Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

 
 
Discussietools
Oud 11 juni 2007, 22:13   #1
Gorefest
Minister
 
Gorefest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: % VLAANDEREN! %
Berichten: 3.093
Standaard 'Spelregels' bij het kiezen

Nu heb ik al drie keer elektronisch gestemd; en bij de voorlaatste verkiezingen was mij iets opgevallen; maar heb er nie echt bij stilgestaan.. Eergisteren bij de verkiezingen was het net hetzelfde; en ik verneem 'hier en daar' dat er ook anderen zijn die zich dit afvragen: namelijk het feit dat je je 'stemkaartje' niet in de daarvoor bestemde kist moet steken; maar aan iemand moet afgeven die het op zijn beurt in de kist steekt.

Met het elektronisch stemmen kan men al niet controleren als je stem werkelijk geregistreerd is; en nu komt er dus nog bij dat iemand anders de pasjes rap *kan* omwisselen vooraleer-ie ze in de kist duwt. Ik zeg wel 'kan'; ik zeg niet dat het effectief gebeurt; maar zo een verwisseling is wel snel gebeurd nietwaar? Zeker bij onoplettende kiezers..

Is dat allemaal wel wettelijk (dat je je kaartje aan iemand moet afgeven en niet zelf moet wegsteken) ??
__________________
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire-

Laatst gewijzigd door Gorefest : 11 juni 2007 om 22:13.
Gorefest is offline  
Oud 11 juni 2007, 22:23   #2
K. De Baerdemaeker
Vreemdeling
 
K. De Baerdemaeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 februari 2007
Locatie: Ternat
Berichten: 94
Standaard

Ik heb dat ook al vaak gezien. In mijn gemeente mogen de stemmers het wel zelf in de kist steken, althans in het bureau waar ik altijd ga.
K. De Baerdemaeker is offline  
Oud 11 juni 2007, 22:30   #3
Gorefest
Minister
 
Gorefest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: % VLAANDEREN! %
Berichten: 3.093
Standaard

Ja maar ik denk niet dat dit wel wettelijk is. Zo vergroot men toch de kans op frauderen? (of het is misschien de bedoeling ) Nu heb ik nog minder 'controle' over mijn stem dan eerst..
Ach nee; waar maak ik mij zorgen om; in dit land fraudeert men niet; de VRT kon mij dit weekend 'net niet' overtuigen dat de buitenlandse waarnemers niet hier zijn om de verkiezingen te controleren; maar om eruit te leren.. *zucht*
__________________
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire-

Laatst gewijzigd door Gorefest : 11 juni 2007 om 22:33.
Gorefest is offline  
Oud 11 juni 2007, 22:35   #4
K. De Baerdemaeker
Vreemdeling
 
K. De Baerdemaeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 februari 2007
Locatie: Ternat
Berichten: 94
Standaard

Je hebt natuurlijk altijd het recht om zelf dat kaartje in de box te steken.
K. De Baerdemaeker is offline  
Oud 11 juni 2007, 23:00   #5
Gorefest
Minister
 
Gorefest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: % VLAANDEREN! %
Berichten: 3.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door K. De Baerdemaeker Bekijk bericht
Je hebt natuurlijk altijd het recht om zelf dat kaartje in de box te steken.
Ik denk eerder dat het mijn plicht is om die zelf in de box te steken..
Die box stond trouwens niet echt toegankelijk opgesteld, ergens opzij met die persoon die er juist voor stond. Op zo een moment denk je er natuurlijk niet bij na en geef je het gewoon af.. vooral als dat moment ook nog juist op een zondagmorgen valt
__________________
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire-

Laatst gewijzigd door Gorefest : 11 juni 2007 om 23:04.
Gorefest is offline  
Oud 11 juni 2007, 23:07   #6
K. De Baerdemaeker
Vreemdeling
 
K. De Baerdemaeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 februari 2007
Locatie: Ternat
Berichten: 94
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest Bekijk bericht
Ik denk eerder dat het mijn plicht is om die zelf in de box te steken..
Die box stond trouwens niet echt toegankelijk opgesteld, ergens opzij met die persoon die er juist voor stond. Op zo een moment denk je er natuurlijk niet bij na en geef je het gewoon af.. vooral als dat moment ook nog juist op een zondagmorgen valt
Je moet altijd klaarwakker zijn als je gaat stemmen!
K. De Baerdemaeker is offline  
Oud 11 juni 2007, 23:11   #7
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest Bekijk bericht
Is dat allemaal wel wettelijk (dat je je kaartje aan iemand moet afgeven en niet zelf moet wegsteken) ??
Mag ik daar een vraag aan toevoegen ???
Zijn mensen verplicht om hun identiteitskaart af te geven ???
Ik dacht dat je dat alleen aan de ordediensten moest afgeven , en in andere gevallen enkel laten zien ... Maar niet afgeven ...
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline  
Oud 11 juni 2007, 23:12   #8
Gorefest
Minister
 
Gorefest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: % VLAANDEREN! %
Berichten: 3.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door K. De Baerdemaeker Bekijk bericht
Je moet altijd klaarwakker zijn als je gaat stemmen!
Ik was juist wakker genoeg om niet op de verkeerde te stemmen, da's het voornaamste
__________________
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire-
Gorefest is offline  
Oud 11 juni 2007, 23:25   #9
Gorefest
Minister
 
Gorefest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: % VLAANDEREN! %
Berichten: 3.093
Standaard

Aha!

Art. 8. Wanneer de kiezer voor alle verkiezingen heeft gestemd, wordt de magneetkaart teruggegeven door de stemmachine. De kiezer heeft dan de mogelijkheid op het scherm van deze machine de stemmen te visualiseren die hij heeft uitgebracht voor elke verkiezing volgens de in artikel 8bis bepaalde procedure.
Daarna overhandigt de kiezer de kaart aan de voorzitter van het bureau of aan de door hem aangewezen bijzitter, die nagaat of de kaart enig merkteken, enig opschrift of enige beschadiging vertoont. Als dat niet zo is, verzoekt hij de kiezer de kaart in de elektronische stembus te steken, waar ze bewaard blijft nadat de informatie die ze bevat op de originele
geheugendrager is opgeslagen. De registratie dient in een willekeurige volgorde geschieden.

Bron

Bij deze verklaar ik de verkiezingen dan ook ongeldig wegens procedurefouten
__________________
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire-

Laatst gewijzigd door Gorefest : 11 juni 2007 om 23:35.
Gorefest is offline  
Oud 11 juni 2007, 23:32   #10
Gorefest
Minister
 
Gorefest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: % VLAANDEREN! %
Berichten: 3.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Zijn mensen verplicht om hun identiteitskaart af te geven ???
Geen idee, misschien dat je hier meer weet te vinden
__________________
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire-
Gorefest is offline  
Oud 12 juni 2007, 01:41   #11
D.Nibelung
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 25 januari 2006
Locatie: Noordzeekust
Berichten: 358
Standaard

Er zijn zelfs geen vastgelegde regels voor de software of de interne procedure eens je het kaartje "geset" hebt, laat staan procedures om hertellen zonder behulp van deze digitale data mogelijk te maken.

Laatst gewijzigd door D.Nibelung : 12 juni 2007 om 01:43.
D.Nibelung is offline  
Oud 12 juni 2007, 01:46   #12
jules
Staatssecretaris
 
jules's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 oktober 2003
Locatie: Antwerpen en zo
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest Bekijk bericht
Nu heb ik al drie keer elektronisch gestemd; en bij de voorlaatste verkiezingen was mij iets opgevallen; maar heb er nie echt bij stilgestaan.. Eergisteren bij de verkiezingen was het net hetzelfde; en ik verneem 'hier en daar' dat er ook anderen zijn die zich dit afvragen: namelijk het feit dat je je 'stemkaartje' niet in de daarvoor bestemde kist moet steken; maar aan iemand moet afgeven die het op zijn beurt in de kist steekt.
de praktische reden is om het zo te doen is eigenlijk vooral om te vermijden dat de kaart verkeerd in de bus gestopt wordt.
Toen ik voorzitter was, werd er op de infosessie op gehamerd hier goed op toe te zien, omdat het iedere verkiezing opnieuw voorkomt dat mensen hun kaart verkeerd erin willen steken, en als de bus dat weigert erop kloppen tot ze vast zit. Waarna heel het stembureau plat ligt tot iemand die kaart terug uit de gleuf geprutst krijgt.
jules is offline  
Oud 12 juni 2007, 02:20   #13
Fille van de Foor
Gouverneur
 
Fille van de Foor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2004
Berichten: 1.404
Standaard

Hup hup hup... we zoeken weer spijkers op laag water?
Vermits bij de verkiezingen elke deelnemende partij een zogenaamde getuige in het stembureau kan afvaardigen zal het wel niet zo'n vaart lopen zeker met het omwisselen van de kaarten. De voorzitter van het stembureau is gemachtigd om de procedure binnen bepaalde grenzen aan te passen om de stembusgang vlot te laten verlopen, met dien verstande dat de bijzitters én de politieke getuigen daarmee instemmen.
Case closed!
__________________
There’s room at the top they are telling you still
But first you must learn how to smile as you kill
Fille van de Foor is offline  
Oud 12 juni 2007, 06:55   #14
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest Bekijk bericht
Nu heb ik al drie keer elektronisch gestemd; en bij de voorlaatste verkiezingen was mij iets opgevallen; maar heb er nie echt bij stilgestaan.. Eergisteren bij de verkiezingen was het net hetzelfde; en ik verneem 'hier en daar' dat er ook anderen zijn die zich dit afvragen: namelijk het feit dat je je 'stemkaartje' niet in de daarvoor bestemde kist moet steken; maar aan iemand moet afgeven die het op zijn beurt in de kist steekt.

Met het elektronisch stemmen kan men al niet controleren als je stem werkelijk geregistreerd is; en nu komt er dus nog bij dat iemand anders de pasjes rap *kan* omwisselen vooraleer-ie ze in de kist duwt. Ik zeg wel 'kan'; ik zeg niet dat het effectief gebeurt; maar zo een verwisseling is wel snel gebeurd nietwaar? Zeker bij onoplettende kiezers..

Is dat allemaal wel wettelijk (dat je je kaartje aan iemand moet afgeven en niet zelf moet wegsteken) ??
Da is wel straf da, ge steekt uw kiesbrief toch ook zelf in de Urne,...
Herr Flick is offline  
Oud 12 juni 2007, 07:51   #15
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Wel mij was dat ook opgevallen, toen ik de urne zocht, kwam daar ne pipo naar mij en ik moest men kaart afgeven, hij had er zeker al 30 in zijn hand.
De bedenking is als hij die kaarten mooi op volgorde legt weten ze dus aan de volgorde van binnen komen wie wat gestemd heeft.
Hoomer is offline  
Oud 12 juni 2007, 08:06   #16
Blackwidow
Schepen
 
Geregistreerd: 9 oktober 2006
Berichten: 486
Standaard

Ik vind het electronisch stemmen zowiezo een bron van fraudemogelijkheden. Vooral het feit dat je geen papier-afdruk van je stem krijgt, stemt tot nadenken. Is dit enkel in België zonder papierafdruk? Indien ja, waarom?? Je zou verwachten dat dit een Europese regeling is??
Blackwidow is offline  
Oud 12 juni 2007, 08:52   #17
el_duvel
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 14 mei 2007
Berichten: 359
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Wel mij was dat ook opgevallen, toen ik de urne zocht, kwam daar ne pipo naar mij en ik moest men kaart afgeven, hij had er zeker al 30 in zijn hand.
De bedenking is als hij die kaarten mooi op volgorde legt weten ze dus aan de volgorde van binnen komen wie wat gestemd heeft.
wat een belachelijke stelling....
Wie weet pakt em ze samen om dan onder ogen van 6 bijzitters zijn eigen kaartjes uit zijn zakken te halen en dan te deponeren in de bus of wat dacht ge van :
hij steekt er zo een kaartje in die alles formateert en herinstelt naar eigen goddunken dit zonder te weten hoe de source eruit ziet...
Fraude is mogelijk maar dat was ook mogelijk wanneer we niet elektronisch stemden....
Ik vind zo stemmen veel beter omdat je dan minder tijd vraagt van die bijzitters om te tellen... Want iedereen die hier zijn kommentaar spuit is eicht bereid om terug te gaan naar de oude tijd en zich dus op te geven als bijzitter en te gaan tellen...
ik dus niet !
el_duvel is offline  
Oud 12 juni 2007, 08:58   #18
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door el_duvel Bekijk bericht
wat een belachelijke stelling....
Wie weet pakt em ze samen om dan onder ogen van 6 bijzitters zijn eigen kaartjes uit zijn zakken te halen en dan te deponeren in de bus of wat dacht ge van :
hij steekt er zo een kaartje in die alles formateert en herinstelt naar eigen goddunken dit zonder te weten hoe de source eruit ziet...
Fraude is mogelijk maar dat was ook mogelijk wanneer we niet elektronisch stemden....
Ik vind zo stemmen veel beter omdat je dan minder tijd vraagt van die bijzitters om te tellen... Want iedereen die hier zijn kommentaar spuit is eicht bereid om terug te gaan naar de oude tijd en zich dus op te geven als bijzitter en te gaan tellen...
ik dus niet !

Om nog maar te zwijgen van het feit dat je daar met verschillende bijzitters zit en andere personen. Als je dan al ongemerkt 100-den kaarten uit je mouw moet toveren en de anderen laten verdwijnen
__________________
The poster formerly known as kay-gell
Kay_ is offline  
Oud 12 juni 2007, 09:06   #19
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door el_duvel Bekijk bericht
wat een belachelijke stelling....
Wie weet pakt em ze samen om dan onder ogen van 6 bijzitters zijn eigen kaartjes uit zijn zakken te halen en dan te deponeren in de bus of wat dacht ge van :
hij steekt er zo een kaartje in die alles formateert en herinstelt naar eigen goddunken dit zonder te weten hoe de source eruit ziet...
Fraude is mogelijk maar dat was ook mogelijk wanneer we niet elektronisch stemden....
Ik vind zo stemmen veel beter omdat je dan minder tijd vraagt van die bijzitters om te tellen... Want iedereen die hier zijn kommentaar spuit is eicht bereid om terug te gaan naar de oude tijd en zich dus op te geven als bijzitter en te gaan tellen...
ik dus niet !
Ow, ow mannen ik bedoel niet dat het gebeurd, het kan gewoon in principe, men komt binnen en word in volgorde op ne lijst gezet, als ze dan die kaartjes ook opvolgorde laten liggen kunnen ze in principe zien wie wat gestemd heeft, das al.

Laatst gewijzigd door Hoomer : 12 juni 2007 om 09:06.
Hoomer is offline  
Oud 12 juni 2007, 09:51   #20
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest Bekijk bericht
Geen idee, misschien dat je hier meer weet te vinden
Het bureau mag een kiezer, die op de kiezerslijst is ingeschreven, tot de stemming toelaten zelfs indien hij geen oproepingsbrief heeft, doch het vertonen van de identiteitsdocumenten blijft een vereiste om ter stemming te worden toegelaten (rechtspraak van de Raad van State). De kiezer die niet in het bezit is van zijn oproepingsbrief, kan slechts tot de stemming worden toegelaten indien zijn identiteit en zijn kiesbevoegdheid door het bureau worden erkend (artikel 142, vierde lid Algemeen Kieswetboek).
Het gemeentesecretariaat is open van ‘s morgens tot de middag op de dag van de stemming voor het afhalen van een kopie van zijn oproepingsbrief bij verlies of niet-ontvangst. Op deze oproepingsbrief wordt “DUPLICAAT” vermeld door het gemeentebestuur. Bij verlies van zijn identiteitskaart dient de kiezer direct aangifte te doen bij de politie, die onmiddellijk een voorlopig bewijs van identiteitsdocument wegens verlies of diefstal aflevert.

Dat is er eentje voor de volgende stembusgang .... Wel vertonen , niet afgeven .... Tof ...
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be