Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Roland Duchâtelet (Vivant) - 1 tot 7 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Roland Duchâtelet (Vivant) - 1 tot 7 maart "Deze Vlaamse risicobelegger richtte enkele jaren terug een nieuwe politieke partij op. Dit jaar lijken zijn inspanning beloond te worden met een kartel samen met de Vlaamse liberalen. Zijn stokpaardje blijft uiteraard de economische hervorming die h

 
 
Discussietools
Oud 7 maart 2004, 04:37   #41
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Een haalbaar model of niet op zich, daar ga ik mij niet over uitspreken, want er zijn een drietal factoren die ik onmogelijk kan inschatten bij gebrek aan "kristallen bol". (evolutie conjunctuur, werkloosheid, verhoogde en bijkomende facturen voor de staat in de toekomst.)
Wat mij het meest doet vrezen voor de haalbaarheid is niet dat model op zich, maar de huidige situatie.

Die situatie zegt een staatsschuld die 1/3 van ons jaarlijkse begroting aan compensatie van interesten vraagt en amper één kwart van de bevolking die via werk in de privé de motor gaat moeten spelen om die evolutie in gang te zetten. En daarmee moeten we ons in een avontuur storten waarbij we eigenlijk maar een idee hebben van waar we moeten uitkomen.

Normaal gezien, in wat voor soort van grootschalige operatie ook, zorgt men voor marges, steunpunten, fold-back schem's enz.
Waar zijn die marges of waarom denkt U dat het slagen van die operatie vaststaat?
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline  
Oud 7 maart 2004, 16:02   #42
Roland Duchâtelet
Burger
 
Geregistreerd: 27 juni 2002
Berichten: 165
Standaard

Citaat:
Bovendien zal dit ook nooit kunnen slagen zolang de grenzen van Europa niet gesloten worden voor migranten.
Elk land mag maar zoveel migranten toelaten als dat het arbeidsplaatsen kan creeeren.
Wanneer wij bovendien tot een uitgewogen samenleving willen komen waarin niet een grote groep inactieve mensen profiteerd van de arbeidskracht van actieve mensen, dan zullen wij moeten overgaan tot het terugsturen van vreemdelingen die bij ons geen enkel economisch nut hebben maar in tegenstelling ons sociaal- en economisch systeem ondermijnen.
Dat klopt. Wij hebben in Europa een immigratiebeleid nodig zoals in Australië, Canada, de VS of Zwitserland.

Nu het terugsturen van vreemdelingen die hier verwelkoms zijn door de regeringen van de jaren 80 en 90 is een ander probleem.
Want de door ons gekozen regering heeft toen fouten gemaakt dus het is "onze" schuld.

Gelukkig is er ook daarvoor een oplossing: geef al die mensen kans op werk dank zij het Vivant model en ze zullen zich alsnog integreren.
Maar het wordt wel tijd dit te doen.
__________________
voorzitter Vivant
Roland Duchâtelet is offline  
Oud 7 maart 2004, 16:07   #43
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peace

Of zou de oorzaak te zoeken zijn in het enorme aantal vreemdelingen in Nederland?
Neen, want in de VS zijn veel meer vreemdelingen, en zijn er minder misdaden.

Misschien wél aan hun vreemdelingenbeleid.
boer_bavo is offline  
Oud 7 maart 2004, 16:07   #44
Roland Duchâtelet
Burger
 
Geregistreerd: 27 juni 2002
Berichten: 165
Standaard

Citaat:
Die situatie zegt een staatsschuld die 1/3 van ons jaarlijkse begroting aan compensatie van interesten vraagt en amper één kwart van de bevolking die via werk in de privé de motor gaat moeten spelen om die evolutie in gang te zetten. En daarmee moeten we ons in een avontuur storten waarbij we eigenlijk maar een idee hebben van waar we moeten uitkomen.
De kost van de intrestlasten is de laatste jaren gedaald omdat de rente op de wereldmarkt gedaald is (het is echter nooit 1/3 geweest).

Nu is het ongeveer 15 miljard € op een overheidsbudget (inclusief sociale zekerheid) van 135 miljard €

Maar toch nog steeds ongeveer 350 € per maand per werkende mens.
Genoeg om zeker niet voor de CD&V te stemmen, als je het mij vraagt.
__________________
voorzitter Vivant
Roland Duchâtelet is offline  
Oud 7 maart 2004, 16:09   #45
Rudi Dierick
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 1.080
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roland Duchâtelet
Dit is in ieder geval een heel interessante discussie.
Laten we proberen even een geopiniëerde synthese te maken.

In de VS (waar ik al heel dikwijls geweest ben) heb je gebieden waar een zeer grote integratie is (silicon Valley, New York, ...) en dan gebeiden waar dat niet zo is. De integratie is volledig gecorreleerd met de economische welvaart. Hoe meer welvaart, hoe meer integratie.
Als iedereen aan de bak komt, dan is er geen racisme.

De reden waarom er in de VS nog heel wat miserie is, hangt samen met het feit dat de sociale zekerheid er zéér, zéér mager uitvalt.

Ik denk ook dat het publiek in België onvoldoende beseft dat ook het communisme zijn geode kanten had, en dat de juiste weg de middenweg is. Dat is de weg die Vivant uitgestippeld heeft: zéér veel sociale zekerheid, maar in de context van een vrije markt.

Ik ben net terug uit Cuba. De mensen hebben daar genoeg te eten (slechts 3 keer vlees per maand maar geen honger en waarom niet), ze hebben ongeveer gratis een woonst, gratis school en univ en gratis ziekenzorg, inclusief plastisch chirurgie. .....
U wijst met reden op de goede kanten van het Cubaanse bestuur. Doch, als we eerlijk zijn, en kijken naar de globale tevredenheidsindikatroren, houdt uw besluit dan nog stand, wanneer we vaststellen dta de overgrote meerderheid er eigenlijk de communistische dictatuur zou verlaten?
Rudi Dierick is offline  
Oud 7 maart 2004, 16:40   #46
Roland Duchâtelet
Burger
 
Geregistreerd: 27 juni 2002
Berichten: 165
Standaard

Er bestaat ergens, volgens Naom Chomski, een indicator van levenskwaliteit waarbij Cuba practisch even hoog staat dan de VS (dus zeker hoger dan de VS minderheden). Dat er toch nog heel wat Cubanen "vluchten" heeft natuurlijk te maken met het feit dat de "ogenschijnlijke welvaart" van de toeristen enorm groot is.

Dus naar mijn mening realiseren ze zich pas later dat het gras in de VS dan toch niet groener is, als ze de rekening van hun tandarts daar moeten betalen, maar dan is het wel te laat om terug te gaan.
__________________
voorzitter Vivant
Roland Duchâtelet is offline  
Oud 7 maart 2004, 22:55   #47
wv4democracy
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 67
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roland Duchâtelet
Die visie brengt Vivant. Het probleem is dat die visie vrij ingewikkeld is om aan niet economisch geschoolde mensen uit te leggen.
Ik ben niet economisch geschoold. Hoe ik echter het programma probeer te verduidelijken is door enkel over de principes te spreken. De vgl (ik denk dat ze van Jos Verhulst komt maar het kan ook van bij jullie zijn) waarbij de economische productie als een koek wordt voorgesteld en wie werkt en dus de koek groter maakt moet niet belast worden maar diegene die consumeert en de koek dus doet verkleinen moet belast worden heb ik steeds als zeer verhelderend ervaren. ik denk trouwens dat het onmogelijk is om op TV oid het Vivant programma in al zijn finesses uit te leggen. De grote principes moeten duidelijk zijn. Niemand kent de finesses van het zilverfonds en toch worden we er mee rond de oren geslagen. Het ZF is dan nog leugenachtig.
Mvg
wv4democracy is offline  
Oud 7 maart 2004, 22:59   #48
wv4democracy
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 67
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roland Duchâtelet
Er bestaat ergens, volgens Naom Chomski, een indicator van levenskwaliteit waarbij Cuba practisch even hoog staat dan de VS (dus zeker hoger dan de VS minderheden). Dat er toch nog heel wat Cubanen "vluchten" heeft natuurlijk te maken met het feit dat de "ogenschijnlijke welvaart" van de toeristen enorm groot is.

Dus naar mijn mening realiseren ze zich pas later dat het gras in de VS dan toch niet groener is, als ze de rekening van hun tandarts daar moeten betalen, maar dan is het wel te laat om terug te gaan.
Naar wat ik hoor van mensen die er geweest zijn is het grote probleem van Cuba het gebrek aan vrije meningsuting en aan de mogelijkheid om vrij initiatief op economisch vlak te kunnen ontplooien.
wv4democracy is offline  
Oud 8 maart 2004, 08:15   #49
Roland Duchâtelet
Burger
 
Geregistreerd: 27 juni 2002
Berichten: 165
Standaard

[quote="wv4democracy

Naar wat ik hoor van mensen die er geweest zijn is het grote probleem van Cuba het gebrek aan vrije meningsuting en aan de mogelijkheid om vrij initiatief op economisch vlak te kunnen ontplooien.[/quote]

De vrije meningsuiting vlat in Cuba veel beter mee dan in het voormalig Oostblok, maar je voelt er wel dezelfde omzichtigheid.

Wellicht is het zoals je zegt, het gebrek aan mogelijkheid voor iemand om zich op economisch vlak (en dus ook voor een stuk op persoonlijk vlak) te kunnen ontplooïen die de doorslag geeft.
__________________
voorzitter Vivant
Roland Duchâtelet is offline  
Oud 4 juni 2004, 14:21   #50
Lili
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Berichten: 4
Standaard

Probleem hier in België is dat er geen cultuur is waar de vreemdeling zich kan aanpassen, aan wat moet hij zich aanpassen? aan cafebezoek, aan frieten eten, aan bier drinken, aan drugs, aan associaal zijn met zijn medemens, aan de stomme dialecten wat niemand verstaat???

Please zeg me eerlijk, is er cultuur in België?
Lili is offline  
Oud 4 juni 2004, 14:39   #51
Roland Duchâtelet
Burger
 
Geregistreerd: 27 juni 2002
Berichten: 165
Standaard

Naar mijn mening is er wel degelijk een waardevolle cultuur in België.

Er zijn natuurlijk de gekende voorbeelden van vroeger (Rubens, Breughel..enz) maar als ik nu specifiek denk aan theater dan zijn hier recent nog zeer opmerkelijke theaterstukken onstaan (ik denk aan het werk van Walter Tillemans) , zijn er verschillende Belgische films internationaal bekroond (Waalse en Vlaamse), zijn we nu zelfs op vlak van mode beduidend geworden en hebben wij even goede restaurants als de Fransen.
En last but not least onze chocolade en ons bier.

Voor een in verhouding tot de wereldbevolking minusule bevolking, ben ik zeer tevreden met onze prestatie
__________________
voorzitter Vivant
Roland Duchâtelet is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be