Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 oktober 2021, 05:51   #41
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard

Het is eigenlijk een kwestie van technologie en een klein beetje politieke moed.Het is blijkbaar eenvoudiger om de ganse bevolking te pesten met "corona-maatregelen" dan om dat statiegeldprobleem (en tevens het sluikstortprobleem) ten gronde aan te pakken.....

Laatst gewijzigd door kelt : 21 oktober 2021 om 06:00.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2021, 08:03   #42
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke Bekijk bericht
Absolute tegenstander. We hebben al een zeer goed systeem van blikjes recycleren, het heet de blauwe zak. Op die manier kan je eigenlijk alles recycleren.
Fantastisch systeem. 50 % van de blikjes wordt voor te beginnen al niet ingezameld. Nu jij weer.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke Bekijk bericht
Ik begrijp dat blikjes zwerfvuil veroorzaken, maar zoals bij veel zaken in dit land, draait men de zaken om: in plaats van de vervuiler te bestraffen, wil men de brave burger een beetje pesten.
Nochtans ervaren de mensen waar dit systeem reeds is ingevoerd dat totaal niet zo. En nochtans zijn 75% van de mensen er voorstander van, van wat u "pesten" (?) noemt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke Bekijk bericht
Het is nochtans heel simpel: zet genoeg vuilbakken op straat, zet een paar agenten in, torenhoge boetes op zwerfvuil zodat de agenten ook worden terugverdiend en het de maatschappij niets kost, en toon een campagne op tv.

Resultaat: een mooi recyclagebeleid en een propere straat.
Dat is wel heel simplistisch redeneren. Torenhoge boetes? De pakkans dat je zwerfvuil dumpt is nagenoeg onbestaande. Ik kan iedere dag wel 3000 stukken afval dumpen zonder dat iemand het ziet. Wat u stelt is dan ook totaal, maar dan ook echt totaal onrealistisch als oplossing.

Campagnes op TV? Ik weet niet of u de laatste decennia geslapen hebt, maar men is al jaaaaren bezig met sensibiliseringscampagnes ... met nauwelijks of geen resultaat. Buiten dat geld kost, werkt dit systeem hoe dan ook niet.

Kortom uw systeem, zoals ook onze slimme Tommelein dat voorstelt, werkt van geen meter. Men is daar al lang mee bezig en het enige wat we zien is dat het zwerfvuil en de kost om dit op te ruimen jaar na jaar nog steeds verder toeneemt.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2021, 08:51   #43
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Torenhoge boetes, dat is onmogelijk menselijk te houden met de mentaliteit van zovelen.

Voorbeeld: een oudere mens drinkt zijn blikje op een bank, fietst verder, maar uit verstrooidheid vergeet hij het mee te nemen.
Een meegemaakt voorbeeld uit een andere sector: er werd een actie opgezet aan de verzamelvuilbakken van textiel, glas en papier, omdat er veel ander vuil achter gelaten werd. Een hoogzwangere vrouw kwam een kartonnen doos met oud papier in de container gooien, maar dat was net te hoog om er in te kunnen mikken met haar dikke buik. Dus plaatste ze de mooi dichtgeplakte doos aan de voet van de container. En ja, in die doos zat o.a. een briefomslag met haar adres ...

Misschien dan voor blikjes en plastic flessen toch statiegeld invoeren, en rekenen op arme of gierige mensen die weggeworpen spullen opruimen voor wat eurocenten ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2021, 04:47   #44
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.436
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Een nobel proefproject werd opgestart.
Technisch gezien, hoe werkt zo'n project statiegeld voor bllkjes?

Hoe weet je dat je enkel geld teruggeeft voor blikjes waar statiegeld voor betaald is?

Moet de klant zijn bonnetje van de vorige keer tonen? Dat is vervelend, want dan kan je niks opnieuw kopen voor alles op is van de vorige keer.
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2021, 05:44   #45
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Technisch gezien, hoe werkt zo'n project statiegeld voor bllkjes?

Hoe weet je dat je enkel geld teruggeeft voor blikjes waar statiegeld voor betaald is?

Moet de klant zijn bonnetje van de vorige keer tonen? Dat is vervelend, want dan kan je niks opnieuw kopen voor alles op is van de vorige keer.
Dat probleem is al meer dan een decennium geleden opgelost dankzij fabrikanten als Tomra (waarschijnlijk is de flessenterugname-machine in uw lokale drankhandel ook van dat fabrikaat).


Het maakt daar niet uit waar u uw (bier)flesje gekocht heeft,als de machine het TYPE herkent krijgt U uw statiegeldbonnetje....Dat is omdat brouwers en distributie afspraken gemaakt hebben...

Zo kan het evengoed met blikjes.....Blikjes die niet "herkend" worden horen in de PMD zak.Gezien de typische "grachtblikjes" van een heel bekend clubje merken zijn, zijn er zeker afspraken mogelijk....


En ja,zoals een medeforummer al opmerkte,als er een interessant statiegeld opgelegd wordt,zoals bij glazen bierflesjes ZULLEN mensen die gaan verzamelen om een zakcentje (korting) te gaan VERDIENEN.(want dat zullen ze dan inderdaad gedaan hebben,iets VERDIEND)

Laatst gewijzigd door kelt : 22 oktober 2021 om 05:46.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2021, 07:10   #46
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Technisch gezien, hoe werkt zo'n project statiegeld voor bllkjes?

Hoe weet je dat je enkel geld teruggeeft voor blikjes waar statiegeld voor betaald is?

Moet de klant zijn bonnetje van de vorige keer tonen? Dat is vervelend, want dan kan je niks opnieuw kopen voor alles op is van de vorige keer.
Probeer uw Belgische petfles maar eens in een Duits container te gooien om geld te ontvangen. Dat zal niet lukken. Ik ben eens gaan kijken op een Duitse petfles die ik nog moet inleveren. Er zit Streepjescode op het etiket met daarnaast de vermelding van het bedrag van het statiegeld: € 0,25.
Als dat statiegeld er komt krijg ik tenminste nog geld voor de blikjes die ik hier thuis moet oprapen langs de weg en in mijn tuin.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2021, 09:07   #47
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Technisch gezien, hoe werkt zo'n project statiegeld voor bllkjes?

Hoe weet je dat je enkel geld teruggeeft voor blikjes waar statiegeld voor betaald is?

Moet de klant zijn bonnetje van de vorige keer tonen? Dat is vervelend, want dan kan je niks opnieuw kopen voor alles op is van de vorige keer.
Je krijgt geld in ruil voor je lege blikjes. In Duitsland alleszins. Ieder drankblikje is in iedere winkel inwisselbaar.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2021, 09:10   #48
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Probeer uw Belgische petfles maar eens in een Duits container te gooien om geld te ontvangen. Dat zal niet lukken. Ik ben eens gaan kijken op een Duitse petfles die ik nog moet inleveren. Er zit Streepjescode op het etiket met daarnaast de vermelding van het bedrag van het statiegeld: € 0,25.
Als dat statiegeld er komt krijg ik tenminste nog geld voor de blikjes die ik hier thuis moet oprapen langs de weg en in mijn tuin.
Dat klopt misschien voor wat de petflessen betreft.
Uw Belgisch leeg blikje gaat zonder problemen over de Duitse toonbank. Die worden niet gescand.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2021, 09:35   #49
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat klopt misschien voor wat de petflessen betreft.
Uw Belgisch leeg blikje gaat zonder problemen over de Duitse toonbank. Die worden niet gescand.
Klopt.

Maar het verschil ligt hem in de manier van recuperen.
PED-flessen worden gewoon herbruikt, terwijl blikjes hersmolten worden.
De winst voor de staat en bedrijven zit hem bij blik in de eerste plaats in de gedaalde hoeveelheid zwerfvuil die moet opgeruimd worden, niet in het herbruiken van de blikjes.
Anders is dat bij PED-flessen, de Belgische PED-flessen kunnen niet herbruikt worden in het buitenland.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2021, 09:43   #50
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Klopt.

Maar het verschil ligt hem in de manier van recuperen.
PED-flessen worden gewoon herbruikt, terwijl blikjes hersmolten worden.
De winst voor de staat en bedrijven zit hem bij blik in de eerste plaats in de gedaalde hoeveelheid zwerfvuil die moet opgeruimd worden, niet in het herbruiken van de blikjes.
Anders is dat bij PED-flessen, de Belgische PED-flessen kunnen niet herbruikt worden in het buitenland.
Het klinkt misschien wat off topic maar toch. Ik herinner mij de (PED)flessen in harde plastiek. Op het leeggoed, dus ook de bak, was er statiegeld. Ik denk, maar ben het niet zeker, dat dit hier ondertussen verleden tijd is.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)

Laatst gewijzigd door Rudy : 22 oktober 2021 om 09:44.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2021, 09:47   #51
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Probeer uw Belgische petfles maar eens in een Duits container te gooien om geld te ontvangen. Dat zal niet lukken. Ik ben eens gaan kijken op een Duitse petfles die ik nog moet inleveren. Er zit Streepjescode op het etiket met daarnaast de vermelding van het bedrag van het statiegeld: € 0,25.
Als dat statiegeld er komt krijg ik tenminste nog geld voor de

blikjes die ik hier thuis moet oprapen langs de weg en in mijn tuin.
Inderdaad. Regelmatig moet ik voor mijn huis blikjes opruimen die achteloos worden weggeworpen. Jaar in jaar uit. En als men ze allemaal zou optellen per jaar, zijn het er heel wat. Met statiegeld zullen het er gegarandeerd minder zijn. Ik begrijp, zelfs met de beste wil van de wereld, de mensen niet die tegen statiegeld zijn.

Blikjes, het grote zwerfvuil. Een pest.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 oktober 2021 om 10:02.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2021, 09:58   #52
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Inderdaad. Regelmatig moet ik voor mijn huis blikjes opruimen die achteloos worden weggeworpen. Jaar in jaar uit. En als men ze allemaal zou optellen per jaar, zijn het er heel wat. Met statiegeld zullen het er gegarandeerd minder zijn. Ik begrijp echt niet, zelfs met de beste wil van de wereld, de mensen niet die tegen statiegeld zijn.

Blikjes, het grote zwerfvuil. Een pest.
Op sommige parkings langs de autosnelweg is het een echte pest, en dat geldt niet enkel voor blikjes.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2021, 10:07   #53
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Inderdaad. Regelmatig moet ik voor mijn huis blikjes opruimen die achteloos worden weggeworpen. Jaar in jaar uit. En als men ze allemaal zou optellen per jaar, zijn het er heel wat. Met statiegeld zullen het er gegarandeerd minder zijn. Ik begrijp echt niet, zelfs met de beste wil van de wereld, de mensen niet die tegen statiegeld zijn.

Blikjes, het grote zwerfvuil. Een pest.
Ik ben daar niet tegen, maar het proefproject van de Waalse regering toont aan dat het niet veel zoden aan de dijk brengt. Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat mensen blikjes gewoon op straat gooien. Ik heb dat eigenlijk nog nooit in mij leven gedaan en volgens mij doet het overgrote deel van de bevolking dat ook niet. Het is dus de absolute minderheid aan idioten die het wel doen die je moet aanpakken. Dus ipv statiegeld op elk blikje, deel je belachelijk hoge boetes uit aan idioten die het wel nog doen. Start daar eens een proefprojectje over op.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2021, 10:09   #54
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Op sommige parkings langs de autosnelweg is het een echte pest, en dat geldt niet enkel voor blikjes.
Als zwerfvuil zich zou concentreren rond parkings langs de autosnelweg dan is het probleem minder groot, dat valt gemakkelijk op te ruimen. Het probleem is dat je het gewoon overal tegenkomt en niet alleen blikjes hé. Je moet eens een km berm doen langs een provincieweg. Wat je daar allemaal tegenkomt is niet te schatten...Ja, je komt blikjes tegen, maar je komt nog veel meer andere vuiligheid tegen. Dat ga je niet verminderen door statiegeld op blikjes. Het andere restafval blijven ze gewoon dumpen.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2021, 10:11   #55
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Als zwerfvuil zich zou concentreren rond parkings langs de autosnelweg dan is het probleem minder groot, dat valt gemakkelijk op te ruimen. Het probleem is dat je het gewoon overal tegenkomt en niet alleen blikjes hé. Je moet eens een km berm doen langs een provincieweg. Wat je daar allemaal tegenkomt is niet te schatten...Ja, je komt blikjes tegen, maar je komt nog veel meer andere vuiligheid tegen. Dat ga je niet verminderen door statiegeld op blikjes. Het andere restafval blijven ze gewoon dumpen.
Maak het restafval nog duurder.

Er zal nog meer sluikstort komen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2021, 10:13   #56
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Het klinkt misschien wat off topic maar toch. Ik herinner mij de (PED)flessen in harde plastiek. Op het leeggoed, dus ook de bak, was er statiegeld. Ik denk, maar ben het niet zeker, dat dit hier ondertussen verleden tijd is.
Vandaag is er nog statiegeld op de harde plastiek bakken, maar die worden nog slechts door enkele bedrijven gebruikt en dan nog enkel voor glazen flessen.

En nee, het is niet off topic.
Want statiegeld dient eigenlijk om kosten op productie en op zwerfvuil te besparen.

In België kozen ze er met de paars/groene verhofstadt regering I ervoor om enkel milieutaksen op wegwerpverpakking in te voeren.
Tot vandaag is er nog steeds geen wet die de bedrijven oplegd, om de wegwerpverpakking te beperken.

In België verdienen de bedrijven grof geld aan de wegwerpverpakkingen.
Maar ook de overheid verdient er grof geld aan.

Ik weet nog dat toen ik kind was, wij wekelijk 1 vuilbak hadden, voor een gezin met 9 kinderen.
Vandaag heeft een gezin met 2 kinderen, het dubbele aan afval, enkel door de wegwerpverpakkingen.

Ik weet nog dat wij vroeger onze maskers maakte van de papierenzakken van de grootwarenhuizen, werden vervangen door plastiekzakken en vandaag zijn het harde plastiek bakken, die je voor +10 moet kopen.
In de VS gebruiken ze echter nog steeds de papierenzakken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2021, 11:17   #57
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik ben daar niet tegen, maar het proefproject van de Waalse regering toont aan dat het niet veel zoden aan de dijk brengt. Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat mensen blikjes gewoon op straat gooien. Ik heb dat eigenlijk nog nooit in mij leven gedaan en volgens mij doet het overgrote deel van de bevolking dat ook niet. Het is dus de absolute minderheid aan idioten die het wel doen die je moet aanpakken. Dus ipv statiegeld op elk blikje, deel je belachelijk hoge boetes uit aan idioten die het wel nog doen. Start daar eens een proefprojectje over op.
Eigenlijk is dit onzin wat u nu vertelt. Niemand zou zo maar blikjes op straat moeten werpen. Maar het gebeurt wel. Straten en pleinen liggen er soms vol van. Zelfs op veldwegen of in de bossen liggen er blikjes.

En dus moet men een methode vinden op dat zwerfvuil drastisch te verminderen. En één van die middelen is statiegeld. Zo moeilijk is dit toch niet te begrijpen. Voor u blijkbaar wel.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 oktober 2021 om 11:18.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2021, 11:23   #58
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik ben daar niet tegen, maar het proefproject van de Waalse regering toont aan dat het niet veel zoden aan de dijk brengt.
En u hecht meer waarde aan een lokaal proefproject - met vouchers notabene - dan de praktijkervaring van andere landen waar men het systeem al jaren succesvol toegepast?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat mensen blikjes gewoon op straat gooien. Ik heb dat eigenlijk nog nooit in mij leven gedaan en volgens mij doet het overgrote deel van de bevolking dat ook niet. Het is dus de absolute minderheid aan idioten die het wel doen die je moet aanpakken. Dus ipv statiegeld op elk blikje, deel je belachelijk hoge boetes uit aan idioten die het wel nog doen. Start daar eens een proefprojectje over op.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat mensen niet inzien dat men daarmee onmogelijk de problematiek kan oplossen. Het is toch niet moeilijk om in te zien dat de pakkans om iemand te betrappen die een blikje wegwerpt zo goed als onbestaande is. Die boetes en controles moeten er zijn, maar daarmee ga je nooit het probleem ten gronde mee oplossen.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2021, 11:32   #59
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.409
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Eigenlijk is dit onzin wat u nu vertelt. Niemand zou zo maar blikjes op straat moeten werpen. Maar het gebeurt wel. Straten en pleinen liggen er soms vol van. Zelfs op veldwegen of in de bossen liggen er blikjes.

En dus moet men een methode vinden op dat zwerfvuil drastisch te verminderen. En één van die middelen is statiegeld. Zo moeilijk is dit toch niet te begrijpen. Voor u blijkbaar wel.
Wat miserabel mislukte in het proefproject.

Iets dat u blijkbaar bewust negeert.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2021, 11:38   #60
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Wat miserabel mislukte in het proefproject.

Iets dat u blijkbaar bewust negeert.
Dat maken ze u maar wijs. Als het in andere landen al jaren lukt, waarom zou het hier dan niet lukken. Nederland gaat het trouwens invoeren in februari 2022.

Het schoentje echter wringt ergens anders. Belgische bedrijven willen geen statiegeld. Ten minste niet voor flessen .Want dan moeten ze extra opslagcapaciteit voorzien en daar hadden sommige bedrijven geen zin in.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 22 oktober 2021 om 12:00.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be