Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 januari 2010, 20:12   #1
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard Vic Anciaux wil Brussel als hoofdstad van Belgische confederatie

Citaat:
De Standaard


Vic Anciaux wil Brussel als hoofdstad van Belgische confederatie
dinsdag 12 januari 2010Bron: belga Auteur: bvb
Vic Anciaux wil Brussel als hoofdstad van Belgische confederatie


Laten we van Brussel de tweetalige hoofdstad maken van een Belgische confederatie. Een hoofdstad met grondwettelijk vastgelegde grenzen, die territoriaal tot Vlaanderen noch tot Wallonië behoort en die onder voogdij staat van een confederale overheid." Dat stelt oud-Volksunievoorzitter Vic Anciaux, in de jaren tachtig een van de vaders van het Brussels hoofdstedelijk gewest in een interview met het weekblad Knack dat woensdag verschijnt.
In een nota over de institutionele toekomst schrijft Anciaux dat cosmetische bijsturingen niet zullen volstaan. Volgens hem hadden de Vlamingen destijds dat derde gewest nooit mogen aanvaarden.

Dat het met Brussel fout is gelopen, heeft volgens hem onder meer te maken met het uitblijven van de fusie van de Brusselse gemeenten en het afstaan van de bevoegdheden door de Franse gemeenschap aan de Franse gemeenschapscommissie in Brussel (Cocof), zodat de Cocof uitgegroeid is tot een vierde gemeenschap.

Vic Anciaux wil van Brussel met zijn 19 gemeenten de tweetalige hoofdstad maken van Vlaanderen, Wallonië, België en Europa. Brussel zou opgedeeld worden in districten met verkozen districtsraden, die een aantal verkozenen afvaardigen naar de gemeenteraad van de hoofdstad Brussel. Daaruit wordt een hoofdstedelijk college van burgemeester en schepenen verkozen. De districtsraden en de hoofdstedelijke gemeenteraad moeten één derde Vlaamse verkozenen tellen.
Ik neem aan dat Vic Anciaux me ook de naam kan geven van één niet-Vlaming in Brussel die daar ooit mee akkoord zou gaan. Het is één van de meeste wereldvreemde voorstellen die ik de laatste tijd heb gehoord en ik vind het nog vreemder dat zo'n voorstel meteen prominent op de website van De Standaard wordt geplaatst. Ik begin stillekes mijn buik vol te hebben van die confederalistische waanideeën als oplossing voor de huidige instabiliteit in België. Het idee om die problemen op te lossen door met het meest instabiele staatssystemen die men kan inbeelden op de proppen te komen (vandaar dat niemand een concreet werkend voorbeeld kan noemen) vind ik te gek voor woorden.

Het gaat ook voorbij aan het onderscheid tussen Franstaligen en Walen. Het idee dat men vanuit Wallonië mee zeggenschap zal krijgen over Brussel is ironisch genoeg zelfs voor de Brusselse Franstaligen een stap te ver. En bon om dat meteen 1/3 van alle zetels te gaan opeisen in alle Brusselse structuren (die zowieso weinig te zeggen zullen hebben maar de faco vanuit de sterkste "confederatie" bestuurd zulllen worden quid Vlaanderen) op een moment dat de Vlamingen in de verkiezingen amper 10% van de stemmen halen zal wellicht ook de Franstaligen direct overtuigen. En bon wat is de stok achter de deur van de heer Anciaux. België splitsen? Belachelijk als je weet dat dit een eerste voorwaarde is om uberhaupt te kunnen spreken van een confederatie. Het enigste wat men zou kunnen doen is België splitsen en hopen dat de Franstaligen Vlaams geld nodig hebben om hun winkel draaiende te houden (en dat ze niet gaan aankloppen bij de EU, of Frankrijk.)

Wees potverdorie een vent, neem een beslissing en aanvaard de gevolgen.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 12 januari 2010 om 20:15.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 20:14   #2
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

van de EU zal Brussel geen euro krijgen.
van Frankrijk zal Brussel geen geld krijgen tenzij het toehoort tot Frankrijk wat ook niet zal gebeuren wegens geen corridor.
dus enkel van Vlaanderen! Brussel bij Vlaanderen dus.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 20:21   #3
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
van de EU zal Brussel geen euro krijgen.
van Frankrijk zal Brussel geen geld krijgen tenzij het toehoort tot Frankrijk wat ook niet zal gebeuren wegens geen corridor.
dus enkel van Vlaanderen! Brussel bij Vlaanderen dus.
Ik ben eveneens allergisch aan dat corridorfetischisme. Het idee dat men anno 2009 een corridor zou nodig hebben is volstrekt idioot. Vroeger was het trouwens een doodnormaal verschijnsel dat (adellijke) gebieden niet met elkaar verbonden waren. Face it. Ik heb geen probleem met seperatisten as such als ze openlijk voor hun doelstellingen uitkomen maar ik heb de sch$$t aan de hypocrisie waarmee die schijnheilighaards van de voormalige Volksunie (Dewevers, Anciaux,.....) er alles aan doen om niet te zeggen wat ze echt willen, hoe ze het willen en wat de consequenties kunnen zijn. Aangezien slechts een minderheid van de NVA kiezers effectief seperatist is en nog een kleinder deel daarvan dat behoort tot het kiespotentiëel is de verklaring vrij evident.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 20:29   #4
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Face it. Splitsen om van de armlastige Franstaligen af te zijn en dan voorstellen om gezamelijk een stad te besturen dat quasi 90% stemt op Franstaligen. Nope consequent is anders. Persoonlijk vind ik dat men het aantal gemeenten moet reduceren, één gemeenschappelijke politiezone en wat meer bevoegdheden voor het gewest in ruil voor een deftige financiering van Brussel.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 12 januari 2010 om 20:38.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 20:41   #5
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Face it. Splitsen om van de armlastige Franstaligen af te zijn en dan voorstellen om gezamelijk een stad te besturen dat quasi 90% stemt op Franstaligen. Nope consequent is anders. Persoonlijk vind ik dat men het aantal gemeenten moet reduceren, één gemeenschappelijke politiezone en wat meer bevoegdheden voor het gewest in ruil voor een deftige financiering van Brussel.
dat willen enkel de Brusselaars alsook bijkomend Vlaams grondgebied.
onaanvaardbaar voor Vlaanderen.

face it, federaal België zit muurvast.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 20:42   #6
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
face it, federaal België zit muurvast.
Wat is dan het probleem?
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 20:46   #7
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Wat is dan het probleem?
dat een federale staat moet kunnen evolueren.
indien een federale staat niet meer kan evolueren, splitst ze.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 00:12   #8
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Splitsen om van de armlastige Franstaligen af te zijn en dan voorstellen om gezamelijk een stad te besturen dat quasi 90% stemt op Franstaligen. Nope consequent is anders.
Discussietruuk #17: leg de andere woorden in de mond, en bekamp dan je zelf gefabriceerde stelling.

Neen, solidarnoscje, je truken pakken niet.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 00:14   #9
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.568
Standaard

Nil nove sub sole. Viksken A. wordt seniel.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 00:16   #10
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Gelukkig betekent Vic A politiek niks meer. Maar ik vind het tegelijkertijd verdacht dat de familie A nog altijd ruimte krijgt in de media...
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 00:17   #11
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Brussel is met z'n 100 000 Vlamingen nog steeds de 3de grootste Vlaamse stad. logisch dat we die niet zomaar aan de Walen gaan geven en bij Vlaanderen voegen is ook geen goede oplossing. Wat is dan het probleem van dit voorstel? Het zoekt een compromis, daar is niets mis mee.
__________________

Laatst gewijzigd door Pieter B : 13 januari 2010 om 00:18.
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 00:21   #12
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
bij Vlaanderen voegen is ook geen goede oplossing.
Waarom niet?
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 02:03   #13
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Discussietruuk #17: leg de andere woorden in de mond, en bekamp dan je zelf gefabriceerde stelling.

Neen, solidarnoscje, je truken pakken niet.
Juist ja. We weten allemaal hoe links en progressief de Vlaamse Beweging anno 2009 is. Geld speelt op geen enkel moment een rol in de argumentatie van NVA, VB, Voka, Unizo etc om België te splitsen of om die "staatshervorming" te realiseren. We doen het om de Walen te helpen omdat we hen zo graag zien.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 02:08   #14
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
We doen het om de Walen te helpen omdat we hen zo graag zien.
Inderdaad.

http://www.youtube.com/watch?v=Rt8oOVKlGWs
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 02:12   #15
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Brussel is met z'n 100 000 Vlamingen nog steeds de 3de grootste Vlaamse stad. logisch dat we die niet zomaar aan de Walen gaan geven en bij Vlaanderen voegen is ook geen goede oplossing. Wat is dan het probleem van dit voorstel? Het zoekt een compromis, daar is niets mis mee.
Een compromis. Het voorstel veronderstelt de splitsing van België (confederalisme) en in ruil daarvoor krijgen de Franstalige Brusselaars een stad dat extern wordt bestuurd door Walen en Vlamingen en krijgen die Vlamingen nog eens gegarandeerd 1/3 van het totaal aantal Brusselse mandaten. Hoeveel stemmen moeten die Vlamingen in bepaalde districten halen als Molenbeek om verkozen te worden. 20?30? tegenover Franstaligen 2000?3000? Gek. Als heel de familie van Anciaux in Brussel op Bert stemt heeft ie al een zetel.

Het voorstel is. We splitsen België en als compromisvoorstel met de Franstaligen bieden we hen aan om Brussel mee over te nemen in de deal.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 02:14   #16
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Typerend voorbeeld van de hypocrisie van rechts-nationalisten. Dewever, Dewinters en co laten geen kans voorbijgaan om de Walen te schofferen voor al wat niet schoon is maar het is niet dat ze iets hebben tegen de Walen. Ho nee. Doet denken aan de mentaliteit van kolonialen. Die negerkes zijn eens stel domme idioten maar we zien ze toch zo graag.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 02:22   #17
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Kabouter Pinnemuts Peuk eet nogal graag uit twee borden. Tegen te Walen sjamfoeteren en terzelfdertijd Waal willen worden.

Als ge het mij vraagt: een wat schizofreen persoontje onze kabouter Pinnemuts Peuk. Niet veel humoristisch aan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Er blijven maar draden komen over karikatuur Peumans.

Wordt Waal !

Laat me niet lachen, als die kerel na een onveval achteraf zou horen dat hij levensreddend "bloed" van een Waal intevenair toegedient kreeg zou hij ter plaatse doodvallen, laat staan dat hij Waal zou willen worden.

Wat een karikatuur zeg.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

Peumans undercover op zoek naar ADHD-ers.



____
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Inderdaad, u hebt gelijk. Kabouter Pinnemuts Peumans is, zoals de meeste kabouters: waarschijnlijk een goed wezen. Maar hij weegt te licht om daar nog veel tijd aan te besteden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Typerend voorbeeld van de hypocrisie van rechts-nationalisten. Dewever, Dewinters en co laten geen kans voorbijgaan om de Walen te schofferen voor al wat niet schoon is maar het is niet dat ze iets hebben tegen de Walen. Ho nee. Doet denken aan de mentaliteit van kolonialen. Die negerkes zijn eens stel domme idioten maar we zien ze toch zo graag.
De scheldtirades tegen Peumans vanwege de belgicisten zijn goddelijk!

Een Vlaams-nationalist die van Wallonië houdt? Neen, dat kan niet! Dat mag niet! Onze cliché's!! Heeft er niemand aan onze dierbare cliché's gedacht?!

__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 09:23   #18
Nyquist
Minister-President
 
Nyquist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik begin stillekes mijn buik vol te hebben van die confederalistische waanideeën als oplossing voor de huidige instabiliteit in België. Het idee om die problemen op te lossen door met het meest instabiele staatssystemen die men kan inbeelden op de proppen te komen (vandaar dat niemand een concreet werkend voorbeeld kan noemen) vind ik te gek voor woorden.
De confederaties waar ik vertrouwd mee ben (zwitserland, VS, EU) zijn achteraf, omdat de samenwerking goed meeviel, overgegaan naar een federale staat. In het geval van de Zwitserse Confederatie was dat na een confederale periode van een goede 500 jaar. Is dat wat je instabiel noemt? Of kan jij voorbeelden geven van confederaties die uiteengespat zijn omwille van de staatsvorm?

Ik kan alvast één voorbeeld geven van een unitaire staat en een federatie die goed op weg is.

Citaat:
Het idee dat men vanuit Wallonië mee zeggenschap zal krijgen over Brussel is ironisch genoeg zelfs voor de Brusselse Franstaligen een stap te ver.
Is dat zo? Wat is je bron hiervoor? Zijn er protesten tegen de Franse Gemeenschapsregering omdat dat vooral Walen zijn? Brede manifestaties tegen het unanieme standpunt van de Franstalige partijen voor een hechtere institutionele samenwerking tussen Brussel en Wallonie, en heel het WalloBrux verhaal?

Volgens mij verzin je het.

Neemt niet weg dat ik in een confederaal model vind dat Brussel door Brusselaars moet bestuurd worden, hoor.

Citaat:
En bon wat is de stok achter de deur van de heer Anciaux. België splitsen? Belachelijk als je weet dat dit een eerste voorwaarde is om uberhaupt te kunnen spreken van een confederatie.
Dit is helemaal niet waar, een confederatie is het omgekeerde van een splitsing.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 09:35   #19
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
De confederaties waar ik vertrouwd mee ben (zwitserland, VS, EU) zijn achteraf, omdat de samenwerking goed meeviel, overgegaan naar een federale staat. In het geval van de Zwitserse Confederatie was dat na een confederale periode van een goede 500 jaar. Is dat wat je instabiel noemt? Of kan jij voorbeelden geven van confederaties die uiteengespat zijn omwille van de staatsvorm?

Ik kan alvast één voorbeeld geven van een unitaire staat en een federatie die goed op weg is.


Is dat zo? Wat is je bron hiervoor? Zijn er protesten tegen de Franse Gemeenschapsregering omdat dat vooral Walen zijn? Brede manifestaties tegen het unanieme standpunt van de Franstalige partijen voor een hechtere institutionele samenwerking tussen Brussel en Wallonie, en heel het WalloBrux verhaal?

Volgens mij verzin je het.

Neemt niet weg dat ik in een confederaal model vind dat Brussel door Brusselaars moet bestuurd worden, hoor.



Dit is helemaal niet waar, een confederatie is het omgekeerde van een splitsing.
Een confederaal model is ,de bevoegdheden leggen bij de natie waar het kan en bij de confederatie waar het moet.

Voor Belgie ,de Benelux en voor Europa ,zou dit een goed model kunnen zijn,
als de federalisten niet voortdurend roet in het eten zouden strooien ,door zoveel mogelijk macht/te veel naar het federale niveau te schuiven.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2010, 09:43   #20
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Een confederaal model is ,de bevoegdheden leggen bij de natie waar het kan en bij de confederatie waar het moet.

Voor Belgie ,de Benelux en voor Europa ,zou dit een goed model kunnen zijn,
als de federalisten niet voortdurend roet in het eten zouden strooien ,door zoveel mogelijk macht/te veel naar het federale niveau te schuiven.
confederatie zijn onafhankelijke staten die samenwerken.
niet wat jij zegt sidharta.

en de franstalige politici willen geen confederatie, laat staan meer bevoegdheden naar de deelstaten.
daarom werkt belgie niet meer
en een Benelux-confederatie zal er ook nooit komen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 13 januari 2010 om 09:44.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be