Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Tarik Fraihi - 4 april t.e.m. 10 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Tarik Fraihi - 4 april t.e.m. 10 april Fraihi is filosoof en docent aan de EHSAL. Hij werkt tevens voor de studiedienst van de sp.a. Schreef het boek 'De smaak van de ongelijkheid' waarin hij het minderhedenbeleid op de korrel neemt. En niet te vergeten: de interculturele website 'Kif Kif' waarvan hij voorzitter is.

 
 
Discussietools
Oud 10 april 2005, 14:34   #21
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Zelfs oxfam (dacht ik, kan ook een andere derde-wereldorganisatie zijn) riep 2 jaar geleden op tot het boycotten van Joodse producten vanwege vermeende schuld aan misdaden in het Midden Oosten.
Dacht ik het niet. Zo'n actie "Kauft nicht bei Juden" heeft nooit bestaan. De jaren '30 zijn wel even gepasseerd hoor. Er is ook nooit een boycot geweest van joodse producten. Het enige wat er was, was een campagne om geen Israëlische producten te kopen uit protest tegen de Israëlische bezettingspolitiek. Een groot verschil me dunkt.
groene flamingant is offline  
Oud 10 april 2005, 14:41   #22
danny_v
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 32
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Het komt mij over dat je het toch wat simplistisch voorstelt. Van de Saoudische fundamentalisten kan ik het me inderdaad wel voorstellen maar het joden en Israël op één zetten komt ook van Israëlische lobbyisten zelf.

Israëlische lobbyisten zullen zich zelden of nooit voorstellen als Israëli's maar bijna altijd als vertegenwoordigers van de joodse gemeenschap. Voor de publieke opinie geeft dat een beeld alsof alle joden de Israëlische politiek goedpraten en dat werpt een negatieve smet op héél de joodse gemeenschap, of zij die politiek nu steunen of niet.
Kunt u me uitleggen wat er simplistisch is aan het gebruiken van Nazi-cartoons door de Arabieren, of keurt u dat goed omdat het van hen komt? Ik krijg de indruk dat u meer belang hecht aan de nationaliteit of etnicitiet (vermeende) daders dan aan die de slachtoffers?
danny_v is offline  
Oud 10 april 2005, 14:44   #23
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect
Zelfs op internet was die lijst te zien. Ik ga hem heus niet publiceren hier, ik ga geen reclame maken.
Doe maar een search, je weet vast wel hoe ze te vinden: actieplatform hier, solidariteit daar, boycott blabla, ze staan allemaal op het net.
Alleen wordt er dit keer niet 'Juden' maar 'zionisten' gebruikt.
Ach, hier zijn we weer. Er worden geen argumenten gevonden om de kritiek op Israël te ontkrachten? Sturen we gewoon een lasterverhaaltje de wereld in alsof het gaat om een campagne "Kauf nicht bei Juden".

Je kent ongetwijfeld maar al te goed het onderscheid tussen jood en zionist. Jood wijst op een geloofsovertuiging. Zionist is gewoon de Israëlische staatsideologie.

Wat die lijst betreft: producten als Carmel, Jaffa, Top en andere zijn overduidelijk Israëlische merken en hebben niets maar dan ook niets te maken met de joden als groep.
groene flamingant is offline  
Oud 10 april 2005, 14:51   #24
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door danny_v
Kunt u me uitleggen wat er simplistisch is aan het gebruiken van Nazi-cartoons door de Arabieren, of keurt u dat goed omdat het van hen komt? Ik krijg de indruk dat u meer belang hecht aan de nationaliteit of etnicitiet (vermeende) daders dan aan die de slachtoffers?
U hebt mijn reactie blijkbaar niet begrepen. Het woord simplistisch sloeg hier niet op de door u aangehaalde cartoon (die ik uitdrukkelijk veroordeel). Waar ik op doelde was dat de spanningen tussen joden en moslims niet alléén kunnen worden verklaard aan de hand van verwerpelijke cartoon's als deze maar dat de oorzaak ook dient gezocht in de Israëlische politiek (zie tweede deel van mijn bericht waar ú op reageerde) die veel verontwaardiging oproept.

U zult mij waarschijnlijk niet tegenspreken wanneer ik zeg dat de spanningen zwaar toegenomen zijn gelijktijdig met de nieuwe spanningen tussen Israëli's en Palestijen zelf. Het verband lijkt me dus duidelijk.

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 10 april 2005 om 14:52.
groene flamingant is offline  
Oud 10 april 2005, 16:01   #25
danny_v
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 32
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
U hebt mijn reactie blijkbaar niet begrepen. Het woord simplistisch sloeg hier niet op de door u aangehaalde cartoon (die ik uitdrukkelijk veroordeel). Waar ik op doelde was dat de spanningen tussen joden en moslims niet alléén kunnen worden verklaard aan de hand van verwerpelijke cartoon's als deze maar dat de oorzaak ook dient gezocht in de Israëlische politiek (zie tweede deel van mijn bericht waar ú op reageerde) die veel verontwaardiging oproept.

U zult mij waarschijnlijk niet tegenspreken wanneer ik zeg dat de spanningen zwaar toegenomen zijn gelijktijdig met de nieuwe spanningen tussen Israëli's en Palestijen zelf. Het verband lijkt me dus duidelijk.
Wat al meteen opvalt bij u is dat men u voor de muur moet zetten om dan TUSSEN HAAKJES toch te moeten bekennen (die ik uitdrukkelijk veroordeel) maar dat het eerst bij u niet opkwam om dat zelf te doen... Ik ken er zo nog die bepaald racisme maar in tweede instantie veroordelen, omdat ze niet goed weten of ze daarbij geen bevriende daders in verlegenheide zouden brengen... Dat zegt al genoeg op zichzelf.

Wat heeft die cartoon te maken met palestijnen. U hebt zich niet eens de moeite getroost om er de oorspong van te zoeken...

En indien ik uw "theorie" volg dan geeft u ook een verklaring voor de islamofobie hier die dan op dezelfde wijze te verklaren zou zijn door het gedrag van de moslims. Ik heb de indruk dat u met twee maten en gewichten te werk gaat, vooral wanneer israelis of joden er zouden kunnen bij betrokken zijn dan staat u te springen op uw arabische hengst, maar in geval het arabieren zijn, dan zijn het maar "fait divers"... zie mijn opmerkingen over de 2,300,000 uitgemoord door de arabieren in Soedan.
danny_v is offline  
Oud 10 april 2005, 16:48   #26
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door danny_v
Wat al meteen opvalt bij u is dat men u voor de muur moet zetten om dan TUSSEN HAAKJES toch te moeten bekennen (die ik uitdrukkelijk veroordeel) maar dat het eerst bij u niet opkwam om dat zelf te doen...
Voor de goede verstaander was het al lang duidelijk dat ik dat veroordeelde. Maar als u het natuurlijk niet wil zien...
groene flamingant is offline  
Oud 10 april 2005, 16:51   #27
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door danny_v
maar in geval het arabieren zijn, dan zijn het maar "fait divers"...
U ziet blijkbaar dingen die er niet staan. Probeer eens mijn reactie volledig te lezen vooraleer mij woorden in de mond te leggen die de mijne niet zijn.

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 10 april 2005 om 16:52.
groene flamingant is offline  
Oud 10 april 2005, 17:00   #28
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Indien er hier geen mak*kken en geen joden zouden zijn, dan zouden die problemen er ook niet zijn.
Guderian is offline  
Oud 10 april 2005, 17:05   #29
Panther
Partijlid
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door danny_v

maar wel vanwege de Saoedische regering zelf! Er is dus weinig verschil tussen de Nazi's en het antisemitisme van het overgrote deel van de Arabieren.
Wat is het probleem met deze cartoon. Kun je om te beginnen eens vertellen wat ermee wordt bedoeld, want als je het bijhorende artikel er niet bijzet of de Arabische woorden die er opstaan niet vertaalt kan je hier niet veel uit opmaken.
Panther is offline  
Oud 10 april 2005, 17:27   #30
la_Principessa
Banneling
 
 
la_Principessa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 januari 2005
Locatie: Antwerpen, België
Berichten: 2.331
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DrFrege
Kijk eens aan, jaja, die moslima's, 'k weet het wel, zijn doorgaans zéér charmante en mooie verschijningen... Maarre, kijken mag, maar aankomen best niet...
Het is ook echt triestig hoe weinig dat die soms mogen van hun ouders. Echt niks gewoon sommigen. Al heb ik mij natuurlijk niet te moeien met hun opvoeding.
la_Principessa is offline  
Oud 10 april 2005, 18:05   #31
danny_v
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 32
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Panther
Wat is het probleem met deze cartoon. Kun je om te beginnen eens vertellen wat ermee wordt bedoeld, want als je het bijhorende artikel er niet bijzet of de Arabische woorden die er opstaan niet vertaalt kan je hier niet veel uit opmaken.
volledige uitleg op:
http://littlegreenfootballs.com/webl...ermin&only=yes

en

http://www.wiesenthal.com/site/apps/nl/content.asp?c=fwLYKnN8LzH&b=312458&content_id={CF2 914D9-DF59-4707-A4FF-95171B31003E}&notoc=1

Laatst gewijzigd door danny_v : 10 april 2005 om 18:05.
danny_v is offline  
Oud 10 april 2005, 18:28   #32
Panther
Partijlid
 
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door danny_v
volledige uitleg op:
http://littlegreenfootballs.com/webl...ermin&only=yes

en

http://www.wiesenthal.com/site/apps/nl/content.asp?c=fwLYKnN8LzH&b=312458&content_id={CF2 914D9-DF59-4707-A4FF-95171B31003E}&notoc=1
Zo interpreteer ik de cartoon:
Rechts bovenaan staat "Het Palestijns huis/gebouw" en op de steen op de grond staat "De groeperingen" (Hamas, Jihad, ...) geschreven.
Je ziet verder ongewenste indringers(ratten), Israëlische(hun nationaal symbool is te zien) soldaten(groene helmen) die het gebouw stilletjes aan verlaten, waardoor de gaten(achtergelaten door ratten) terug door de groeperingen opgevuld kunnen worden.
Panther is offline  
Oud 10 april 2005, 18:48   #33
danny_v
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 32
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door danny_v
maar in geval het arabieren zijn, dan zijn het maar "fait divers"...
U ziet blijkbaar dingen die er niet staan. Probeer eens mijn reactie volledig te lezen vooraleer mij woorden in de mond te leggen die de mijne niet zijn.
te vergelijken met
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door danny_v
Wat al meteen opvalt bij u is dat men u voor de muur moet zetten om dan TUSSEN HAAKJES toch te moeten bekennen (die ik uitdrukkelijk veroordeel) maar dat het eerst bij u niet opkwam om dat zelf te doen...
Voor de goede verstaander was het al lang duidelijk dat ik dat veroordeelde. Maar als u het natuurlijk niet wil zien...
U beschuldigt lezers langs de ene kant dat men woorden in uw mond legt die er niet zouden zijn en dan een beschuldiging dat men de woorden niet ziet die er ook niet staan.

U komt zeer zeer geloofwaardig over. Beseft u dat zelf wel

Laatst gewijzigd door danny_v : 10 april 2005 om 18:48.
danny_v is offline  
Oud 10 april 2005, 18:57   #34
danny_v
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 32
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Panther
Zo interpreteer ik de cartoon:
Rechts bovenaan staat "Het Palestijns huis/gebouw" en op de steen op de grond staat "De groeperingen" (Hamas, Jihad, ...) geschreven.
Je ziet verder ongewenste indringers(ratten), Israëlische(hun nationaal symbool is te zien) soldaten(groene helmen) die het gebouw stilletjes aan verlaten, waardoor de gaten(achtergelaten door ratten) terug door de groeperingen opgevuld kunnen worden.
Maar om het natuurlijk nog antisemitiser te maken kregen de israelische soldaten nazi-helmen...
Op de twee sites die ik aangaf hebt u een volledige uitleg en ook de klacht neergelegd bij de UNCHR:

Citaat:
5 April 2005

The Wiesenthal Center had criticized the UN Commission on Human Rights (UNCHR) report of Doudou Diene (its Special Rapporteur on Racism, Racial Discrimination, Xenophobia and Related Forms of Intolerance) for its distinction between the campaign against antisemitism, on the one hand, and the danger of legitimizing anti-Zionism on the other.

In a letter to Doudou Diene, the Center's Director for International Liaison, Dr Shimon Samuels, protested a cartoon in last week's ArabNews (billed as the first English-language Daily Newspaper in Saudi Arabia). This depicted rats wearing Stars of David skullcaps, scurrying backwards and forwards through holes in the wall of an edifice bearing the poster "Palestine House" (see www.arabnews.com/cartoon/).

Samuels stated, "This imagery copies the scene of the Nazi film 'Jew Suess' that depicts Jews as vermin, to be eradicated by mass extermination. That scene, replicated in cartoons in the Hitlerist media, would be legally actionable today in most European courts."

ArabNews, with a circulation throughout the Arab World, Europe and the United States, is published by the Saudi Research and Publishing Company (SRPC), a State corporation. It owns "18 daily, weekly and monthly newspapers and magazines, all leaders in their respective fields in the Arab and non-Arab world."

Samuels asked Diene whether "the Saudi Government and its publishing group, according to your definition, [are] guilty of 'antisemitism' or 'anti-Zionism'?" The letter continued, "If you condemn Saudi Arabia for this cartoon to the 65th United Nations Commission on Human Rights, then an attack on Jews anywhere, by a hatemonger anywhere will be antisemitism. If you do not, you will be legitimizing the anti-Zionist variant of Jew-hatred."

The Center suggested, "The scene will then be set for the resuscitation of the infamous 1975 General Assembly resolution equating Zionism with Racism and the unleashing of another wave of anti-Jewish assault around the world, with apparent UN endorsement."

Samuels concluded, "Mr Special Rapporteur, your public statement on this example of Saudi hate is a test for UNCHR integrity in combatting racism."
Nu dat "groene flamingant" dat ook veroordeelt, zal hij misschien ook een klacht neerleggen of vragen dat er door zijn companen een klacht wordt neergelegd tegen deze 2 saoedische kranten. Hij mag gerust de copij van zijn klacht hier kommen copieren, dat zal misschien zijn geloofwaardigheid qua zijn "afkeuring" wat kunnen steunen. Indien niet, dan .....
danny_v is offline  
Oud 10 april 2005, 20:05   #35
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door danny_v
te vergelijken met
U beschuldigt lezers langs de ene kant dat men woorden in uw mond legt die er niet zouden zijn en dan een beschuldiging dat men de woorden niet ziet die er ook niet staan.U komt zeer zeer geloofwaardig over. Beseft u dat zelf wel
Zoals reeds gezegd: voor de goede verstaander was reeds duidelijk wat ik bedoelde. Indien u natuurlijk bepaalde negatieve dingen wil zien, zal u altijd wel een zinnetje van mijnentwege vinden om te verdraaien.

En probeer nu eindelijk óók in deze topic eens een reactie te geven over het eigenlijke onderwerp zelf.

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 10 april 2005 om 20:08.
groene flamingant is offline  
Oud 10 april 2005, 20:07   #36
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door danny_v
Nu dat "groene flamingant" dat ook veroordeelt, zal hij misschien ook een klacht neerleggen of vragen dat er door zijn companen een klacht wordt neergelegd tegen deze 2 saoedische kranten. Hij mag gerust de copij van zijn klacht hier kommen copieren, dat zal misschien zijn geloofwaardigheid qua zijn "afkeuring" wat kunnen steunen. Indien niet, dan .....
Mijn afkeuring was duidelijk genoeg. Laat uw valse insinuaties maar achterwege.
groene flamingant is offline  
Oud 10 april 2005, 20:14   #37
danny_v
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 32
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Mijn afkeuring was duidelijk genoeg. Laat uw valse insinuaties maar achterwege.
uw afkeuring was duidelijk tussen haakjes geplaatst en na dat u er op attent gemaakt werd dat u dat in eerste instantie niet afkeurde... Wel ga dan eens een klacht neerleggen tegen deze kranten die ook in België verschijnen en laat dat hier ook zien. Dan zal men u misschien kunnen beginnen geloven...

De klacht mag ook morgen gepost worden... ik heb geduld...
Tot dat moment gaat het belange niet over "valse insinuaties" maar over duidelijke strekkingen waarmee u zich bezig houdt.
danny_v is offline  
Oud 10 april 2005, 20:22   #38
DrFrege
Banneling
 
 
DrFrege's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 maart 2004
Locatie: Nederlandse Antillen
Berichten: 129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door la_Principessa
Het is ook echt triestig hoe weinig dat die soms mogen van hun ouders. Echt niks gewoon sommigen. Al heb ik mij natuurlijk niet te moeien met hun opvoeding.
Tja, daar kunnen wij inderdaad weinig aan doen, maar het is inderdaad triestig...
DrFrege is offline  
Oud 10 april 2005, 20:25   #39
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DrFrege
P.S.:waarom zou ik in mijn woordenboek het woord 'fascisme' moeten opzoeken. Ik weet zo ongeveer wel wat dat wil zeggen hoor...
Zoek onder de R van Racisme.

Fascisme heeft een andere betekenis en heeft meer te maken met de wijze van staatsordening (één leider). Wat jij bedoelt is rassenhaat.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline  
Oud 10 april 2005, 20:34   #40
DrFrege
Banneling
 
 
DrFrege's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 maart 2004
Locatie: Nederlandse Antillen
Berichten: 129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
Zoek onder de R van Racisme.

Fascisme heeft een andere betekenis en heeft meer te maken met de wijze van staatsordening (één leider). Wat jij bedoelt is rassenhaat.
Wat wilt ge nu eigenlijk zeggen? Dat ik een rascist ben? Een rascist getrouwd met een negerin? Dit forum wordt met de dag gekker...
DrFrege is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be