Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 maart 2008, 22:14   #1
freya
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 maart 2008
Berichten: 4
Standaard Enquête voor mijn eindejaarswerk (voor 5 april !)

Hallo iedereen. Ik ben een laatstejaarse leerling in het Athenéum Crommelynck. Als eindejaarswerk kreeg ik als opdracht de problemen tussen “Walen” en” Vlamingen”. Ik heb beslist een enquête op te stellen om via deze weg de opinie van andere mensen op deze zaak te kennen. Deze vragenlijst is niet bedoeld om U te beoordelen maar enkel om mijn eindejaarswerk tot een goed einde te brengen. Graag een antwoord voor 5 april AUB. Dank U allen op voorhand voor Uw medewerking.

Volgende zijn de vragen. (Gelieve het nummer van de vraag voor Uw antwoord te zetten.)



1) Welke is volgens U het verschil tussen een Waal en een Vlaming ? (als mens)

2) Hoe ziet U de toekomst van België ?

3) Stoort het U als Vlaming van Franstalige buren te hebben ?


a) ja

b) nee

c) een beetje (in welk geval ?)

d) heeft geen belang

4) Hoe zal de toekomst van Vlaanderen er volgen U eruitzien ? En deze van Wallonië en deze van Brussel en waarom ?

5) Hoe zou U deze willen zien (de toekomst van Vlaanderen n Wallonië en Brussel) ? Waarom ?

6) Situatie : Vlaming zijnde, u gaat naar een Waalse beenhouwer, stoor het U dat hij niet erg goed Nederlands spreekt ?

a) ja (waarom ?)

b) nee, je vindt het goed dat hij zijn best doet

7) Denkt U dat voor de eenheid en de ontwikkeling van België het nodig is om tweetalig zijn ?

a) ja (waarom ?)

b) nee (waarom ?)

8) Situatie : Vlaming zijnde, ziet U het als een voordeel om Uw kind naar een Franstalige school te sturen ?

a) ja, het is voordelig om goed tweetalig te zijn in een land als België

b) nee, het is onbelangrijk (waarom ?)

9) Uw opinie op het Koningshuis : moet het koningshuis verdwijnen of moet dit blijven bestaan ? (waarom ?)

10) Welke is Uw opinie op het taalgebruik Nederlands/Frans in België ?


a) een goede zaak; in een tweetalig land als België moet men de 2 landstalen machtig zijn

b) het heeft geen zin

c) goede zaak maar het zorgt voor wat problemen

d) niet goed, het brengt alleen maar problemen met zich mee

11)Vindt U dat Brussel-Halle-Vilvoorde moet gesplitst worden ?

a) ja (waarom ?)

b) nee (waarom ?)

c) is mij om het even

12)Brussel moet zoals het nu tot Vlaanderen behoren of moet Brussel tot Wallonië behoren ?

a) bij Vlaanderen (waarom ?)

b) bij Wallonië (waarom ?)

c) andere (geef Uw opinie)

13)Brussel, met zijn taalproblemen, moet het de hoofdstad van Europa blijven ?

a) ja

b) nee, Brussel geeft geen imago voor een goede Europese hoofdstad

c) is mij om het even
freya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 22:26   #2
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Is het de bedoeling dit hier in te vullen of het je als privébericht te sturen ofzo?
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 22:37   #3
freya
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 maart 2008
Berichten: 4
Standaard

Aan U de keuze, maar best voor mij dat U hier antwoord en mij geen privébericht stuurt. Dank U
freya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 22:38   #4
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

1) Welke is volgens U het verschil tussen een Waal en een Vlaming ? (als mens)
Het verschil is net dat beiden in wezen een andere nationaliteit hebben. Beiden spreken een andere taal, hebben andere media, hebben hun eigen politieke partijen, hebben hun eigen publieke opinie, hun eigen onderwijs, hun eigen economische realiteit,...

2) Hoe ziet U de toekomst van België ?
Ik zie België op korte termijn ontbinden in twee onafhankelijke staten.

3) Stoort het U als Vlaming van Franstalige buren te hebben ?
ja

4) Hoe zal de toekomst van Vlaanderen er volgen U eruitzien ? En deze van Wallonië en deze van Brussel en waarom ?
Vlaanderen en Wallonië als onafhankelijke staten. Brussel zal over zijn eigen toekomst beslissen, daar hebben wij ons niet mee te bemoeien.

5) Hoe zou U deze willen zien (de toekomst van Vlaanderen n Wallonië en Brussel) ? Waarom ?
Vlaanderen en Wallonië als onafhankelijke staten. Omwille van het feit dat in de Belgische constructie niets meer mogelijk is. België kan enkel overleven als de verlammende status quo eindeloos volgehouden wordt. Om te kunnen werken aan de toekomst, om de problemen die zich stellen aan te pakken, moeten Vlaanderen én Wallonië zich profileren als onafhankelijke staten.

6) Situatie : Vlaming zijnde, u gaat naar een Waalse beenhouwer, stoor het U dat hij niet erg goed Nederlands spreekt ?
b) nee, je vindt het goed dat hij zijn best doet
Zijn best doen is voldoende. Jammer genoeg doet die meestal niet zijn best. Dat is tenminste de situatie hier in de Vlaamse rand.

7) Denkt U dat voor de eenheid en de ontwikkeling van België het nodig is om tweetalig zijn ?
b) nee (waarom ?)
Tweetaligheid betekent in België hetzelfde als eentalig Frans. Van die boer geen eieren meer.

8) Situatie : Vlaming zijnde, ziet U het als een voordeel om Uw kind naar een Franstalige school te sturen ?
b) nee, het is onbelangrijk (waarom ?)
Neen. Ik zal mijn kinderen nooit naar een Franstalige school sturen. Het Franstalig onderwijs is van ontzettend lage kwaliteit en zou mijn kinderen maar indoctrineren met régimepropaganda, zoals in deze staat de gewoonte is.

9) Uw opinie op het Koningshuis : moet het koningshuis verdwijnen of moet dit blijven bestaan ? (waarom ?)
Verdwijnen wegens geldverslindend en ondemocratisch.

10) Welke is Uw opinie op het taalgebruik Nederlands/Frans in België ?
d) niet goed, het brengt alleen maar problemen met zich mee
Een staat met twee taalgroepen op een appart grondgebied is ten dode opgeschreven. Taal, cultuur en leefwereld vallen samen. Deze polariteit zal op korte termijn het einde van belgie betekenen.

11)Vindt U dat Brussel-Halle-Vilvoorde moet gesplitst worden ?
a) ja (waarom ?)
Brussel-Halle-Vilvoorde maakt het Franstalig imperialisme in de rand mogelijk. Doordat Franstalige Vlamingen (in de rand wonen ze in Vlaanderen!) op Brusselse kopstukken kunnen stemmen maakt dit régime duidelijk dat de rand met Brussel verbonden is.

12)Brussel moet zoals het nu tot Vlaanderen behoren of moet Brussel tot Wallonië behoren ?
c) andere (geef Uw opinie)
Brussel heeft een eigen bevolking, een eigen regering en een eigen parlement.
De keuze is dus aan hen, wij horen ons daar niet mee te bemoeien.

13)Brussel, met zijn taalproblemen, moet het de hoofdstad van Europa blijven ?
c) is mij om het even
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 22:43   #5
freya
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 maart 2008
Berichten: 4
Standaard

Kunt U me zeggen waarom het U stoort om Franstalige buren te hebben ?
freya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 22:47   #6
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freya Bekijk bericht
Kunt U me zeggen waarom het U stoort om Franstalige buren te hebben ?
Dat zal ik doen.

Jammer genoeg heb ik daar echter geen rationele argumenten voor. De emotionaliteit is echter ook van belang in het leven. Een emotionele stem betekent in een democratie evenveel als een rationele stem.
Waarom het mij stoort? Heel eenvoudig: omdat het mij verdriet om mijn streek waarin ik ben opgegroeid te zien verfransen. Ik leef in een dorp met een grote sociale cohesie: iedereen kent iedereen, buren helpen elkaar. Franstaligen maken echter geen deel uit van dat sociaal net, ze leven in een andere wereld. Verfransing betekent in de rand verstedelijking, vervreemding van elkaar en ontbinding van het sociaal weefsel.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 23:10   #7
FDM
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
Standaard

1. dat eerste antwoord alleen al gaat je een pint kosten
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2008, 23:56   #8
Jeronimo
Minister-President
 
Jeronimo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2007
Locatie: Brabant-Dietsland-Avondland
Berichten: 4.254
Standaard

1) Vlamingen en Walen behoren tot verschillende volkeren. We verschillen dus op cultureel vlak, we hebben een andere mentaliteit, we hebben een andere economische situatie,...

2) Ik denk dat binnen enkele jaren Vlaanderen af zal scheuren van België, ik vrees wel dat we er een serieuze prijs voor zullen moeten betalen. (Brussel bijvoorbeeld)

3) c) Indien ik in Vlaanderen zou wonen en die franstalige buren zouden geen moeite doen om Nederlands te spreken met de nederlandstaligen zou ik dat bijzonder erg vinden. Indien ik in Wallonië of Brussel zou wonen of de franstaligen zouden wèl Nederlands willen spreken zou ik er weinig problemen mee hebben.

4) Een onafhankelijk Vlaanderen, een onafhankelijk Brussel (vrees ik) en een onafhankelijk Wallonië, alle drie in de EU.

5) Vlaanderen (dus mèt Brussel) onafhankelijk op korte termijn, en in een samenwerking met Nederland op langere termijn. Wallonië onafhankelijk of samen met Frankrijk, naargelang de wil van de bevolking.

6) a) Het stoort natuurlijk dat je hem niet goed verstaat, maar indien deze nog maar net in Vlaanderen woont en zijn best doet zou ik het hem niet kwalijk nemen. Indien het slechte wil is natuurlijk wel. (En indien ik naar een Waalse beenhouwer in Wallonië ga vind ik het al positief dat hij iets van Nederlands spreekt.)

7) Niet van toepassing aangezien ik tégen de eenheid en ontwikkeling van België ben.

8) a) Frans is een vrij belangrijke taal, maar mij lijkt het Engels belangrijker om te kennen. En ik zou sowieso mijn kinderen niet naar een anderstalige school sturen.

9) Het Belgische koningshuis moet uit Vlaanderen verdwijnen (als de Walen er hun geld nog in willen steken is dat hun zaak natuurlijk), in de eerste plaats omdat het een Belgisch en daarmee ook anti-Vlaams symbool is, en ook omdat een monarchie ondemocratisch is.

10) c) De taal van de vijand kennen is altijd nuttig. Je moet tijdens de Vlaamse burgeroorlog toch de bekentenissen die je Waalse krijgsgevangenen uitkermen bij het folteren kunnen verstaan.
Ik vind talenkennis erg belangrijk, maar Frans hoeft niet persé op 2 te staan. Bij mij komt het Frans nog achter het Engels en op gelijke hoogte met het Duits.

11) a) Door Walen in Vlaanderen extra voordelen te geven wordt de verfransing in de hand gewerkt, terwijl die in mijn ogen net tégengewerkt hoort te worden.

12) a) Brussel is Vlaanderen, en het is niet omdat er een meerderheid franstaligen komt wonen dat het plots Wallonië wordt. Anders zou Borgerhout Marokkaans grondgebied kunnen worden omdat er meer Marokkanen dan Vlamingen wonen, zever dus.

13) c) Brussel moet in de eerste plaats een Vlaamse hoofdstad zijn. Of het een Europese hoofdstad blijft maakt mij eigenlijk weinig uit.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 01:43   #9
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid
 
Kristof Vermassen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juni 2006
Berichten: 299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freya Bekijk bericht
Hallo iedereen. Ik ben een laatstejaarse leerling in het Athenéum Crommelynck. Als eindejaarswerk kreeg ik als opdracht de problemen tussen “Walen” en” Vlamingen”. Ik heb beslist een enquête op te stellen om via deze weg de opinie van andere mensen op deze zaak te kennen. Deze vragenlijst is niet bedoeld om U te beoordelen maar enkel om mijn eindejaarswerk tot een goed einde te brengen. Graag een antwoord voor 5 april AUB. Dank U allen op voorhand voor Uw medewerking.

Volgende zijn de vragen. (Gelieve het nummer van de vraag voor Uw antwoord te zetten.)



1) Welke is volgens U het verschil tussen een Waal en een Vlaming ? Geen.

2) Hoe ziet U de toekomst van België ? Zal evolueren op termijn naar een eenheidsstaat, ondanks het huidige nep-federalisme.

3) Stoort het U als Vlaming van Franstalige buren te hebben ?




b) nee



4) Hoe zal de toekomst van Vlaanderen er volgen U eruitzien ? En deze van Wallonië en deze van Brussel en waarom ?

Zie vraag 2)

5) Hoe zou U deze willen zien (de toekomst van Vlaanderen n Wallonië en Brussel) ? Waarom ?

Een eendrachtig België dient geen onderscheid te maken op basis van taal, vandaar dat de gewesten en gemeenschappen dienen te verdwijnen.

6) Situatie : Vlaming zijnde, u gaat naar een Waalse beenhouwer, stoor het U dat hij niet erg goed Nederlands spreekt ?


b) nee, je vindt het goed dat hij zijn best doet

7) Denkt U dat voor de eenheid en de ontwikkeling van België het nodig is om tweetalig zijn ?

a) ja (waarom ?)
maar er is ook en vooral politieke wil nodig

8) Situatie : Vlaming zijnde, ziet U het als een voordeel om Uw kind naar een Franstalige school te sturen ?

a) ja, het is voordelig om goed tweetalig te zijn in een land als België; maar idealiter zouden de twee grote landstalen in heel België moeten aangeleerd worden



9) Uw opinie op het Koningshuis : moet het koningshuis verdwijnen of moet dit blijven bestaan ? (waarom ?)

Blijven bestaan met de volledige politieke prerogatieven van de Koning intact. Het is een factor van stabiliteit, traditie en continuïteit.

10) Welke is Uw opinie op het taalgebruik Nederlands/Frans in België ?


a) een goede zaak; in een tweetalig land als België moet men de 2 landstalen machtig zijn



11)Vindt U dat Brussel-Halle-Vilvoorde moet gesplitst worden ?



b) nee (waarom ?)

Het splitsen van dat arrondissement kadert in een separatistische logica: taalgrenzen moeten zogezegd samenvallen met staatsgrenzen.

12)Brussel moet zoals het nu tot Vlaanderen behoren of moet Brussel tot Wallonië behoren ?



c) andere (geef Uw opinie) Brussel behoort vandaag al tot de twee gemeenschappen (Vlaamse en Franse), vraag (12) is dus niet correct gesteld...

13)Brussel, met zijn taalproblemen, moet het de hoofdstad van Europa blijven ?

a) ja
Kristof Vermassen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 10:51   #10
Nyquist
Minister-President
 
Nyquist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freya Bekijk bericht
Hallo iedereen. Ik ben een laatstejaarse leerling in het Athenéum Crommelynck. Als eindejaarswerk kreeg ik als opdracht de problemen tussen “Walen” en” Vlamingen”.

1) Welke is volgens U het verschil tussen een Waal en een Vlaming ? (als mens)

Een Waal woont in Wallonië en een Vlaming in Vlaanderen, meer niet. De verschillen zijn denk ik niet te zoeken tussen individuen, maar op politiek (en evt. cultureel) vlak tussen de bevolkingsgroepen. Waarom laat je Brussel hierbuiten trouwens? De grootste conflicten tussen beide groepen worden gecataliseerd door de Brusselse francofonie, dus niet overbodig te vermelden.

2) Hoe ziet U de toekomst van België ?
De geschiedenis van België is getekend door een scheefgetrokken machtsverhouding tussen Vlamingen en Franstaligen. Het draagvlak voor deze situatie in Vlaanderen is aan het afbrokkelen, en Vlaanderen wil niet meer afhankelijk zijn van de Franstalige politieke wil. Dit is een evolutie van een federatie naar een confederatie. De vraag is of de franstaligen dit zullen aanvaarden, of zullen blijven Vlamingen dwingen te kiezen tussen de huidige status quo en separatisme (een tussenoplossing wordt immers afgewezen). In dat geval zal de weegschaal na verloop van tijd overslaan naar separatisme, een trend die aan het versnellen is de laatste paar jaren.

3) Stoort het U als Vlaming van Franstalige buren te hebben ?
c) een beetje (in welk geval ?)
Ik heb franstalige buren, en dat zijn de beste buren die een mens zich kan wensen. Ze spreken ook meer dan behoorlijk nederlands, en mede dankzij dit springen ze vaak in om te helpen zorgen voor een ziek familielid wanneer wij dit niet kunnen, en kunnen we omgaan als vrienden in een normale sociale situatie.
Verder in de straat wonen er ook uitgeweken Brusselaars, nu al verscheidene jaren, maar deze hebben nog steeds geen woord nederlands willen leren. Contact met de buurt is dan ook nul komma nul.
Dit is het echte probleem met de francofone onwil om nederlands te leren. Behalve dat het heel arrogant is, gaat ook het sociale weefsel van een buurt volledig verloren.

Ik maak me trouwens een beetje zorgen over je eindwerk, Freya, je vragen lijken sterk te focusen op een of andere vermeende persoonlijke afkeer van Vlamingen voor 'Walen'. Laat je niets aanpraten door Franstalige media, aub.

4) Hoe zal de toekomst van Vlaanderen er volgen U eruitzien ? En deze van Wallonië en deze van Brussel en waarom ?
Dit loopt natuurlijk gelijk met de toekomst van Belgie, zoals boven. Ofwel leren we in gelijkheid samen te leven, ofwel zullen we scheiden.

5) Hoe zou U deze willen zien (de toekomst van Vlaanderen n Wallonië en Brussel) ? Waarom ?
Een confederatie van de 3(4?) gebieden. Wat de regios zelf willen doen, doen ze zelf, wat ze samen willen doen, doen ze samen. Wat kan er eerlijker en democratischer zijn?
Spijtig genoeg is de consensus onder alle(!) Franstalige politieke partijen dat ze nog liever het land laten ontploffen dan dit scenario tot stand laten komen, omdat hun invloed over Vlaanderen blijkbaar belangrijker is dan het voortbestaan van het land. Over separatisme gesproken.

6) Situatie : Vlaming zijnde, u gaat naar een Waalse beenhouwer, stoor het U dat hij niet erg goed Nederlands spreekt ?
a) ja (waarom ?)
b) nee, je vindt het goed dat hij zijn best doet

De vraag is niet juist. Als ik naar een Waalse beenhouwer ga, dan ben ik in Wallonie en spreek ik frans. Als een (Waalse/Chinese/Peruviaanse) beenhouwer zich in Vlaanderen komt vestigen verwacht ik absoluut dat hij nederlands kan. Dat moet uiteraard niet perfect zijn, als we elkaar maar begrijpen.

7) Denkt U dat voor de eenheid en de ontwikkeling van België het nodig is om tweetalig zijn ?
a) ja (waarom ?)
Hoe kan er eenheid bestaan tussen twee volkeren die zelfs niet met elkaar kunnen praten?

8) Situatie : Vlaming zijnde, ziet U het als een voordeel om Uw kind naar een Franstalige school te sturen ?
b) nee, het is onbelangrijk (waarom ?)
Natuurlijk is het belangrijk tweetalig te zijn, maar de kwaliteit van het onderwijs is veel belangrijker. Volgens de OESO hinkt het franstalige onderwijs voorlopig nog achterop.

9) Uw opinie op het Koningshuis : moet het koningshuis verdwijnen of moet dit blijven bestaan ? (waarom ?)
Mag gerust blijven bestaan, in een protocollaire functie. Het mag wel wat minder kosten.

10) Welke is Uw opinie op het taalgebruik Nederlands/Frans in België ?
d) niet goed, het brengt alleen maar problemen met zich mee
Dit is een vraag naar de concrete situatie op dit moment, niet tweetaligheid in het algemeen, right? In 1830 heeft de franstalige politieke elite beslist dat het nederlands plaats moest ruimen voor het frans. 175 jaar verder is dit nog steeds niet veranderd (zie oa. uitspraken tijdens de recente verkiezingen). Uiteraard zorgt dit enkel voor problemen.

11)Vindt U dat Brussel-Halle-Vilvoorde moet gesplitst worden ?
a) ja (waarom ?)
Natuurlijk. De regeling in Vlaams-Brabant moet identiek zijn aan de regeling in alle andere provincies in Vlaanderen en Wallonie (zoals het wetsvoorstel van de commissie Binnenlandse Zaken voorschrijft). Door privileges te eisen voor franstaligen (of juister: franstalige politici) worden Vlamingen en franstaligen enkel tegen elkaar opgezet. Uiteraard kan er geen sprake zijn van een compensatie voor een voormalig privilege dat ook nog eens ongrondwettelijk was.

12)Brussel moet zoals het nu tot Vlaanderen behoren of moet Brussel tot Wallonië behoren ?
c) andere (geef Uw opinie)
Volgens de recente enquete wil 3% van Brussel bij Vlaanderen gevoegd worden, en wil 7% bij Wallonie gevoegd worden. De rest wil een vorm van zelfbestuur. Brussel kiest dus ook voor een confederatie, en waarom zou een andere regio in hun plaats beslissen?

13)Brussel, met zijn taalproblemen, moet het de hoofdstad van Europa blijven ?
a) nee
Eerst zijn er aanpassingen nodig. De franstaligen partijen zetten zich in om van Brussel een 100% franstalige stad te maken (expliciet standpunt van zowel PS als (MR/)FDF). Dit is uiteraard de volledig verkeerde instelling voor een stad met de ambitie om Europese hoofdstad te zijn. FR/NL/EN lijkt mij een mooie plaats om te beginnen. Een stad waar Vlamingen (>60% van de Belgen) niet meer welkom zijn abdiceert naar mijn mening zelfs haar status als hoofdstad van Belgie.

Laat ons weten hoe het met je eindwerk gaat, ok?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 11:09   #11
Montalcino
Parlementslid
 
Montalcino's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 1.573
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freya Bekijk bericht


1) Welke is volgens U het verschil tussen een Waal en een Vlaming ? (als mens)


De taal, Walen zijn iets bourgondischer, Vlamingen iets liberaler.

Citaat:
2) Hoe ziet U de toekomst van België ?
Opgaan in de Europese Unie.

Citaat:
3) Stoort het U als Vlaming van Franstalige buren te hebben ?
Nee.

Citaat:
4) Hoe zal de toekomst van Vlaanderen er volgen U eruitzien ? En deze van Wallonië en deze van Brussel en waarom ?


Deelstaten van de EU.

Citaat:
5) Hoe zou U deze willen zien (de toekomst van Vlaanderen n Wallonië en Brussel) ? Waarom ?
In een federatie van echte deelstaten, met een speciaal statuut voor Brussel en de Duitstaligen, met voldoende autonomie voor beide delen.

Citaat:
6) Situatie : Vlaming zijnde, u gaat naar een Waalse beenhouwer, stoor het U dat hij niet erg goed Nederlands spreekt ?
Ja. Franstaligen moeten ook leren hoffelijk te zijn, zeker als zelfstandigen.

Citaat:
7) Denkt U dat voor de eenheid en de ontwikkeling van België het nodig is om tweetalig zijn ?
Neen. Zwitserland telt ook talrijke eentalige gebieden en daar heeft men niet te maken met separatisme.

Citaat:
8) Situatie : Vlaming zijnde, ziet U het als een voordeel om Uw kind naar een Franstalige school te sturen ?
Nee. Het Vlaamse onderwijs is kwalitatief beter.

Citaat:
9) Uw opinie op het Koningshuis : moet het koningshuis verdwijnen of moet dit blijven bestaan ? (waarom ?)


Mits een zuiver protocollaire rol mag het blijven, bij de eerste de beste gelegenheid dat de vorst buiten de lijntjes kleurt moet hij weg.

Citaat:
10) Welke is Uw opinie op het taalgebruik Nederlands/Frans in België ?
Domme opties, de vraagstelling is onduidelijk gesteld. Hier ga je slechte punten mee scoren op je eindwerk.
Citaat:
11)Vindt U dat Brussel-Halle-Vilvoorde moet gesplitst worden ?
Ja. De federale logica vraagt dat ofwel BHV gesplitst wordt, ofwel Brussel deel uitmaakt van het Vlaams Gewest.

Citaat:
12)Brussel moet zoals het nu tot Vlaanderen behoren of moet Brussel tot Wallonië behoren ?
Bij Vlaanderen natuurlijk. Het enigste wat Brussel met Wallonië gemeen heeft, is de taal van 60-80% van de bevolking. Economisch en geografisch zit het verankerd in Vlaanderen.

Citaat:
13)Brussel, met zijn taalproblemen, moet het de hoofdstad van Europa blijven ?
Ja, maar om die reden kan Brussel best bij Vlaanderen komen, want Brussel is te klein als gewest.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 11:34   #12
Vinzcent
Burger
 
Geregistreerd: 12 mei 2007
Locatie: Ieper
Berichten: 131
Standaard

1) Ze hebben een andere cultuur. Spreken andere taal, hebben andere mentaliteit, staan anders tegenover belangrijke levenszaken, ....

2) Ik geef het land nog enkele jaartjes. Het haalt zeker het WK voetbal van 2018.

3) b) nee


4) Vlaanderen: Zal op korte termijn zelfstandig worden. Met of zonder Brussel, da is nog het grote vraagstuk. En binnen een decennia ofzo zal de confederatie van de Nederlanden gevormd worden.

Brussel: Alle mogelijkheden zijn nog open. Namelijk: Wallobrux, Stadstaat, Bij Vlaanderen, Bij Frankrijk, ...

Wallonie: Als Vlaanderen zelfstandig wordt, dan zal het enkele jaren zelfstandig zijn en dan bij Frankrijk.


5) Hoe zou U deze willen zien (de toekomst van Vlaanderen n Wallonië en Brussel) ? Waarom ?
Graag eerst een confederatie en dan zien we wel of het lukt of niet.

6) b) nee, je vindt het goed dat hij zijn best doet

7) b) nee (waarom ?)
Daar is het al lang te laat voor. Er is geen eenheid in België meer. Tweetaligheid is altijd handig, maar ik denk niet dat het de oplossing is voor de eenheid tussen de Belgen (Walen en Vlamingen) te herstellen. Die tweetaligheid zou dan ook vooral van de Vlamingen moeten komen.

8) b) nee, het is onbelangrijk (waarom ?)
Het Vlaams onderwijs is gewoon beter.

9) Ze mogen zeker blijven bestaan maar onder voorwaarden. Alleen de koning en de kroonprins kunnen een niet al te hoge dotatie krijgen (zoals bij de meeste monarchieën) en hun rol zal juist ceremonieel zijn.

10) a) een goede zaak; in een tweetalig land als België moet men de 2 landstalen machtig zijn


11)Vindt U dat Brussel-Halle-Vilvoorde moet gesplitst worden ?

a) ja, Het is Vlaams grondgebied, het moet niet verfranst worden.


12) c) andere (geef Uw opinie)
Het maakt me niet zoveel uit. Als Vlaanderen onafhankelijk wordt zonder Brussel dan zal ik mijn slaap daar niet voor laten. Brussel heeft zijn voordelen (EU, VN, Manneke Pis, ..) maar zeker ook zijn nadelen (vooral franstalig, migranten, duur, ...)

13) a) ja
Vinzcent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 11:59   #13
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freya Bekijk bericht

1) Welke is volgens U het verschil tussen een Waal en een Vlaming ? (als mens)
Walen hebben hun eigen cultuur, gekenmerkt door eigen media, partijen, publieke opinie, taal, onderwijs, regering en parlement,... Kortom: ze leven in een totaal ander land, wat een gemeenschappelijk beleid mogelijk noch wenselijk.
Citaat:
2) Hoe ziet U de toekomst van België ?
Crisissen zoals de huidige brengen dit land meer en meer naar de splitsing. De verschillen tussen Vlamingen en Walen zijn té groot geworden.

Citaat:
3) Stoort het U als Vlaming van Franstalige buren te hebben ?
Als ze tegen iedereen uit de buurt Nederlands spreken, en zich integreren in de Vlaamse samenleving, niet. Anders wel.
Citaat:
4) Hoe zal de toekomst van Vlaanderen er volgen U eruitzien ? En deze van Wallonië en deze van Brussel en waarom ?
Vlaanderen zal volgens mij zijn onafhankelijk binnen de 10 jaar verkrijgen. Wallonië kan een 'Restbelgië' vormen (wat neerkomt op een onafhankelijk Wallonië), of aansluiting zoeken bij Frankrijk (zo Frankrijk dat wenst). Wat Brussel doet, valt niet te voorspellen.

Citaat:
5) Hoe zou U deze willen zien (de toekomst van Vlaanderen n Wallonië en Brussel) ? Waarom ?
Onafhankelijke republiek Vlaanderen die op termijn misschien een confederatie met Nederland vormt, onafhankelijk Wallonië, Brussel bij Vlaanderen (voorlopig met behoud van tweetalig statuut).

Citaat:
6) Situatie : Vlaming zijnde, u gaat naar een Waalse beenhouwer, stoor het U dat hij niet erg goed Nederlands spreekt ?
Geen probleem. Waalse beenhouwers komen enkel in Wallonië voor, en dat is franstalig gebied. Ik pas mij graag aan.
Een franstalige beenhouwer in Vlaanderen die zijn best doet om Nederlands te leren, kan je enkel respecteren.

Citaat:
7) Denkt U dat voor de eenheid en de ontwikkeling van België het nodig is om tweetalig zijn ?
Nee. Meertaligheid is goed voor jezelf, omdat je economisch véél meer kansen krijgt. Tweetaligheid voor 'de eenheid van België' (wat een romantisch concept, trouwens) is wat men noemt 'too little, too late'.

Citaat:
8) Situatie : Vlaming zijnde, ziet U het als een voordeel om Uw kind naar een Franstalige school te sturen ?
Neen...
1. Waarom zou ik meewerken aan de verfransing van Vlaamse kinderen? Het gaat reeds snel genoeg...
2. Het Waalse onderwijs is van véél lagere kwaliteit dan het Vlaamse; dat bij de top van de wereld hoort.

Citaat:
9) Uw opinie op het Koningshuis : moet het koningshuis verdwijnen of moet dit blijven bestaan ? (waarom ?)
Verdwijnen. Ten eerste is het een relikwie van een ondemocratisch verleden, ten tweede kost het hopen geld, en ten derde oefent de koning een zekere politieke macht uit zonder verkozen te zijn. Onvergeeflijk in een democratie.

10) Welke is Uw opinie op het taalgebruik Nederlands/Frans in België ?

Simpel. Nederlands in Vlaanderen, Frans in Wallonië, Duits in de Oostkantons, en Nederlands en Frans in Brussel.
Citaat:
11)Vindt U dat Brussel-Halle-Vilvoorde moet gesplitst worden ?
Ja, om die ondemocratische verfransingsmachine een halt toe te roepen. Er is al zoveel gezegd en geschreven over BHV dat het de hele dag zou duren om alles te herhalen.

Citaat:
12)Brussel moet zoals het nu tot Vlaanderen behoren of moet Brussel tot Wallonië behoren ?
Laat de Brusselaars zelf beslissen.

Citaat:
13)Brussel, met zijn taalproblemen, moet het de hoofdstad van Europa blijven ?
Om het even.
__________________
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.













It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 12:36   #14
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

1. Walen en Vlamingen leven in twee totaal andere werelden en kennen elkaar niet meer.

2. Eerlijk gezegd kan het mij niet meer schelen. Als Franstalig geloof ik niet meer in België, zonder daarvoor voor de splitsing van het land te pleiten. Ik merk wel dat ik België meer en meer verwaarloos en dat ik me meer verbonden met Frankrijk dan met België voel. Mijn dagelijkse leven toont duidelijk dat ik met Frankrijk leef (TV bijvoorbeeld) en (bijna) niet meer met België. Het gaat zo ver dat ik nu blanco zou stemmen als er nu verkiezingen waren.

3. Nee, het zou mij niet storen Vlaamse buren te hebben.

4. Objectief gezien denk ik dat België zal blijven zoals het is aangezien het lot van Brussel onoplosbaar is.

5. Zie nummer 2.

6. Geen probleem.

7. Tweetaligheid - en zelfs meertaligheid - is goed voor de mensen zelf en zowiezo een verrijking.

8. Aangezien de huidige toestand in België, zou ik toch bang zijn dat mijn Franstalig kindje de zondebok van de school zou zijn en dit enkel en alleen omdat hij Franstalig is. Dus, ja, ik zou een Vlaamse school voor mijn kind vermijden.

9. Voor mij mag ze verdwijnen.

10. Een goede zaak.

11. Het kan mij niet meer schelen. Als grapje zeg ik altijd dat BHV al Franstalig is. Het bewijs : www.bhv.fr

12. Het is aan de Brusselaars te beslissen wat ze willen.

13. Brussel zal de hoofdstad van Europa blijven.
Everytime is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 12:47   #15
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freya Bekijk bericht
1) Welke is volgens U het verschil tussen een Waal en een Vlaming ? (als mens)
Niet erg veel; louter culturele invloeden --- uitkomsten van geschiedkundige, politieke, economische en karakteristieke processen dus.

Citaat:
2) Hoe ziet U de toekomst van België ?
Als een maalmolen waar nooit een brood zal uit voortkomen dat 'een' klant tevreden zal stellen.

Citaat:
3) Stoort het U als Vlaming van Franstalige buren te hebben ?

a) ja

b) nee

c) een beetje (in welk geval ?)

d) heeft geen belang
Ik ben Antwerpenaar. Ik heb meer problemen met mijn buur die de haag van mijn tuin naar beneden wilt omdat-ie een vieze pervert is, dan met Franstaligen. In Berchem wonen er naar verluid nog een pak. Het zal me worst wezen.

Wat mij interesseert zijn concrete gebouwen en mensen: zaken die aanraakbaar zijn --- alle 'meta'-entiteiten, dat behoort tot de wereld van fantasietjes en idee-fixen.

Citaat:
4) Hoe zal de toekomst van Vlaanderen er volgen U eruitzien ? En deze van Wallonië en deze van Brussel en waarom ?
Redelijk goed zeker. We leven in het Westen, zijn grotendeels beschaafde en rustige mensen van bourgondische slag.

We doen dat goed.

Citaat:
5) Hoe zou U deze willen zien (de toekomst van Vlaanderen n Wallonië en Brussel) ? Waarom ?
Zie vorig antwoord.

Citaat:
6) Situatie : Vlaming zijnde, u gaat naar een Waalse beenhouwer, stoor het U dat hij niet erg goed Nederlands spreekt ?
a) ja (waarom ?)

b) nee, je vindt het goed dat hij zijn best doet
De beleefdheid vraagt dat je iemand in de mate van het mogelijke aanspreekt in zijn eigen taal.

Met andere woorden, ik verwacht een Waalse beenhouwer in het Frans aan te spreken --- maar zal blij verrast zijn mocht hij plots zelf in het Nederlands overschakelen.

Indien een Franstalige mij in Antwerpen de weg probeert te vragen, verwacht ik dat-ie dat in het Nederlands probeert (of anders zijn vraag begint met: "Est-ce que vous parlez français?", cf. "Do you speak English?"). Zoals de etiquette betaamt, zal ik dan in het Frans proberen verder te gaan.

Voor de rest stoort het mij wel wat indien een Franstalige enkel Frans spreekt en zich daar niet voor verontschuldigt.

Citaat:
7) Denkt U dat voor de eenheid en de ontwikkeling van België het nodig is om tweetalig zijn ?

a) ja (waarom ?)

b) nee (waarom ?)
Niemand moet iets; maar dan moet hij ook begrip hebben voor de reactie van de andere.

Tweetaligheid is een overroepen iets --- het is onnodig om het al te veel te benadrukken. Taal is een middel, een belangrijk en wezenlijk menselijk middel inderdaad, maar uiteindelijk enkel één middel.

Citaat:
8) Situatie : Vlaming zijnde, ziet U het als een voordeel om Uw kind naar een Franstalige school te sturen ?

a) ja, het is voordelig om goed tweetalig te zijn in een land als België

b) nee, het is onbelangrijk (waarom ?)
Neen, vermits ik niet in Franstalig België woon.

Citaat:
9) Uw opinie op het Koningshuis : moet het koningshuis verdwijnen of moet dit blijven bestaan ? (waarom ?)
Afschaffen, bezittingen verbeurd verklaren, in ballingschap sturen.

Een democraat ben ik echter ook niet.

Citaat:
10) Welke is Uw opinie op het taalgebruik Nederlands/Frans in België ?

a) een goede zaak; in een tweetalig land als België moet men de 2 landstalen machtig zijn

b) het heeft geen zin

c) goede zaak maar het zorgt voor wat problemen

d) niet goed, het brengt alleen maar problemen met zich mee
Zie antwoord vraag 7.

Citaat:
11)Vindt U dat Brussel-Halle-Vilvoorde moet gesplitst worden ?

a) ja (waarom ?)

b) nee (waarom ?)

c) is mij om het even
Zoals ik op vraag 3 antwoordde, dat interesseert mij als Antwerpenaar niet en is de zaak van de mensen die in B-H-V wonen. Dat zij het oplossen, en dat iedereen anders zich er voor de rest buiten houdt.

Citaat:
12)Brussel moet zoals het nu tot Vlaanderen behoren of moet Brussel tot Wallonië behoren ?

a) bij Vlaanderen (waarom ?)

b) bij Wallonië (waarom ?)

c) andere (geef Uw opinie)
In de consequentiële lijn van vraag 11: Brussel moet voor Brussel beslissen wat het doet.

Citaat:
13)Brussel, met zijn taalproblemen, moet het de hoofdstad van Europa blijven ?

a) ja

b) nee, Brussel geeft geen imago voor een goede Europese hoofdstad

c) is mij om het even
U bedoelt de hoofdlocatie voor Europese instellingen? Voor mijn part gaat die EU op in een mysterieuze mist.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 31 maart 2008 om 12:51.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 16:19   #16
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freya Bekijk bericht
Hallo iedereen. Ik ben een laatstejaarse leerling in het Athenéum Crommelynck. Als eindejaarswerk kreeg ik als opdracht de problemen tussen “Walen” en” Vlamingen”. Ik heb beslist een enquête op te stellen om via deze weg de opinie van andere mensen op deze zaak te kennen. Deze vragenlijst is niet bedoeld om U te beoordelen maar enkel om mijn eindejaarswerk tot een goed einde te brengen. Graag een antwoord voor 5 april AUB. Dank U allen op voorhand voor Uw medewerking.

Volgende zijn de vragen. (Gelieve het nummer van de vraag voor Uw antwoord te zetten.)



1) Welke is volgens U het verschil tussen een Waal en een Vlaming ? (als mens)

2) Hoe ziet U de toekomst van België ?

3) Stoort het U als Vlaming van Franstalige buren te hebben ?


a) ja

b) nee

c) een beetje (in welk geval ?)

d) heeft geen belang

4) Hoe zal de toekomst van Vlaanderen er volgen U eruitzien ? En deze van Wallonië en deze van Brussel en waarom ?

5) Hoe zou U deze willen zien (de toekomst van Vlaanderen n Wallonië en Brussel) ? Waarom ?

6) Situatie : Vlaming zijnde, u gaat naar een Waalse beenhouwer, stoor het U dat hij niet erg goed Nederlands spreekt ?

a) ja (waarom ?)

b) nee, je vindt het goed dat hij zijn best doet

7) Denkt U dat voor de eenheid en de ontwikkeling van België het nodig is om tweetalig zijn ?

a) ja (waarom ?)

b) nee (waarom ?)

8) Situatie : Vlaming zijnde, ziet U het als een voordeel om Uw kind naar een Franstalige school te sturen ?

a) ja, het is voordelig om goed tweetalig te zijn in een land als België

b) nee, het is onbelangrijk (waarom ?)

9) Uw opinie op het Koningshuis : moet het koningshuis verdwijnen of moet dit blijven bestaan ? (waarom ?)

10) Welke is Uw opinie op het taalgebruik Nederlands/Frans in België ?


a) een goede zaak; in een tweetalig land als België moet men de 2 landstalen machtig zijn

b) het heeft geen zin

c) goede zaak maar het zorgt voor wat problemen

d) niet goed, het brengt alleen maar problemen met zich mee

11)Vindt U dat Brussel-Halle-Vilvoorde moet gesplitst worden ?

a) ja (waarom ?)

b) nee (waarom ?)

c) is mij om het even

12)Brussel moet zoals het nu tot Vlaanderen behoren of moet Brussel tot Wallonië behoren ?

a) bij Vlaanderen (waarom ?)

b) bij Wallonië (waarom ?)

c) andere (geef Uw opinie)

13)Brussel, met zijn taalproblemen, moet het de hoofdstad van Europa blijven ?

a) ja

b) nee, Brussel geeft geen imago voor een goede Europese hoofdstad

c) is mij om het even
Ik hoop voor u dat u geen punten krijgt op methodologie.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 16:57   #17
Montalcino
Parlementslid
 
Montalcino's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 augustus 2007
Berichten: 1.573
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Ik hoop voor u dat u geen punten krijgt op methodologie.

Daar heb ik ook al aan gedacht...
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 18:58   #18
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard


1) Welke is volgens U het verschil tussen een Waal en een Vlaming ? (als mens)

Eerst en vooral de taal natuurlijk, en onlangs heb ik ook gemerkt dat ze andere humor hebben. Tijdens de les Frans hebben we enkele radiofragmenten van Dr. G (Phillipe Geluck). Ik kon daar niet mee lachen.
Ze hebben ook een volledig andere publiek opinie, dit kaart zegt genoeg.
Ik vermoed dat er ook een meer zuiderse, Romaanse mentaliteit, zoals je ook bij Italianen en Spanjaarden aantreft, maar dan in mindere mate.
Maar ik vermoed dat, hé. Ik heb het nog niet aan levende lijve kunnen ondervinden. Maar ik kan u verzekeren dat die zuiderse mentaliteit zeer verschilt van de onze (alles moet meer op 't gemak).

2) Hoe ziet U de toekomst van België ?
België spartelt nog wel even voort, maar Vlaanderen zal onafhankelijk worden.

3) Stoort het U als Vlaming van Franstalige buren te hebben ?

Als hij Nederlands leert niet.

4) Hoe zal de toekomst van Vlaanderen er volgen U eruitzien ? En deze van Wallonië en deze van Brussel en waarom ?
Hier moet ik u spijtig genoeg het antwoord schuldig blijven, ik heb immers geen glazen bol.

5) Hoe zou U deze willen zien (de toekomst van Vlaanderen n Wallonië en Brussel) ? Waarom ?
Een onafhankelijk Vlaanderen met Brussel als hoofdstad. Ook onze Waalse vrienden zijn onafhankelijk en we zijn 2 goede buren.

6) Situatie : Vlaming zijnde, u gaat naar een Waalse beenhouwer, stoor het U dat hij niet erg goed Nederlands spreekt ?
Dat hangt er vanaf zijn we in Vlaanderen of in Wallonië of Brussel?
In Vlaanderen:
Zolang ik hem kan verstaan en ik niet moet overschakelen naar het Frans, ben ik blij. Ik verwacht niet altijd de perfectie zelve, Nederlands schijnt nu eenmaal een moeilijke taal te zijn.
Als de bakker zelfs niet probeert om Nederlands te spreken, zoek ik een andere bakker.
In Wallonië:
Ik ben zeer blij dat hij Nederlands probeert te spreken, indien nodig schakel ik over naar het Frans. Die bakker woont nu eenmaal in Wallonië, voor mij part hoeft hij geen Nederlands te kennen.
In Brussel:
Zie Vlaanderen. Brussel is mijn hoofdstad, ik wil er in mijn moedertaal terecht kunnnen.

7) Denkt U dat voor de eenheid en de ontwikkeling van België het nodig is om tweetalig zijn ?

a) ja (waarom ?)
Als je België goed wilt laten functioneren in tweetaligheid vereist. Dan zou men elkaars kranten lezen en zouden we wat vaker naar de rtbf kijken.
Maar dergelijke tweetaligheid is utopie.

8) Situatie : Vlaming zijnde, ziet U het als een voordeel om Uw kind naar een Franstalige school te sturen ?

b) nee, het is onbelangrijk (waarom ?)
De kwaliteit van het Franstalig onderwijs is abominabel en in het Nederlandstalig onderwijs leert men voldoende Frans.

9) Uw opinie op het Koningshuis : moet het koningshuis verdwijnen of moet dit blijven bestaan ? (waarom ?)
Geef mij een republiek! En liefst zo snel mogelijk! In de 21e eeuw is het onaanvaardbaar dat er iemand macht en geld krijgt louter omdat hij de juiste vader heeft. Dat hoort niet thuis in een democratie.

10) Welke is Uw opinie op het taalgebruik Nederlands/Frans in België ?
zie 7

11)Vindt U dat Brussel-Halle-Vilvoorde moet gesplitst worden ?

a) ja (waarom ?)
Het is discriminerend voor Vlamingen in Wallonië. En bovendien moet de grondwet nageleeft worden.

12)Brussel moet zoals het nu tot Vlaanderen behoren of moet Brussel tot Wallonië behoren ?

a) bij Vlaanderen (waarom ?)
Lees dit maar eens als je tijd hebt.

13)Brussel, met zijn taalproblemen, moet het de hoofdstad van Europa blijven ?

a) ja
Ik zie niet in waarom een stad met taalproblemen geen hoofdstad van Europa kan zijn. Bovendien is Brussel sterk afhankelijk van Europa. Als de Europese instellingen wegtrekken, zou dat een ramp zijn.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 19:24   #19
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht

1) Welke is volgens U het verschil tussen een Waal en een Vlaming ? (als mens)

Eerst en vooral de taal natuurlijk, en onlangs heb ik ook gemerkt dat ze andere humor hebben. Tijdens de les Frans hebben we enkele radiofragmenten van Dr. G (Phillipe Geluck). Ik kon daar niet mee lachen.
Ze hebben ook een volledig andere publiek opinie, dit kaart zegt genoeg.
Ik vermoed dat er ook een meer zuiderse, Romaanse mentaliteit, zoals je ook bij Italianen en Spanjaarden aantreft, maar dan in mindere mate.
Maar ik vermoed dat, hé. Ik heb het nog niet aan levende lijve kunnen ondervinden. Maar ik kan u verzekeren dat die zuiderse mentaliteit zeer verschilt van de onze (alles moet meer op 't gemak).

2) Hoe ziet U de toekomst van België ?
België spartelt nog wel even voort, maar Vlaanderen zal onafhankelijk worden.

3) Stoort het U als Vlaming van Franstalige buren te hebben ?

Als hij Nederlands leert niet.

4) Hoe zal de toekomst van Vlaanderen er volgen U eruitzien ? En deze van Wallonië en deze van Brussel en waarom ?
Hier moet ik u spijtig genoeg het antwoord schuldig blijven, ik heb immers geen glazen bol.

5) Hoe zou U deze willen zien (de toekomst van Vlaanderen n Wallonië en Brussel) ? Waarom ?
Een onafhankelijk Vlaanderen met Brussel als hoofdstad. Ook onze Waalse vrienden zijn onafhankelijk en we zijn 2 goede buren.

6) Situatie : Vlaming zijnde, u gaat naar een Waalse beenhouwer, stoor het U dat hij niet erg goed Nederlands spreekt ?
Dat hangt er vanaf zijn we in Vlaanderen of in Wallonië of Brussel?
In Vlaanderen:
Zolang ik hem kan verstaan en ik niet moet overschakelen naar het Frans, ben ik blij. Ik verwacht niet altijd de perfectie zelve, Nederlands schijnt nu eenmaal een moeilijke taal te zijn.
Als de bakker zelfs niet probeert om Nederlands te spreken, zoek ik een andere bakker.
In Wallonië:
Ik ben zeer blij dat hij Nederlands probeert te spreken, indien nodig schakel ik over naar het Frans. Die bakker woont nu eenmaal in Wallonië, voor mij part hoeft hij geen Nederlands te kennen.
In Brussel:
Zie Vlaanderen. Brussel is mijn hoofdstad, ik wil er in mijn moedertaal terecht kunnnen.

7) Denkt U dat voor de eenheid en de ontwikkeling van België het nodig is om tweetalig zijn ?

a) ja (waarom ?)
Als je België goed wilt laten functioneren in tweetaligheid vereist. Dan zou men elkaars kranten lezen en zouden we wat vaker naar de rtbf kijken.
Maar dergelijke tweetaligheid is utopie.

8) Situatie : Vlaming zijnde, ziet U het als een voordeel om Uw kind naar een Franstalige school te sturen ?

b) nee, het is onbelangrijk (waarom ?)
De kwaliteit van het Franstalig onderwijs is abominabel en in het Nederlandstalig onderwijs leert men voldoende Frans.

9) Uw opinie op het Koningshuis : moet het koningshuis verdwijnen of moet dit blijven bestaan ? (waarom ?)
Geef mij een republiek! En liefst zo snel mogelijk! In de 21e eeuw is het onaanvaardbaar dat er iemand macht en geld krijgt louter omdat hij de juiste vader heeft. Dat hoort niet thuis in een democratie.

10) Welke is Uw opinie op het taalgebruik Nederlands/Frans in België ?
zie 7

11)Vindt U dat Brussel-Halle-Vilvoorde moet gesplitst worden ?

a) ja (waarom ?)
Het is discriminerend voor Vlamingen in Wallonië. En bovendien moet de grondwet nageleeft worden.

12)Brussel moet zoals het nu tot Vlaanderen behoren of moet Brussel tot Wallonië behoren ?

a) bij Vlaanderen (waarom ?)
Lees dit maar eens als je tijd hebt.

13)Brussel, met zijn taalproblemen, moet het de hoofdstad van Europa blijven ?

a) ja
Ik zie niet in waarom een stad met taalproblemen geen hoofdstad van Europa kan zijn. Bovendien is Brussel sterk afhankelijk van Europa. Als de Europese instellingen wegtrekken, zou dat een ramp zijn.
Philippe Geluck noem ik niet echt een humorist. Voor mij is hij vooral de tekenaar van "Le Chat", de ex-"medeplichtige" van Laurent Ruquier en Michel Drucker op de Franse TV en radio. Humoristen van Franstalig België - François Pirette, les Frères Taloche, Virginie Hocq, André Lamy, enz.....- doen me persoonlijk niet lachen. Trouwens, en nog een keer een bewijs dat Franstalig België in feit met Frankrijk leeft : het zijn vooral de Franse humoristen die in Franstalig België scoren. Het frappantste voorbeeld ergens is Guy Bedos. Men houdt van zijn humor of niet, dat is niet de vraag. Bedos is een Franse humorist, zeer georienteerd op de politiek. Franse politiek natuurlijk. Wie Franse politiek niet volgt, zal zijn humor niet begrijpen. En we zien toch dat Bedos van een zeer grote populariteit in Franstalig België kan genieten. De Franstalige Belgen weten meer over Sarkozy, Royal en Bayrou dan over hun eigen politici. Ik denk daarentegen niet dat de Vlamingen zoveel over Balkenende weten.

Laatst gewijzigd door Everytime : 31 maart 2008 om 19:25.
Everytime is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2008, 20:56   #20
John Stufflebeam
Parlementslid
 
John Stufflebeam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Locatie: Reetveerdegem
Berichten: 1.643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freya Bekijk bericht
(Gelieve het nummer van de vraag voor Uw antwoord te zetten.)



1) Welke is volgens U het verschil tussen een Waal en een Vlaming ? (als mens)1)Een Waal woont in Wallonië, een Vlaming daarentegen in Vlaanderen

2) Hoe ziet U de toekomst van België ?2)België blijft bestaan, maar wordt wel een stuk kleiner: een land met vier miljoen inwoners, grenzend aan Frankrijk, Luxemburg, Duitsland, Nederland en Vlaanderen.
3) Stoort het U als Vlaming van Franstalige buren te hebben ?
3) Nee

a) ja

b) nee

c) een beetje (in welk geval ?)

d) heeft geen belang

4) Hoe zal de toekomst van Vlaanderen er volgen U eruitzien ? En deze van Wallonië en deze van Brussel en waarom ?4) Vlaanderen wordt democratisch (republiek), welvarend, gastvrij, lid van de EU, geen lid van de NATO. Wallonië en van Brussel blijven samen, en worden België genoemd.

5) Hoe zou U deze willen zien (de toekomst van Vlaanderen n Wallonië en Brussel) ? Waarom ?5) Vlaanderen wordt democratisch (republiek), welvarend, gastvrij, lid van de EU, geen lid van de NATO. Brussel komt bij Vlaanderen, Wallonië gaat bij Frankrijk..

6) Situatie : Vlaming zijnde, u gaat naar een Waalse beenhouwer, stoor het U dat hij niet erg goed Nederlands spreekt ?
6)Nee, en ik vind dat hij niet goed zijn best doet.a) ja (waarom ?)

b) nee, je vindt het goed dat hij zijn best doet

7) Denkt U dat voor de eenheid en de ontwikkeling van België het nodig is om tweetalig zijn ?[color="Blue"]7)Nee, voor de eenheid en de ontwikkeling van België is het nodig om Franstalig te worden.[/COLOR]a) ja (waarom ?)

b) nee (waarom ?)

8) Situatie : Vlaming zijnde, ziet U het als een voordeel om Uw kind naar een Franstalige school te sturen ?8)Uiteraard niet. Mijn zoon leert op school muziek, zedeleer, biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, Nederlands, wiskunde, chemie, fysica, sport en Frans. Ik vind dat een goede mix, en om die mix te behouden stuur hem niet naar de sportschool, of naar het klooster, of naar een chemieschool, of naar een Franstalige school.
a) ja, het is voordelig om goed tweetalig te zijn in een land als België

b) nee, het is onbelangrijk (waarom ?)

9) Uw opinie op het Koningshuis : moet het koningshuis verdwijnen of moet dit blijven bestaan ? (waarom ?)9)Verdwijnen, en de democratie invoeren.
10) Welke is Uw opinie op het taalgebruik Nederlands/Frans in België ?
10)

a) een goede zaak; in een tweetalig land als België moet men de 2 landstalen machtig zijn10)België is drietalig
b) het heeft geen zin

c) goede zaak maar het zorgt voor wat problemen

d) niet goed, het brengt alleen maar problemen met zich mee

11)Vindt U dat Brussel-Halle-Vilvoorde moet gesplitst worden ?11)Splitsen, en de grondwet naleven.a) ja (waarom ?)

b) nee (waarom ?)

c) is mij om het even

12)Brussel moet zoals het nu tot Vlaanderen behoren of moet Brussel tot Wallonië behoren ?12)Brussel moet niets, maar het zou leuk zijn als de Brusselaars bij Vlaanderen willen behoren.
a) bij Vlaanderen (waarom ?)

b) bij Wallonië (waarom ?)

c) andere (geef Uw opinie)

13)Brussel, met zijn taalproblemen, moet het de hoofdstad van Europa blijven ?13)Europa heeft geen hoofdstad, de Europese Commissie heeft zoiets nooit beslist, en in de diverse Europese verdragen is daar geen woord over terug te vinden.
a) ja

b) nee, Brussel geeft geen imago voor een goede Europese hoofdstad

c) is mij om het even

Laatst gewijzigd door John Stufflebeam : 31 maart 2008 om 20:58.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be