Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 december 2021, 11:52   #41
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik lees hier veel gezeur om niets. Of is dat typisch watjesgedrag?

Als het licht ooit uitgaat en zo van die zever.

In Duitsland (reeds 2022) en andere landen waar ze geleidelijk stoppen met kernenergie hoor ik ze toch niet zeuren.

Handelsblatt scheef in november 2021 nog een lang artikel over de kernuitstap, ook daar denken de grote energieconcernen niet meer na over een mogelijke terugkeer.

https://www.handelsblatt.com/unterne...hren,%E2%80%9C
Ze zijn daar vrij abrupt gestopt met kernenergie. Ik meen dan Fukushima de aanleiding daarvoor was.

In ieder geval is Duitsland een interessant studie object m.b.t. opwekking van duurzame energie. Tegen 2030 ( ! ) willen ze reeds aan 80% zitten. Dat lijkt een huzarenstukje te zijn, doch als één land het kan met zijn technologische knowhow, dan is het wel Duitsland.

Wanneer ze het juist halen is niet zo belangrijk, wel indien en hoe het lukt om 100% op hernieuwbaar te draaien.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 11:58   #42
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik lees hier veel gezeur om niets. Of is dat typisch watjesgedrag?

Als het licht ooit uitgaat en zo van die zever.

In Duitsland (reeds 2022) en andere landen waar ze geleidelijk stoppen met kernenergie hoor ik ze toch niet zeuren.

Handelsblatt scheef in november 2021 nog een lang artikel over de kernuitstap, ook daar denken de grote energieconcernen niet meer na over een mogelijke terugkeer.

https://www.handelsblatt.com/unterne...hren,%E2%80%9C

"Betaalbare electriciteit" is ook totaal misleidend, want wat kost de gemiddelde stroom netto op de Europese energiemarkt?
Duitsland is nu echt het voorbeeld hé. Daar stoken ze met bruinkool.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 12:00   #43
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ze zijn daar vrij abrupt gestopt met kernenergie. Ik meen dan Fukushima de aanleiding daarvoor was.

In ieder geval is Duitsland een interessant studie object m.b.t. opwekking van duurzame energie. Tegen 2030 ( ! ) willen ze reeds aan 80% zitten. Dat lijkt een huzarenstukje te zijn, doch als één land het kan met zijn technologische knowhow, dan is het wel Duitsland.

Wanneer ze het juist halen is niet zo belangrijk, wel indien en hoe het lukt om 100% op hernieuwbaar te draaien.
Duitsland wil "100% hernieuwbaar" zijn tegen 2050.

(uiteraard is back-up voor uitzonderlijke dagen (dunkelflaute) voorzien, daarom 100% tussen haakjes).
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 12:02   #44
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
En wat met de kabel die aangelegd moet worden voor een nieuw windmolenpark?
Waar heb ik het over een windmolenpark?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 12:03   #45
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Ze zijn daar vrij abrupt gestopt met kernenergie. Ik meen dan Fukushima de aanleiding daarvoor was.

In ieder geval is Duitsland een interessant studie object m.b.t. opwekking van duurzame energie. Tegen 2030 ( ! ) willen ze reeds aan 80% zitten. Dat lijkt een huzarenstukje te zijn, doch als één land het kan met zijn technologische knowhow, dan is het wel Duitsland.

Wanneer ze het juist halen is niet zo belangrijk, wel indien en hoe het lukt om 100% op hernieuwbaar te draaien.
Ze zullen het inderdaad niet gemakkelijk hebben om dit te bereiken. Maar dat ze de sprong durfden te wagen als grote industriële natie om zonder nieuwe kernenergie ernstig te proberen verder te gaan, siert de Duitsers.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 december 2021 om 12:05.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 12:03   #46
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Er is geen bocht van Groen. Er is een groene partij die zijn verantwoordelijkheid neemt als regeringspartner. De groenen blijven gekant tegen kernenergie, maar als het blijkt dat de bevoorrading van elektriciteit in het gedrang zou komen (onder meer door de weigering van NVA-ster Demir om een vergunning af te leveren voor een gascentrale), dan is ze bereid in te stemmen om tijdelijk de kerncentrales open te houden.

Dat is wat men noemt: politieke verantwoordelijkheid nemen en niet gaan lopen. Want dat konden ze ook als ze de fanatieke toer wilden opgaan. Neen, ze blijven doen aan 'realpolitik'. Bartje ja, die ging lopen als een angsthaas, da's waar.
Welke verantwoordelijkheid neemt groen eigenlijk?
Ons op zotte kosten willen jagen met ongezonde lucht er gratis bij?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 12:07   #47
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Betaalbare elektriciteit?? Vroeger was dit zo omdat de staat de energiesector voor een zeer groot stuk in handen had en maakte dat de elektriciteitsprijzen beheersbaar bleven. Nu, door de liberalisering, swingen de prijzen de pan uit. En de burger moet dokken. Ik zeg dit zelfs als liberaal: op dit punt was het vroeger beter.

Daarom: in alles wat te maken heeft met energie, water, kortom in alles wat met de vitale sektoren van ons land te maken heeft, moet de staat weer terug een stevig woordje kunnen meespreken. Al dat 'vrijmaken van de markt' heeft geleid tot enorme prijsstijgingen.
Analyseer de energiefactuur eens.

Hoeveel % is daarvan eigenlijk voor de stroom zelf?

Zouden de gekke sprongen van FVDB er voor iets tussen kunnen zitten?
Ze over subsidieerde de zonnepanelen.

Zou de isolatiefactuur er voor iets tussen kunnen zitten? Waarom moet een energieleverancier isolatiepremies betalen?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 12:09   #48
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Duitsland wil "100% hernieuwbaar" zijn tegen 2050.

(uiteraard is back-up voor uitzonderlijke dagen (dunkelflaute) voorzien, daarom 100% tussen haakjes).
En nu stoken ze bruinkool en gas i.p.v. de kerncentrales.
Duitsland is de vuilste elektriciteitsproducent van de ons omringende landen.

Echt een voorbeeld. Proficiat om u aan Duitsland te spiegelen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 12:10   #49
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ze zullen het inderdaad niet gemakkelijk hebben om dit te bereiken. Maar dat ze de sprong durfden te wagen als grote industrienatie om zonder nieuwe kernenergie ernstig te proberen verder te gaan, siert de Duitsers.
Tegen 2045 klimaatneutraal recente Duitse studie:

https://www.ise.fraunhofer.de/de/ver...giesystem.html

De meeste Europese landen kunnen dat zeker ook als men weet wat D voor een industrieland is, industrie verbruikt pakweg 50% van de electriciteit.

Er bestaan een aantal studies die deze studies van Duitsland en andere landen regelmatig onderzoeken. Was nog een draad over in 2018.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 december 2021 om 12:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 12:15   #50
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En nu stoken ze bruinkool en gas i.p.v. de kerncentrales.
Duitsland is de vuilste elektriciteitsproducent van de ons omringende landen.

Echt een voorbeeld. Proficiat om u aan Duitsland te spiegelen.
Dat is een voorlopige toestand. En dat zal nog een tijdje duren. Maar langzaam aan zal het verbruik van bruinkool verminderen. Zoals ik al zei: het is een hele omvorming voor een zwaar industrieland zoals Duitsland en dat vergt tijd. En het zal niet over een leien dakje gaan. Maar ze zijn goed op weg. U weet het toch? Rome is niet in één dag gebouwd.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 december 2021 om 12:16.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 13:59   #51
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En nu stoken ze bruinkool en gas i.p.v. de kerncentrales.
Dat is dikke zever. En dat weet je want ze hebben al altijd kolen (ook steenkool) en gas gestookt.

Wind en zon vervangen die kerncentrales op hun gemak, zie grafiek onderaan (Uran = kernenergie).

Citaat:
Duitsland is de vuilste elektriciteitsproducent van de ons omringende landen.
Ook al verkeerd, want dat is Nederland, zie grafiek onderaan.

Citaat:
Echt een voorbeeld. Proficiat om u aan Duitsland te spiegelen.
Ik spiegel me niet aan Duitsland, maar in Duitsland is er wel een grotere groei naar meer hernieuwbare energie dan in menig ander Europees land. Ook dat zou je beter moeten weten.




https://www.klimaatakkoord.nl/actuee...nergie-in-2020

Nederland staat met 26,2% in 2020 ongeveer daar waar Duitsland ongeveer in 2014 stond, of 6 jaar achter. Als je betere cijfers heb ga je gang.

Vwala, alle D-stroommixen vanaf 2014-2020:

Laatst gewijzigd door Micele : 20 december 2021 om 14:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 15:07   #52
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik lees hier veel gezeur om niets. Of is dat typisch watjesgedrag?

Als het licht ooit uitgaat en zo van die zever.

In Duitsland (reeds 2022) en andere landen waar ze geleidelijk stoppen met kernenergie hoor ik ze toch niet zeuren.
Dat is een redelijk manke vergelijking Micele. In Duitsland speelt kernenergie een veel kleinere rol dan bij ons. (relatief geinstalleerd vermogen kernenergie is klein in Duitsland)
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 15:12   #53
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ze zullen het inderdaad niet gemakkelijk hebben om dit te bereiken. Maar dat ze de sprong durfden te wagen als grote industriële natie om zonder nieuwe kernenergie ernstig te proberen verder te gaan, siert de Duitsers.
Ik vind van niet. Integendeel zelfs.

Het had hen gesierd indien ze de switch naar volledig groen zouden maken met behulp van kernenergie (of desnoods gas) ipv met behulp van hun kolencentrales. Zie ook dit (gaat over eerste helft dit jaar)soort berichten:

Citaat:
In Duitsland was niet langer windenergie, maar steen- en bruinkool het voorbije halfjaar de belangrijkste bron om energie op te wekken.

Omdat het in de lente te weinig waaide, moest Duitsland dit jaar een stap terugzetten qua duurzame energie. Niet langer windenergie was er de belangrijkste bron om elektriciteit op te wekken, maar bruin- en steenkool.

Het aandeel van wind in de elektriciteitsproductie zakte van 29 procent naar 21 procent, dat van kolen maakte de omgekeerde sprong van 21 naar 27 procent, meldt het Duitse bureau voor statistiek Destatis.

Het maakt dat Duitse elektriciteit maar voor 44 procent werd opgewekt uit hernieuwbare bronnen, terwijl dat een jaar eerder nog de helft was.
Daar kan je toch onmogelijk vrolijk van worden?
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 15:47   #54
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Ik vind van niet. Integendeel zelfs.

Het had hen gesierd indien ze de switch naar volledig groen zouden maken met behulp van kernenergie (of desnoods gas) ipv met behulp van hun kolencentrales. Zie ook dit (gaat over eerste helft dit jaar)soort berichten:

Daar kan je toch onmogelijk vrolijk van worden?
De algemene grafiek over een tijdsspanne van 10 jaar geeft een duidelijker beeld van de evolutie van hoe de energie-opwekking in Duitsland gebeurt en is meer relevant dan een momentopname.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 15:54   #55
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Dat is een redelijk manke vergelijking Micele. In Duitsland speelt kernenergie een veel kleinere rol dan bij ons. (relatief geinstalleerd vermogen kernenergie is klein in Duitsland)
Klopt, maar wat dat betreft vergelijk ik Duitsland niet echt met ons landje.

BE, waar ook meer dan de helft van alle kerncentrales plat lagen in 2015, dus dat zal in dat jaar niet meer heel veel gescheeld hebben qua aandeel kernenergie, D haalde 15,8 % aandeel kernenergie in 2014).
België moest 21 TWh invoeren van het buitenland in 2015.

Duitsland sluit zijn kerncentrales wel al zeker einde 2022, en dat is al heel lang ingepland en ze zeuren er niet over, dat is mijn punt (ik heb ook familie en kennissen in D). Hier weten ze het nog niet echt dat ze dicht gaan in 2025. En wat een gezeur toch.

België heeft dus 3 jaar meer tijd om nog meer te doen aan hernieuwbare capaciteit, en anders voeren ze het tekort maar in van andere Europese landen.

Citaat:
Daar kan je toch onmogelijk vrolijk van worden?
Waarom post je geen links waar Duitsland al voor 2035 gaan kolen meer nodig heeft? De Kohleausstieg is al gestemd in het Parlement hoor, 2020 al.




Wie weet is het streefdoel zelfs 2030 geworden, moet ik nog opzoeken.

Inderdaad, de nieuwe regering heeft 2030 als streefjaar voor de kolenstop
Citaat:
https://www.euractiv.de/section/ener...-im-jahr-2030/

Neue Bundesregierung will Kohleausstieg im Jahr 2030

Laatst gewijzigd door Micele : 20 december 2021 om 16:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 16:07   #56
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.279
Standaard

Wat ze in Duitsland doen, kan mij geen kloten schelen.

De keuze hier en nu bij ons is:
- een eindje verder gaan met kernenergie, die co2 neutraal is, of
- wat meer inzetten op gas, met uitstoot voor omwonenden.

Ik kies voor die kernenergie, in de hoop om zo zoveel als mogelijk dat gas te omzeilen, tot we voldoende 100% groene energie hebben om dan, en dan pas, de kernenergieknop af te zetten.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 16:09   #57
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat ze in Duitsland doen, kan mij geen kloten schelen.
EUROPEES stroomnetwerk:
netto importeurs TWh per land:
https://www.statista.com/statistics/...ports-country/


Citaat:
Ik kies voor die kernenergie, in de hoop om zo zoveel als mogelijk dat gas te omzeilen, tot we voldoende 100% groene energie hebben om dan, en dan pas, de kernenergieknop af te zetten.
Dat zullen de meeste mensen verkiezen, maar de meeste hebben dat helemaal niet te bepalen.

Bovendien zal meer gas en minder van onze kernenergie (of geen) amper wat kunnen veranderen aan de prijzen, en zeker niet aan de internationale prijzen.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 december 2021 om 16:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 16:59   #58
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
EUROPEES stroomnetwerk:
netto importeurs TWh per land:
https://www.statista.com/statistics/...ports-country/



Dat zullen de meeste mensen verkiezen, maar de meeste hebben dat helemaal niet te bepalen.

Bovendien zal meer gas en minder van onze kernenergie (of geen) amper wat kunnen veranderen aan de prijzen, en zeker niet aan de internationale prijzen.
In heel die discussie vind ik dat men de kernafval goed onder de mat veegt. Het kernafval hoopt zich jaar na jaar op. De komende en wellicht vele honderden jaren zitten we ermee en er is geen oplossing in zicht. Plus het fet dat ons dat een aardige cent kost.

Het kostenplaatje volgens De Standaard in 2018:
"Berging kernafval kost niet 3,2 maar 10 miljard euro".

Dat kan al tellen. En wat meer is: ook deze kosten zullen blijven oplopen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 december 2021 om 17:02.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 17:52   #59
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat is dikke zever. En dat weet je want ze hebben al altijd kolen (ook steenkool) en gas gestookt.

Wind en zon vervangen die kerncentrales op hun gemak, zie grafiek onderaan (Uran = kernenergie).


Ook al verkeerd, want dat is Nederland, zie grafiek onderaan.


Ik spiegel me niet aan Duitsland, maar in Duitsland is er wel een grotere groei naar meer hernieuwbare energie dan in menig ander Europees land. Ook dat zou je beter moeten weten.




https://www.klimaatakkoord.nl/actuee...nergie-in-2020

Nederland staat met 26,2% in 2020 ongeveer daar waar Duitsland ongeveer in 2014 stond, of 6 jaar achter. Als je betere cijfers heb ga je gang.

Vwala, alle D-stroommixen vanaf 2014-2020:
Wat is er zever?
De zuiverste energie zijn ze aan het afbouwen en de zwaar vervuilende bruinkoolstroom blijven ze (voorlopig) in stand houden.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2021, 17:55   #60
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In heel die discussie vind ik dat men de kernafval goed onder de mat veegt. Het kernafval hoopt zich jaar na jaar op. De komende en wellicht vele honderden jaren zitten we ermee en er is geen oplossing in zicht. Plus het fet dat ons dat een aardige cent kost.

Het kostenplaatje volgens De Standaard in 2018:
"Berging kernafval kost niet 3,2 maar 10 miljard euro".

Dat kan al tellen. En wat meer is: ook deze kosten zullen blijven oplopen.
Wat meer is, is dat deze "afval" gebruikt kan worden in de nieuwe generatie kerncentrales.
Dat "afval" is M.A.W. geld waard.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be