellijk stemmen indien ze op zou komen.

De N-VA komt echter niet op als partij. Op mijn partij zou ik stemmen, op het kartel CD&V-NVA niet.
Ik stem in juni enkel op N-VA'ers. Punt andere lijn.
__________________
VLAANDEREN VRIJ

Laatst gewijzigd door Jong N-VA'er : 24 februari 2007 om 15:54.
Jong N-VA'er is offline  
Oud 24 februari 2007, 16:20   #16
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Hoe meer ik hier lees over uw standpunten...ik denk dat Brigitte Grouwels ook eens goed zal mogen slikken!


Ik denk dat niet. Brigitte Grouwels is een salonflamingante als het haar electoraal uitkomt.
Rr00ttt is offline  
Oud 24 februari 2007, 16:50   #17
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Hier houden talrijke lieden een perceptiediscussie. Er is reeds door de leiders van de 2 kartelpartijen duidelijk gesteld dat.

1. De huidige overeenkomst die ten grondslag ligt aan het kartel slechts in staatshervorming voorziet binnen het pseudo-federalistisch staatsbestel dat we kennen. (pseudo is een toevoeging van mijnentwege)

2.Men erkent dat de finaliteit van de "Belgische Staat" voor beide partijen verschillend is. Voor de CD&V is dit een "confederalistisch model" binnen een Verenigd Europa, voor de NV-A is dit een aparte lidstaat "Vlaanderen" binnen een Verenigd Europa.. die de bebvoegdheden van het oude België grotendeels zal hebben overgenomen.

..

Op te merken valt dat NV-A in feite meer Eurofederalist is dan de CD&V,
die eigenlijk het overnemen van bevoegdheden door Europa van België "nog eerst zal moeten zien", terwijl NV-A resoluut die kaart trekt en de evolutie in die zin voorrang geeft.

De andere verschillen/geschilpunten tussen NV-A en CD&V liggen op soocio economisch vlak de rol van het "middenveld" , "standenorganisaties",
"vakbonden" en zo meer... Het verschil qua staatstructuur is echter nu ook weer niet zo enorm groot.. De tegenstelling met VB is veel groter : hier gaat men voor een soeverein Vlaanderen dat hoogstens in een EU verband blijft indien dit een zeer los verband is zonder veel gemeenschappelijke politieke einddoelen e zeker zonder een EU burgerschap. De VB visie over maatschappelijke organisatie is er een van een ondemocratisch opgelegd corporatisme & een strikte perscensuur
(ten minste van zodra ze aan de macht zijn, nu moet de pers liefst gedwongen worden ook VB standpunten te verspreiden).
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
Oud 24 februari 2007, 17:25   #18
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Maar er zijn wel leden van alle partijen de Vlaamse onafhankelijkheid goed gezind. Soms gebeurt dat openlijk, soms gebeurt dat binnenskamers.

En zelfs al was dat niet zo, dan nog is het VB de grootste partij. Heeft de grootste fractie dan geen recht om een referendum te eisen? Ik geloof weldegelijk dat er in Vlaanderen een meerderheid kan gevonden worden. Misschien niet in de politiek waar de particratie de plak zwaait, maar wel in de bevolking.

Ik voel me Vlaming, een beetje Brusselaar, en géén Belg. Is het niet mijn democratisch recht om voor een onafhankelijk Vlaanderen te ijveren? En is een referendum, een peilen naar de wil van de bevolking, niet hét meest democratische instrument om deze non-staat te doen verdampen dan wel te legitimeren?
Ik vind leven in België goed. Het is een aangenaam land. Een land met twee culturen is een luxe. Alleen de Vlaamse transfers moeten beter geregeld worden, de taalwetten in Brussel moeten beter worden toegepast en B-H-V gesplitst. Daar moeten we voor ijveren maar daarvoor moet België niet worden gesplitst. Wel zouden de provincies meer macht moeten hebben (en zeker de Limburgse provincie natuurlijk). Provincies staan korter bij de lokale bevolking. Neen, ik vind het fijn wonen in België. Heel die communautaire heisa wordt vaak politiek opgeklopt, maar het is waar, er zijn nog enkele Vlaamse eisen die nog moeten gerealiseerd.

Laatst gewijzigd door system : 24 februari 2007 om 17:25.
system is offline  
Oud 24 februari 2007, 17:39   #19
ilfalco
Minister-President
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 5.796
Standaard

Citaat:
Is de BELGITUDE misschien electoraal niet meer lonend en was het misschien uit opportunisme dat ge BELG eruit loste terwijl ge uzelf
beter zoudt beschrijven als rabiate Belg.
Inderdaad spijtig dat die belgicisten binenn de royalistsiche cdenv uit electorale overwegingen hun belgitude verbergen. geen enkele partij durft nog openlijk de belgische kaart trekken, zeker niet als ze in de oppositie terecht komen.

Als het Vb één ding verwezenlijkt heeft dan is het dat wel. nl het denken bij de vlamingen evranderen. men noemt zich vlaming en NIET belg. En ook de politieke partijen hebben de V noodgedwongen in hun partijnaam geplaatst;
ilfalco is offline  
Oud 24 februari 2007, 17:55   #20
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
Inderdaad spijtig dat die belgicisten binenn de royalistsiche cdenv uit electorale overwegingen hun belgitude verbergen. geen enkele partij durft nog openlijk de belgische kaart trekken, zeker niet als ze in de oppositie terecht komen.

Als het Vb één ding verwezenlijkt heeft dan is het dat wel. nl het denken bij de vlamingen evranderen. men noemt zich vlaming en NIET belg. En ook de politieke partijen hebben de V noodgedwongen in hun partijnaam geplaatst;



Het echte gelaat van het VB?

Kijk en luister:

__________________

Laatst gewijzigd door system : 24 februari 2007 om 18:12.
system is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be