Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 maart 2004, 18:08   #1
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

In De Standaard van vandaag (19 03 04, p.9) staat een artikel "Vlaams Blok probeert Antwerpse truc in Brussel" waarin wordt gemeld dat het Vlaams Blok de Brusselse minister Tomas beschuldigt van betwistbare openbare uitgaven. De krant neemt deze beschuldigingen niet ernstig.

Eén van de aantijgingen betreft twee verkeersboetes die minister Tomas opliep toen hij zich verplaatste (zonder chauffeur). Minister Tomas liet zich deze boetes terugbetalen. Dit kan, volgens de woordvoerster van de minister, "..omdat de inbreuken tijdens de diensturen werden gepleegd.' De minister was op weg naar het parlement, niet op vriendenbezoek' ".

Ik vraag mij af tot hoever deze terugbetaalbaarheid van boetes reikt. Ik betaal als belastingbetaler mee de boetes van Minister Tomas, omdat de minister die boete opliep tijdens de diensturen. Eigenlijk komt dit erop neer, dat voor de minister het verkeersreglement is opgeheven tijdens zijn diensturen: hij is onbeboetbaar want hij kan zijn boetes recupereren. Blijkbaar is dit normaal, maar mij verrast het toch. Geldt dit dan ook voor ambtenaren in het algemeen? Voor werknemers in het algemeen? Als ik als leraar op weg naar school een overtreding bega, kan ik dan ook die boete recupereren, bijvoorbeeld via de werkingskosten van de school? Wat is eigenlijk het principe, of hoe luidt eigenlijk de wet, die dit soort terugbetalingen schraagt? Weet iemand hier meer over?
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 18:10   #2
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Iedereen gelijk, maar sommigen toch nog net iets gelijker...
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 18:21   #3
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Iedereen gelijk, maar sommigen toch nog net iets gelijker...
De uitspraak van de woordvoerster heeft alleen maar zin, indien er inderdaad een algemeen aanvaard principe bestaat van boete-recuperatie tijdens de diensturen. Blijkbaar bestaat zo'n principe; anders zou de krant op die uitspraak zeker meer commentaar leveren. Maar ik ken dat principe niet, en vind het bestaan van zo'n principe ook heel verrassend. Vandaar mijn vraag: wie weet hier meer van?
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 18:29   #4
Tarek Agliatelli
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 99
Standaard

Lieve Jos,
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Maar ik ken dat principe niet, en vind het bestaan van zo'n principe ook heel verrassend. Vandaar mijn vraag: wie weet hier meer van?
Uiteraard weet ik er niets van, maar er is nog minstens een ander voorbeeld, van onze gewaardeerde premier, een tijdje geleden. Ook in dienst van het vaderland, op dienstdoende weg naar het vaderlandslievende restaurant.
Door sommigen op dat moment verward met hypocrisie, nadat hij de prins Carnaval de mantel had uitgeveegd over voorbeeldfunctie en onverenigbaarheid met overdreven snelheid. Uiteraard ging het in het geval van de premier over iets totaal anders.

Het zal in elk geval zeer uitzonderlijk zijn. Vergeet niet dat je over onze grote voorbeelden spreekt ?
Tarek Agliatelli is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 18:32   #5
John Stufflebeam
Parlementslid
 
John Stufflebeam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Locatie: Reetveerdegem
Berichten: 1.643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Iedereen gelijk, maar sommigen toch nog net iets gelijker...
De uitspraak van de woordvoerster heeft alleen maar zin, indien er inderdaad een algemeen aanvaard principe bestaat van boete-recuperatie tijdens de diensturen. Blijkbaar bestaat zo'n principe; anders zou de krant op die uitspraak zeker meer commentaar leveren. Maar ik ken dat principe niet, en vind het bestaan van zo'n principe ook heel verrassend. Vandaar mijn vraag: wie weet hier meer van?
Mijn werkgever vindt het vanzelfsprekend dat alle boetes tijdens en buiten de diensturen door het personeelslid zelf moeten betaald worden.

Dat was ook zo bij mijn twee vorige werkgevers, en bij de werkgever van mijn echtgenote, en bij haar vorige werkgever. Ook bij het bedrijf van mijn broer is dat zo, en ook bij zijn twee vorige werkgevers.

Geen van de acht bedrijven heeft dus weet van deze zogenaamde algemene regel.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 18:39   #6
Dilbert
Parlementsvoorzitter
 
Dilbert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 2.206
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de mensen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst

De uitspraak van de woordvoerster heeft alleen maar zin, indien er inderdaad een algemeen aanvaard principe bestaat van boete-recuperatie tijdens de diensturen. Blijkbaar bestaat zo'n principe; anders zou de krant op die uitspraak zeker meer commentaar leveren. Maar ik ken dat principe niet, en vind het bestaan van zo'n principe ook heel verrassend. Vandaar mijn vraag: wie weet hier meer van?
Mijn werkgever vindt het vanzelfsprekend dat alle boetes tijdens en buiten de diensturen door het personeelslid zelf moeten betaald worden.

Dat was ook zo bij mijn twee vorige werkgevers, en bij de werkgever van mijn echtgenote, en bij haar vorige werkgever. Ook bij het bedrijf van mijn broer is dat zo, en ook bij zijn twee vorige werkgevers.

Geen van de acht bedrijven heeft dus weet van deze zogenaamde algemene regel.
In alle (grote) bedrijven die ik ken is het doorrekenen van boetes aan het bedrijf door een manager (bvb. via een onkostennota gebruik makend van een post "werkingskosten"), een reden voor onmiddellijk ontslag.
__________________
Rechtsstaat, geen machtsstaat.
Democratie, geen particratie.
Dilbert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 18:59   #7
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

mijn werkgever aanvaardt ook niet de boetes die door een personeelslid zijn opgelopen tijdens de werkuren.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 19:19   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.626
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Die ene boete die een bepaalde wagen ooit gekregen heeft, waar ik meestal mee reed mocht ik betalen, omdat de baas ervan uitging dat ik het gedaan had
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 21:16   #9
AyneRand
Minister-President
 
Geregistreerd: 27 mei 2003
Locatie: Brussels
Berichten: 4.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de mensen

Mijn werkgever vindt het vanzelfsprekend dat alle boetes tijdens en buiten de diensturen door het personeelslid zelf moeten betaald worden.

Dat was ook zo bij mijn twee vorige werkgevers, en bij de werkgever van mijn echtgenote, en bij haar vorige werkgever. Ook bij het bedrijf van mijn broer is dat zo, en ook bij zijn twee vorige werkgevers.

Geen van de acht bedrijven heeft dus weet van deze zogenaamde algemene regel.
In alle (grote) bedrijven die ik ken is het doorrekenen van boetes aan het bedrijf door een manager (bvb. via een onkostennota gebruik makend van een post "werkingskosten"), een reden voor onmiddellijk ontslag.
Bij mij niet, het is de gewoonte dat gelijk welk iemand die daar over zaagt zijn C4 krijgt.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 21:26   #10
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Wat blijft er dan over van het argument dat de superboetes er voor de verkeersveiligheid zijn?
Mag men tijdens zijn dienst wel kinderen van de baan rijden?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 21:30   #11
Tjolder
Parlementslid
 
Tjolder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 1.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand
Bij mij niet, het is de gewoonte dat gelijk welk iemand die daar over zaagt zijn C4 krijgt.
Ge gaat me toch niet vertellen AyneRand dat hij plebs nodig hebt.

Ik dacht dat hij alles alleen aankon ?
__________________
Vlaanderen onze thuis. ...

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 21:44   #12
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand
Bij mij niet, het is de gewoonte dat gelijk welk iemand die daar over zaagt zijn C4 krijgt.
Ge gaat me toch niet vertellen AyneRand dat hij plebs nodig hebt.

Ik dacht dat hij alles alleen aankon ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 21:48   #13
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Ik ken gevallen waar bedrijven boetes betalen voor foutparkeren omdat ze niet onmiddellijk een parkeergarage konden aanleggen. Nu ja, na wat handjesgeschud met Tobback is er in 5 jaar nooit gecontroleerd, en ondertussen is de situatie gelegaliseerd en staat er een bord dat parkeren toelaat.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 21:50   #14
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Wat blijft er dan over van het argument dat de superboetes er voor de verkeersveiligheid zijn?
Mag men tijdens zijn dienst wel kinderen van de baan rijden?
Dat is de vraag die ik mij natuurlijk ook stel.
Indien men verkeersboetes onder bepaalde omstandigheden op de belastingbetaler kan verhalen, betekent dat eigenlijk dat onder die omstandigheden het verkeersreglement alleen nog een virtuele betekenis heeft.
Maar anderzijds moet die woordvoerder van minister Tomas toch hebben verwezen naar één of andere bestaande reglementering, of naar één of ander algemeen aanvaard gebruik. Anders heeft die verwijzing naar het feit, dat de minister de overtredingen beging tijdens de uitoefening van de dienst, geen enkele betekenis.
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2004, 22:12   #15
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Wat blijft er dan over van het argument dat de superboetes er voor de verkeersveiligheid zijn?
Mag men tijdens zijn dienst wel kinderen van de baan rijden?
Dat is de vraag die ik mij natuurlijk ook stel.
Indien men verkeersboetes onder bepaalde omstandigheden op de belastingbetaler kan verhalen, betekent dat eigenlijk dat onder die omstandigheden het verkeersreglement alleen nog een virtuele betekenis heeft.
Maar anderzijds moet die woordvoerder van minister Tomas toch hebben verwezen naar één of andere bestaande reglementering, of naar één of ander algemeen aanvaard gebruik. Anders heeft die verwijzing naar het feit, dat de minister de overtredingen beging tijdens de uitoefening van de dienst, geen enkele betekenis.
Er bestaan ongetwijfeld reglementen die in uitzonderingen voorzien bij dringende interventies. Of het parlement daar ook bij behoort betwijfel ik.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2004, 01:06   #16
Dilbert
Parlementsvoorzitter
 
Dilbert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2004
Berichten: 2.206
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dilbert
In alle (grote) bedrijven die ik ken is het doorrekenen van boetes aan het bedrijf door een manager (bvb. via een onkostennota gebruik makend van een post "werkingskosten"), een reden voor onmiddellijk ontslag.
Bij mij niet, het is de gewoonte dat gelijk welk iemand die daar over zaagt zijn C4 krijgt.
Ik heb het dan ook over managers, niet de aandeelhouders.
__________________
Rechtsstaat, geen machtsstaat.
Democratie, geen particratie.
Dilbert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be