Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 oktober 2017, 10:17   #101
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Net zoals vele bezitters van caravans en mobilhomes er niet aan denken electrisch te rijden.
Gelukkig maar, er zijn al teveel sleurhutten op de baan.

Maar toch rijden al heelwat Tesla X met caravans in de USA.
Filmpjes legio op Youtube:
https://www.youtube.com/results?sear...model+x+towing

Zelfs met een bootaanhanger van bijna 2,3 ton.

Noorse e-freak Nyland doet het even voor, gewoon als test, want 2270 kg is officieel de max sleep:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=akONJfTO2W8

The long road trip video when towing a big boat from Bergen to Tønsberg. The total weight of the boat + trailer was 2250 kg which is the towing limit for Model X.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 oktober 2017 om 10:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 10:19   #102
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.152
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Maarnee de simpele reden was dat onwetend Jantje zomaar beweerde dat E-wagens überhaupt niets mogen slepen. Moet ik die foutieve post van Jantje nog eens citeren?




Ruim 200 km voor de Tesla X (die leeg alleen al tot 2,5 ton weegt voor de zwaarste 100D), want bij die 6000 km testrit met de X 90D had hij altijd 20 km reserve, en dat voor de gewone 90D (de 100 D heeft 10% meer rijbereik)

Wat kan reizen zo schoon zijn, zeker als de stroom inbegrepen is in de prijs.
Mmmmmh. Mooi voor de pensionados die er redelijke warmp€s in zitten.

Natuurlijk niets voor opgefokte vertegenwoordigers hé, die zijn ongeschikt voor eender welke E-wagen met of zomder trekhaak (eek). Gewoon niet bekwaam. LOL

Uiteraard is een E-wagen met enorm laag zwaartepunt en meestal 4 tractie zeer geschikt voor onverharde wegen, bovendien gaat de range bij langzaam rijden quasi verdubbelen. Ook daar is Jantje onwetend.
ja reizen met een Tesla met caravan: gratis stroom en elke 200km eens wippen
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 10:19   #103
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.152
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Maarnee de simpele reden was dat onwetend Jantje zomaar beweerde dat E-wagens überhaupt niets mogen slepen. Moet ik die foutieve post van Jantje nog eens citeren?




Ruim 200 km voor de Tesla X (die leeg alleen al tot 2,5 ton weegt voor de zwaarste 100D), want bij die 6000 km testrit met de X 90D had hij altijd 20 km reserve, en dat voor de gewone 90D (de 100 D heeft 10% meer rijbereik)

Wat kan reizen zo schoon zijn, zeker als de stroom inbegrepen is in de prijs.
Mmmmmh. Mooi voor de pensionados die er redelijke warmp€s in zitten.

Natuurlijk niets voor opgefokte vertegenwoordigers hé, die zijn ongeschikt voor eender welke E-wagen met of zomder trekhaak (eek). Gewoon niet bekwaam. LOL

Uiteraard is een E-wagen met enorm laag zwaartepunt en meestal 4 tractie zeer geschikt voor onverharde wegen, bovendien gaat de range bij langzaam rijden quasi verdubbelen. Ook daar is Jantje onwetend.
ja reizen met een Tesla met caravan: gratis stroom en elke 200km eens wippen
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 10:48   #104
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ja reizen met een Tesla met caravan: gratis stroom en elke 200km eens wippen
Kan ook.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 11:50   #105
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Natuurlijk rij ik ook eens 450 km, gaat gemakkelijk zonder te hoeven laden (hypothetisch), op onverharde wegen zou het rijbereik dan zelfs 700 km zijn.
Met vollast is ook geen probleem met de volgende supercharger op 150 km. Nog klachten?
Dat jij verplicht bent te tanken daar kan ik ook niets aan doen, ik ga binnen enkele jaren wel thuis aan 11 kW kunnen laden, ga jij die tankstations maar bezoeken. Dat zal ik enkel met de oldtimer nog moeten doen.


Ik heb -denk ik- veel meer ervaring op wegen als jij. Als het moet met een Magirus 170 PK met 10t ahw losse dissel.

Dus stop nu eens met te willen bepalen dat ik met een caravan of een remorque op onverharde wegen ook moet rijden om ergens mijn oude meubels te moeten sluikstorten ofzo? Waarom zou ik met vollast moeten rijden? Begin eens met uw eigen hé, uw drogredenen over electrische personenwagens zijn wel uitgeput?



Waar heb ik dat nu weer gezegd? In Oslo rijden nog heel veel fossiele wagens, maar die klagen wel omdat ze benadeeld worden.

Als jij enkel fossiele bakken wil zien rijden op (onverharde) wegen ga dan ergens in Siberië wonen. Best uw remorque meenemen.
Ik ga niet naar Siberië, maar naar Afrika.
En je zal al veel moeten gereden hebben om mijn uren achter het stuur te evenaren, alleen heb ik ze niet enkel op verharde wegen gedaan, maar op alle terreinen.
En ik zeg niet dat de E-wagens niet geschikt zijn, want sommige mensen leggen slechts 20km per week af en dan nog enkel bij mooie weer, anders word hun auto vuil, verder staat die in een verwarmde garage.
Maar ze zijn niet de oplossing.
En welke Magirus was het, een langsnuit of platsmoel. 6bak, 12 bak of splitter?
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 13:51   #106
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En welke Magirus was het, een langsnuit of platsmoel. 6bak, 12 bak of splitter?
Ga je het nu al over vrachtwagens uitwijken?
Een 6bak (A6500?) ABL, oeroud, bouwjaar in de fifties, was alleszins een luchtgekoelde V8-diesel. 160 of 170 PK maar, top was hoogstens 65 kmh, hoger draaide die niet (mech afgeregeld)
Deze A6500 zal het wel zijnhttps://de.wikipedia.org/wiki/Magiru..._6500_und_7500

Ervaring met andere oude vrachtwagens heb ik ook gehad, Volvo N10 bvb.
In Nederland ook al eens met een DAF gereden maar ik weet niet meer welk type, in elk geval militaire trucks dus all wheel aandrijving.
Technici moesten tenslotte hun werkplaats (shelter) kunnen meenemen, Ahw enz.. meestal 45 kVA gen, soms ook grote mobiele radar, enz... de logistieke bevoorrading waren 10t Ahw.

Van vrachtwagens gesproken ook daar gaat Tesla en hopelijk ook andere de wereld op zijn kop zetten met zijn Tesla Semi, de eerste foto is blijkbaar net *genomen (premiere is aangekondigd 26 oktober, de rode pijl wijst wslk naar het aero-dakdeel):
Citaat:
https://electrek.co/2017/10/03/is-th...la-semi-truck/



On October 26th, Tesla is set to unveil an all-electric truck which will surely shake up the trucking industry. Details on the truck are light so far, and all we’ve seen from Tesla officially is *one teaser photo. The event is right around the corner however, as yesterday Tesla sent out a “save the date” email to owners who have reached 5 referrals.

So despite having few details, today we’ve seen our best tip yet. On reddit, a user posted a photo which we can’t quite confirm the source of, but is reportedly from “an undisclosed place in California where they test Tesla vehicles.” While we can’t see any logos or other confirmation that this is the actual Tesla truck, it certainly looks like it – the headlights and fenders match up, the nose looks like it doesn’t have an engine in it, and the angle of the windshield looks similar to the teaser photo.

Spy shots are a common thing in the automotive industry, because inevitably cars need to be tested before release, and in order to get real-world experience you can’t just test cars indoors. Most manufacturers will wrap their cars with confusing patterns so as to hide aspects of the car’s design before release. We’re not sure why Tesla decided not to do that here, as they have done it before.

So what can we glean from this single photo? Well, first of all, the design definitely does look “futuristic” – particularly compared to the other semi tractor visible in the photo. It’s common for semi tractors these days to have aerodynamic shrouds to reduce drag and thus reduce fuel consumption, but Tesla’s design goes a step beyond other designs on the road today.

The main difference between Tesla’s design and nearly every other traditional semi tractor – including the prototype electric/plug-in hybrid tractor recently revealed by Cummins – is the lack of a large engine compartment. This engine compartment is, of course, wholly unnecessary in an electric truck, as the motors will likely be located between the axles as is the case on other Tesla vehicles. By removing this engine bay area, Tesla’s design will be more aerodynamic and perhaps also be able to offer a more roomy cabin for the driver, which is a necessity if Tesla is aiming for the long-haul trucking market. Or perhaps the extra room will be used to store batteries.

The truck in the photo does look slightly different than the teaser, in that the real-world photo seems to be lacking height. However, on the left side of the photo there’s a large silver object sitting on the ground. It looks like this might be one of those “aerodynamic shrouds,” intended to be placed on top of the tractor to reduce drag from the trailer. Since the tractor is not currently towing a trailer in the photo (and in fact is being towed itself), it makes sense that the shroud would be off in this instance.

Tesla’s truck also looks like it may have aerodynamic wheel covers, much like the base Model 3 – but no word on whether they can be removed. And for further aerodynamic benefits, it’s even missing side-view mirrors, like in the teaser image. It’s hard to imagine that it will make it to production like that, though.

Given all of these aerodynamic features, it’s clear that Tesla is aiming for long hauls, rather than the urban freight routes which Cummins is targeting with their prototype tractor. Tesla is going to have to squeeze every possibly mile out of their batteries to make their truck last on long haul drives, and a few percent aerodynamic drag improvement here and there can make a big difference.

Electrek’s Take

The design is certainly futuristic, especially in contrast to the “classic” look of the tractor it’s being hauled by. It’s possible that the short nose will rankle a few of the more “traditional” types, but that’s nothing new for Tesla given the design revisions they’ve gone through over the years in an attempt to make the public more used to cars without grilles. But it’s clear from the design that Tesla has put a huge premium on aerodynamic performance, which makes sense, as semi trucks push a lot of air and any aerodynamic benefit will cut down on battery cost and weight, and increase range which is important for long-haul trucking.

What do you think about our first look at the Tesla truck? Let us know in the comments.
Een E-fan heeft er vandaag al een realistische toekomst over neergeschreven, maw aangezien het verbruik en de stroomkost veel minder is kan er heel wat uitgespaard worden op enkel de verbruikskost al, wie weet 250 € per dag! :

Citaat:
http://forum.christophoros.be/index.....html#msg59725

De unveiling van de Tesla-semi komt ondertussen dichterbij. Iemand is er blijbkaar in geslaagd om enkele foto's te maken van deze truck.

https://electrek.co/2017/10/03/is-th...la-semi-truck/

Tot nu toe is niet volledig duidelijk wat voor Truck Tesla aan het bouwen is, korte afstand, lange afstand, ... Er zijn een aantal aanwijzingen in het artikel dat het wel degelijk om een lange afstandsvoertuig zou gaan. Men heeft extreem ingezet op aerodynamica en dat is minder belangrijk voor trucks die leveringen doen op korte afstand, in steden en daardoor aan lage afstanden.

Ik voeg nog enkele bedenkingen toe aan het artikel.

Een truck op de lange afstand zal ongeveer 1 kWh/km verbruiken. Ik gebruik dit als vuistregel en dit is gebaseerd op verschillende bronnen, bv. ook de Nikola-truck die een tijd geleden werd voorgesteld.

Voor Europa gelden volgende rij- en rusttijden:
- max. 9 u rijden/dag (2x per week per uitzondering 10u)
- max 4,5 u achter elkaar rijden, daarna minstens 45 min pauze
- minimaal 11 u rusten per dag, 3x per week mag deze ingekort worden tot 9u
- ...

Een truck rijdt in Europa max. 90 km/u. Het theoretische maximum dat kan gereden worden in één keer is 405 km. Als we daar nog 10% reserve bij rekenen komen we uit op 450 km. Het batterypack van 100 kWh dat momenteel in de Model S/X wordt gebruikt weegt ongeveer 600 kg en is samengesteld uit 18650 cellen. Wanneer gebruik gemaakt wordt van de 2070 cellen, zoals de Model 3 is het gewicht lager. Laat ons echter uitgaan van die 6 kg/kWh. Voor 450 km range zou de truck een batterij moeten hebben van ongeveer 2,7 ton. Electromotren zijn veel lichter dan de ICE-tegenhangers. Bovendien is er geen zware versnellingsbak nodig en natuurlijk geen dieselvoorraad. Het verschil in gewicht zal niet zo groot worden op het totale pakket. De batterij is dan wel zwaar, maar de motoren zijn veel lichter, de versnellingsbak is waarschijnlijk vervangen door een lichte reductiekast, geen dieselvoorraad, uitlaatsysteem, ... Bovendien zal men door gebruik van lichtere materialen het gewicht nog verder kunnen beperken. Dit is iets wat je trouwens ook bij de Model S/X ziet. Ze wegen nauwelijks meer dan vergelijkbare ICE-voertuigen. Wat betreft de grootte van de batterij zal het dus wel lukken.
Wat met het laden? Indien op 45 min 450 kWh moet bijgeladen worden heb je een continu vermogen nodig van 600 kW. In de praktijk nog een pak meer omdat naargelang de batterij voller geraakt de laadsnelheid beperkt zal worden. Dit is echter een worst-case scenario. In de praktijk zal er eerder 300 �* 350 km gereden zijn in de 4,5 u. Praktisch zal een vermogen van zo'n 720 kW voldoende zijn om de truck terug te laden voor zijn volgende 4,5 u rijden. Dit is een gigantisch vermogen, maar het is niet abnormaal. Een supercharger met 6 stalls is in staat dit vermogen te leveren, weliswaar aan 6 auto's. Superchargers met 6 stalls behoren tot de kleinere, de meeste die nu geïnstalleerd worden hebben veel meer stalls (enkele tientallen). Vermoedelijk zal Tesla dan ook een nieuwe supercharger voorstellen voor vrachtwagens. Erg moeilijk is zo'n lader niet te maken. De huidige superchargers zijn in principe een aantal standaard laders (die elke Tesla aan boord heeft) die in parallel worden geschakeld. Het moet mogelijk zijn om grotere stapels laders te maken en daardoor het vermogen op te krikken. Desnoods worden meerdere laadkabels gebruikt. Wanneer de chauffeur zijn nachtrust neemt is een standaard supercharger meer dan voldoende om de truck volledig op te laden. Net zoals voor de normale superchargers zie ik Tesla werken aan de creatie van corridors voor lange afstand, aangevuld met destination chargers.

Een lange afstandstruck lijkt me dus echt mogelijk. Dit gecombineerd met veel minder onderhoud en een lagere brandstofkost lijkt erop te wijzen dat Tesla hier een bijzondere troefkaart in handen heeft. Bovendien hebben zij, in tegenstelling tot de klassieke fabrikanten, een ruime ervaring met elektrische aandrijflijnen, oplaadstations en de opwekking en opslag van zonne-energie.

Men moet er bovendien vanuit gaan dat deze trucks gaan laden aan een industrieel tarief voor electriciteit en niet aan het typische huishoudelijke tarief. Momenteel bedraagt het huishoudelijk tarief in België tussen de 0,2 en 0,25 euro/kWh, de kostprijs voor industrie is ongeveer de helft. Het europese gemiddelde is hier 0,1 euro/kWh. Dit geeft een energiekost van ongeveer 10 euro / 100 km voor een Truck. Uitgaande van een ICE-truck met een verbruik van iets meer dan 30 �* 35 l/100 km is dit eerder 40 euro / 100 km! Dit is een verschil van ongeveer 250 euro/dag en dat enkel op de brandstofkost!
Citaat:
En ik zeg niet dat de E-wagens niet geschikt zijn, want sommige mensen leggen slechts 20km per week af en dan nog enkel bij mooie weer, anders word hun auto vuil, verder staat die in een verwarmde garage.
Dan loont zich een E-wagen niet zelfs niet een E-fiets.
Sommige rijden zelfs meer dan 400.000 km op minder dan 3 jaar met een E-wagen, zelfs als taxi, wat nu?
http://teslamag.de/news/finnischer-t...-model-s-15742
https://www.hs.fi/autot/art-2000005339003.html

Citaat:
Maar ze zijn niet de oplossing.
Oplossing voor wat? Laat toch eens zien of je een betere oplossing hebt voor luchtkwaliteit en klimaatproblematiek, ik wacht nog altijd Jantje.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 oktober 2017 om 14:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 17:45   #107
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ga je het nu al over vrachtwagens uitwijken?
Een 6bak (A6500?) ABL, oeroud, bouwjaar in de fifties, was alleszins een luchtgekoelde V8-diesel. 160 of 170 PK maar, top was hoogstens 65 kmh, hoger draaide die niet (mech afgeregeld)
Deze A6500 zal het wel zijnhttps://de.wikipedia.org/wiki/Magiru..._6500_und_7500

Ervaring met andere oude vrachtwagens heb ik ook gehad, Volvo N10 bvb.
In Nederland ook al eens met een DAF gereden maar ik weet niet meer welk type, in elk geval militaire trucks dus all wheel aandrijving.
Technici moesten tenslotte hun werkplaats (shelter) kunnen meenemen, Ahw enz.. meestal 45 kVA gen, soms ook grote mobiele radar, enz... de logistieke bevoorrading waren 10t Ahw.

Van vrachtwagens gesproken ook daar gaat Tesla en hopelijk ook andere de wereld op zijn kop zetten met zijn Tesla Semi, de eerste foto is blijkbaar net *genomen (premiere is aangekondigd 26 oktober, de rode pijl wijst wslk naar het aero-dakdeel):


Een E-fan heeft er vandaag al een realistische toekomst over neergeschreven, maw aangezien het verbruik en de stroomkost veel minder is kan er heel wat uitgespaard worden op enkel de verbruikskost al, wie weet 250 € per dag! :

Jij bent begonnen over de Magirus, niet ik.
En ik heb dus wel met wat meer gereden dan enkel militaire voertuigen.
Hoewel ik zelfs met militaire voertuigen in Afrika heb rondgereden.
Zou toch nog altiijd graag willen weten hoe je een E-voertuig in die gebieden gaat opladen, even stroom laten aanbrengen en tegen de vijanden zeggen dat ze een uurtje moeten wachten voor ze verder op je mogen jagen?

Citaat:

Dan loont zich een E-wagen niet zelfs niet een E-fiets.
Sommige rijden zelfs meer dan 400.000 km op minder dan 3 jaar met een E-wagen, zelfs als taxi, wat nu?
http://teslamag.de/news/finnischer-t...-model-s-15742
https://www.hs.fi/autot/art-2000005339003.html


Oplossing voor wat? Laat toch eens zien of je een betere oplossing hebt voor luchtkwaliteit en klimaatproblematiek, ik wacht nog altijd Jantje.
He, ga je nu zeggen dat sommige mensen toch maar beter met een verbrandingsmotor blijven rijden?
De doorsnee wagen doet geen 15.000km per jaar, zelfs geen 10.000km per jaar.
En een betere oplossing, wel er bestaat geen algemene oplossing.
In steden kan men enkel het openbaar vervoer beter regelen en minder gebruik maken van de wagen, in de buitenwijken kan men gebruik maken van de E-voertuigen en in gebieden waar ik vaak verblijf, is men gewoon afhankelijk van energiedragers die voor handen zijn en men gemakkelijk kan krijgen tot op afgelegen plaatsen.
Alles is dus afhankelijk van de omstandigheden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 18:18   #108
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Jij bent begonnen over de Magirus, niet ik.
Van het een komt het ander, jij waart toch aan het insinueren dat ik weinig van de baan wist
Citaat:
En ik heb dus wel met wat meer gereden dan enkel militaire voertuigen.
Hoewel ik zelfs met militaire voertuigen in Afrika heb rondgereden.
Mooi maar weinig relevant.

Citaat:
Zou toch nog altiijd graag willen weten hoe je een E-voertuig in die gebieden gaat opladen, even stroom laten aanbrengen en tegen de vijanden zeggen dat ze een uurtje moeten wachten voor ze verder op je mogen jagen?
Meen je dat nu? Veralgemening "Afrika"? LOL . Hoeveel superchargers staan er in Afrika? Geen enkele.
Arabisch schiereiland tel ik niet bij Afrika.

Citaat:
He, ga je nu zeggen dat sommige mensen toch maar beter met een verbrandingsmotor blijven rijden?
Als ze niet geschikt zijn voor een E-wagen mag iedereen tot in den treure met zijn bakje verder rijden.

Citaat:
De doorsnee wagen doet geen 15.000km per jaar, zelfs geen 10.000km per jaar.
In België haalt de doorsnee wagen wel 15.000 km per jaar. Dat is gemakkelijk te vinden in de statistieken.

Citaat:
En een betere oplossing, wel er bestaat geen algemene oplossing.
In steden kan men enkel het openbaar vervoer beter regelen en minder gebruik maken van de wagen, in de buitenwijken kan men gebruik maken van de E-voertuigen en in gebieden waar ik vaak verblijf, is men gewoon afhankelijk van energiedragers die voor handen zijn en men gemakkelijk kan krijgen tot op afgelegen plaatsen.
Alles is dus afhankelijk van de omstandigheden.
Zo kom je er gemakkelijk vanaf hé.
Electrisch vervoer is nochtans de enige oplossing die in afzienbare toekomst zich ook gaat doorzetten. Fossiele brandstoffen krijgen sowieso hun einde.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 18:49   #109
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Van het een komt het ander, jij waart toch aan het insinueren dat ik weinig van de baan wist
Laat maar
Citaat:
Mooi maar weinig relevant.
Juist wel, zelfs heel belangrijk
Citaat:

Meen je dat nu? Veralgemening "Afrika"? LOL . Hoeveel superchargers staan er in Afrika? Geen enkele.
Arabisch schiereiland tel ik niet bij Afrika.
Dus na 4 jaar kan ik mijn oude E-wagen niet verkopen om naar Afrika te exporteren.
Die gaat dus naar de afbraak, niet direct milieuvriendlijk maar het zij zo.

[quote]
Als ze niet geschikt zijn voor een E-wagen mag iedereen tot in den treure met zijn bakje verder rijden.

[quote]
Of een ander vervoersmiddel gebruiken

Citaat:
In België haalt de doorsnee wagen wel 15.000 km per jaar. Dat is gemakkelijk te vinden in de statistieken.


Zo kom je er gemakkelijk vanaf hé.
Electrisch vervoer is nochtans de enige oplossing die in afzienbare toekomst zich ook gaat doorzetten. Fossiele brandstoffen krijgen sowieso hun einde.
Fossiele brandstoffen komen inderdaad binnen afzienbare tijd aan hun einde.
Er moet dus een andere oplossing gevonden worden, of naar een andere manier van leven worden overgegaan.
E-voertuigen bieden slechts een beperkte oplossing voor beperkte plaatsen.
3/4 van de wereldbevolking heeft zelfs geen stroom in huis.
Iets dat maar al te vaak word vergeten in onze maatschappij.
En de stroom moet ook ergens vandaan komen, je kan moeilijk heel de wereld vol windmolens en zonnepanelen plaatsen om de mobiliteit te waarborgen. Noch kan je overal stroom aanbregen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2017, 19:04   #110
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En de stroom moet ook ergens vandaan komen, je kan moeilijk heel de wereld vol windmolens en zonnepanelen plaatsen om de mobiliteit te waarborgen. Noch kan je overal stroom aanbregen.
Natuurlijk kan men dat heel gemakkelijk zelfs. Maar van vandaag op morgen zal het niet gaan. Wetenschappers menen dat het in 139 landen van de wereld mogelijk is als ze serieus beginnen, tijd hebben ze tot 2050:

https://cleantechnica.com/2017/08/23...anford-report/

Citaat:
3/4 van de wereldbevolking heeft zelfs geen stroom in huis.
En hoeveel van de Westerse wereldbevolking heeft wel stroom in huis?

Men maakt altijd dezelfde fout, het is laadpaal volgt wagen niet andersom.

Idem zoals tankstations pas echt kwamen nadat de fossiele wagens er kwamen.
Indien niet reed men nog altijd met paard en kar, of met kamelen zoals bepaald Afrika.

De electrische wagen was trouwens inde meerderheid en quasi voor de fossiele wagen, blijkbaar heeft de fossiele wagen zich pas doorgezet toen de electrische starter er kwam.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 oktober 2017 om 19:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2017, 13:08   #111
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Natuurlijk kan men dat heel gemakkelijk zelfs. Maar van vandaag op morgen zal het niet gaan. Wetenschappers menen dat het in 139 landen van de wereld mogelijk is als ze serieus beginnen, tijd hebben ze tot 2050:

https://cleantechnica.com/2017/08/23...anford-report/


En hoeveel van de Westerse wereldbevolking heeft wel stroom in huis?

Men maakt altijd dezelfde fout, het is laadpaal volgt wagen niet andersom.

Idem zoals tankstations pas echt kwamen nadat de fossiele wagens er kwamen.
Indien niet reed men nog altijd met paard en kar, of met kamelen zoals bepaald Afrika.

De electrische wagen was trouwens inde meerderheid en quasi voor de fossiele wagen, blijkbaar heeft de fossiele wagen zich pas doorgezet toen de electrische starter er kwam.
Je gaat dus binnen afzienbare tijd iedereen verplichten om stroom te hebben.
Iedereen verplichten om te zorgen dat er overal onder alle omstandigheden stroom is.
En ja, de elektrische wagen had in het verleden het grootste aandeel in op de markt.
Toen werden ze vooral gebruikt om rond de kerk te rijden tegen wandelsnelheid, voor grote afstanden gebruikte men openbaar vervoer.
De verbrandingsmotor heeft de voertuigen van de markt geconcureerd dankzij het feit dat men de energiedrager makkelijk en snel overal kan bijvullen, zelfs onder het rijden. Wegens de eenvoudige en gemakkelijke herstellingen en onderhoud, makkelijkere en goedkopere productie.
De elektrische starter gaf dan nog eens de doorslag in de gebruiksvriendelijkheid.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2017, 16:02   #112
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je gaat dus binnen afzienbare tijd iedereen verplichten om stroom te hebben.
Vandaag heeft elk normaal modern huishouden stroom.

Citaat:
Iedereen verplichten om te zorgen dat er overal onder alle omstandigheden stroom is.
Van verplichting aan iedereen is nergens sprake, niemand is ook verplicht met een fossiele wagen te rijden of te hebben, vele hebben nog niet eens een rijbewijs. Met een electrische fiets en electrische trein kom je er ook.

Citaat:
En ja, de elektrische wagen had in het verleden het grootste aandeel in op de markt.
Toen werden ze vooral gebruikt om rond de kerk te rijden tegen wandelsnelheid, voor grote afstanden gebruikte men openbaar vervoer.
Ook de bussen waren toen electrisch.
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_bus#History

Paard en kar was wslk veel sneller.

Citaat:
De verbrandingsmotor heeft de voertuigen van de markt geconcureerd dankzij het feit dat men de energiedrager makkelijk en snel overal kan bijvullen, zelfs onder het rijden. Wegens de eenvoudige en gemakkelijke herstellingen en onderhoud, makkelijkere en goedkopere productie.
Is wel onzin wat je daar zegt, moesten er toen lithium ions-kwaliteit van vandaag bestaan waren de fossiele wagen wslk nooit niet
echt doorgebroken voor personenwagens, wslk enkel voor vrachtwagens.

Citaat:
De elektrische starter gaf dan nog eens de doorslag in de gebruiksvriendelijkheid.
Zonder stroom gaat het immers niet hé.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 4 oktober 2017 om 16:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 05:30   #113
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Vandaag heeft elk normaal modern huishouden stroom.
In België wel ja, maar hoeveel weekendverblijven in België hebben geen stroom?
En je kijkt dus enkel naar België en de hoger ontwikkelde gebieden in de wereld.
Ik heb je al gevraagd, wat met de E-wagen na 4 jaar, want dan veranderen vervangen de meeste mensen in België hun wagen, zeker de bedrijfswagens, want na 4 jaar kunnen ze die niet meer inbrengen bij de belastingen.


Citaat:
Van verplichting aan iedereen is nergens sprake, niemand is ook verplicht met een fossiele wagen te rijden of te hebben, vele hebben nog niet eens een rijbewijs. Met een electrische fiets en electrische trein kom je er ook.
En wat met de gebieden waar geen trein komt?
Als ik met de fiets en het openbaar vervoer naar het werk moet, dan moet ik om 5.00 uur vertekken, 6km fietsen, een half uur met de trein rijden, dan de 20 minuten de tram nemen en dan opnieuw 45 minuten fietsen, om in vogelvlucht 20km af te leggen. Langst de openbare weg 32km, met het openbaar vervoer en fiets 75km. Met de fiets is het meer dan een uur rijden. Met een E-wagen is het dichtsbijzijnde stopkontakt 600meter van de parking. Om 21.00uur is het al donker en om 6.00uur is het nodg donker, dus lichten nodig bij het rijden, verkleint de rijafstand
Citaat:
Ook de bussen waren toen electrisch.
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_bus#History

Paard en kar was wslk veel sneller.

Is wel onzin wat je daar zegt, moesten er toen lithium ions-kwaliteit van vandaag bestaan waren de fossiele wagen wslk nooit niet
echt doorgebroken voor personenwagens, wslk enkel voor vrachtwagens.
Even vergeten dat de wagens met verbrandingsmotor in de VS als eerste zijn doorgebroken En dat juist omdat ze overal geraakte. Ook in gebieden waar zelfs vandaag nog geen stroom is.

Citaat:

Zonder stroom gaat het immers niet hé.
Wil je dat even in Gent gaan uitleggen, waar ze vorige week nog maar eens enkele dagen zonder stroom zaten.
Of op de Caraibische eilanden, waar ze sinds de doortocht van de orkanen geen stroom meer hebben.
Even vergeten dat ze zelfs hier in Vlaanderen een afkoppelingsplan hebben, gewoon omdat ze nu al bang zijn dat er niet voldoende stroom zal zijn in de winter
En jij gaat er nog eens meer dan 3 miljoen stroomverbruikers bij aanhangen.
Als Vlaanderen echt naar de E-voertuigen wil, zal het eerst voor enkele honderden miljarden aan infrastructuur moeten inversteren en dat geld is er niet.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 08:53   #114
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
In België wel ja, maar hoeveel weekendverblijven in België hebben geen stroom?
Zeg het me eens, en zeg dan wat dan het probleem is indien men met een E-wagen bvb 400 km rijbereik heeft in België.

Citaat:
En je kijkt dus enkel naar België en de hoger ontwikkelde gebieden in de wereld.
Neen, normaal ontwikkelde gebieden. Gans Europa. Bekijk het laadpalennetwerk van Europa maar, van Gibraltar tot Noordkaap, geen probleem die trip met een deftige E-wagen te doen. En overigens reeds een paar maal gedaan, in de zomer van 2015 al, toen het aantal snellaadpalen nog heel dunnetjes was in Zuid-Europa en ook in het uiterste Noorden.
Linkje?
Citaat:
http://www.auto-motor-und-sport.de/n...ap-663420.html
12.08.2015
Eine Gruppe Enthusiasten fährt mit vier Tesla 6624 Kilometer von Südspanien ans Nordkap und stellt einen Guiness-Rekord für die kürzeste Ladezeit auf. auto motor und sport war dabei.
Vandaag of meer dan 2 jaar later zou dat veel sneller gaan, vooral dat deel in Spanje.

Citaat:
Ik heb je al gevraagd, wat met de E-wagen na 4 jaar, want dan veranderen vervangen de meeste mensen in België hun wagen, zeker de bedrijfswagens, want na 4 jaar kunnen ze die niet meer inbrengen bij de belastingen.
Die worden dan verkocht als tweedehands, wat anders?
Er is geen verschil tussen fossiel en electrisch op de tweedehandsmarkt hoor.
Bvb de Tesla S zou de meest gevraagde tweedehandsauto zijn op die markt, in elk geval online véél meer aangeklikt dan eenderwelke E-wagen:
http://www.chip.de/news/E-Auto-gebra...116139926.html
Zelfs zoveel keer aangeklikt als andere E-wagens alle tesamen op autoscout24.
De rangschikking van de meest aangeklikte, en hun gemiddelde gevraagde occasieprijzen zet ik er ook bij:
Citaat:
http://www.faz.net/aktuell/finanzen/...-15037190.html

Jetzt hat Autoscout24 eine „TopTen“ der beliebtesten Elektrofahrzeuge veröffentlicht. Gleich fünf Modelle kosten dabei durchschnittlich weniger als 20.000 Euro, auch wenn der Spitzenreiter ein Traumauto zum Preis von durchschnittlich 87.000 Euro bleibt: das Tesla Model S wird mit Abstand am häufigsten aufgerufen, und zwar fast genauso oft wie alle anderen E-Modelle in der Liste zusammen.

Top Ten der begehrtesten Elektro-Fahrzeuge
X.1 X.2 Durchschnittspreis gebraucht
1 Tesla Model S 87.109 €
2 Renault Twizy 6.611 €
3 BMW i3 29.300 €
4 Smart Fortwo Electric Drive 12.542 €
5 Renault ZOE 15.024 €
6 Renault Kangoo Z.E. 13.491 €
7 Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive 33.756 €
8 Volkswagen e-Golf 27.263 €
9 Peugeot iOn 12.107 €
10 Nissan Leaf 21.582 €

Citaat:
En wat met de gebieden waar geen trein komt?
Amai, je bedoelt Noord en Oost-Limburg? Daar neemt men paard en kar of de fiets, of ...

Citaat:
Even vergeten dat de wagens met verbrandingsmotor in de VS als eerste zijn doorgebroken En dat juist omdat ze overal geraakte.
Als ze konden tanken, of dankzij tankstations die bevoorraad werden, en tankstations die energie hadden, lees stroom.

En zonder raffinaderijen heb je geen benzine of diesel hé, en zonder stroom werkt een raffinaderij niet, en zonder stroom werkt een normaal tankstation niet.

Citaat:
Ook in gebieden waar zelfs vandaag nog geen stroom is.
Mooi, maar als er geen stroom is kan er geen benzine of diesel gemaakt of getankt worden. Tenzij met een manuele pomp of jerrycans. Of er staan dieselgeneratoren met een grote voorraad diesel, dus ook weer stroom.

Citaat:
Wil je dat even in Gent gaan uitleggen, waar ze vorige week nog maar eens enkele dagen zonder stroom zaten.
Een batterij verliest op enkele dagen hooguit 2% van zijn capaciteit, die E-wagen gaat altijd nog kunnen rijden. Maar jij met je fossiele wagen kunt wel niet meer tanken omdat een tankstation zonder stroom niet werkt.

Citaat:
Of op de Caraibische eilanden, waar ze sinds de doortocht van de orkanen geen stroom meer hebben.
En ook niet kunnen tanken zonder stroom, dat vergeet je weer?

Er is al een eilandje ergens dat volledig op zonnepanelen en powerpacks draait ipv de vele dieselgeneratoren die regelmatig door dieselschepen moesten bevoorraad worden, wil je de link?
Geen probleem: http://www.huffingtonpost.co.uk/entr...b0207d1916ca4b

Overigens naar Costa Rica heeft Tesla powerpacks gestuurd dus baterijen die met zonne-energie kunnen opgeladen worden en dan hebben ze daar stroom, nog iets? Wil je de link?

Citaat:
Even vergeten dat ze zelfs hier in Vlaanderen een afkoppelingsplan hebben, gewoon omdat ze nu al bang zijn dat er niet voldoende stroom zal zijn in de winter
En als er geen stroom is kun jij niet tanken. En ik ga mijn electrische wagen opladen op 35 km van mijn deur in de buurt van Eindhoven, nog iets? Wil je een link?

Citaat:
En jij gaat er nog eens meer dan 3 miljoen stroomverbruikers bij aanhangen.
Als Vlaanderen echt naar de E-voertuigen wil, zal het eerst voor enkele honderden miljarden aan infrastructuur moeten inversteren en dat geld is er niet.
Zonder bronnen is dat maar compleet van de pot gerukte onzin hé Jantje. Zelfs bij gratis bijladen gaat de helft van de Tesla rijders meestal thuis opladen aan nachttarief. Slechts 1 maal per maand gemiddeld gaat een Teslabestuurder op kosten van Tesla aan de supercharger laden, integendeel tot jou van de pot gerukte praat kan ik dat staven.
Vlaanderen heeft genoeg stroom, en het is geen Vlaams stroomnet maar een Europees stroomnet. Als er een tekort is wordt er stroom ingevoerd.

En zonder stroom werkt geen tankstation, dag Jantje...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 oktober 2017 om 09:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 10:06   #115
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.982
Standaard

Dit is pas vooruitgang: https://www.theverge.com/2017/9/19/1...-on-one-charge
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 10:28   #116
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Die link is al 3 maal eerder geplaatst, de "petrolheads" hebben daar geen antwoord op, wat zouden ze ook kunnen antwoorden?

En ze hebben er ook geen antwoord op het feit dat in China -per jaar, in 2016 alvast- meer dan 110.000 puur-electrische bussen verkocht worden. Wslk zijn nu al >20% van de nieuwe businschrijvingen electrisch, en serieus stijgend...
Een vb voor België?
bronnen:
https://cleantechnica.com/2017/02/25...ill-exploding/


Citaat:
https://www.treehugger.com/public-tr...-electric.html February 7, 2017
In China, 20% of new buses are now electric

Apparently, the city of Shenzhen is planning foran all electric fleet of 15,000 buses by the end of 2017!
Een 12-miljoenenstad zoals Shenzhen plant 15.000 electrische bussen reeds tegen einde 2017.

Even een vergelijk met onze 20 eeuwse De Lijn met vooral dieselbussen:
Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Lij...ermaatschappij)
Bussen 2.240 (31.12.2016)
Doe dat cijfer nog maal 2 voor heel BE en je komt amper aan 4500 bussen, wslk 97% diesel...

Onlangs heb ik nog een korte pendelrit met een E-bus gemaakt, quasi geluidloos en vooral geen uitlaat...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 oktober 2017 om 10:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 10:54   #117
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Bussen hebben meer als genoeg ruimte om 660 kWh aan batterijen weg te steken. Met die 660 kWh kom je ook ruim twee shiften toe in stedelijk gebied.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 10:59   #118
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Bussen hebben meer als genoeg ruimte om 660 kWh aan batterijen weg te steken. Met die 660 kWh kom je ook ruim twee shiften toe in stedelijk gebied.
Ik ben benieuwd hoeveel kWh Tesla in zijn vrachtwagen gaat zetten, ik denk 400 a 500 kWh, dat zal al voldoende zijn bij een geoptimaliseerde Cd.
In 3 weken weten we het.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 oktober 2017 om 11:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 11:04   #119
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik ben benieuwd hoeveel kWh Tesla in zijn vrachtwagen gaat zetten, ik denk 400 a 500 kWh, dat zal al voldoende zijn bij een geoptimaliseerde Cd.
In 3 weken weten we het.
De lekken voorrspelden een range van 200 tot 300 mijl, wat teleurstellend zou zijn.

Ik hoop dat Tesla een soort batterij lease systeem voorstelt en (zeer) grote accus gebruikt. Minstens 4h rijden is wenselijk wegens de wettelijke rusttijden in de VS.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2017, 11:15   #120
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De lekken voorrspelden een range van 200 tot 300 mijl, wat teleurstellend zou zijn.

Ik hoop dat Tesla een soort batterij lease systeem voorstelt en (zeer) grote accus gebruikt. Minstens 4h rijden is wenselijk wegens de wettelijke rusttijden in de VS.
Is het minstens 4 hr of 4 hr? Edit: na wat googlen hebben die nog geen 4,5 hr verplichting zoals in Europa.
Hier vind je het verschil: https://www.wegenwiki.nl/Rijtijden#V...renigde_Staten

4 hr aan gemiddeld 90 kmh is rekenkundig 360 km, dan is zeker die 300 mijl ruim voldoende.

Tesla zal de range en fast-laadpaal V3 en dus xxx-kWh wel afstemmen op die verplichte rusttijden. Anders gaan het enkel trucks zijn voor regionale leveringen.

Maar als die trucks gaan doorbreken heeft men wslk ook al autonome trucks... https://www.theguardian.com/technolo...rivers-jobs-us
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 oktober 2017 om 11:36.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be