Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 november 2019, 12:38   #521
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat zie ik als niet waar.
Een minderheid van moslims vindt de balans tussen levensovertuiging en de verwachtingen van deze samenleving, met die mensen is niets mis.
Maar de meerderheid doet dit niet en dat proces wordt actief gesteund, niet de integratie. Dat wordt zelfs actief tegengewerkt, en daar mogen we echt wel oog voor hebben en dat erkennen.
Als de meerderheid actief integratie zou tegenwerken, kenden we heel andere taferelen in ons land. Dan stond er iedere week wel een of andere wijk in rep en roer. Het tegendeel is waar: rust overheerst.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2019, 12:40   #522
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Marie, iedere vrouw met een hoofddoek zegt" ik ben het eens met mijn rol, ik moet me bedekken om eventuele chaos die vrouwen bij mannen veroorzaken te voorkomen". Dat is de dreiging en dus gevaarlijk omdat het alle verworvenheden van vrouwen hier, voor de komst van hoofddoeken op de helling zet. Steeds meer mensen beseffen dit ook, daarom neemt de weerstand tegen hoofddoeken toe.
Dat is geen dreiging. Wel eerder een zwakte van uw kant dat u niet overweg kan met andere meningen. U kunt blijkbaar geen intellectueel weerwerk bieden.

Ik trek eventjes uw redenering door: "iedere Joodse vrouw met een pruik zegt "ik ben het eens met mijn rol; ik moet me bedekken om eventuele chaos die vrouwen bij mannen veroorzaken te voorkomen".

Raar dat uw redeneringen altijd van toepassing zijn op moslims, maar u niet doorhebt dat ze voor zovele andere situaties kunnen opgaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2019, 12:42   #523
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
En zo kun je nog lang rond de pot draaien en steeds herbeginnen bij "start"!
Onze wetten en gebruiken zijn gemaakt op de noden en de wensen van de bevolking die al vele jaren bij dit land hoort. En neen, de ganse wereld is niet de bevolking die vanzelfsprekend bij ons land, onze maatschappij hoort. Dat bewijzen vooral de moslims ten overvloede...
Zolang onze wetten niet voldoende worden aangepast aan nieuwe bevolkingen die andere gebruiken en inzichten hebben, wetten die aangeven wat we willen en wat niet zullen er problemen zijn!
Nu staan schermen met wat in onze wetten staat om toe te laten wat niet de bedoeling was is doen zoals de moslims die de pest hebben aan godsdienstvrijheid en mensenrechten voor een ander maar ermee staan zwaaien om ze zelf te misbruiken wanneer het in hun kraam past in landen die (nog) niet de hunne zijn.
Laat je niet misleiden door Jan.
De wet stelt hier mannen verantwoordelijk voor eigen gedrag en dus gaan hoofddoeken in tegen dat principe, omdat het voor wie denkt dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen de zaak omgekeerd is, vrouwen dragen de verantwoordelijkheid voor het gedrag van mannen.
Zij onderscheiden zich van anderen, via de hoofddoek als goede, zedige meisjes en vrouwen die " geen aanleiding " geven tot grensoverschrijdend gedrag. En door dit te doen, beschermen ze de eer van familie en tonen ze aan goede huwelijkspartners te zijn.
Die norm staat dus totaal haaks op de ordening van onze samenleving, waarbij mannen en vrouwen zelf verantwoordelijkheid dragen voor eigen gedrag . Tuurlijk zullen sommigen die ook vinden dat " ieder zijn of haar specifieke rol heeft die God je toe bedeelt" dat principe van ongelijkheid verdedigen, maar je mag daar gerust door kijken, fundi's delen nu eenmaal dezelfde denkpatronen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2019, 12:43   #524
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Wat dan met de huidige Vlaamse meerderheid??? Die moet toch nu al zwijgen en ondergaan...
Is dat echt zo Marie? Dat moeten we juist niet, maar ik blijf ook vrouwen met een hoofddoek als mensen zien, waarbij we misschien wel actiever mogen zijn om hen te overtuigen dat dit gewoon hier niet nodig is.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2019, 12:58   #525
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Is dat echt zo Marie? Dat moeten we juist niet, maar ik blijf ook vrouwen met een hoofddoek als mensen zien, waarbij we misschien wel actiever mogen zijn om hen te overtuigen dat dit gewoon hier niet nodig is.
Natuurlijk moeten we dat niet; maar ze willen ons tegen heug en meug wijs maken dat het wel moet... Poliek correcte kultuur, je weet wel...
En maak je geen zorgen; een mens is een mens voor mij... het doet mij wel pijn al die hoofddoeken te zien, vooral omdat die mensen zichzelf zo belazeren en nog meer omdat ze op die manier de verantwoordelijken van deze wereld, de grootste verantwoordelijken van alle ellende en pijn, toelaten om zich als onopgevoede kinderen met het verstand van diezelfde onopgevoede kinderen te blijven gedragen...

Er wordt veel gedaan over vrouwenemancipatie, in een verdrukkende anti-vrouwelijke wereld een must; maar de wereld heeft veel en veel meer nood dat de mannen eindelijk volwassen zouden worden en hun kinderachtig grootdoenerij zouden stopzetten...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 2 november 2019 om 12:59.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2019, 17:56   #526
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw bericht laat zich samenvatten als "ik wist er niets van, dus is er niets aan de hand".

Wat is trouwens "kabaal" maken? Als het Dierenbevrijdingsfront een actie belegd voor een bepaald slachthuis, is dat ook "kabaal" maken "om hun zin te krijgen"? Ja, toch?! Moet u juist niet leren dat we in een democratische rechtstaat leven waar mensen hun mening kunnen uiten, maar dat dit niet onmiddellijk betekent dat de staat moet ingaan op wat bepaalde mensen en/of groepen vragen, eisen, proberen te bekomen...?
Was "democratie" niet de macht aan het volk? De inwoners van ons land bvb.
Denk je dat de meerderheid van de autochtonen het vollopen van hun land, met moslims in het bijzonder ok vinden?
Indien niet, zou het dan niet juist democratisch zijn om te beletten dat hun land vol loopt met vreemdelingen, sommige in het bijzonder?
De mensen moeten hun mening kunnen uiten, juist. Maar worden velen niet de mond gesnoerd als ze laten verstaan dat de multicul-stormloop hen niet zint? Dan zijn ze "vb'ers", racisten enz en moeten in een cordon gestopt worden waar ze van geen tel meer zijn!
Doe er nog een media bij die denkt dat ze het volk moeten manipuleren met hun pro-multicul-manier van berichtgeving.
Een democratische rechtsstaat...

Laatst gewijzigd door andev : 2 november 2019 om 18:06.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2019, 20:31   #527
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Laat je niet misleiden door Jan.
Fijn dat u schijnbaar met veel aandacht mijn berichten leest. U wil het niet toegeven, maar u kunt geen bericht van me ongemoeid laten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2019, 20:42   #528
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
De wet stelt hier mannen verantwoordelijk voor eigen gedrag en dus gaan hoofddoeken in tegen dat principe, omdat het voor wie denkt dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen de zaak omgekeerd is, vrouwen dragen de verantwoordelijkheid voor het gedrag van mannen.
Ik laat Bushra Sayed, een moslima aan het woord:

Citaat:
Ik ben me, onder andere dankzij mijn hoofddoek, continu bewust van mijn islamitische identiteit en hoe ik omga met anderen. Een hoofddoek staat voor mij voor bescheidenheid, rust en vriendelijkheid. Het herinnert mij aan God. Een hoofddoek dragen voelt een beetje als een gebed. Mijn religie geeft me veel kracht en zelfvertrouwen. Laatst las ik een interview met schrijver Sander Kok, waarin hij vertelde dat ‘de hoofddoek zegt dat de vrouw een seksueel object is dat beschermd moet worden tegen de man’. Dat is een misvatting.
https://dekanttekening.nl/zingeving/...zenidentiteit/
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2019, 20:46   #529
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Zij onderscheiden zich van anderen, via de hoofddoek als goede, zedige meisjes en vrouwen die " geen aanleiding " geven tot grensoverschrijdend gedrag. En door dit te doen, beschermen ze de eer van familie en tonen ze aan goede huwelijkspartners te zijn.
Die norm staat dus totaal haaks op de ordening van onze samenleving, waarbij mannen en vrouwen zelf verantwoordelijkheid dragen voor eigen gedrag . Tuurlijk zullen sommigen die ook vinden dat " ieder zijn of haar specifieke rol heeft die God je toe bedeelt" dat principe van ongelijkheid verdedigen, maar je mag daar gerust door kijken, fundi's delen nu eenmaal dezelfde denkpatronen.
Die "norm" staat helemaal niet "haaks op de ordening (?) van onze samenleving". U mag zich gerust afwijkend kleden en menen dat bepaalde strakke kleding voor vrouwen ongepast is. Ik zou niet weten waar u het vandaan haalt dat iedereen akkoord moet gaan met bepaalde kledijvormen. Er zijn kledingstijlen die sommige mensen uitdagend en de vrouw onwaardig worden beschouwd. Die mening mag u misschien niet delen; ze mag er wel zijn volgens "de ordening van onze samenleving" (dat is - voor alle duidelijkheid - de wet en niets anders dan de wet) en ze mag ook geuit worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2019, 20:47   #530
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Is dat echt zo Marie? Dat moeten we juist niet, maar ik blijf ook vrouwen met een hoofddoek als mensen zien, waarbij we misschien wel actiever mogen zijn om hen te overtuigen dat dit gewoon hier niet nodig is.
U mag uw mening uiten, net zo mogen anderen hun mening uiten. Wederkerigheid. Laat het nu evenwel zo zijn dat u de uiting van bepaalde meningen (door het dragen van bepaalde kleding) juist aan banden wil leggen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2019, 20:48   #531
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Natuurlijk moeten we dat niet; maar ze willen ons tegen heug en meug wijs maken dat het wel moet... Poliek correcte kultuur, je weet wel...
Bij mijn weten dwingt niemand u tot het dragen van een hoofddoek. Als moslima's een hoofddoek willen dragen, is dat hun verantwoordelijkheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2019, 20:49   #532
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Was "democratie" niet de macht aan het volk? De inwoners van ons land bvb.
Ook moslims zijn "inwoners van ons land".

Of niet?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2019, 20:53   #533
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Denk je dat de meerderheid van de autochtonen het vollopen van hun land, met moslims in het bijzonder ok vinden?
Indien niet, zou het dan niet juist democratisch zijn om te beletten dat hun land vol loopt met vreemdelingen, sommige in het bijzonder?
De mensen moeten hun mening kunnen uiten, juist. Maar worden velen niet de mond gesnoerd als ze laten verstaan dat de multicul-stormloop hen niet zint? Dan zijn ze "vb'ers", racisten enz en moeten in een cordon gestopt worden waar ze van geen tel meer zijn!
Doe er nog een media bij die denkt dat ze het volk moeten manipuleren met hun pro-multicul-manier van berichtgeving.
Een democratische rechtsstaat...
Nogmaals: zal een hoofddoekverbod plotseling vermijden dat het land "vol loopt met vreemdelingen"?

Wat u aanhaalt, is geenszins te herleiden tot enkel de tegenstelling moslims versus de rest. Iedereen die een beetje het nieuws volgt, weet dat we in ons land te maken hebben met een steile opgang van criminaliteit door mensen uit het voormalig Oostblok. De Albanese maffia is hier actief. Ook de Russische. De omslag in de bevolking heeft niet alleen met de inbreng van moslims te maken, maar met vele andere culturele groepen. En u zou moeten weten dat ik dat altijd als een groot probleem heb gezien, want te grote groepen allochtonen verstoort en ontwortelt de maatschappij. Afkomen met een hoofddoekverbod zal hier niets aan veranderen, wel integendeel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 11:35   #534
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Natuurlijk moeten we dat niet; maar ze willen ons tegen heug en meug wijs maken dat het wel moet... Poliek correcte kultuur, je weet wel...
En maak je geen zorgen; een mens is een mens voor mij... het doet mij wel pijn al die hoofddoeken te zien, vooral omdat die mensen zichzelf zo belazeren en nog meer omdat ze op die manier de verantwoordelijken van deze wereld, de grootste verantwoordelijken van alle ellende en pijn, toelaten om zich als onopgevoede kinderen met het verstand van diezelfde onopgevoede kinderen te blijven gedragen...

Er wordt veel gedaan over vrouwenemancipatie, in een verdrukkende anti-vrouwelijke wereld een must; maar de wereld heeft veel en veel meer nood dat de mannen eindelijk volwassen zouden worden en hun kinderachtig grootdoenerij zouden stopzetten...
Daarom is onderwijs voor meisjes zo belangrijk Marie, een moeder met voldoende scholing is de beste garantie voor kinderen om niet in onwetendheid en armoede op te groeien.
En die garantie is vooral in moslimlanden niet vanzelfsprekend, armoede en religie zijn daarom ook twee kanten van dezelfde medaille.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 11:38   #535
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij mijn weten dwingt niemand u tot het dragen van een hoofddoek. Als moslima's een hoofddoek willen dragen, is dat hun verantwoordelijkheid.
Oké we spreken hier op twee verschillende gebieden... in de privésfeer, in eigen huishouden, in eigen kontact met de staat zijn wij inderdaad vrij en dat moeten wij beschermen...
Maar in politiek opzicht, in de huidige discussies moet de blanke, bange man zwijgen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 11:40   #536
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook moslims zijn "inwoners van ons land".

Of niet?
Ons land of 'hun' land, want zij zien en willen zichzelf niet zien in die 'ons'...

en dat is het probleem...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 11:41   #537
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Was "democratie" niet de macht aan het volk? De inwoners van ons land bvb.
Denk je dat de meerderheid van de autochtonen het vollopen van hun land, met moslims in het bijzonder ok vinden?
Indien niet, zou het dan niet juist democratisch zijn om te beletten dat hun land vol loopt met vreemdelingen, sommige in het bijzonder?
De mensen moeten hun mening kunnen uiten, juist. Maar worden velen niet de mond gesnoerd als ze laten verstaan dat de multicul-stormloop hen niet zint? Dan zijn ze "vb'ers", racisten enz en moeten in een cordon gestopt worden waar ze van geen tel meer zijn!
Doe er nog een media bij die denkt dat ze het volk moeten manipuleren met hun pro-multicul-manier van berichtgeving.
Een democratische rechtsstaat...
Ik denk dat de meeste mensen geen enkel probleem hebben met wie hier woont, werkt, en onze normen en waarden omarmt, ongeacht de origine van anderen.
En wie tegenwoordig kritiek heeft, mag dit ten minste al zeggen.
Die kritiek groeit en daarom zien we nu politici die ook toegeven dat ze veel eerder ook naar alle ongenoegens van burgers hadden moeten luisteren.

Politici reageren nu eenmaal pas wanneer ze stemmen verliezen en dus macht zien krimpen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 11:43   #538
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Daarom is onderwijs voor meisjes zo belangrijk Marie, een moeder met voldoende scholing is de beste garantie voor kinderen om niet in onwetendheid en armoede op te groeien.
En die garantie is vooral in moslimlanden niet vanzelfsprekend, armoede en religie zijn daarom ook twee kanten van dezelfde medaille.
Alice, ik geef je gelijk, maar ik spreek op politiek federaal vlak waar de Vlamingen meer en meer hun mond moeten houden omdat ze zogezegd extremistisch zouden zijn...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 11:46   #539
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ons land of 'hun' land, want zij zien en willen zichzelf niet zien in die 'ons'...

en dat is het probleem...
Er is misschien gewoon geen " ons".
Want dat ontstaat pas wanneer je deelt, er verbinding is.
Met een minderheid van moslims is dit er, maar met de meerderheid niet, we leven naast en niet met mekaar.
Dat kan ook prima, zolang er geen spanningsvelden ontstaan omdat moslims totaal andere normen en waarden hun leven laten bepalen en botsen met de samenleving die hun opvattingen niet deelt.
Dat is wat je ziet, op allerlei manieren, waaronder de massale dracht van hoofddoeken.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 11:48   #540
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Alice, ik geef je gelijk, maar ik spreek op politiek federaal vlak waar de Vlamingen meer en meer hun mond moeten houden omdat ze zogezegd extremistisch zouden zijn...
Maar dat doen Vlamingen al, en dat is goed. Evengoed doen ( is toch mijn indruk) vrouwen met islamitische achtergrond dit steeds vaker binnen de politiek, dus verandering is er al.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be