Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moet de Overheid strategische sectoren controlleren?
Ja 9 52,94%
Neen 6 35,29%
I am from Barcelona 2 11,76%
Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 februari 2022, 23:42   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.068
Standaard Moet de Overheid strategische sectoren controlleren?

Het leunt aan bij communisme, ik weet het.

Maar moet de overheid strategische sectoren zoals energie controlleren?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2022, 00:18   #2
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het leunt aan bij communisme, ik weet het.

Maar moet de overheid strategische sectoren zoals energie controlleren?
Aangezien het om strategische sectoren gaat, zie ik niet in wat het communisme ermee van doen heeft. Je gaat ze immers geen plan economie opleggen.

Je moet er geen overheidsbedrijf van maken, maar je moet er wel in participeren en ook voor zorgen dat het niet in de hand van buitenlandse bedrijven /overheden komt.

Dus spoorweg, energievoorziening, telecom, post, gezondheidszorg blijven best onder op zijn minst controle van de staat.

Het gaat hier om sectoren die in tijd van oorlog /crisis moeten kunnen aangestuurd worden vanuit het centrale gezag.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2022, 00:27   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Aangezien het om strategische sectoren gaat, zie ik niet in wat het communisme ermee van doen heeft. Je gaat ze immers geen plan economie opleggen.

Je moet er geen overheidsbedrijf van maken, maar je moet er wel in participeren en ook voor zorgen dat het niet in de hand van buitenlandse bedrijven /overheden komt.

Dus spoorweg, energievoorziening, telecom, post, gezondheidszorg blijven best onder op zijn minst controle van de staat.

Het gaat hier om sectoren die in tijd van oorlog /crisis moeten kunnen aangestuurd worden vanuit het centrale gezag.
Hola, we zijn het eens.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2022, 03:52   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.442
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Volgens mij is dat de enige functie van een staat die belastingsbetalen nuttig maakt.

Ervoor zorgen dat de basisinfrastructuur voor een 21ste eeuwse samenleving goed beheerd wordt.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2022, 03:54   #5
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.877
Standaard

Belgische overheden zouden best NIKS (meer)"controleren".

Zoals we nu meemaken kan die overheid zelfs niks REGULEREN(kerntaak van de overheid) anders dan KAPOT,inclusief hun EIGEN hersenspinsels...

Sommige dingen,energie is er een van,zijn eigenlijk te belangrijk gebleken om aan politici en ambtenaren over te laten...

Het feit dat er electriciteit uit mijn stopcontact komt en dat ik hier dingen op een electronisch forum kan intikken, is er ONDANKS de grappenmakerij van "Belgische" overheden....

Laatst gewijzigd door kelt : 19 februari 2022 om 03:56.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2022, 06:40   #6
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.669
Standaard

Controleren waarom niet, zolang ze niet begint te sturen of besturen.

En wat zijn strategische sectoren ? Media, openbaar vervoer, banken, zorg, internet, energie, ... ? Ik zie die toch liever niet door de overheid uitgevoerd worden. Gecontroleerd wel, meer dan nu het geval is (denk maar wantoestanden in sommige rusthuizen of kinderdagverblijven), maar uitgevoerd ... neen toch maar liever niet dank u wel, dat komt niet goed. Liever geen controle als in 'de hand hebben in de strategische beslissingen'. Wel als in grenzen stellen en daar op controleren.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 19 februari 2022 om 06:48.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2022, 10:02   #7
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het leunt aan bij communisme, ik weet het.

Maar moet de overheid strategische sectoren zoals energie controleren?
Energie is geen sector. Het zijn grondstoffen en gemeenschappelijke infrastructuur.

Ik vind het een misdaad tegen het volk dat onze overheden haar infrastructuur zo goedkoop heeft verpatst aan buitenlanders en naar de beurs heeft gebracht.

Voor mij kan er niet aan gedacht worden om fluvius, fluxys, pidpa, aquafin en andere te verpatsen aan buitenlanders of naar de beurs te brengen zoals ze deden met Telenet, Belgacom, Electrabel en VOO.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2022, 10:04   #8
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Aangezien het om strategische sectoren gaat, zie ik niet in wat het communisme ermee van doen heeft. Je gaat ze immers geen plan economie opleggen.
Communisme = gemeenschapsbeheer.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2022, 14:00   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Niet controleren, maar wel reguleren. En de voorschriften van de regulatie, die moeten strikt gecontroleerd worden.

Mogelijks is de meest strategische sector deze van de voeding.
Moet de overheid aan de boeren zeggen wat zij op hun akkers moeten zaaien dit jaar, of welke diersoort ze volgend jaar moeten vetmesten???

Tegenvoorbeeld: moet de overheid een systeem hebben van strategische voorraad van mondmaskers? Het hoofd van Blokkie op het kapblok.
Moet dat in kazernes opgeslagen worden, of kan dat in diverse ziekenhuizen en woonzorgcentra voorzien zijn in het systeem van : zorg dat je ze opgebruikt voordat je ze moet wegsmijten, maar bestel tijdelijk om je voorraad op het wettelijke peil te houden. Daarvoor vergoeden we jullie dan ook.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2022, 16:31   #10
DIBO
Burgemeester
 
Geregistreerd: 17 augustus 2020
Berichten: 581
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar moet de overheid strategische sectoren zoals energie controlleren?
De strategische olievoorraden worden al lang door APETRA beheerd. Alleen zijn ze vergeten om de shift naar aardgas (vooral in Vlaanderen) mee te nemen in hun model van strategische voorraden, zodat we voor gas overgeleverd zijn aan de onkunde van bedrijven die niet verder kijken dan de beurskoers van morgen en de Duitse 'Wir schaffen das' kortzichtigheid...
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2022, 18:06   #11
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het leunt aan bij communisme, ik weet het.

Maar moet de overheid strategische sectoren zoals energie controlleren?
De sector energie is TE belangrijk om niet te controleren. Ze zijn ondertussen zo machtig geworden dat ze in feite de regering regeren.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2022, 18:09   #12
TREBRON
Europees Commissaris
 
TREBRON's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 mei 2014
Berichten: 6.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Communisme = gemeenschapsbeheer.
Dat gemeenschapsbeheer is al ingevoerd door de invoering van die CST pas.
Burgers controleren burgers.
TREBRON is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2022, 18:55   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
De strategische olievoorraden worden al lang door APETRA beheerd. Alleen zijn ze vergeten om de shift naar aardgas (vooral in Vlaanderen) mee te nemen in hun model van strategische voorraden, zodat we voor gas overgeleverd zijn aan de onkunde van bedrijven die niet verder kijken dan de beurskoers van morgen en de Duitse 'Wir schaffen das' kortzichtigheid...
Is daar geen strategische reserve in een Kempense gemeente? Was het Brecht of daar in de buurt.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2022, 19:49   #14
DIBO
Burgemeester
 
Geregistreerd: 17 augustus 2020
Berichten: 581
Standaard

Niks strategische reserve. Loenhout is de enige ondergrondse LNG opslagcapaciteit, goed voor 5% van het jaarverbruik, of nog geen 2 winterweken. Opslagcapaciteit wordt deels commercieel aangeboden aan grote spelers op de LNG markt, o.a. een grote deal de voorbije jaren met.... jawel, het Russische Gazprom. Die zijn helemaal nog niet zo gek, die russen. En aan onze kant, bedrijven die niet verder kijken dan de beurskoers van morgen
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2022, 20:18   #15
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.930
Standaard

Uiteraard moet de staat, liever nog het Rijk, strategische sectoren controleren. Dat spreekt vanzelf.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2022, 20:20   #16
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.930
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dus spoorweg, energievoorziening, telecom, post, gezondheidszorg blijven best onder op zijn minst controle van de staat.

Het gaat hier om sectoren die in tijd van oorlog /crisis moeten kunnen aangestuurd worden vanuit het centrale gezag.
Volkomen eens hiermee.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2022, 21:11   #17
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het leunt aan bij communisme, ik weet het.

Maar moet de overheid strategische sectoren zoals energie controlleren?
Financiële sector, halfgeleiders, telecom, energie.... Enig staatskapitalisme is daar op zijn plaats.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2022, 21:12   #18
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Aangezien het om strategische sectoren gaat, zie ik niet in wat het communisme ermee van doen heeft. Je gaat ze immers geen plan economie opleggen.

Je moet er geen overheidsbedrijf van maken, maar je moet er wel in participeren en ook voor zorgen dat het niet in de hand van buitenlandse bedrijven /overheden komt.

Dus spoorweg, energievoorziening, telecom, post, gezondheidszorg blijven best onder op zijn minst controle van de staat.

Het gaat hier om sectoren die in tijd van oorlog /crisis moeten kunnen aangestuurd worden vanuit het centrale gezag.
Zelfs buiten oorlogstijd moeten we een minimum aan zeggenschap over die sectoren hebben.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2022, 21:17   #19
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Niet controleren, maar wel reguleren. En de voorschriften van de regulatie, die moeten strikt gecontroleerd worden.

….
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON Bekijk bericht
De sector energie is TE belangrijk om niet te controleren. Ze zijn ondertussen zo machtig geworden dat ze in feite de regering regeren.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Uiteraard moet de staat, liever nog het Rijk, strategische sectoren controleren. Dat spreekt vanzelf.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Financiële sector, halfgeleiders, telecom, energie.... Enig staatskapitalisme is daar op zijn plaats.
Ik ben wel verbaasd. Normalerwijze word ik hier uitgelachen als ik Keynes verdedig.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2022, 21:27   #20
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.982
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik ben wel verbaasd. Normalerwijze word ik hier uitgelachen als ik Keynes verdedig.
Als het goed is, zeggen we het ook
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be