Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 juli 2008, 22:11   #1621
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linda Bekijk bericht
Ho, maar mijn planten spreken tegen mij.


Verder alles in orde ?
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 22:14   #1622
Boontjes
Parlementslid
 
Geregistreerd: 4 april 2005
Berichten: 1.600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Waarom geloven mensen dat de Bijbel niet betrouwbaar is?
Omdat het gebaseerd is op MONDELINGE overleveringen, van horen zeggen, generaties lang, tot er iemand die kon schrijven het op papier gezet heeft, eerst in het Grieks, daarna, in vertaling (!) in het Latijn en het <Hebreeuws en zelfs in het Arabisch, met alle nuances vandien - dit alleen maakt alle 'boeken'-godsdiensten kompleet onbetrouwbaar....
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2008, 22:15   #1623
okke
Gouverneur
 
okke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 1.296
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Waarom geloven mensen dat de Bijbel niet betrouwbaar is?
Ik moest pas denken dat de boeken van het oude testament veel minder betrouwbaar zijn dan de boeken van het nieuwe testament. Van het oude testament is over de beschreven gebeurtenissen één enkele bron per gebeurtenis beschikbaar (die zeer zorgvuldig bewaard is gebleven); van het nieuwe testament zijn van enkele boeken meer dan één bron (hoe onbetrouwbaar ook) beschikbaar. De bronnen van het nieuwe testament zijn aanzienlijk minder zorgvuldig bewaard gebleven en van vele is bekend dat mutaties in de tekst hebben plaatsgevonden.
__________________
Handtekening tijdelijk buiten bedrijf. Onze excuses voor het ongemak.
okke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2008, 08:37   #1624
Linda
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2003
Berichten: 1.509
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Cannabisplantjes moet je zachtjes behandelen hoor....
Komt daar een bloem aan? Ik kweek alleen bloemen, rozen, daglelies, phloxen, akeleien, lysimachia's, hydrangea's, geraniums, tulpen, narcissen, hyacyntjes, anjers, irissen, lavendel, etc ...
Linda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2008, 08:42   #1625
Linda
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2003
Berichten: 1.509
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Omdat het gebaseerd is op MONDELINGE overleveringen, van horen zeggen, generaties lang, tot er iemand die kon schrijven het op papier gezet heeft, eerst in het Grieks, daarna, in vertaling (!) in het Latijn en het <Hebreeuws en zelfs in het Arabisch, met alle nuances vandien - dit alleen maakt alle 'boeken'-godsdiensten kompleet onbetrouwbaar....
Het gaat niet om de concrete details in die verhalen, het gaat om de boodschap die erin vervat zit. Die boodschap verandert niet.
Linda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2008, 09:04   #1626
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Wees goed voor de cannabisplantjes en ze zullen goed zijn voor jou.
En voor je portonomee

Of is het voor eigen gebruik ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 02:31   #1627
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linda Bekijk bericht
Komt daar een bloem aan? Ik kweek alleen bloemen, rozen, daglelies, phloxen, akeleien, lysimachia's, hydrangea's, geraniums, tulpen, narcissen, hyacyntjes, anjers, irissen, lavendel, etc ...
Ja, zoiets:

__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2008, 09:27   #1628
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En voor je portonomee

Of is het voor eigen gebruik ?
Ik heb het ooit eens gerookt maar ik vond Duvel toch beter. Bovendien kreeg ik er de hik van.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 12:07   #1629
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

Er is nog een discussie met u niet afgemaakt Luc:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Of nog een mooie:

The Egyptians chased after the Israelites with "all Pharaoh's horses." But according to o "Ex.9:3-6" there wouldn't have been any horses, since God killed them all in "a very grievous murrain."
De Egyptenaren achtervolgen de Joden met paarden die god eerder afgeslacht had.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Geen tegenspraak. Lees nog eens vers 6: "Al het vee stierf. Bij mijn weten behoren paarden niet tot het vee, maar eerder koeien, schapen, runderen en geiten. Paarden, ezels en kamelen waren lastdieren en geen vee.
U bent wel erg selectief, want wat had God gezegd?

Citaat:
2 Want zo gij hen weigert te laten trekken, en gij hen nog met geweld ophoudt,
3 Zie, de hand des HEEREN zal zijn over uw vee, dat in het veld is, over de paarden, over de ezelen, over de kemelen, over de runderen, en over het klein vee, door een zeer zware pestilentie.
De hand des HEEREN was dus wel degelijk over de lastdieren Luc. En nu stelt u het woord van de schrijver van dit verhaal boven het woord van de HEERE? Als u meent dat Diens woord onvervuld is gebleven dan moet er maar over ophouden Luc! Maar volgens mij is het allemaal verzonnen Luc. De joden wilden een mooie ontstaansgeschiedenis voor hun natie hebben. Nou, die hebben ze zelf verzonnen. Mozes heeft nooit bestaan en de exodus heeft nooit plaatsgevonden Luc.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 16:28   #1630
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Stel, er gebeurd een verkeersongeval en jij bent getuige.
Er zijn nog 3 andere getuigen die dit ook gezien hebben.
Is het bewijs dan niet krachtiger dat we 4 verschillende statements hebben van één ongeval?
Deze statements leiden tot toegevoegde informatie gezien vanuit verschillende invalshoeken die alleen maar bijdraagt tot de betrouwbaarheid van deze getuigenverklaringen.
Bij een verkeersongeval kunnen verklaringen van meerdere ooggetuigen duidelijkheid verschaffen maar ook tegenspraak opleveren. Toch is dat een slechte vergelijking voor de betrouwbaarheid van de evangeliën.

Ten eerste omdat geen van de vier evangelisten Jezus persoonlijk heeft gekend. De evangeliën zijn dus helemaal geen getuigenverklaringen. Daar gaat uw vergelijking!

Ten tweede noemen de evangelisten hun bronnen niet en zij vermelden niet waar en wanneer zij hun evangelie schreven. Dit maakt hun documenten onbetrouwbaar.

Ten derde is het vreemd dat ze niet naar elkaar verwijzen. Ze moeten elkaars geschriften, die geruime tijd na elkaar zijn ontstaan, hebben gekend. Het evangelie van Marcus heeft als voorbeeld gediend voor Mattheüs en Lucas.

Ten vierde worden de eerste drie evangeliën synoptisch genoemd omdat ze grotendeels gelijk zijn aan elkaar. Deze drie hebben dus dezelfde bronnen gebruikt en ze tellen daarom eigenlijk maar voor één evangelie.

Ten vijfde omdat het afwijkende evangelie, van ene Johannes, ruim twee generaties na Jezus geschreven, na het jaar negentig. Het is daarom een waardeloos verzinsel. Uw vergelijking met ooggetuigen van een ongeval slaat nergens op. Gelooft u dit zelf?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 16:44   #1631
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Ik heb het ooit eens gerookt maar ik vond Duvel toch beter. Bovendien kreeg ik er de hik van.
Dat krijg ik van Duivel, elke keer opnieuw
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 21:07   #1632
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Dat krijg ik van Duivel, elke keer opnieuw
Meer oefenen.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2010, 23:31   #1633
Boontjes
Parlementslid
 
Geregistreerd: 4 april 2005
Berichten: 1.600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Er is nog een discussie met u niet afgemaakt Luc:





U bent wel erg selectief, want wat had God gezegd?



De hand des HEEREN was dus wel degelijk over de lastdieren Luc. En nu stelt u het woord van de schrijver van dit verhaal boven het woord van de HEERE? Als u meent dat Diens woord onvervuld is gebleven dan moet er maar over ophouden Luc! Maar volgens mij is het allemaal verzonnen Luc. De joden wilden een mooie ontstaansgeschiedenis voor hun natie hebben. Nou, die hebben ze zelf verzonnen. Mozes heeft nooit bestaan en de exodus heeft nooit plaatsgevonden Luc.
De bijbel is een boekske (enfin zoiets als Dag Allemaal van indertijd - men had even goed de Ilias van Homerus kunnen nemen om de rest van de wereld wat wijs te maken en bij de neus te kunnen leiden - en het nieuwe testament is nog erger: verhaaltjes opgeschreven door gefrustreerde oude mannetjes NA 400 jaar.
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 17:09   #1634
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Als je dit boek reeds gelezen hebt, zul je zien dat dit niet uit de mens kan komen. Het is inderdaad door de mens opgeschreven en samengesteld, maar de mens kan daar de bron niet van zijn.
We vinden bijvoorbeeld honderden vervulde profetieën. Hoe verklaar je die?
En welke profetieën zijn dit? Kunt u daar enkele voorbeelden van geven? Want die profetie in Jesaia,vind ik niet erg overtuigend.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 6 augustus 2010 om 17:12.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 20:27   #1635
Boontjes
Parlementslid
 
Geregistreerd: 4 april 2005
Berichten: 1.600
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En welke profetieën zijn dit? Kunt u daar enkele voorbeelden van geven? Want die profetie in Jesaia,vind ik niet erg overtuigend.
Noem er 1 (één) die steek houdt!...
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2010, 10:15   #1636
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
De bijbel is een boekske (enfin zoiets als Dag Allemaal van indertijd - men had even goed de Ilias van Homerus kunnen nemen om de rest van de wereld wat wijs te maken en bij de neus te kunnen leiden - en het nieuwe testament is nog erger: verhaaltjes opgeschreven door gefrustreerde oude mannetjes NA 400 jaar.
Het oudste deel van het nieuwe testament zijn de brieven van Paulus aan diverse christelijke geloofsgemeenschappen en de eerste van die brieven is ongeveer van rond het jaar 50, dat is een goede 40 jaar na de dood van Christus. De authenticiteit van de meeste van deze brieven staat niet ter discussie. De eerste gospels zijn volgens wetenschappelijk onderzoek rond 55 of 60 geschreven, ongeveer 50 jaar na de dood van Christus. Lees gewoon wikipedia eens.

Géén van de testamenten of brieven bevatten echte ooggetuigenverslagen en de auteurs hebben het eigenlijk 'van horen zeggen', maar dat was in de oudheid een vrij normale manier om informatie over te dragen, iets wat wij meestal vergeten. In de oudheid had men andere standaarden dan nu, het is belachelijk om de Bijbel als een modern geschiedenisboek te zien of het daarmee te vergelijken.

Laatst gewijzigd door respublica : 7 augustus 2010 om 10:20.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2010, 10:18   #1637
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linda
Ho, maar mijn planten spreken tegen mij.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2010, 10:26   #1638
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Het oudste deel van het nieuwe testament zijn de brieven van Paulus aan diverse christelijke geloofsgemeenschappen en de eerste van die brieven is ongeveer van rond het jaar 50, dat is een goede 40 jaar na de dood van Christus.
Dus Christus werd gekruisigd als Hij een goeie tien jaar oud was?

Citaat:
De authenticiteit van deze brieven staat niet ter discussie. De eerste gospels zijn volgens wetenschappelijk onderzoek rond 55 of 60 geschreven, ongeveer 50 jaar na de dood van Christus. Lees gewoon wikipedia eens.
Dus, volgens dat "wetenschappelijk onderzoek" van u, is Christus gestorven op een leeftijd tussen vijf en tien jaar oud?

Tjah?!

Ik vrees dat dit wetenschappelijk onderzoek van u, niet de Nobelprijs zal winnen.

Denk toch eens een klein beetje na voor je iets neertypt....

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2010, 23:02   #1639
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Dus Christus werd gekruisigd als Hij een goeie tien jaar oud was?



Dus, volgens dat "wetenschappelijk onderzoek" van u, is Christus gestorven op een leeftijd tussen vijf en tien jaar oud?

Tjah?!

Ik vrees dat dit wetenschappelijk onderzoek van u, niet de Nobelprijs zal winnen.

Denk toch eens een klein beetje na voor je iets neertypt....

Paulus.
Excuses, ik heb de jaartallen van de geboorte en dood van Christus met elkaar verward. Christus werd geboren rond 5VC (eigenlijk is het jaar waarin we nu leven 2015 na Christus) en stierf aan het kruis rond 30NC. Mijn argument blijft hetzelfde: Paulus' epistula aan de Romeinse christenen is dus (volgens wikipedia) rond 56, ongeveer 25 jaar na de dood van Christus. 'Boontjes' beweerde dat het Nieuwe Testament 400 jaar na de dood van Christus geschreven was.

Ik heb trouwens nooit wetenschappelijk onderzoek verricht over deze materie, ik weet alleen wat anderen, die dat wel deden, er over te vertellen hebben.

Laatst gewijzigd door respublica : 7 augustus 2010 om 23:04.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 07:32   #1640
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Excuses, ik heb de jaartallen van de geboorte en dood van Christus met elkaar verward. Christus werd geboren rond 5VC (eigenlijk is het jaar waarin we nu leven 2015 na Christus) en stierf aan het kruis rond 30NC. Mijn argument blijft hetzelfde: Paulus' epistula aan de Romeinse christenen is dus (volgens wikipedia) rond 56, ongeveer 25 jaar na de dood van Christus. 'Boontjes' beweerde dat het Nieuwe Testament 400 jaar na de dood van Christus geschreven was.

Ik heb trouwens nooit wetenschappelijk onderzoek verricht over deze materie, ik weet alleen wat anderen, die dat wel deden, er over te vertellen hebben.
U weet weet toch dat dit met de toenmalige comminicatiemiddelen zeer zeer vroeg was? Er waren nog mensen in leven die de betrouwbaarheid van wat de de evangelisten schreven konden nagaan. De evangelisten konden zich ook geen leugen permiteren, niet alleen omwille van die ooggetuigen, maar vooral omdat zij een nieuwe moraal publiceerden, waarbij ondermeer 'liegen' uit den boze was.

Zij hadden er trouwen ook geen baat bij om te liegen. Waarom zouden ze? Dat wilden ze steevast niet doen. En dat heeft vele christenen het leven gekost. Ze werden voor de leeuwen gegooid, gekruisigd, langzaam opgebrand enz... omdat ze maar niet wilden zeggen dat het een sprookje was.

Weet u dat de geschiedenis van Alexander De Grote pas opgeschreven werd 400 jaar na zijn dood? Nochtans is er geen mens die het bestaan noch de mans prestaties in twijfel wil trekken. De evangeliën en de brieven van Paulus zijn daar een nieuwsflach tegenover

Maar o wee als het over Jezus Christus gaat. Zou u en uw famillie zich publikelijk willen laten doodmartelen om dingen vol te houden terwijl ze nooit habben plaatsgehad? En niet alleen jouw famillie, maar vele duizenden met hen, gedurende een periode van ongeveer driehonderd jaar?

Neen.

Er is daar weldegelijk iets gebeurd.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be