Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 februari 2005, 13:22   #1201
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Immers bij federalisering neemt men steeds het geheel aan diensten en personeel over van de unitaire dienst. Dat is indertijd ook zo gebeurd bij de splitsing van het onderwijs, toen werden de Nederlandstalige diensten van het unitaire ministerie naar de Vlaamse Gemeenschap overgeheveld.
Dat iets 'in de tijd van toen' gebeurde is nog geen garantie dat dit opnieuw gebeurt, vooral gezien de grootschaligheid van een totale splitsing zoals jullie ze wensen.
Ik vraag me nogmaals af: liggen de blanco Vlaamse overheidscontracten in jouw lade gereed om 'onverwijld' uit te delen bij splitsing?
Ik dacht het niet.
't Komt andermaal op 't zelfde neer.
Vanalles beloven in uw fictief republiekske, maar staalharde garanties: nogabollen.
Veel beloven en weinig geven doet flaminganten in vreugde leven.
Van die boer lust deze ouwe Belg echter geen eieren.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 11 februari 2005 om 13:42.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 14:54   #1202
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Dat iets 'in de tijd van toen' gebeurde is nog geen garantie dat dit opnieuw gebeurt, vooral gezien de grootschaligheid van een totale splitsing zoals jullie ze wensen.
De "grootschaligheid" zal in eerste instantie de splitsing van de SZ, de overheidsfinanciën en de nu nog unitaire diensten betreffen. Uiteindelijk is dat veel minder groot dan de som van de reeds gemaakte federaliseringen.

Muntbeheer is reeds in Europese handen, waar bijgevolg geen al te grote problemen zich zullen voordoen.

Het leger, als een van die unitaire diensten, kan door middel van een door onderhandelingen vastgelegde verdeelsleutel gesplitst worden. Hierbij komt de werkgelegenheid niet in gevaar. In bepaalde gevallen zal er zelfs nog werkgelegenheid bijkomen. De reeds eerder naar Wallonië overgehevelde operationele eenheden zal men met Vlamingen weer in Vlaanderen installeren. Ook zullen er officieren- en onderofficierenscholen in Vlaanderen komen, wat alweer voor werkgegelenheid zorgt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 14:55   #1203
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Ik vraag me nogmaals af: liggen de blanco Vlaamse overheidscontracten in jouw lade gereed om 'onverwijld' uit te delen bij splitsing?
Een overheidscontract gebeurt op basis van noodzaak, niet op basis van "er moet een contract zijn". Indien bepaalde investeringen uitgewerkt door de federale overheid ook binnen de Vlaamse staatsstructuur noodzakelijk zullen zijn, worden die ook uitgevoerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 14:56   #1204
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Vanalles beloven in uw fictief republiekske, maar staalharde garanties: nogabollen.
Veel beloven en weinig geven doet flaminganten in vreugde leven.
Van die boer lust deze ouwe Belg echter geen eieren.
Ik beloof niets. Ik schetst slechts de zaken die reeds gebeurd zijn bij de eerder doorgevoerde federaliseringen, en juist die illustreren dat er geen ruimte is voor uw doemdenken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 14:58   #1205
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
ben jij verantwoordelijk voor het uitdelen van die posten, dat je dit hier uit losse pols kan beloven?
Ik dacht het niet.
Blijkbaar heeft u niet gelezen wat ik schreef. De reeds gebeurde splitsingen tonen immers aan dat het personeel van de toen unitaire diensten door de respectievelijke regionale diensten werden overgenomen. Indien u het tegengestelde kunt aantonen, verneem ik dat graag.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 15:04   #1206
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Wat een maffe vooroordelen.
Vat me die norsheid van de 'feds' eens in cijfers samen, en plaats ze naast de cijfers van klantvriendelijkheid van de Vlaamse ambtenaren.
Helemaal geen "vooroordeel", wel een conclusie gebaseerd op persoonlijke ervaringen. De ondermaatse klantvriendelijkheid heeft toen aanleiding gegeven tot een officiële klacht bij de federale ombusdman (in PB geef ik u graag alle namen, data en inhoud van het dossier). Ondertussen heb ik al twee brieven van de federale ombudsman ontvangen die de zaak aan het opvolgen is, maar ondanks die bijkomende stappen wordt het dossier niet naar behoren behandeld door de desbetreffende federale overheidsdienst.

Heel anders bij de Vlaamse overheid waar ik een onlangs een dik dossier indiende voor een verbeteringspremie. Daar ontving ik de week erop een bevestiging van ontvangst, met opgave van mijn dossiernummer alsook de behandelende ambtenaar. Ook stond in die brief te lezen voor welke datum ik een definitief antwoord kon verwachten, dat er uiteindelijk ook kwam, zelfs een week voor de opgegeven einddatum. Ook de storting van de verbeteringspremie gebeurde volgens afspraak. Prima dienstverlening.

Ook mijn ervaringen met de "werkstations" van het ministerie van Onderwijs zijn bijzonder positief. Daar weten we steeds bij welk werkstation het dossier zit, en wordt steeds vermeld welke ambtenaar verantwoordelijk is en op welk telefoonnummer hij rechtstreeks te bereiken valt. Ook hier: uitstekende dienstverlening.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 21:30   #1207
rodeo
Gouverneur
 
rodeo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2004
Berichten: 1.128
Standaard

JvdB, zoals je zelf nog tegen mij zei (of iemand anders met die avatar): dat zijn persoonlijke meningen. Je geeft het in de post hierboven zelfs zelf aan.

de Vlaamse ambtenaren zijn even erg als de federale (vandaag, bezoekje aan "inlichtingen" van UGent [onderwijs, Vlaams toch?], die man zat patience te spelen)

Dat is inherent aan het ambtenaar zijn, en dat haal je er met regionaliseren niet uit.

Laatst gewijzigd door rodeo : 11 februari 2005 om 21:30.
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 21:49   #1208
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
de Vlaamse ambtenaren zijn even erg als de federale (vandaag, bezoekje aan "inlichtingen" van UGent [onderwijs, Vlaams toch?], die man zat patience te spelen)
Fout.

Het personeel aan de universiteiten is niet in dienst van de Vlaamse Gemeenschap, maar in dienst van de universiteiten zelf. In de structuur worden personeelskosten van de universiteiten niet rechtstreeks door de Vlaamse Gemeenschap betaald. De universiteiten ontvangen hiervoor een "enveloppe", die ze vervolgens naar eigen goeddunken en hun eigen planning kunnen aanwenden.

De Vlaamse Gemeenschap heeft dan ook geen controle over het ondersteunend of academisch personeel dat de universiteiten in dienst nemen. Controle gebeurt alleen door de universiteiten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 21:50   #1209
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
JvdB, zoals je zelf nog tegen mij zei (of iemand anders met die avatar): dat zijn persoonlijke meningen. Je geeft het in de post hierboven zelfs zelf aan.
Dit is veel meer dan een mening, een die wel gesteund is op concrete ervaringen met zowel de Vlaamse als federale administratie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 21:53   #1210
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
Dat is inherent aan het ambtenaar zijn, en dat haal je er met regionaliseren niet uit.
Toch wel. Dat haal je er zo uit door strenge controlemechanismen alsook transparantie in te voeren. Voor de ambtenarij van het Vlaams ministerie van Onderwijs heeft men dat gedaan, waardoor de ambtenaren veel stipter, veel doeltreffender gingen werken. In dat ministerie kan een ambtenaar zich bijvoorbeeld niet bedienen van het paraplu-systeem: hij krijgt daar overeenkomstig zijn bevoegdheid en competentie een dossier toegewezen. Vervolgens krijgt de burger naam, nummer, telefoonnummer en werkstation van het dossier toegewezen. Aldus heeft de burger zicht op het dossier. Dit transparant volgsysteem is totaal afwezig bij de federale ministeries.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 22:00   #1211
rodeo
Gouverneur
 
rodeo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2004
Berichten: 1.128
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Toch wel. Dat haal je er zo uit door strenge controlemechanismen alsook transparantie in te voeren.
Citaat:
Dit transparant volgsysteem is totaal afwezig bij de federale ministeries.
prima, ik kan een dergelijk systeem alleen maar toejuichen!

echter,
in het ganse discours "regionaliseren" gooi je twee dingen door elkaar:


  • voordelen inherent aan het splitsen, en
  • voordelen behorend tot een bepaald systeem
Een dergelijk systeem (transparantie/volgmodel) kan evenzeer toegepast worden in het "federale" model...

Je* gaat er telkens van uit, dat bij het regionaliseren *plop* alles onmiddelijk zal geregeld zijn. Ik verdenk oa. de ministeries van financiën van logheid (door de veelal "lage" ambtenaren*), dat dat niet onmiddelijk kan gebeuren.

[size=1](*met excuses voor mogelijke veralgemeningen)[/size]

Laatst gewijzigd door rodeo : 11 februari 2005 om 22:04.
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 22:03   #1212
rodeo
Gouverneur
 
rodeo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2004
Berichten: 1.128
Standaard

rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2005, 22:17   #1213
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
[/list]Een dergelijk systeem (transparantie/volgmodel) kan evenzeer toegepast worden in het "federale" model...

Je* gaat er telkens van uit, dat bij het regionaliseren *plop* alles onmiddelijk zal geregeld zijn. Ik verdenk oa. de ministeries van financiën van logheid (door de veelal "lage" ambtenaren*), dat dat niet onmiddelijk kan gebeuren.
Inderdaad, een dergelijke systeem zou ook op de federale ministeries kunnen worden toegepast, maar daar botst men op het "non" van de Franstalige kant. Zo eenvoudig is dat. De ministeries aan Waalse kant zijn immers, in tegenstelling tot de Vlaamse, geen voorbeeld van doeltreffendheid, doorzichtigheid en klantvriendelijkheid.

Ook hier baseer ik me op twee concrete ervaringen die ik had met het ministerie voor het lager onderwijs aan Waalse kant. De afhandeling van mijn officiële schriftelijke vraag heeft maanden geduurd en op een bepaald ogenblik waren de door mij ingestuurde documenten zelf zoek... En dan kreeg ik uiteindelijk een antwoord dat helemaal mijn vraag niet betrof. Nadien heb ik nogmaals de zaak ingediend, maar toen ging het dossier volledig de mist in. Nooit heb ik er nog iets van gehoord, alhoewel ik na enkele maanden nog eens een mail heb gestuurd naar het kabinet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2005, 00:15   #1214
Avan
Burgemeester
 
Geregistreerd: 14 februari 2004
Locatie: België
Berichten: 512
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Inderdaad, een dergelijke systeem zou ook op de federale ministeries kunnen worden toegepast, maar daar botst men op het "non" van de Franstalige kant. Zo eenvoudig is dat. De ministeries aan Waalse kant zijn immers, in tegenstelling tot de Vlaamse, geen voorbeeld van doeltreffendheid, doorzichtigheid en klantvriendelijkheid.

Ook hier baseer ik me op twee concrete ervaringen die ik had met het ministerie voor het lager onderwijs aan Waalse kant. De afhandeling van mijn officiële schriftelijke vraag heeft maanden geduurd en op een bepaald ogenblik waren de door mij ingestuurde documenten zelf zoek... En dan kreeg ik uiteindelijk een antwoord dat helemaal mijn vraag niet betrof. Nadien heb ik nogmaals de zaak ingediend, maar toen ging het dossier volledig de mist in. Nooit heb ik er nog iets van gehoord, alhoewel ik na enkele maanden nog eens een mail heb gestuurd naar het kabinet.
Flauwe kul.
Willen we de Franstalige bezoekers van dit forum eens vragen naar omgekeerde verhaaltjes?
Avan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2005, 01:01   #1215
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avan
Flauwe kul.
U weet gewoon niet wat u zegt. Wat ik zeg, kan ik concreet aantonen met de brieven die ik van het toenmalig kabinet van Nollet heb geschreven alsook de antwoorden (of het gebrek aan inhoudelijke antwoorden) die ik toen ontvangen heb.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2005, 01:01   #1216
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avan
Willen we de Franstalige bezoekers van dit forum eens vragen naar omgekeerde verhaaltjes?
Graag. Ik zie al naar de feiten uit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2005, 01:50   #1217
Dorian
Parlementslid
 
Dorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Locatie: Franstalig België
Berichten: 1.816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Graag. Ik zie al naar de feiten uit.
Bepaalde ministeries werken doeltreffender dan andere. De Vlaamse zijn zeker niet per definitie superieur. Ik heb persoonlijk goeie en slechte ervaringen aan beide kanten van de taalgrens.
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2005, 01:51   #1218
Dorian
Parlementslid
 
Dorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Locatie: Franstalig België
Berichten: 1.816
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Graag. Ik zie al naar de feiten uit.
Welke "feiten" ? U vertelt gewoon verhaaltjes die niemand kan nachecken.
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2005, 09:41   #1219
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Effe hier proberen:
Goeie morgen Belgische Unie - Union Belge!
Hoe zit dat nu met dat persbericht??
Hoeveel ledengelden hebben jullie nu eigenlijk al doorgestort aan 12-12??
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2005, 09:43   #1220
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Effe hier proberen:
Goeie morgen Belgische Unie - Union Belge!
Goedz.
Gij leert het nog.
Nu nog opmaak: kleurkes, uitroeptekens, etc.

Citaat:
Hoe zit dat nu met dat persbericht??
Hoeveel ledengelden hebben jullie nu eigenlijk al doorgestort aan 12-12??
Daarvoor moet ik u doorverwijzen naar BuB.
Politieke partijen en hun strapatsen zijn niet mijn 'afdeling'
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be