Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 oktober 2008, 07:16   #21
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Toch is het niet zo. Tijdens de Nuremberg-processen heeft hij zijn toon drastisch gematigd, en de rechtbank zelf ging er niet dieper op in omdat een directe link met de Holocaust en de democide op anderen niet voorhanden was.

Hij was voor de rest een meer-dan-actieve Hitler-dweper, aanhanger van het nazisme en voorstander van het verwijderen van joden uit het alledaagse Duitse beeld. Dit gebeurde tijdens WO II ook effectief. Dat hij niets wist van concentratiekampen is onmogelijk. Dat hij niets wist van vernietigingskampen is weinig waarschijnlijk.

Volledig akkoord.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2008, 12:48   #22
Wiley E Coyote
Minister
 
Wiley E Coyote's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Locatie: the highways of the Southwestern United States
Berichten: 3.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dönitz een slachtoffer.

Slachtoffer van de overwinnaarsjustitie ja. Karl Dönitz deed als commandant van het U-boot wapen niets wat zijn Amerikaanse tegenhangers (Nimitz, Lockwood) de Japanners aandeden. Chester Nimitz zelf getuigde schriftelijk gedurende het Nuremberg proces ten voordele van Donitz betreffende de u-bootoorlog. Op dat vlak is de straf die Donitz kreeg dan ook onrechtvaardig te noemen. Die straf kwam dan ook vooral uit het feit dat hij de laatste president van Duitsland was...
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2008, 12:59   #23
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Berichten: 15.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Die straf kwam dan ook vooral uit het feit dat hij de laatste president van Duitsland was...
Dat is een fabeltje. De geallieerden hebben hem trouwens nooit als president erkend en Duitsland ook niet.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2008, 23:24   #24
Wiley E Coyote
Minister
 
Wiley E Coyote's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Locatie: the highways of the Southwestern United States
Berichten: 3.617
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Dat is een fabeltje. De geallieerden hebben hem trouwens nooit als president erkend en Duitsland ook niet.
Voor de geallieerden was het politiek gezien opportuner om de Flensburg regering van Donitz niet te erkennen. Een volledig politiek vaccuum paste immers het best in hun plannen met Duitsland.

Het door de geallieerde veroverde en bestuurde Duitsland kon ook moeilijk anders dan naar de wensen dansen van de overwinnaars... dit niettegenstaande was Donitz president gedurende een twintig dagen... en zo staat hij ook in de geschiedenisboeken en in de lijstjes...
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 14:16   #25
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Albert Speer is er inderdaad met twintig jaar zeer goedkoop van af gekomen. Hij was inderdaad slechts verantwoordelijk voor de Duitse oorlogsindustrie na de dood van Dr. Todt in 1942, en had dus geen rol in de aanloop naar de oorlog en kan dus niet als oorlogsstoker worden beschouwd - maar gedurende de periode 1942-1945 was hij dus wel mede verantwoordelijk voor de slaveninzet in de wapenindustrie. Fritz Sauckel als hoofd van de Arbeitseinsatz werd voor zijn rol hierin wel ter dood gebracht, terwijl hij enkel de "foernier" van de slaven was en Speer ze opgebruikte. Speer wist dus wel degelijk meer dan hij toegaf.

Hij had het voordeel in Nuremberg dat enerzijds hij zich goed kon verdedigingen (hij stelde zich op verschillende punten tegen Hitler verzet te hebben en beweerde zelfs een aanslag gepland te hebben) en was een van de weinige nazi kopstukken die getuigde van (al dan niet oprechte) wroeging en schuld.
Ik heb zijn biografie (door G. Sereny) gelezen, en als je die leest, krijg je bijna sympathie voor de man, hoewel Sereny toch ook meldt dat hij zaken zoals de holocaust MOET geweten hebben. Nu, door recentere gegevens, weten we toch dat hij wellicht veel meer wist dan hij liet uitschijnen, en dat hij door een mengeling van (al dan niet echt) berouw en de vermoorde onschuld te spelen, zijn verdediging perfect heeft weten organiseren op de Neurenbergse processen.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 26 oktober 2008 om 14:16.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 14:22   #26
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Voor de geallieerden was het politiek gezien opportuner om de Flensburg regering van Donitz niet te erkennen. Een volledig politiek vaccuum paste immers het best in hun plannen met Duitsland.

Het door de geallieerde veroverde en bestuurde Duitsland kon ook moeilijk anders dan naar de wensen dansen van de overwinnaars... dit niettegenstaande was Donitz president gedurende een twintig dagen... en zo staat hij ook in de geschiedenisboeken en in de lijstjes...
Mhh, er is een versie die zegt dat de Amerikanen niet goed wisten wat ze met Dönitz en zijn regering aanmoesten. Je moet weten, de capitulatie was op 8 mei, maar pas op 23 mei werd Dönitz en zijn regering afgezet en gearresteerd. Het is zelfs zo dat hij en zijn ministers in die vijftien dagen een Amerikaanse erewacht kregen die salueerde als ze op de kabinetsvergaderingen toekwamen!

Als Hitler nog had geleefd was het simpeler geweest, maar de geallieerden hadden er wellicht niet op gerekend om een admiraal in Flensburg als staatshoofd aan te treffen.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 17:15   #27
Wiley E Coyote
Minister
 
Wiley E Coyote's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2007
Locatie: the highways of the Southwestern United States
Berichten: 3.617
Standaard

Ik geloof dat het een Britse erewacht was... Flensburg lag immers in door Montgomery veroverd gebied. Voor de rest heb je gelijk.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 17:23   #28
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Ik geloof dat het een Britse erewacht was... Flensburg lag immers in door Montgomery veroverd gebied. Voor de rest heb je gelijk.
Wel, toen ik het schreef zat ik daarover te twijfelen, het zal idd een Britse erewacht geweest zijn.

Eén van de meest frappante zaken is, dat in Flensburg NA 8 mei de Duitsers nog een paar van hun eigen soldaten hebben geëxecuteerd die veroordeeld waren wegens desertie. De wapens daarvoor mochten ze lenen van de Engelsen!
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 26 oktober 2008 om 17:23.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 19:55   #29
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Goed dat zijn wanstaltige megalomane architectuur nooit is uitgevoerd.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 20:34   #30
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Goed dat zijn wanstaltige megalomane architectuur nooit is uitgevoerd.

de Nieuwe Rijkskanselarij vind ik anders wel mooi
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 20:40   #31
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
de Nieuwe Rijkskanselarij vind ik anders wel mooi
Onmenselijk grote architectuur kan m.i. nooit 'mooi' zijn.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 21:35   #32
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Onmenselijk grote architectuur kan m.i. nooit 'mooi' zijn.
Over 'smaak' valt niet te 'twisten'.


''''''''
__________________
Steun Groot Nederland!
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2008, 22:06   #33
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Onmenselijk grote architectuur kan m.i. nooit 'mooi' zijn.
Tempelhof is nochtans een heerlijk mooie plek.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 18:11   #34
VlaamseKracht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Locatie: Kortrijk,de Guldensporenstad
Berichten: 484
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Onmenselijk grote architectuur kan m.i. nooit 'mooi' zijn.
Zitten toch wel pareltjes tussen...maar u vindt ze waarschijnlijk niet mooi omdat ze ontworpen werden door een andersdenkende zeker?

http://www.dataphone.se/~ms/speer/welcom2.htm
VlaamseKracht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2008, 22:58   #35
lollysticky
Minister
 
lollysticky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 3.803
Standaard

het "nieuwe" berlijn zou qua architectuur een pareltje geweest zijn... alleszins toch zo volgens de reeds opgemaakte plannen en schaalmodellen. Ik heb er hier een documentaire over liggen; werkelijk adembenemend. Ook zijn inzet en werk als minister van bewapening was voortreffend. Die man wist waar hij mee bezig was.

Spijtig dat achter zo'n groot kunstzinnig man ook een verborgen kantje zat. Er gaan veel stemmen op die zeggen dat hij zeer duidelijk het bestaan van de uitroeiingskampen kende en ik kan me moeilijke van de mening ontdoen dat iemand die zo hoog op de nazi-ladder stond geen weet zou gehad hebben van dergelijke grootschalige operaties. Hj had gerust langer dan 20 jaar mogen krijgen...
__________________
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum)
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 00:47   #36
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter Bekijk bericht
Ik onlangs is een documentaire gezien over Albert Speer. Ik weet toch niet wat ik over dien gast moet denken.
Ik ook niet echt, maar met wat ik van hem weet vind ik de opmerkingen dat hij er 'makkelijk' vanaf is gekomen toch nogal gratuit.

Bedenk eens even wie er vandaag nog 20 jaar de gevangenis in draait. Daar moet je al heel veel persoonlijk voor op je kerfstok hebben. Mensen met 'levenslang' zitten vaak geen 20 jaar. (Maar dat zegt misschien meer over ons gerecht dan de veroordeling van Speer).

Speer heeft meegewerkt aan een misdadig regime, maar ik vind de Engelse luchtmaarschalk 'Bomber' Harris bvb een veel grotere oorlogsmisdadiger dan Speer. En die heeft nul jaar gezeten.

Wat ik wel weet van Speer is dat hij Duitsland voor een groot deel voor de totale ondergang behoed heeft door Hitlers laatste orders om 'alles te vernietigen' niet uit te voeren. Gezien het aantal mensen dat ooit tegen Hitler inging (zij het dan dat het op het einde was) 'op een hand te tellen valt', kan je hem bezwaarlijk een die hard nazi noemen.

Wel zoals iemand anders al aangaf, een technocraat met een zeer beperkt moreel compas. Maar (advocaat van de duivel) toch... ik denk dat realistisch bekeken Speer heeft gedaan wat hij kon. Wat had hij meer kunnen doen in zijn positie zonder zijn eigen leven en dat van zijn familie op het spel te zetten?
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 00:56   #37
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
Spijtig dat achter zo'n groot kunstzinnig man ook een verborgen kantje zat. Er gaan veel stemmen op die zeggen dat hij zeer duidelijk het bestaan van de uitroeiingskampen kende en ik kan me moeilijke van de mening ontdoen dat iemand die zo hoog op de nazi-ladder stond geen weet zou gehad hebben van dergelijke grootschalige operaties. Hj had gerust langer dan 20 jaar mogen krijgen...
Het is idd ongeloofwaardig dat hij er niet over op de hoogte was. Vraag is echter wat hij eraan kon doen. Heb jij soms suggesties over wat je in zijn plaats gedaan zou hebben? Goed hij kon misschien een aanslag op Hitler proberen te plegen, waarbij hij dan zijn eigen leven en dat van zijn familie op het spel zette. Het was ook niet duidelijk wat dit precies zou opleveren (wie zou de macht overnemen?). Hij had misschien kunnen aftreden (om vervangen te worden door een nog erger creatuur?)...

Ik vind het allemaal nogal makkelijk om daar over heen te gaan. Hoeveel mensen zouden er eerlijk bereid zijn het lot van zichzelf en hun directe familie op het spel te zetten voor onbekenden?

De overgrote meerderheid van de bevolking niet. Het zijn uitzonderingen die dat wel doen. Degenen die erin slagen worden daarom ook terecht helden genoemd. Maar of je iemand kan vervolgen omdat hij/zij geen 'held' was...
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 21:15   #38
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Over 'smaak' valt niet te 'twisten'.


''''''''
Architectuur moet op mensenmaat zijn, zo niet is het slechte architectuur. Speers gedrochten waren integendeel op de (onbestaande) nazi-Uebermensch afgestemd. Wanstaltig lelijk dus.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 21:31   #39
drosophila
Eur. Commissievoorzitter
 
drosophila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2005
Locatie: Galaxias Kyklos
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Tempelhof is nochtans een heerlijk mooie plek.
Heb er vorig jaar rond kerstmis nog in rondgedwaald... fascinerend, maar als luchthaven onefficient, en 'heerlijk mooi' is voor mij een andere categorie.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 19:39   #40
garfield
Europees Commissaris
 
garfield's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 januari 2005
Locatie: Utopia of/en Hellhole
Berichten: 6.224
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseKracht Bekijk bericht
Zitten toch wel pareltjes tussen...maar u vindt ze waarschijnlijk niet mooi omdat ze ontworpen werden door een andersdenkende zeker?

http://www.dataphone.se/~ms/speer/welcom2.htm
Inderdaad, de Rijkskanselarij is een pareltje
__________________
Let's make sure that history never forgets... the name... Enterprise
garfield is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be