Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

 
 
Discussietools
Oud 29 oktober 2007, 01:12   #21
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Zie, ik kan hier een hele uitleg doen. Maar ik ga het kort houden. En ik ga een hoop nuances weglaten.

Er is geen 2/3de meerderheid voor een verandering die een 2/3de meerderheid vereis. Dus waar zit dan in hemelsnaam die 'democratische meerderheid'?
Is meer dan 50% geen democratische meerderheid? Hoewel het geen 2/3 meerderheid is, is het nog steeds een meerdereid.
Daimanta is offline  
Oud 29 oktober 2007, 01:16   #22
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Zie, ik kan hier een hele uitleg doen. Maar ik ga het kort houden. En ik ga een hoop nuances weglaten.

Er is geen 2/3de meerderheid voor een verandering die een 2/3de meerderheid vereis. Dus waar zit dan in hemelsnaam die 'democratische meerderheid'?
Ik ga het ook kort houden, speciaal voor u. Is er een grondwetswijziging nodig om BHV te splitsen?
born2bewild is offline  
Oud 29 oktober 2007, 01:17   #23
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Is meer dan 50% geen democratische meerderheid? Hoewel het geen 2/3 meerderheid is, is het nog steeds een meerdereid.
Dan vraag ik me af of je 1. eens moet kijken naar hoeveel procent van de Belgische bevolking CDV en VLD vertegenwoordigen en 2. 50% voor iets dat 66% vereist is niet de [i]benodigde[/i] (en dus _enige_ relevante) meerderheid.

Je mag roepen en tieren met je 50% wat je wilt. Dat is op geen enkel moment een geldige aanspraak op een verandering die 66% vereist. Dat moet ik toch niet uitleggen, hé?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline  
Oud 29 oktober 2007, 01:17   #24
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Ik ga het ook kort houden, speciaal voor u. Is er een grondwetswijziging nodig om BHV te splitsen?
Neen.

(Maar je zit fout als je denkt dat daarvoor een democratische meerderheid is.)
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline  
Oud 29 oktober 2007, 01:19   #25
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

(Maar die zou er wel eens kunnen zijn over een tijd. Maar op dit moment is ze er niet, in het parlement. En ik vind het óók kut dat het parlement het enige relevante is, op dat vlak, maar het zij nu zo.)
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline  
Oud 29 oktober 2007, 01:21   #26
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Of ik fout zit, dat zal zal zeker niet aan uw mening af te meten vallen. We'll see, misschien is er wel gewoon geen democratiscche meerderheid voor een regering tout court.
Totale stroke.

En in dat geval heeft Leterme helemaal niet te veel beweerd, integendeel, right on!

Waarmee we terug bij af zijn en ge dus dringend uw premissen of uw logica eens moet nakijken.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 29 oktober 2007 om 01:23.
born2bewild is offline  
Oud 29 oktober 2007, 05:55   #27
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
(Maar je zit fout als je denkt dat daarvoor een democratische meerderheid is.)
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF28102007_025#

Citaat:
Ook voor Open VLD is 7 november deadline

Eerder deze week eiste het kartel CD&V/N-VA dat er tegen 7 november een doorbraak is in de regeringsonderhandelingen en zicht op een regeerakkoord, inclusief over de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde. Open VLD sluit zich daar nu expliciet bij aan.

Open VLD-voorzitter Bart Somers heeft dat gezegd in De zevende dag: zonder doorbraak in de formatiegesprekken tegen 7 november, komt er geen oranje-blauwe coalitie

Op die woensdag komt de commissie Binnenlandse Zaken van de Kamer opnieuw samen. Vanaf die dag kan er in principe gestemd worden over de Vlaamse voorstellen om de kieskring BHV te splitsen. De adviezen van de Raad van State over de amendementen van de Franstaligen zijn immers binnen.

Volgens Somers zal de commissie stemmen over de splitsing als er tegen dan geen zicht is op een communautair akkoord. 'Het gevolg is een fundamentele crisis', aldus somers nog.

Ontslagnemend minister Bruno Tobback (SP.A) leek niet meteen onder de indruk: 'Ik neem dat ultimatum even ernstig als de rest van de regeringsonderhandelingen.'
hrt
Kortaf is offline  
Oud 29 oktober 2007, 06:04   #28
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

De Morgen

Citaat:
Deadline voor B-H-V op zeven november

Open Vld-voorzitter Bart Somers heeft zich vandaag uitdrukkelijk achter het ultimatum van CD&V/N-VA geschaard, dat er op 7 november uitzicht moet zijn over een onderhandelde oplossing voor BHV, zoniet worden de splitsingsvoorstellen die dag in de Kamercommissie Binnenlandse Zaken goedgekeurd. Sp.a en Vlaams Belang zijn niet onder de indruk, zo bleek vandaag in De Zevende Dag (Eén).

Somers zat vandaag op dezelfde lijn als zijn collega's van CD&V en N-VA, Jo Vandeurzen en Bart De Wever, die hun ultimatum zaterdag lanceerden. Indien er op 7 november geen zicht is op een doorbraak in het dossier BHV zullen de Vlamingen in de commissie voor de splitsing stemmen, bevestigde zowel Somers als Vandeurzen in het actualiteitenprogramma van de openbare omroep.

Somers erkende dat het land dan in een diepe crisis gestort zal worden. Een onderhandelde oplossing voor Brussel-Halle-Vilvoorde is voor beide partijvoorzitters te verkiezen, maar ze stelden dat het tijd is om knopen door te hakken in het dossier.
Kortaf is offline  
Oud 29 oktober 2007, 06:41   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Neen.

(Maar je zit fout als je denkt dat daarvoor een democratische meerderheid is.)
Hoezo? Wat verstaat u dan wel onder "democratische meerderheid"? In een parlementaire democratie neemt men toch wetten aan op een democratische wijze, d.i. de helft plus 1.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 29 oktober 2007, 06:42   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
(Maar die zou er wel eens kunnen zijn over een tijd. Maar op dit moment is ze er niet, in het parlement. En ik vind het óók kut dat het parlement het enige relevante is, op dat vlak, maar het zij nu zo.)
Waarom? Het parlement is toch de wetgevende kamer, waar onze volksvertegenwoordigers namens de bevolking wetten aannemen of verwerpen?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 29 oktober 2007, 11:19   #31
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Zie, ik kan hier een hele uitleg doen. Maar ik ga het kort houden. En ik ga een hoop nuances weglaten.

Er is geen 2/3de meerderheid voor een verandering die een 2/3de meerderheid vereis. Dus waar zit dan in hemelsnaam die 'democratische meerderheid'?
De democratische meerderheid is de helft plus 1, en die is er hoor.
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline  
Oud 29 oktober 2007, 11:50   #32
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
De democratische meerderheid is de helft plus 1, en die is er hoor.
Voor sommige dingen heb je wel een 2/3 meerderheid nodig he. Zoals het veranderen van de grondwet.
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline  
Oud 29 oktober 2007, 12:34   #33
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Oranje-blauwe partijen zitten weer samen

ma 29/10/07 - De oranje-blauwe onderhandelaars hopen rond 15 november een globaal akkoord te hebben, ook over de begroting, de staatshervorming en Brussel-Halle-Vilvoorde.

De partijen zitten sinds 9 uur vanochtend opnieuw samen. De oranje-blauwe partijen houden daarom geen partijbureau.

(Belga)

Op de agenda staat opnieuw het thema arbeid met als voornaamste knelpunt de beperking in de tijd van werkloosheidsuitkeringen.

Tegen woensdagavond wil formateur Yves Leterme (CD&V) klaar zijn met een regeerakkoord, behalve over de drie heikele punten (begroting, staatshervorming en Brussel-Halle-Vilvoorde).

Rond 15 november willen de onderhandelaars een globaal akkoord hebben. Dus ook over de begroting, de staatshervorming en Brussel-Halle-Vilvoorde.

Om een globaal akkoord tegen die datum mogelijk te maken, moeten de Franstaligen na de herfstvakantie wel uitzicht geven op een akkoord over Brussel-Halle-Vilvoorde.

Vanmiddag gaat formateur Leterme (foto) ook nog even langs bij de koning voor een tussentijds verslag.

http://www2.vrtnieuws.net/cm/vrtnieu..._regeerakkoord
Zwartengeel is offline  
Oud 29 oktober 2007, 12:41   #34
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oranje-blauwe partijen zitten weer samen

ma 29/10/07 - De oranje-blauwe onderhandelaars hopen rond 15 november een globaal akkoord te hebben, ook over de begroting, de staatshervorming en Brussel-Halle-Vilvoorde.
Tiens, een nieuwe 'vervaldatum'.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline  
Oud 29 oktober 2007, 13:15   #35
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Tiens, een nieuwe 'vervaldatum'.
Ja he. Ik vraag me af wat er op de comissievergadering van BIZA gaat gebeuren VOOR die datum. Zal de Crem ziek worden of zo? Of gaan enkele Vlaamse partijen niet aanwezig zijn zodat er geen Vlaamse meerderheid is om te stemmen? Ik ben zeer benieuwd.
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline  
Oud 29 oktober 2007, 13:29   #36
Confucius
Gouverneur
 
Geregistreerd: 1 april 2003
Berichten: 1.020
Standaard

Ik denk niet dat Leterme teveel beloofd heeft. Hij heeft aangevoeld wat leeft in Vlaanderen en daarop zijn programma's gebaseerd. De kiezer heeft hem daarvoor beloond. Als hij het nu niet waar maakt dan denk ik dat de christelijke partij een probleem heeft. Ik denk echt niet dat de kiezer daardoor volgende keer zal linkser worden. Integendeel ze gaan zeggen dat ze weer eens bedrogen zijn en stemmen voor Dedecker of het VB.
__________________
Laten we de kerk in het midden van het dorp houden !!!
Confucius is offline  
Oud 29 oktober 2007, 13:34   #37
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Daar zijn ze weer: er werd te veel beloofd. Net zoals anderen Van Rompuy een realist vinden.

Men mag het blijkbaar niet duidelijk maken aan Jan met de pet dat we gewoon een België willen - zelfs nodig hebben wil dit land overlevingskans hebben - dat democratisch is, waar het parlement ultiem beslist.
Sluit dat compromissen uit? Maar nee, binnen een coalitie zal je altijd compromissen nodig hebben en ze ook maken, maar het is in dit land van moetes dat je regering uit die of die partij bestaat en een foute traditie dat die regering over alles moet beslissen en dat de Kamer buitenspel staat.

Men heeft de kamerleden de vrijheid gegeven over ethische kwesties, wel laat 'de natie' dan bepalen wat goed voor haar is en de Kamer laten stemmen over eenvoudige dingen zoals BHV of vertegenwoordigers in de NMBS-raden...
Maak gerust een compromis over de belastingsverlaging
met elke 2 of 3 jaar verkiezingen dùrft niemand noch een compromis sluiten en daarzonder gaat het niet.

Laatst gewijzigd door filosoof : 29 oktober 2007 om 13:34.
filosoof is offline  
Oud 29 oktober 2007, 14:08   #38
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 8.880
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Je kan het ook gewoon omkeren: De Waalse politici hebben hun kiezers teveel beloofd.
De democratische meerderheid van dit land wil namelijk iets anders.
in tegenstelling tot Leterme &Co zijn de waalse politici qua beloften heel wat realistischer geweest,...
Als je je beloften niet kan waarmaken ben je in mijn ogen een looser,...
speurneus is offline  
Oud 29 oktober 2007, 14:10   #39
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 8.880
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je kan het ook zo zeggen:
800.000 kiezers hebben zich vergist in Leterme;
of 800.000 kiezers zijn door Leterme bedrogen,...
speurneus is offline  
Oud 29 oktober 2007, 14:14   #40
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 8.880
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
Inderdaad , Ik denk dat dit wat dichter bij de waarheid is .
De vlaamse meerderheid wil de staat hervormen en de franstalige minderheid heeft zijn kiezers voorgehouden dat "nous ne sommes demandeurs de rien " . Het wordt tijd dat de vergrendeling van de vlaamse meerderheid wat wordt gelost ....
sinds wanneer heeft het kartel de meerderheid in vlaanderen?
speurneus is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be