Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 oktober 2020, 00:33   #101
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Dat is een sterk punt dat je hier aankaart. Waarvoor een Vlaming voor extreem-rechts wordt versleten, is iets wat de modale Nederlander gewoon uitdraagt. Nederland is echter verre van een extreem-rechts land, integendeel. Nederlanders zijn echter apetrots op hun land en zeer patriotisch.
En daar hebben ze alle reden toe om trots te zijn op hun land, iets wat Vlamingen helaas ontberen.
Ik heb dit hier enkele jaren geleden al eens geponeerd, nl, mochten Vlamingen nog maar de helft van de ballen hebben die Palestijnen bezitten, dan waren ze al lang geleden van onder het Belgische juk bevrijd geweest.
Helaas, bijna 2 eeuwen van onderdrukking - mede door de politieke collaboratie van belgovlamen-, veeg je niet zomaar uit.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2020, 00:35   #102
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Hoe dan ook, ik kom zelf regelmatig in Nederland en ervaar daar onder de bevolking een vrijere en grootmoedige mentaliteit, alsook optimistischer, dan degene die in België/Vlaanderen gangbaar is.
Op dus naar een Nederlands-Vlaamse Unie en liever gisteren dan morgen.
Even persoonlijk: ik zit tussen twee banen in nu. Volop terug aan het solliciteren. Wat ik wel ga doen is eerlijk zijn bij mijn collega's over mijn voorkeur, al word ik er ontslagen. Ik richt me immers op de Antwerpse arbeidsmarkt nu in tijden van pandemie wegens meer tewerkstelling daar in mijn sector. Na corona of tijdens een optimistischer moment tijdens de pandemie zie ik mezelf wel terug in Nederland werken. Geen bange Vlaming meer aan mij. Belgicistische bazen moeten me maar aanvaarden of me de deur wijzen als hun tere hart dat niet aankan. Ikzelf zou nooit iemand ontslaan wegens Belgicisme. Daar is men nl. ook bang voor in dit land.

Gelukkig genoeg werk in mijn sector en ik ben de rust zelve. Dat komt zeker goed. Gaat leuk worden. Ik kan altijd in het buitenland werken en er verhuizen mocht dat mislopen. Hehe. Ik ben niet rijk noch arm.

In Wallonië zou ik dat zelfs durven nu, eerlijk gezegd. Al zou ik er zeker snel geroyeerd worden in de meeste bedrijven daar voor een dergelijke mening. Daar ben ik Nederland ook wel dankbaar voor. Omgang met veel Nederlanders heeft me geestelijk veel vrijer gemaakt en tegelijk ook het goede in Vlaanderen leren inzien (de meeste Nederlanders houden diep vanbinnen van Vlaanderen immers).

Laatst gewijzigd door Weyland : 7 oktober 2020 om 00:50.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2020, 00:51   #103
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Dat is een sterk punt dat je hier aankaart. Waarvoor een Vlaming voor extreem-rechts wordt versleten, is iets wat de modale Nederlander gewoon uitdraagt. Nederland is echter verre van een extreem-rechts land, integendeel. Nederlanders zijn echter apetrots op hun land en zeer patriotisch.
Politiek gezien verschillen Nederland en Vlaanderen ook niet zoveel, gemiddeld stemt men iets rechts van het midden. Ja, zowel het Belang als NVA zijn typisch Vlaams en Belgisch, hoewel beiden ook in een bepaalde Europese trend passen, die dan weer wel aansluit bij de PVV en Forum (FvD).
Beide gebieden zijn naar Westerse standaarden progressief. Een andere overeenkomst is de achteruitgang van de Christendemocratie en de terugkeer van Liberale premiers, wie had dat halverwege de vorige eeuw gedacht.

Verder klopt het wel, Nederlanders zijn net zo trots op het vaderland, als de gemiddelde Brit of Fransman is op het VK of Frankrijk. Ik kies bewust Fransen en Britten, want daar stoor ik als Nederlander ook wel eens, dus dan zitten ze minstens in dezelfde categorie. Zelfs de Duitsers lijken, wat dit betreft af en toe uit hun schulp te kruipen.
Amerikanen vergeet ik niet, tja qua Europese maatstaven zijn die 'in a league of their own'.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2020, 00:54   #104
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Even persoonlijk: ik zit tussen twee banen in nu. Volop terug aan het solliciteren. Wat ik wel ga doen is eerlijk zijn bij mijn collega's over mijn voorkeur, al word ik er ontslagen. Ik richt me immers op de Antwerpse arbeidsmarkt nu in tijden van pandemie wegens meer tewerkstelling daar in mijn sector. Na corona of tijdens een optimistischer moment tijdens de pandemie zie ik mezelf wel terug in Nederland werken. Geen bange Vlaming meer aan mij. Belgicistische bazen moeten me maar aanvaarden of me de deur wijzen als hun tere hart dat niet aankan. Ikzelf zou nooit iemand ontslaan wegens Belgicisme. Daar is men nl. ook bang voor in dit land.

Gelukkig genoeg werk in mijn sector en ik ben de rust zelve. Dat komt zeker goed. Gaat leuk worden. Ik kan altijd in het buitenland werken en er verhuizen mocht dat mislopen. Hehe. Ik ben niet rijk noch arm.

In Wallonië zou ik dat zelfs durven nu, eerlijk gezegd. Al zou ik er zeker snel geroyeerd worden in de meeste bedrijven daar voor een dergelijke mening. Daar ben ik Nederland ook wel dankbaar voor. Omgang met veel Nederlanders heeft me geestelijk veel vrijer gemaakt en tegelijk ook het goede in Vlaanderen leren inzien (de meeste Nederlanders houden diep vanbinnen van Vlaanderen immers).
Alvast veel succes met de job.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2020, 01:10   #105
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Politiek gezien verschillen Nederland en Vlaanderen ook niet zoveel, gemiddeld stemt men iets rechts van het midden. Ja, zowel het Belang als NVA zijn typisch Vlaams en Belgisch, hoewel beiden ook in een bepaalde Europese trend passen, die dan weer wel aansluit bij de PVV en Forum (FvD).
Beide gebieden zijn naar Westerse standaarden progressief. Een andere overeenkomst is de achteruitgang van de Christendemocratie en de terugkeer van Liberale premiers, wie had dat halverwege de vorige eeuw gedacht.

Verder klopt het wel, Nederlanders zijn net zo trots op het vaderland, als de gemiddelde Brit of Fransman is op het VK of Frankrijk. Ik kies bewust Fransen en Britten, want daar stoor ik als Nederlander ook wel eens, dus dan zitten ze minstens in dezelfde categorie. Zelfs de Duitsers lijken, wat dit betreft af en toe uit hun schulp te kruipen.
Amerikanen vergeet ik niet, tja qua Europese maatstaven zijn die 'in a league of their own'.
Nederlanders en Fransen vooral botsen met elkaar. Franstaligen weten ook dat Nederlanders door de band genomen niet bepaald francofiele mensen zijn. Ik noem het een haat-liefde-verhouding. Er bestaat een minimum aan respect voor elkaar desondanks. Nederlanders leren Frans enkel als het moet en kunnen het.
Ik heb nl. in Tilburg Frans gehoord door Nederlanders. Waalse drugstoeristen aan de ingang van een coffeeshop en security die vlot hun taal spreken. Geleerd omwille van de klantenservice natuurlijk, op een dominante manier en niet op een slaafse manier.

Ik heb ook eens een C1-test gezien voor de Franse taal op een website van een Waalse Kerk. Erg hoog niveau.

Nederlanders die in Frankrijk wonen spreken doorgaans ook goed Frans.

Tilburg is trouwens een erg leuke stad. Ook al is het een studentenstad, het heeft dat authentieke Brabantse karakter behouden. Men spreekt er vrijwel dezelfde taal als ik. Anders dan het deels verhollandste Breda (veel Hollandse studenten) wat ook een leuke stad is verder. Erg levendig zelfs op zondag. En toch is Tilburg een populaire citytrip voor Hollanders en daarom ook een ontmoetingsplek tussen Noord en Zuid. Belgen, Hollanders en Noord-Brabanders in groten getale bij elkaar. Ik ben er verder nog nooit anders behandeld geweest omdat ik Belg ben. Nul vooroordelen. In Holland kom ik die wel soms tegen, maar zelden (bijna nooit zelfs daar, om eerlijk te zijn; Haarlem ervoer ik als verreweg de vriendelijkste stad van wat ik er bezocht heb). Ik snap waarom wijlen Koning Willem II er graag vertoefde. Waarschijnlijk deed de stad hem aan België denken toen het nog bij Nederland hoorde, maar onmiskenbaar een trotse Nederlandse stad.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Alvast veel succes met de job.
Bedankt. Dat komt zeker goed.

Laatst gewijzigd door Weyland : 7 oktober 2020 om 01:38.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2020, 07:30   #106
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Wel, de Nederlanders hebben geprobeerd alsook de Vlamingen. De Spanjaarden waren gewoon erg effectief. De verdediging van Antwerpen werd zelfs bijgestaan door een vloot uit Zeeland en uit Holland, helaas zonder succes.

Maar indien de Zuidelijke Nederlanden Staats bleven dan had de Republiek geen bufferzone gehad met Frankrijk. Het is koffiedik kijken hoe de geschiedenis dan was verlopen.

De Republiek had een vloot om U tegen te zeggen, maar op het land zou de Republiek het zwaar te verduren gehad hebben mochten ze later in conflict geraken tegen Louis Quatorze.
Bovendien de Republiek was in oorlog tegen Spanje ,niet alleen in de Lage landen , ook op Java/Indonesië ,en ook in Brazilië /Zuid Amerika.
Dit heeft geduurd tot de vrede van Munster.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2020, 07:37   #107
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Politiek gezien verschillen Nederland en Vlaanderen ook niet zoveel, gemiddeld stemt men iets rechts van het midden. Ja, zowel het Belang als NVA zijn typisch Vlaams en Belgisch, hoewel beiden ook in een bepaalde Europese trend passen, die dan weer wel aansluit bij de PVV en Forum (FvD).
Beide gebieden zijn naar Westerse standaarden progressief. Een andere overeenkomst is de achteruitgang van de Christendemocratie en de terugkeer van Liberale premiers, wie had dat halverwege de vorige eeuw gedacht.

Verder klopt het wel, Nederlanders zijn net zo trots op het vaderland, als de gemiddelde Brit of Fransman is op het VK of Frankrijk. Ik kies bewust Fransen en Britten, want daar stoor ik als Nederlander ook wel eens, dus dan zitten ze minstens in dezelfde categorie. Zelfs de Duitsers lijken, wat dit betreft af en toe uit hun schulp te kruipen.
Amerikanen vergeet ik niet, tja qua Europese maatstaven zijn die 'in a league of their own'.
De verschillen zijn groter dan je denkt.
Inderdaad zijn de verschillen tussen het VB en PVV/FVD niet zo groot

De VLD lijkt veel meer op D66/ progressief liberaal en
de NV-A lijkt meer op de VVD /conservatief en meer rechts liberaal.

In Nederland is de VVD de grootste partij die regeert als jaren en in België is de NV-A de grootste partij van Vlaanderen
en doet niet mee aan de federale regering.
Dus dat verschil is wel erg groot.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2020, 00:35   #108
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
De verschillen zijn groter dan je denkt.
Inderdaad zijn de verschillen tussen het VB en PVV/FVD niet zo groot

De VLD lijkt veel meer op D66/ progressief liberaal en
de NV-A lijkt meer op de VVD /conservatief en meer rechts liberaal.

In Nederland is de VVD de grootste partij die regeert als jaren en in België is de NV-A de grootste partij van Vlaanderen
en doet niet mee aan de federale regering.
Dus dat verschil is wel erg groot.
Daar ben ik het niet mee eens. Mijns inziens zit de Open VLD ergens gezond tussen de VVD en D66, namelijk linkser dan de VVD, maar rechtser dan D66. NVA zit dan weer meer tussen de VVD en een seculier CDA.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2020, 01:10   #109
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Nederlanders en Fransen vooral botsen met elkaar. Franstaligen weten ook dat Nederlanders door de band genomen niet bepaald francofiele mensen zijn. Ik noem het een haat-liefde-verhouding. Er bestaat een minimum aan respect voor elkaar desondanks. Nederlanders leren Frans enkel als het moet en kunnen het.
Ik heb nl. in Tilburg Frans gehoord door Nederlanders. Waalse drugstoeristen aan de ingang van een coffeeshop en security die vlot hun taal spreken. Geleerd omwille van de klantenservice natuurlijk, op een dominante manier en niet op een slaafse manier.
Nederlanders, die het Frans echt machtig zijn, stellen vaak terecht, dat het taal is, wat ons nog het meest scheidt. Deze barrières hebben Nederlanders met Duitsers en Britten niet. Ondanks dat zijn Nederlanders in bepaalde opzichten wel weer Francofiel (buiten de taal) en mist het ook totaal de connotatie, die het in Vlaanderen vaak wel heeft.
Overigens geldt dit ook voor de Fransen, delen ze meer met de Lage Landen, Duitsland en het VK of juist meer met hun Romaanse broeders en zusters in Spanje en Italië; want in een bepaald opzicht is ook Frankrijk een overgangsgebied.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik heb ook eens een C1-test gezien voor de Franse taal op een website van een Waalse Kerk. Erg hoog niveau.
Die hebben duidelijk hun 'roots' niet verloochend.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Nederlanders die in Frankrijk wonen spreken doorgaans ook goed Frans.
Dat is wel zo consequent, en de beste manier om te integreren. Nogmaals taal is een grotere barrière, dan taal hier. Een oom en tante van mij zijn na hun pensioen naar Bourgondië verhuisd, nu was mijn tante altijd al een polyglot, maar ook mijn oom zijn Frans is veel beter geworden. Ze gingen zelfs gewoon meedoen met het lokale verenigingsleven in het dorp. Daar in de buurt hebben ze een grotere hekel aan Zwitsers, die zich juist totaal niet aanpassen...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Tilburg is trouwens een erg leuke stad. Ook al is het een studentenstad, het heeft dat authentieke Brabantse karakter behouden. Men spreekt er vrijwel dezelfde taal als ik. Anders dan het deels verhollandste Breda (veel Hollandse studenten) wat ook een leuke stad is verder. Erg levendig zelfs op zondag. En toch is Tilburg een populaire citytrip voor Hollanders en daarom ook een ontmoetingsplek tussen Noord en Zuid. Belgen, Hollanders en Noord-Brabanders in groten getale bij elkaar. Ik ben er verder nog nooit anders behandeld geweest omdat ik Belg ben. Nul vooroordelen. In Holland kom ik die wel soms tegen, maar zelden (bijna nooit zelfs daar, om eerlijk te zijn; Haarlem ervoer ik als verreweg de vriendelijkste stad van wat ik er bezocht heb). Ik snap waarom wijlen Koning Willem II er graag vertoefde. Waarschijnlijk deed de stad hem aan België denken toen het nog bij Nederland hoorde, maar onmiskenbaar een trotse Nederlandse stad.

(...)
Zowel Tilburg als Breda ken ik als Brabander erg goed, Tilburg is wat meer ''industriële revolutie'', Breda iets historischer. Uw ervaring met Breda deel ik overigens niet ook daar kan ik met mijn (westelijk (noord)) Brabants dialect gewoon terecht. Sterker Tilburgs staat weer iets verder van mijn eigen dialect af, dan echt Bredaas. De mentaliteitsverschillen begrijp ik deels wel, Breda, maar ook Den Bosch, hebben een bepaalde air, die industriesteden zoals Tilburg en Eindhoven minder hebben. Zie het als Amsterdam versus Rotterdam, om het heel 'hollands' te maken .
Overigens ik kan met niet voorstellen, dat Brabanders Belgen anders zouden behandelen, maar ik geloof u op uw woord.
Wij en Limburgers zijn nochtans 'reserve-Belgen' boven de 'sloot' (grote rivieren, Rijn en Maas).

Gezien de wat dubieuze opstelling van Willem II in de begin fase van de Belgische opstand, heeft hij wel een smetje opgelopen in Nederland. Toch begrijp ik wel, dat Tilburg Willem II op handen draagt. Hij verkoos Tilburg boven de gevestigde Nassau-stad Breda (al in handen van de familie Van Nassau sinds dat ze bezittingen in de Lage Landen hadden), en gaf allure aan de industriestad Tilburg.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2020, 08:16   #110
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Daar ben ik het niet mee eens. Mijns inziens zit de Open VLD ergens gezond tussen de VVD en D66, namelijk linkser dan de VVD, maar rechtser dan D66. NVA zit dan weer meer tussen de VVD en een seculier CDA.
Ja al die nuances zullen er zijn.
Toch zijn de meeste kiezers van NV-A rechts conservatief , net als de rechtervleugel van de VVD en CDA.

D66 is meer links/progressief liberaal en die kiezers vind je meer bij de O-VLD.

Nederland kent natuurlijk niet de tegenstelling Vlaams Nationalisten -Franstaligen,
hoewel we wel rechts populistische en sterk nationalistische partijen hebben, die een Nexit nastreven nl. de PVV en FVD .

Je hebt gelijk dat ook Nederland een rechtse meerderheid heeft net al Vlaanderen.
Nederland heeft nog nooit een linkse meerderheid gekend , misschien uitgezonderd kabinet De Uil in de jaren '70.

Laatst gewijzigd door cato : 10 oktober 2020 om 08:34.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2020, 08:33   #111
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Overigens ik kan met niet voorstellen, dat Brabanders Belgen anders zouden behandelen, maar ik geloof u op uw woord.
Wij en Limburgers zijn nochtans 'reserve-Belgen' boven de 'sloot' (grote rivieren, Rijn en Maas).

Gezien de wat dubieuze opstelling van Willem II in de begin fase van de Belgische opstand, heeft hij wel een smetje opgelopen in Nederland. Toch begrijp ik wel, dat Tilburg Willem II op handen draagt. Hij verkoos Tilburg boven de gevestigde Nassau-stad Breda (al in handen van de familie Van Nassau sinds dat ze bezittingen in de Lage Landen hadden), en gaf allure aan de industriestad Tilburg.
Hoewel ik geen Brabander ben, is mijn ervaring in door studietijd in Tilburg en ook Leuven ,
dat de verschillen tussen Nederlandse en Vlaamse Brabanders erg groot is
en dat het idee van reserve Belgen beslist niet opgaat.
Misschien dat de Noord Brabanders van het platte land( in de grens streek) wel meer op Belgen lijken.
Zelfs in Baarle Nassau is er een verschil tussen Nederlanders en Belgen.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2020, 11:14   #112
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Hoewel ik geen Brabander ben, is mijn ervaring in door studietijd in Tilburg en ook Leuven ,
dat de verschillen tussen Nederlandse en Vlaamse Brabanders erg groot is
en dat het idee van reserve Belgen beslist niet opgaat.
Misschien dat de Noord Brabanders van het platte land( in de grens streek) wel meer op Belgen lijken.
Zelfs in Baarle Nassau is er een verschil tussen Nederlanders en Belgen.
Nou ja. Ik ben vaker in Nederland dan in België tegenwoordig wat buiten mijn dorp betreft en ik woon pal op de grens. Mijn beeld van Vlaanderen is een tweetal jaren gedateerd. In dit grensdorp van me zou de helft het niet erg vinden mochten we morgen bij Nederland horen. Het geeft een ietwat vertekend beeld, toegegeven.

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 oktober 2020 om 11:16.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2020, 11:18   #113
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Overigens ik kan met niet voorstellen, dat Brabanders Belgen anders zouden behandelen, maar ik geloof u op uw woord.
Wij en Limburgers zijn nochtans 'reserve-Belgen' boven de 'sloot' (grote rivieren, Rijn en Maas).
Misschien in het Land van Heusden en Altena. Daar kan een initieel wantrouwen heersen jegens Belgen, maar doorgaans valt het allemaal mee. Eigenlijk worden Belgen over heel Nederland snel als individu aanzien. Zelfs in Groningen en Friesland. Zelfs op Urk zou ik vriendelijk behandeld worden door de meesten, geloof ik. We zijn tenslotte allen mens.

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 oktober 2020 om 11:27.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2020, 12:56   #114
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Misschien in het Land van Heusden en Altena. Daar kan een initieel wantrouwen heersen jegens Belgen, maar doorgaans valt het allemaal mee. Eigenlijk worden Belgen over heel Nederland snel als individu aanzien. Zelfs in Groningen en Friesland. Zelfs op Urk zou ik vriendelijk behandeld worden door de meesten, geloof ik. We zijn tenslotte allen mens.
nederlanders zijn in de meeste gevallen vriendelijk voor Belgen.
Andersom is dit vaak niet het geval.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2020, 13:08   #115
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
nederlanders zijn in de meeste gevallen vriendelijk voor Belgen.
Andersom is dit vaak niet het geval.
Belgen zijn dan ook vaak mentaal onderdrukte mensen, en enkel door zichzelf. Dat is wel aan de beterhand. Ik denk dat het puur ligt aan een identiteitscrisis en zelfingenomenheid. En Belgen kunnen zeer gemeen zijn, maar zijn daarom niet slecht.

Men zegt dat de Vlaming hieraan lijdt, maar de Belg doet dat in het algemeen. De Waal heeft dit met ons gemeen. Men is te bang voor conflict, terwijl die vrees zeer ongegrond is. Veel Vlaams nationalisten denken bijvoorbeeld onterecht dat ze in Wallonië kort en klein geslagen zullen worden en flauw Belgicisme over zich heen zullen krijgen haha. Men beperkt zich geestelijk door zijn eigen frustratie en dat is zo jammer.

Dit heb ik vooral ingezien door Wallonië te bezoeken en te praten met mensen in combinatie met anderhalf jaar in Nederland gewerkt te hebben en vriendschappen te hebben met zowel Nederlanders als Walen. Erg bevrijdend eigenlijk.

Laatst gewijzigd door Weyland : 12 oktober 2020 om 13:34.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2020, 01:03   #116
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Hoewel ik geen Brabander ben, is mijn ervaring in door studietijd in Tilburg en ook Leuven ,
dat de verschillen tussen Nederlandse en Vlaamse Brabanders erg groot is
en dat het idee van reserve Belgen beslist niet opgaat.
Misschien dat de Noord Brabanders van het platte land( in de grens streek) wel meer op Belgen lijken.
Zelfs in Baarle Nassau is er een verschil tussen Nederlanders en Belgen.
Ik heb het dan ook over een misperceptie van 'boven de sloot', Brabanders en Limburgers lijken allicht meer op Belgen, dan de gemiddelde Nederlander, het maakt ons nog geen Reserve-Belgen, allicht dat die geuzennaam dateert uit de tijd, dat het hier nog een groot Rooms bastion was.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2020, 23:52   #117
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard We horen niet bij Nederland, we ZIJN het gewoon.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Nou ja. Ik ben vaker in Nederland dan in België tegenwoordig wat buiten mijn dorp betreft en ik woon pal op de grens. Mijn beeld van Vlaanderen is een tweetal jaren gedateerd. In dit grensdorp van me zou de helft het niet erg vinden mochten we morgen bij Nederland horen. Het geeft een ietwat vertekend beeld, toegegeven.
We ZIJN gewoon Nederland (net zoals Oost-Duitsland ook Duitsland is.)
Alleen weten we dat niet meer, grotendeels wegens de semantiek.
In Zuid-Korea weten ze dat nog dat ze Koreanen zijn. Maar stel u voor dat men zich enige tijd na de scheiding anders zou gaan noemen hebben.....hetgeen nu net is wat ons overkwam.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2020, 23:56   #118
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
We ZIJN gewoon Nederland (net zoals Oost-Duitsland ook Duitsland is.)
Alleen weten we dat niet meer, grotendeels wegens de semantiek.
In Zuid-Korea weten ze dat nog dat ze Koreanen zijn. Maar stel u voor dat men zich enige tijd na de scheiding anders zou gaan noemen hebben.....hetgeen nu net is wat ons overkwam.
Zucht.

En, hoe lang zijn we samen 1 land geweest ? 1 bestuur ?

Van 1543 tot 1585 (in 1566 was er al opstand) en van 1815 tot 1830.

Dat is maar magertjes hé. En Limburg/Loon/Luik heeft die hele eerste periode zelfs niet meegemaakt.

Degene die zegt dat de Belgie en Nederland een gezamelijke geschiedenis hebben die voldoende is om over 1 land te spreken raad ik toch wat geschiedenisboeken aan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2020, 00:12   #119
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.437
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zucht.

En, hoe lang zijn we samen 1 land geweest ? 1 bestuur ?

Van 1543 tot 1585 (in 1566 was er al opstand) en van 1815 tot 1830.

Dat is maar magertjes hé. En Limburg/Loon/Luik heeft die hele eerste periode zelfs niet meegemaakt.

Degene die zegt dat de Belgie en Nederland een gezamelijke geschiedenis hebben die voldoende is om over 1 land te spreken raad ik toch wat geschiedenisboeken aan.
Wel, het is hoe je het bekijkt. Het gaat niet over wie er de plak zwaaide. Misschien interpreteer jij de geschiedenis gewoon anders. Want zowel Jacob als ik kennen die wel degelijk.

Ik wil enkel weten hoe je aan 1543 komt. Gelre kwam bij Karel V's Rijk toen (Traktaat van Venlo) en da's al ik erover lees.

Laatst gewijzigd door Weyland : 23 oktober 2020 om 00:19.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2020, 01:02   #120
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Geopolitiek

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zucht.

En, hoe lang zijn we samen 1 land geweest ? 1 bestuur ?

Van 1543 tot 1585 (in 1566 was er al opstand) en van 1815 tot 1830.

Dat is maar magertjes hé. En Limburg/Loon/Luik heeft die hele eerste periode zelfs niet meegemaakt.

Degene die zegt dat de Belgie en Nederland een gezamelijke geschiedenis hebben die voldoende is om over 1 land te spreken raad ik toch wat geschiedenisboeken aan.
Wel, op grond van diezelfde geschiedenisboeken begrijp ik niet goed dat men zich zo vastpint op 1585 voor de eerste scheiding der Nederlanden. Na de Val van Antwerpen ging de opstand gewoon door tot de scheiding bezegeld werd in... 1648.
Maar vooral 1543 lijkt mij wat bij de haren getrokken. Inderdaad, toen de Sjarel Gelre bij de Nederlanden voegde kenden ze +/- het toppunt van hun expansie en hun huidige grenzen. Maar tijdens de Bourgondiërs hoorde Gelre er
ook al een tijdje bij. Ge gaat trouwens vlotjes voorbij aan de ganse Bourgondische periode toen er volgens Huizinga en Wils een duidelijk Nederlands bewustzijn ontwaakte.

Ter vergelijking: Kan men pas spreken van de Verenigde Staten van Amerika toen Hawaiï en Alaska er als allerlaatste staten bijkwamen ?
Kortom, die minimalistische benadering zegt meer over uzelf dan over de Nederlanden.

Maar zelfs voor de Bourgondiërs was er in Gent een wijze man die Groot-Nederlands dacht voordat de Nederlanden bestonden....
Die inzag wat ons gemeenschappelijk belang was, namelijk dat wij duidelijk géén Fransen zijn en van Frankrijk geen heil te verwachten hadden.
Een antagonisme dat pas ophield na Napoleon III...die haar zo na bijna aan de haal ging met Luxemburg.
Om dan nog maar te zwijgen van Lowie Philippe wiens troepen de Belgische revolutie kwamen redden. Ja, hij zal wel geweten hebben waarvoor. Zeker niet om ons belang te dienen, maar des te meer het Franse belang.

Maar ach, eigenlijk is die diskussie erg steriel en ik heb niet beweerd dat ""België en Nederland - waarbij ge Luxemburg, de Franse Nederlanden en de Pruisische Nederlanden over het hoofd ziet - een "gezamenlijke geschiedenis hebben die voldoende is om van 1 land te spreken". Ik vind dat zelfs helemaal niet nodig.

De vraag is gewoon of een Hereniging wenselijk is of niet, wenselijk voor ONS wel te verstaan.
Niet voor Engeland, dat in 1830 eerder een scheiding genegen was. Ook natuurlijk niet voor Frankrijk dat steeds op een scheiding heeft aangestuurd om zo gemakkelijker de Nederlanden kunnen in te lijven in het raam van hun Alpen-Rijn-Pyreneeën doktrine.
En laat het belang van die landen nu net het tegendeel zijn van ons gemeenschappelijk belang !!
Geopolitiek noemt men dat, een ekonomische en politiek inzicht dat "de wijze man" reeds had in volle feodale tijd ! Hoe ver kan men toch zijn tijd niet vooruit zijn... Prachtig wat die heeft verenigd als men al die wapenschilden bekijkt op zijn standbeeld op de Gentse Vrijdagmarkt. Helaas niet van lange duur omdat partikularisten en enggeestige plaatselijke potentaten de prille "eenheid" de kop insloegen (om het sarkastisch uit te drukken).
Maar toch is het besef van dat gemeenschappelijk belang nooit verdwenen, met als laatste uiting de oprichting van de Benelux.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 oktober 2020 om 01:29.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be