Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 13 juni 2004
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 13 juni 2004 In dit forum kun je debatteren over de verkiezingsuitslagen.

 
 
Discussietools
Oud 16 juni 2004, 15:40   #21
Vengeance
Burger
 
Geregistreerd: 19 maart 2004
Berichten: 160
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Ik stel alleen maar vast dat het "massale afhaken" van de N-VA-kiezers tengevolge van het kartel, dat zo vaak voorspeld werd door het Vlaams Blok, duidelijk niet bewaarheid is geworden.
De N-VA haalt méér stemmen binnen het kartel dan toen ze onafhankelijk opkwam. Wat duidelijk bewijst dat er veel van onze kiezers twijfelden tussen CD&V en N-VA en deze keer zonder probleem hun keuze konden maken.
ik ga deels akkoord, vele kiezers waren gewonnen voor het kartel, kiezers die bereid waren hun stem te geven aan het vlaams blok hebben de beloften over de vlaamse eisen en het positief alternatief geloofd en hebben cd&v-nva gestemd, dus het massale afhaken is er niet gekomen, nog niet, mijn beste, want het stilzwijgen over BHV en de vlaamse eisen, en het meer dan waarschijnlijk depanneren van paars en het links laten liggen van het vlaams blok is niet zo prettig om vast te stellen voor menig nva-kiezer.
niet het kartel heeft paars gebroken, vlaams blok heeft paars gebroken, het kartel zal enkel groen! vervangen in de vlaamse regering ( nu ja, daar gaan we van uit, is nl. de meest waarschijnlijke hypothese)
Vengeance is offline  
Oud 16 juni 2004, 16:07   #22
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Je kan de N-VA verwijten wat je wil, maar het is duidelijk dat wij een partij zijn die nog wél over een achterban en een eigen profiel beschikken. Zes verkozenen binnenslepen op eigen kracht bewijst wel voldoende dat we er meer dan ooit staan, en niet alleen in de Wetstraat maar ook in de Dorpsstraat.
Die prof Devos in Audit04 heeft N-VA wel een mooi compliment gedaan, vond ik.

Hij stelde immers dat kartels meestal neerkwamen op het opgaan van de kleine in de grote partij. Dat kon omdat al die kleine partijen geen geschiedenis of maatschappelijke ruggegraat hadden. Enigste uitzondering: N-VA, die al decennia bestaat en de erfgenaam van de VU is.

Op dat moment denk ik dat de Spiritisten zich in hun intercultureel glas water verslikt zullen hebben...
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline  
Oud 16 juni 2004, 18:02   #23
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Je kan de N-VA verwijten wat je wil, maar het is duidelijk dat wij een partij zijn die nog wél over een achterban en een eigen profiel beschikken. Zes verkozenen binnenslepen op eigen kracht bewijst wel voldoende dat we er meer dan ooit staan, en niet alleen in de Wetstraat maar ook in de Dorpsstraat.
Die prof Devos in Audit04 heeft N-VA wel een mooi compliment gedaan, vond ik.

Hij stelde immers dat kartels meestal neerkwamen op het opgaan van de kleine in de grote partij. Dat kon omdat al die kleine partijen geen geschiedenis of maatschappelijke ruggegraat hadden. Enigste uitzondering: N-VA, die al decennia bestaat en de erfgenaam van de VU is.

Op dat moment denk ik dat de Spiritisten zich in hun intercultureel glas water verslikt zullen hebben...
Spirit heeft bij het verdwijnen van de VU de ganse clan-Anciaux geëerfd met een hele resem dikdoeners en "verruimers", maar dat de kern van de VU, met militanten en lokale afdelingen, massaal naar de N-VA is gegaan valt niet te betwijfelen.

Spirit overleeft nog hoogstens tot 2006: Dan verdwijnen de gelden die ze nu nog ontvangen voor een aantal gemeentelijke verkozenen en wordt duidelijk wat voor een waterhoofdpartij ze wel zijn, met een hoop verkozenen en cabinétards aan de top, maar met nauwelijks een basis aan militanten en leden en quasi zonder lokale inplanting.
Een volledig opgaan in de SP.A zal dan onvermijdelijk worden.
zorroaster is offline  
Oud 16 juni 2004, 18:20   #24
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Bwah, niet veel winst? Dat valt mee als je het op de voorkeursstemmen van de N-VA'ers af zou meten.
Als je ziet dat Bart De Wever, die vorig jaar nog goed was voor 11.000 stemmen, nu over de 17.000 zit valt dat goed mee. Ook Bourgeois verhoogt in West-Vlaanderen gevoelig zijn score (meer als Frank Vanhecke zelfs) en in Europa scoort hij maar liefst 130.000 stemmen, meer dan ene Bert Anciaux.
Als de NVA-ers goed scoorden is dat goed, als ze nu nog wegen op de nieuwe regering is dat nog beter.
De vergelijking tussen de stemmen voor Bourgeois en Vanhecke is niet eenvoudig. Wie voor NVA wilde stemmen moest wel een naamstem op G.B. uitbrengen. De VB-ers brengen veelal een kopstem uit.
Bij het tellen van de stemmen zag ik vrij veel voorkeurstemmen op Leterme en Bourgeois op dezelfde stembrief.
luc broes is offline  
Oud 16 juni 2004, 18:23   #25
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Bwah, niet veel winst? Dat valt mee als je het op de voorkeursstemmen van de N-VA'ers af zou meten.
Als je ziet dat Bart De Wever, die vorig jaar nog goed was voor 11.000 stemmen, nu over de 17.000 zit valt dat goed mee. Ook Bourgeois verhoogt in West-Vlaanderen gevoelig zijn score (meer als Frank Vanhecke zelfs) en in Europa scoort hij maar liefst 130.000 stemmen, meer dan ene Bert Anciaux.
Als de NVA-ers goed scoorden is dat goed, als ze nu nog wegen op de nieuwe regering is dat nog beter.
De vergelijking tussen de stemmen voor Bourgeois en Vanhecke is niet eenvoudig. Wie voor NVA wilde stemmen moest wel een naamstem op G.B. uitbrengen. De VB-ers brengen veelal een kopstem uit.
Bij het tellen van de stemmen zag ik vrij veel voorkeurstemmen op Leterme en Bourgeois op dezelfde stembrief.
Ze lijken ook erg op elkaar hé?

Inge Vervotte haalde trouwens als lijsttrekster 130.000 stemmen en Filip Dewinter als lijsttrekker ook zoiets. Zeggen dat de Blok-kiezer eerder voor de lijst stemt vind ik wat voorbarig dus.
zorroaster is offline  
Oud 16 juni 2004, 18:43   #26
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Als de NVA-ers goed scoorden is dat goed, als ze nu nog wegen op de nieuwe regering is dat nog beter.
De vergelijking tussen de stemmen voor Bourgeois en Vanhecke is niet eenvoudig. Wie voor NVA wilde stemmen moest wel een naamstem op G.B. uitbrengen. De VB-ers brengen veelal een kopstem uit.
Bij het tellen van de stemmen zag ik vrij veel voorkeurstemmen op Leterme en Bourgeois op dezelfde stembrief.
Ze lijken ook erg op elkaar hé?
Inge Vervotte haalde trouwens als lijsttrekster 130.000 stemmen en Filip Dewinter als lijsttrekker ook zoiets. Zeggen dat de Blok-kiezer eerder voor de lijst stemt vind ik wat voorbarig dus.
FDW haalde ongeveer 150.000 en hij krijgt ook meer een naamstem dan andere VB-kandidaten. De peiligen in het Antwerpse voor het VB zijn doorgaans ook juister omdat men daar gemakkelijker zegt voor het VB te stemmen. Stel je voor, ze zijn daar niet meer 'beschaamd' !!
luc broes is offline  
Oud 16 juni 2004, 21:54   #27
Breinsmurf
Burger
 
Geregistreerd: 16 juni 2004
Locatie: City of Interbrew
Berichten: 176
Stuur een bericht via Instant Messenger naar Breinsmurf
Standaard

Ik denk eerder dat de N-VA nu eventjes mee mag doen met de grote jongens (als Geert zijn buddy Yves tenminste op de juiste plaats likt) om dan niets van hun radicaal-Vlaams programma te kunnen realiseren (want dat mag niet van Paars)

Vervolgens kan Bourgeois nog 15 seconden media-aandacht krijgen met de bedrogen bruid uit te hangen en daarna verdwijnt de N-VA in de vergetelheid.

Maak al maar een AVV-VVK-zerkje klaar!
__________________
Het zal wel loslopen
Breinsmurf is offline  
Oud 16 juni 2004, 21:58   #28
Fribre
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 27 april 2003
Berichten: 2.021
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Breinsmurf
Ik denk eerder dat de N-VA nu eventjes mee mag doen met de grote jongens (als Geert zijn buddy Yves tenminste op de juiste plaats likt) om dan niets van hun radicaal-Vlaams programma te kunnen realiseren (want dat mag niet van Paars)

Vervolgens kan Bourgeois nog 15 seconden media-aandacht krijgen met de bedrogen bruid uit te hangen en daarna verdwijnt de N-VA in de vergetelheid.

Maak al maar een AVV-VVK-zerkje klaar!
Zelfs al verbreken CD&V en N-VA de samenwerking, dan nog heeft de N-VA een onafhankelijke fractie van 6 parlementsleden, die niemand ons nog kan afnemen.
__________________
[size=2][/size]
Fribre is offline  
Oud 16 juni 2004, 22:07   #29
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Ik begrijp niet hoe een N-VA'er durft lachen met Spirit:

CD&V met N-VASp-a met Spirit

Het is natuurlijk comfortabel om op de schouders van de ander te gaan staan wanneer je beiden in de beerput zinkt.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline  
Oud 16 juni 2004, 22:18   #30
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groen & Geel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Breinsmurf
Ik denk eerder dat de N-VA nu eventjes mee mag doen met de grote jongens (als Geert zijn buddy Yves tenminste op de juiste plaats likt) om dan niets van hun radicaal-Vlaams programma te kunnen realiseren (want dat mag niet van Paars)

Vervolgens kan Bourgeois nog 15 seconden media-aandacht krijgen met de bedrogen bruid uit te hangen en daarna verdwijnt de N-VA in de vergetelheid.

Maak al maar een AVV-VVK-zerkje klaar!
Zelfs al verbreken CD&V en N-VA de samenwerking, dan nog heeft de N-VA een onafhankelijke fractie van 6 parlementsleden, die niemand ons nog kan afnemen.
En daar gaat het uiteindelijk toch om...
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 16 juni 2004, 22:36   #31
Breinsmurf
Burger
 
Geregistreerd: 16 juni 2004
Locatie: City of Interbrew
Berichten: 176
Stuur een bericht via Instant Messenger naar Breinsmurf
Standaard

Ja, maar dat is maar een kwestie van tijd.
Alle Vlaamsvoelende kiezers zijn teleurgesteld en gaan uithuilen bij jullie grote, gemene zwarte broer

En op de CD&V-stemmen die jullie nu geholpen hebben, hoeven jullie uiteraard ook niet meer te rekenen.

Dus: exit N-VA

__________________
Het zal wel loslopen
Breinsmurf is offline  
Oud 16 juni 2004, 22:42   #32
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
Spirit heeft bij het verdwijnen van de VU de ganse clan-Anciaux geëerfd met een hele resem dikdoeners en "verruimers", maar dat de kern van de VU, met militanten en lokale afdelingen, massaal naar de N-VA is gegaan valt niet te betwijfelen.

Spirit overleeft nog hoogstens tot 2006: Dan verdwijnen de gelden die ze nu nog ontvangen voor een aantal gemeentelijke verkozenen en wordt duidelijk wat voor een waterhoofdpartij ze wel zijn, met een hoop verkozenen en cabinétards aan de top, maar met nauwelijks een basis aan militanten en leden en quasi zonder lokale inplanting.
Een volledig opgaan in de SP.A zal dan onvermijdelijk worden.
Maar vorig jaar had Bert Anciaux toch veel voorkeurstemmen? Ik weet het juiste aantal nu niet, maar ik heb daar toch iets over gehoord.
Stefanie is offline  
Oud 16 juni 2004, 23:35   #33
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Je kan de N-VA verwijten wat je wil, maar het is duidelijk dat wij een partij zijn die nog wél over een achterban en een eigen profiel beschikken. Zes verkozenen binnenslepen op eigen kracht bewijst wel voldoende dat we er meer dan ooit staan, en niet alleen in de Wetstraat maar ook in de Dorpsstraat.

Daar heb je gelijk in, jullie zijn dan ook het goeie deel van de VU dat overgebleven is. Langs de andere kant moet je ook eerlijk willen zijn en beseffen dat je geen winst geboekt hebt, en toch ook wel een beetje blij mag zijn dat je samen met de CD&V het parlement wordt binnengedragen.
Geen winst? Het is maar hoe je het bekijkt. Tov 2003 gaat de som van CD&V en N-VA inderdaad maar zwakjes vooruit. N-VA verdubbelt echter zijn zetels, waarbij het er 1tje veroverd van de CD&V.

Conclusie: winst N-VA, verlies CD&V. Netto=bijna 0. Maar ga me niet zeggen dat je dat verlies van CD&V erg vindt tov N-VA
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline  
Oud 17 juni 2004, 02:22   #34
brusselke
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 juni 2004
Berichten: 18
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster

Bwah, niet veel winst? Dat valt mee als je het op de voorkeursstemmen van de N-VA'ers af zou meten.

Als je ziet dat Bart De Wever, die vorig jaar nog goed was voor 11.000 stemmen, nu over de 17.000 zit valt dat goed mee. Ook Bourgeois verhoogt in West-Vlaanderen gevoelig zijn score (meer als Frank Vanhecke zelfs) en in Europa scoort hij maar liefst 130.000 stemmen, meer dan ene Bert Anciaux. Ook Brepoels klokt af op 90.000 stemmen. In traditioneel "moeilijke" provincies zoals Limburg, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant worden onze mensen, allemaal nieuwkomers, op hun voorkeursstemmen verkozen.

De gecumuleerde winst van het Vlaams Kartel is inderdaad redelijk klein. De N-VA zelf is er blijkbaar wel in geslaagd zijn aanhang uit te breiden, vermoedelijk binnen de CD&V zelf.
De gecumuleerde winst van NVA voor de CD&V zijn 150.000 stemmen (op een totaal van meer dan 4.500.000 stemgerechtigden). Daarjuist zeg je nog "Zes zetels op eigen kracht gerealiseerd", dat vind ik toch wel fel overdreven. Op eigen kracht genegocieerd misschien Bovendien is het niet meer dan normaal dat een kandidaat meer stemmen haalt op een lijst die de grootste partij is (en was) dan op de lijst van de kleinste partij...

De NVA heeft een goede deal gemaakt, zoals Spirit dat vorig jaar gedaan heeft met de 1+1=3 bullshit... Kijk eens waar ze nu staan.

Politieke kartels en allianties blijven nooit bestaan... Kijk naar VU-ID (opgedoekt), kijk naar PRL-PFF-FDF-MCC (opgeslorpt in MR), kijk naar SPA-Spirit (na 1 jaar is 1+1 toch 2), kijk naar VLD-Vivant (geen enkele verkozene), kijk naar de gewezen kartels in Brussel (geen enkele blijft over), ....

Als de NVA slim is maken ze rap een fractie, gaan ze in de oppositie en verbreken ze alle banden met de CD&V. Dat is de enige manier om te overleven. Binnen drie jaar zal er wel weer één van de drie grote komen smeken voor een kartel om zo dat procentje en die zetel meer te halen.
brusselke is offline  
Oud 17 juni 2004, 02:25   #35
brusselke
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 juni 2004
Berichten: 18
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Maar vorig jaar had Bert Anciaux toch veel voorkeurstemmen? Ik weet het juiste aantal nu niet, maar ik heb daar toch iets over gehoord.
Vorig jaar misschien wel, maar dit jaar is hij zelfs niet verkozen in het EP. 100.000 stemmen is niet echt veel voor Anciaux in vergelijking met vroeger. Niet vergeten dat Anciaux tot voor kort de populairste politicus van Vlaanderen was.
brusselke is offline  
Oud 17 juni 2004, 08:00   #36
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.759
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brusselke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster

Bwah, niet veel winst? Dat valt mee als je het op de voorkeursstemmen van de N-VA'ers af zou meten.

Als je ziet dat Bart De Wever, die vorig jaar nog goed was voor 11.000 stemmen, nu over de 17.000 zit valt dat goed mee. Ook Bourgeois verhoogt in West-Vlaanderen gevoelig zijn score (meer als Frank Vanhecke zelfs) en in Europa scoort hij maar liefst 130.000 stemmen, meer dan ene Bert Anciaux. Ook Brepoels klokt af op 90.000 stemmen. In traditioneel "moeilijke" provincies zoals Limburg, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant worden onze mensen, allemaal nieuwkomers, op hun voorkeursstemmen verkozen.

De gecumuleerde winst van het Vlaams Kartel is inderdaad redelijk klein. De N-VA zelf is er blijkbaar wel in geslaagd zijn aanhang uit te breiden, vermoedelijk binnen de CD&V zelf.
De gecumuleerde winst van NVA voor de CD&V zijn 150.000 stemmen (op een totaal van meer dan 4.500.000 stemgerechtigden). Daarjuist zeg je nog "Zes zetels op eigen kracht gerealiseerd", dat vind ik toch wel fel overdreven. Op eigen kracht genegocieerd misschien Bovendien is het niet meer dan normaal dat een kandidaat meer stemmen haalt op een lijst die de grootste partij is (en was) dan op de lijst van de kleinste partij...

De NVA heeft een goede deal gemaakt, zoals Spirit dat vorig jaar gedaan heeft met de 1+1=3 bullshit... Kijk eens waar ze nu staan.

Politieke kartels en allianties blijven nooit bestaan... Kijk naar VU-ID (opgedoekt), kijk naar PRL-PFF-FDF-MCC (opgeslorpt in MR), kijk naar SPA-Spirit (na 1 jaar is 1+1 toch 2), kijk naar VLD-Vivant (geen enkele verkozene), kijk naar de gewezen kartels in Brussel (geen enkele blijft over), ....

Als de NVA slim is maken ze rap een fractie, gaan ze in de oppositie en verbreken ze alle banden met de CD&V. Dat is de enige manier om te overleven. Binnen drie jaar zal er wel weer één van de drie grote komen smeken voor een kartel om zo dat procentje en die zetel meer te halen.
Uitstekende analyse maar...
de N-VA had geen enkele andere keuze tot voor kort.

Nu wel.

Maar dat de N-VA vandaag in een heel andere positie zit was, zoals door meerderen opgemerkt, niet op eigen kracht.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 17 juni 2004, 08:38   #37
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 30 augustus 2002
Berichten: 15.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vengeance
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Bwah, niet veel winst? Dat valt mee als je het op de voorkeursstemmen van de N-VA'ers af zou meten.
Als je ziet dat Bart De Wever, die vorig jaar nog goed was voor 11.000 stemmen, nu over de 17.000 zit valt dat goed mee. Ook Bourgeois verhoogt in West-Vlaanderen gevoelig zijn score (meer als Frank Vanhecke zelfs) en in Europa scoort hij maar liefst 130.000 stemmen, meer dan ene Bert Anciaux. Ook Brepoels klokt af op 90.000 stemmen. In traditioneel "moeilijke" provincies zoals Limburg, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant worden onze mensen, allemaal nieuwkomers, op hun voorkeursstemmen verkozen.
De gecumuleerde winst van het Vlaams Kartel is inderdaad redelijk klein. De N-VA zelf is er blijkbaar wel in geslaagd zijn aanhang uit te breiden, vermoedelijk binnen de CD&V zelf.
zou het kunnen zijn dat Bourgeois en De Wever eveneens stemmen hebben gehaald van cd&v-kiezers? lijkt het niet aannemelijk te stellen dat de nva-kiezers over het algemeen enkel op nva-mandatarissen hebben gestemd en vele cd&v-kiezers ook een voorkeurstem gegund hebben aan nva-mensen?
De voorkeurstemmen uitgebracht op Brepoels en Anciaux kan men zonder meer vergelijken omdat beide op een kartellijst staan. Wie zijn partij wil steunen moet dan wel een voorkeurstem uitbrengen.
De vergelijking met FVH gaat niet op. Wie zijn partij wil steunen kan ook een kopstem uitbrengen.
Bij de stemtelling in Brugge heb ik vastgesteld dat veel kiezers (waarschijnlijk zowel CD&V-ers als NVA-ers) een voorkeursteum uitbrachten op GB en YL SAMEN. Wellicht om duidelijk te maken dat ze uitdrukkelijk het kartel steunen.
Wie objectief oordeelt kan er niet naast dat het VB een onmiskenbare triomf heeft beleefd waardoor paars gebroken werd. CD&V-NVA samen leverde weinig of geen winst op, maar NVA op de kartellijst deed het behoorlijk.
Van Spirit blijft weinig over. Dit wekt geen verbazing vermits Spirit er niets van terecht gebracht heeft ivm Vlaamse eisen.
Globaal gezien vind ik dit een zeer goede uitslag. Paars is weg, en NVA- CD&V en alle andere 'democraten' krijgen een laatste kans om de unaniem goedgekeurde resoluties van het Vl. parlement erdoor krijgen. Indien dat niet gebeurt en Di Rupo de baas blijft, dan blaast het VB in het stemhokje volgende keer alle hinderpalen uit de weg.
luc broes is offline  
Oud 17 juni 2004, 14:25   #38
Fribre
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 27 april 2003
Berichten: 2.021
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertje
Voor spirit en sp.a-spirit was het niet zo slecht. Ongeveer 20% halen, niettegenstaande de zwarte vloedgolf, het is niet slecht. In aantal zetels gaan we fors vooruit. Maar we verliezen wel ten opzichte van vorig jaar en dat is spijtig. Persoonlijk ben ik zeer gelukkig met onze score in Brussel. 2 spiritisten zullen naar de Brusselse Hoofdstedelijke raad gaan en ikzelf ben verkozen voor het Vlaams Parlement. Nog nooit haalden we zoveel stemmen in Brussel. Persoonlijk win ik 30% stemmen bij. Spirit is sterk in Brussel en minstens evenwaardig met onze kartelpartner. Ook Europees haal ik als lijstduwer het hoogste aandeel van alle lijsten. Die 100.000 kiezers wil ik echt danken. Het doet meer dan deugd.
Slimme zet om de realiteit niet te moeten toegeven: vijand-voor-het-leven Bourgeois haalde - ook op de lijstduwersplaats - 133 430 voorkeursstemmen tegenover de 101 357 voorkeursstemmen van Anciaux.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertje
Tegelijk is het Europa van de volgende jaren ook een beetje triestiger geworden. We hebben, sinds heel lange tijd, voor het eerst terug geen Europees parlementslid meer. Op een 5.000 stemmen na heb ik de zetel voor Fauzaya niet kunnen bemachtigen. Niettegenstaande een forse hogere score dan Anne en Said, zijn het zij die terug naar het Europees parlement gaan. Ik wens hen veel succes en veel inzet voor een sociaal en menselijk Europa. Ik hoop dat Anne en Said mee de visie van spirit zullen vertolken en ook zorgen voor een Europa van Volkeren en regio's en voor een cultureel verscheiden Europa.

Jarenlang is de VU en nadien spirit in het Europees parlement de stem geweest van de volkeren zonder staat. Jarenlang waren we de drijvende kracht achter het Europees regionalisme en de progressieve nationalisten. Figuren zoals Maurits Coppieters, Jaak Vandemeulebroecke, Willy Kuypers en Nelly Maes hebben reuzewerk verricht voor ons gedachtengoed. Nelly heeft de rij waardig en sterk afgesloten. We komen terug in het Europees parlement, dat als een paal boven water staat. Inmiddels zal Nelly namens spirit en namens de Europese Vrije Alliantie het voorzitterschap blijven opnemen. Spirit zal immers Europees en internationaal denkend zijn, of het zal niet zijn. Dank Nelly voor je blijvende inzet.
__________________
[size=2][/size]
Fribre is offline  
Oud 17 juni 2004, 15:02   #39
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

[quote="Groen & Geel"]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertje
Tegelijk is het Europa van de volgende jaren ook een beetje triestiger geworden. We hebben, sinds heel lange tijd, voor het eerst terug geen Europees parlementslid meer. Op een 5.000 stemmen na heb ik de zetel voor Fauzaya niet kunnen bemachtigen. Niettegenstaande een forse hogere score dan Anne en Said, zijn het zij die terug naar het Europees parlement gaan. Ik wens hen veel succes en veel inzet voor een sociaal en menselijk Europa. Ik hoop dat Anne en Said mee de visie van spirit zullen vertolken en ook zorgen voor een Europa van Volkeren en regio's en voor een cultureel verscheiden Europa.
Je moet maar durven als Spiritist om nijdig te zeggen "niettegenstaande een hogere score van mezelf mag die andere gaan zetelen".

In Brussel is Spiritiste Marie-Paule Quix verkozen, de partner van Berts vader Vic Anciaux. Zij haalde welgeteld 628 stemmen en had quasi alle potstemmen nodig om verkozen te geraken. Yamilla Idrissi, een SP.A'ster met driemaal zoveel stemmen, werd zo van een zetele beroofd.

Ook in Oost-Vlaanderen werd Spiritist Jan Roegiers verkozen, met amper drieduizend stemmen. Met behulp van de ganse pot kwam hij uiteindelijk in het parlement, ten koste van een aantal SP.A'ers die bijna driemaal zoveel stemmen als hem verzamelden.

Als er dus iemand is die goed geprofiteerd heeft van de lijststemmen, zijn het wel de Spiritisten. Zonder lijststemmen zouden zij in het Vlaams Parlement één verkozene overhouden!
zorroaster is offline  
Oud 17 juni 2004, 15:03   #40
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brusselke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster

Bwah, niet veel winst? Dat valt mee als je het op de voorkeursstemmen van de N-VA'ers af zou meten.

Als je ziet dat Bart De Wever, die vorig jaar nog goed was voor 11.000 stemmen, nu over de 17.000 zit valt dat goed mee. Ook Bourgeois verhoogt in West-Vlaanderen gevoelig zijn score (meer als Frank Vanhecke zelfs) en in Europa scoort hij maar liefst 130.000 stemmen, meer dan ene Bert Anciaux. Ook Brepoels klokt af op 90.000 stemmen. In traditioneel "moeilijke" provincies zoals Limburg, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant worden onze mensen, allemaal nieuwkomers, op hun voorkeursstemmen verkozen.

De gecumuleerde winst van het Vlaams Kartel is inderdaad redelijk klein. De N-VA zelf is er blijkbaar wel in geslaagd zijn aanhang uit te breiden, vermoedelijk binnen de CD&V zelf.
De gecumuleerde winst van NVA voor de CD&V zijn 150.000 stemmen (op een totaal van meer dan 4.500.000 stemgerechtigden). Daarjuist zeg je nog "Zes zetels op eigen kracht gerealiseerd", dat vind ik toch wel fel overdreven. Op eigen kracht genegocieerd misschien Bovendien is het niet meer dan normaal dat een kandidaat meer stemmen haalt op een lijst die de grootste partij is (en was) dan op de lijst van de kleinste partij...
Op Jan Peumans in Limburg na zijn alle N-VA-verkozenen via hun voorkeursstemmen verkozen geraakt, zonder lijststemmen nodig te hebben dus.
Eerlijk gezegd vind ik dat toch "op eigen kracht".
zorroaster is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be