Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 april 2007, 10:04   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Heel-Nederland volgens van Boetzelaer en misschien Clingendael

Olaf van Boetzelaer is een beetje een conservatief buitenbeentje en oprichter van de denktank Civilistische Liga. Voor die rol was hij o.a. medewerker bij de Commissaris van de Koningin in Noord-Brabant, advocaat en procureur in Den Bosch en onderzoeker bij het Instituut Clingendael. Vooral dit laatste is interessant, want wat lezen we in 't Pallieterke op 21 december 2005?

-------------
(Over Heel-Nederland) Het is de enige realistische visie, op termijn. Doorheen het werk omtrent nationale en internationale vraagstukken voor de Nederlandse Inlichtingen Dienst Buitenland en mijn werk voor het Instituut Clingendael had ik toegang tot gesystematiseerde en hoogkwalitatieve informatie. Niet het soort van pseudo-intellectuele pulp die kranten of tijdschriften wel eens uithoesten. De redenen om dergelijke Heel-Nederlandse samenwerking op poten te zetten, wijn levensnoodzakelijk en zijn zowel van interne als externe oorsprong. Ik wil hier niet te veel doorbomen over de historische context van een dergelijke samenwerking, zoals de Zeventien Provinciën of het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Dat is zeer interessant, maar historisch. We moeten het vanuit een praktische hoek bekijken.

De Heel-Nederlandse gebieden vormen een geïntegreerd sociaal-economisch structuurgebied, waar nu reeds volop aan grensoverstijgende integratie wordt gedaan op het vlak van milieu, transport, energie, ruimtelijke ordening, economisch beleid, militaire samenwerking, monetair beleid, e.d.m. Aan grensoverschrijdende samenwerking zijn schaalvoordelen én schaalnadelen verbonden. De positieve aspecten overwegen binnen een Heel-Nederlandse context
----------------------------------
(straks vervolg)

Zeer interessant en ik zou graag eens wat meer inzicht hebben in wat er in dat instituut Clingendael gebeurt...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 10:42   #2
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Clingendael is een zeer gerenommeerd instituut waarvan de kwalitatief hoogstaande experts regelmatig worden geraadpleegd door de (verschillende) media. Als mensen vanuit dit insituut dit soort dingen zeggen wordt er zeker naar geluisterd.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 11:19   #3
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

inderdaad interessant:

Laat de Benelux herleven

Studie over Belgen en Nederlanders
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 12:23   #4
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Het vervolg:

-----
't P: Maar zijn dergelijke ideeën niet utopisch en eerder een intellectuele spielerei?
OvB: Integendeel. Het is het enige rationele antwoord dat kan gegeven worden op de uitdagingen in Noord en Zuid, die wezenlijk identiek zijn. We spreken hiet niet over een Heel-Nederlandse eenheidsstaat naar Frans model. We spreken hier bij uitstek over een confederaal model, dat met verschillende deelstaten werkt. Maar deelstaten die ten volle overtuigd zijn van de gigantische voordelen van beperkte en loyale samenwerking. Toegegeven, in Nederland wordt er momenteel bitter weinig gesproken. Maar af en toe wel eens. En zeker op het allerhoogste niveau van de internationale studiecentra en private bedrijfsorganisaties wordt creatief nagedacht over deze optie. Het is in het gezamenlijke voordeel van Noord en Zuid.

Ook internationaal is het de enige optie een realistisch verzet te kunnen opbouwen om verdere soevereiniteitsdiefstal tegen te houden. Een sterke Heel-Nederlandse natie is een wereldspeler. Samen hebben we binnen de Europese Unie een gewicht dat telt. En dat weten ze in het buitenland maar al te goed. De vijanden van dergelijke constructie zijn welbekend. Frankrijk bijvoorbeeld, om er slechts een te noemen, die dit ten alle prijze wil verhinderen.
____
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2007, 08:09   #5
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Ik vraag mij af hoe dat je Heel-Nederland in het Frans vertaalt.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2007, 09:02   #6
Eddy B
Europees Commissaris
 
Eddy B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2007
Locatie: Hoboken
Berichten: 6.274
Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Ik vraag mij af hoe dat je Heel-Nederland in het Frans vertaalt.
Les Pays Bas complet
__________________
Nooit mag de regering meer macht kunnen uitoefenen over de bevolking, dan de bevolking over de regering: http://www.vrij-vlaanderen.be



.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2007, 15:52   #7
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Ik vraag mij af hoe dat je Heel-Nederland in het Frans vertaalt.
Als dat uw bezwaar is... Heel-Nederland is een concept, de Verenigde Nederlanden het land. Dat vertaalt zich makkelijk als "Pays-bas unis".

Nog andere bezwaren? Nee? Dan kan u nu on topic commentaar leveren. Afin als u dat kan natuurlijk.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2007, 16:22   #8
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Clingendael is een zeer gerenommeerd instituut waarvan de kwalitatief hoogstaande experts regelmatig worden geraadpleegd door de (verschillende) media. Als mensen vanuit dit insituut dit soort dingen zeggen wordt er zeker naar geluisterd.
Clingendael weet meer over oorlogvoeren dan over de Nederlandse bevolking.
Daarom willen ze Nederland opschepen met Wallonie?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2007, 19:25   #9
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Clingendael weet meer over oorlogvoeren dan over de Nederlandse bevolking.
Daarom willen ze Nederland opschepen met Wallonie?
Wallonië is niet nodig voor de Nederlanden. Het mag als perifeer gebied maar zeker niet als dominante factor zoals in België.

Mijn gok is dat de ware separatisten dan zich zullen laten kennen en Wallonië gewoon niet mee wil. Niet dat er iets mis is daarmee. Het is vooral in het belang van Wallonië om bij de Nederlanden te blijven en het zou goed zijn om hen wat nederigheid bij te brengen. En dan vooral de Franstaligen uit Brussel! Want die wil blijkbaar iedereen meenemen in het bad, buiten degenen die het Vlaams Gewest onafhankelijk willen.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2007, 10:38   #10
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard probeer uit te leggen aan computer dat het "tot" en "rivier" is maar lukt niet

Heel-Nederlands heeft nog steeds volgens mij betrekking op ALLE Nederlanden, dus ook diegene in Wallonië, die gelegen zijn in vier verschillende landen: Frankrijk, België, Nederland en Groot Hertogdom Luxemburg en mag dus niet verward worden met Groot-Nederlands die de unie van Vlaanderen en Nederland tracht te behalen. Volgens sommigen heeft Heel-Nederlands betrekking tot de unie van de germaanssprekende Nederlanden uitgezonderd het Luxemburgs (Groot Hertogdom Luxemburg + Arelerland, streek rond Aarlen + Sankt-Vith) en de Oostkantons waar de cultuurtaal (gedeeltelijk) het Duits is maar waar de volkstaal een Limburgs-Ripuarisch dialect is. Dit omvat het land Nederland, Vlaanderen, Frans-Vlaanderen en de ontstolen gebieden. De ontstolen gebieden zijn gebieden waar de VOLKStaal een Vlaams, Brabants, Limburgs of Limburgs-Ripuarisch (Platdiets) dialect was die bij de vastlegging van de taalgrens in 1963 en dus ten onrechte bij Wallonië gevoegd zijn. Hierbij moet men rekening houden dat het Nederlands taalgebied nog zuidelijker heeft uitgestrekt.

De ontstolen gebieden:

De volledige gemeenten

Komen
Moeskroen
Edingen
Heilissem
Lijsem
Bitsingen
Aubel
Balen
Bleiberg
Welkenraat

Deelgemeenten en gehuchten

Wezet
Lieze, een deelgemeente van Wezet
Ternaaien, een deelgemeente van Wezet
Bierk, een deelgemeente van Roosbeek
Sint-Renelde, een deelgemeente van Tubeke
Orroir, een deelgemeente van Kluisberg
Amengijs, een deelgemeente van Kluisberg
Rozenaken, een deelgemeente van Kluisberg
Vierwinden, een gehucht in Elzele
D’Hoppe, een gehucht in Vloesberg
Te Levieren, een gebied in Vloesberg tussen de Verrebeek en de Buistemberg
Groenstraat, een gehucht in Zullik
Warresaert, een gehucht in Zullik
’t Walinneke, een wijk op de weg van Sint-Genesius-Rode naar Zevenborre in Eigenbrakel
Zevenborre, een deel Eigenbrakel
De strook in het uiterste noorden van Waver, gelegen tussen Ottenburg en Tombeek (Overijse), met de hoeven Bilande en Kleine Bilande en de Hoeve der Tempeliers
Sluizen, deelgemeente van Bevekom zonder de wijk Sclimpré
Bosschelle Hoeve, een gehucht in Evernijs
Roost, een deelgemeente van Berlo uitgezonderd Krenwijk
Korsworm, een deelgemeente van Berlo
Wouteringen, een deelgemeente van Oerle

In Frans-Vlaanderen spreekt men nog enkel in de Franse Westhoek of het Arrodissement Duinkerke Vlaamse dialecten maar hierbij moet men ook rekening houden dat ooit tot de lijn Stapel, aan de rivier de Kwinte - Monsterhole - Frusje - Betun - Rijsel Frans-Vlaanderen Vlaams was en ot de rivierd de Zomme tweetalig (Germaans: Diets of Romaans: Picardisch) want de naam van de rivier verwijst naar het Nederlands woord Zoom dat grens betekent.

Dus hierbij moeten we Heel-Nederland weer Nederlands maken en het historisch tweetalige Picardië en Het Picardisch, Waals, Champenois en Lorreins gedeelte van Romaans-Wallonië (zonder de ontstolen gebieden) als perifeer gebied beschouwen waarbij Vlaanderen en Nederland dominant zijn. Hierbij moeten we Luxemburgssprekende gedeelte van de Nederlanden en het gedeelte van de Nederlanden waar de CULTUURtaal Duits is beschermen teggen de verfransing omdat de verfransing de grootste vijand is van het Nederlands en niet de onderlinge verschillen in de Germaanse Volks -of Cultuurtalen want in Adinkerke (De Panne) spreken ze ook een ander Germaans dialect dan in pakweg Remersdaal (Voeren).

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 9 april 2007 om 10:52. Reden: spelling
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2007, 10:59   #11
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Heel-Nederlands heeft nog steeds volgens mij betrekking op ALLE Nederlanden, dus ook diegene in Wallonië, die gelegen zijn in vier verschillende landen: Frankrijk, België, Nederland en Groot Hertogdom Luxemburg en mag dus niet verward worden met Groot-Nederlands die de unie van Vlaanderen en Nederland tracht te behalen. Volgens sommigen heeft Heel-Nederlands betrekking tot de unie van de germaanssprekende Nederlanden uitgezonderd het Luxemburgs (Groot Hertogdom Luxemburg + Arelerland, streek rond Aarlen + Sankt-Vith) en de Oostkantons waar de cultuurtaal (gedeeltelijk) het Duits is maar waar de volkstaal een Limburgs-Ripuarisch dialect is. Dit omvat het land Nederland, Vlaanderen, Frans-Vlaanderen en de ontstolen gebieden. De ontstolen gebieden zijn gebieden waar de VOLKStaal een Vlaams, Brabants, Limburgs of Limburgs-Ripuarisch (Platdiets) dialect was die bij de vastlegging van de taalgrens in 1963 en dus ten onrechte bij Wallonië gevoegd zijn. Hierbij moet men rekening houden dat het Nederlands taalgebied nog zuidelijker heeft uitgestrekt.

De ontstolen gebieden:

De volledige gemeenten

Komen
Moeskroen
Edingen
Heilissem
Lijsem
Bitsingen
Aubel
Balen
Bleiberg
Welkenraat

Deelgemeenten en gehuchten

Wezet
Lieze, een deelgemeente van Wezet
Ternaaien, een deelgemeente van Wezet
Bierk, een deelgemeente van Roosbeek
Sint-Renelde, een deelgemeente van Tubeke
Orroir, een deelgemeente van Kluisberg
Amengijs, een deelgemeente van Kluisberg
Rozenaken, een deelgemeente van Kluisberg
Vierwinden, een gehucht in Elzele
D’Hoppe, een gehucht in Vloesberg
Te Levieren, een gebied in Vloesberg tussen de Verrebeek en de Buistemberg
Groenstraat, een gehucht in Zullik
Warresaert, een gehucht in Zullik
’t Walinneke, een wijk op de weg van Sint-Genesius-Rode naar Zevenborre in Eigenbrakel
Zevenborre, een deel Eigenbrakel
De strook in het uiterste noorden van Waver, gelegen tussen Ottenburg en Tombeek (Overijse), met de hoeven Bilande en Kleine Bilande en de Hoeve der Tempeliers
Sluizen, deelgemeente van Bevekom zonder de wijk Sclimpré
Bosschelle Hoeve, een gehucht in Evernijs
Roost, een deelgemeente van Berlo uitgezonderd Krenwijk
Korsworm, een deelgemeente van Berlo
Wouteringen, een deelgemeente van Oerle

In Frans-Vlaanderen spreekt men nog enkel in de Franse Westhoek of het Arrodissement Duinkerke Vlaamse dialecten maar hierbij moet men ook rekening houden dat ooit tot de lijn Stapel, aan de rivier de Kwinte - Monsterhole - Frusje - Betun - Rijsel Frans-Vlaanderen Vlaams was en ot de rivierd de Zomme tweetalig (Germaans: Diets of Romaans: Picardisch) want de naam van de rivier verwijst naar het Nederlands woord Zoom dat grens betekent.

Dus hierbij moeten we Heel-Nederland weer Nederlands maken en het historisch tweetalige Picardië en Het Picardisch, Waals, Champenois en Lorreins gedeelte van Romaans-Wallonië (zonder de ontstolen gebieden) als perifeer gebied beschouwen waarbij Vlaanderen en Nederland dominant zijn. Hierbij moeten we Luxemburgssprekende gedeelte van de Nederlanden en het gedeelte van de Nederlanden waar de CULTUURtaal Duits is beschermen teggen de verfransing omdat de verfransing de grootste vijand is van het Nederlands en niet de onderlinge verschillen in de Germaanse Volks -of Cultuurtalen want in Adinkerke (De Panne) spreken ze ook een ander Germaans dialect dan in pakweg Remersdaal (Voeren).
Als je zo bezig bent, laten we dan alle Nederlandse gebieden uit de geschiedenis toevoegen.

Inhoud

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 9 april 2007 om 11:00.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2007, 11:44   #12
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Als je zo bezig bent, laten we dan alle Nederlandse gebieden uit de geschiedenis toevoegen.

Inhoud
Ten eerste kent U de situatie van de taalgrens en de verfransing van de Nederlandstalige, Luxemburgstalige en Duitstalige gebieden

Ten tweede moeten we in de kolonies onderscheid maken tussen Germanen die er zich gevest hebben en de plaatselijke bevolking die de Germaanse taal is opgelegt. Want sommige Heel-Nederlandse organisaties
pleiten ook de unie met Zuid-Afrika want er zijn grote groep blanken die Afrikaans, een dochtertaal van het Nederlands, spreken. Maar in de andere kolonies is het de autochtone bevolking die de taal is opgelegt maar meestal is het Nederlands al vervangen door het Engels of de oorspronkelijke taal. In de VSA en Oceanië zijn alle Vlamingen of Noord-Nederlanders al lang geassimileerd door het Engels. De Nederlandse taalunie is voor mij voldoende maar laten we nu actief vechten tegen de verfransing in Europa niet enkel van Vlaanderen maar ook van Luxemburg, Duitsland en Zwitserland.

Ten derde met alle respect maar weet men in Noord-Nederland hoe kritiek de verfransing van Vlaams-Brabant & Brussel al is? Bij mij weten is enkel de Noord-Nederlandse elite verfranst geweest vanaf de 17de - 19de eeuw en vooral in Maastricht met de franstalige krant "Le Courrier de la Meuse" of in ons mooi Nederlands "De renbode van de Maas". Deze verfransing valt bijvoorbeeld te zien aan het Noord-Nederlandse wapen, waar "Je maintiendrai" ofte "ik zal handhaven" in staat. In Maastricht was een korte periode de moedertaal Frans. Dit kwam omdat Nederland was kortstondig een onderdeel van Frankrijk, van 1810 tot 1815. Dus ik denk dat het Frans of Engels veel grotere imperialistische talen zijn dan het Nederlands.

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 9 april 2007 om 11:52.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2007, 11:51   #13
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Ten eerste kent U de situatie van de taalgrens en de verfransing van de Nederlandstalige, Luxemburgstalige en Duitstalige gebieden

Ten tweede moeten we in de kolonies onderscheid maken tussen Germanen die er zich gevest hebben en de plaatselijke bevolking die de Germaanse taal is opgelegt. Want sommige Heel-Nederlandse organisaties
pleiten ook de unie met Zuid-Afrika want er zijn grote groep blanken die Afrikaans, een dochtertaal van het Nederlands, spreken. Maar in de andere kolonies is het de autochtone bevolking die de taal is opgelegt maar meestal is het Nederlands al vervangen door het Engels of de oorspronkelijke taal. In de VSA zijn alle Vlamingen of Noord-Nederlanders al lang geassimileerd door het Engels. De Nederlandse taalunie is voor mij voldoende maar laten we nu actief vechten tegen de verfransing in Europa niet enkel van Vlaanderen maar ook van Luxemburg, Duitsland en Zwitserland.

Ten derde met alle respect maar weet men in Noord-Nederland hoe kritiek de verfransing van Vlaams-Brabant & Brussel al is? Bij mij weten is enkel de Noord-Nederlandse elite verfranst geweest vanaf de 17de - 19de eeuw en vooral in Maastricht met de franstalige krant "Le Courrier de la Meuse" of in ons mooi Nederlands "De renbode van de Maas". Deze verfransing valt bijvoorbeeld te zien aan het Noord-Nederlandse wapen, waar "Je maintiendrai" ofte "ik zal handhaven" in staat. In Maastricht was een korte periode de moedertaal Frans. Dit kwam omdat Nederland was kortstondig een onderdeel van Frankrijk, van 1810 tot 1815. Dus ik denk dat het Frans of Engels veel grotere imperialistische talen zijn dan het Nederlands.
Ook Nederlanders kennen de geschiedenis van de verfransing.


Laatst gewijzigd door I amsterdam : 9 april 2007 om 11:52.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2007, 12:00   #14
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Ten eerste kent U de situatie van de taalgrens en de verfransing van de Nederlandstalige, Luxemburgstalige en Duitstalige gebieden

Ten tweede moeten we in de kolonies onderscheid maken tussen Germanen die er zich gevest hebben en de plaatselijke bevolking die de Germaanse taal is opgelegt. Want sommige Heel-Nederlandse organisaties
pleiten ook de unie met Zuid-Afrika want er zijn grote groep blanken die Afrikaans, een dochtertaal van het Nederlands, spreken. Maar in de andere kolonies is het de autochtone bevolking die de taal is opgelegt maar meestal is het Nederlands al vervangen door het Engels of de oorspronkelijke taal. In de VSA en Oceanië zijn alle Vlamingen of Noord-Nederlanders al lang geassimileerd door het Engels. De Nederlandse taalunie is voor mij voldoende maar laten we nu actief vechten tegen de verfransing in Europa niet enkel van Vlaanderen maar ook van Luxemburg, Duitsland en Zwitserland.

Ten derde met alle respect maar weet men in Noord-Nederland hoe kritiek de verfransing van Vlaams-Brabant & Brussel al is? Bij mij weten is enkel de Noord-Nederlandse elite verfranst geweest vanaf de 17de - 19de eeuw en vooral in Maastricht met de franstalige krant "Le Courrier de la Meuse" of in ons mooi Nederlands "De renbode van de Maas". Deze verfransing valt bijvoorbeeld te zien aan het Noord-Nederlandse wapen, waar "Je maintiendrai" ofte "ik zal handhaven" in staat. In Maastricht was een korte periode de moedertaal Frans. Dit kwam omdat Nederland was kortstondig een onderdeel van Frankrijk, van 1810 tot 1815. Dus ik denk dat het Frans of Engels veel grotere imperialistische talen zijn dan het Nederlands.
Helemaal eens
In Nederland was de elite in de Franse tijd ( Napoleon)ook verfranst.

Bovendien Nederland was te klein en had te weinig inwoners om de oorlogen tegen Engeland te winnen ,daarom hebben we ook verloren en daarom kon het Nederlands ook geen wereldtaal worden.
Wij zijn dus niet beter dan Fransen of Engelsen ,maar zij waren uiteindelijk groter en sterker.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 9 april 2007 om 12:00.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2007, 12:04   #15
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Helemaal eens
In Nederland was de elite in de Franse tijd ( Napoleon)ook verfranst.

Bovendien Nederland was te klein en had te weinig inwoners om de oorlogen tegen Engeland te winnen ,daarom hebben we ook verloren en daarom kon het Nederlands ook geen wereldtaal worden.
Wij zijn dus niet beter dan Fransen of Engelsen ,maar zij waren uiteindelijk groter en sterker.
Klopt helemaal niets van. Als wij taalimperialisten waren geweest, zoals de fransen, had je nu 200 miljoen meer nederlandstaligen gehad (Indonesie). Dat is de reden.

Ennuh, die oorlogen met de engelsen....hebben we WEL gewonnen. Het was onze eigen decadentie die ons de das omdeed EN frans gestook.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2007, 12:05   #16
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Ook Nederlanders kennen de geschiedenis van de verfransing.
Ik verontschuldig me indien ik U zou beledigd hebben maar ziet U het gevaar van de verfransing niet. Ze willen niet enkel het Germaans element in België vernietigen maar hebben ook hun oog laten vallen op Noord-Nederland om rechtstreeks tegenover Duitsland te liggen. Tijdens het Congres van Wenen in 1815 was het Koninkrijk der Nederlanden immers een bufferstaat tussen de 2 grootmachten zodat het niet snel tot een oorlog zou komen. Indien die bufferstaat die inmiddels verdeelt is in Nederland, België en Groot hertogdom Luxemburg zou vernietigt worden met het Germaans element. Dan zal het tot een rechtstreekse slag komen tussen de gezworen vijanden Frankrijk en Duitsland, Elzas en Lotharingen zijn nu al slachtoffer zoals Heel-Nederland. Als Frankrijk zou winnen en dat is mogelijk want ze hebben een groot stuk van de wereld al veroverd onder de vorm van kolonies (vreemdelingenlegioen) dan zijn ze uit op het heersen van de wereld met vernietiging van alles wat Germaans is. Dus ik wil U nog steeds overtuigen voor de verfranste gebieden terug Nederlands te maken of te minste Germaans maken dat ik in een eerder bericht beschreven heb.

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 9 april 2007 om 12:06.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2007, 12:16   #17
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Ik verontschuldig me indien ik U zou beledigd hebben maar ziet U het gevaar van de verfransing niet. Ze willen niet enkel het Germaans element in België vernietigen maar hebben ook hun oog laten vallen op Noord-Nederland om rechtstreeks tegenover Duitsland te liggen. Tijdens het Congres van Wenen in 1815 was het Koninkrijk der Nederlanden immers een bufferstaat tussen de 2 grootmachten zodat het niet snel tot een oorlog zou komen. Indien die bufferstaat die inmiddels verdeelt is in Nederland, België en Groot hertogdom Luxemburg zou vernietigt worden met het Germaans element. Dan zal het tot een rechtstreekse slag komen tussen de gezworen vijanden Frankrijk en Duitsland, Elzas en Lotharingen zijn nu al slachtoffer zoals Heel-Nederland. Als Frankrijk zou winnen en dat is mogelijk want ze hebben een groot stuk van de wereld al veroverd onder de vorm van kolonies (vreemdelingenlegioen) dan zijn ze uit op het heersen van de wereld met vernietiging van alles wat Germaans is. Dus ik wil U nog steeds overtuigen voor de verfranste gebieden terug Nederlands te maken of te minste Germaans maken dat ik in een eerder bericht beschreven heb.
Beledigd voel ik me niet ,een forum is niet voor watjes

Geschiedenis wordt gemaakt en geschreven door de machthebbers,
Nog steeds snap ik de oprichting van het koninkrijk niet in 1815.
Nederland was al een paar eeuwen een Republiek en de prinsen van Oranje hadden hier weinig te vertellen.
Bovendien Koning Willem I had toch moeten weten dat een voorganger van hem Koning Willem I van Engeland ,na de Glorieuze Revolutie in 1688 , koning was geworden als eerste vorst met een constitutionele monarchie.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2007, 12:32   #18
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Ik verontschuldig me indien ik U zou beledigd hebben maar ziet U het gevaar van de verfransing niet. Ze willen niet enkel het Germaans element in België vernietigen maar hebben ook hun oog laten vallen op Noord-Nederland om rechtstreeks tegenover Duitsland te liggen. Tijdens het Congres van Wenen in 1815 was het Koninkrijk der Nederlanden immers een bufferstaat tussen de 2 grootmachten zodat het niet snel tot een oorlog zou komen. Indien die bufferstaat die inmiddels verdeelt is in Nederland, België en Groot hertogdom Luxemburg zou vernietigt worden met het Germaans element. Dan zal het tot een rechtstreekse slag komen tussen de gezworen vijanden Frankrijk en Duitsland, Elzas en Lotharingen zijn nu al slachtoffer zoals Heel-Nederland. Als Frankrijk zou winnen en dat is mogelijk want ze hebben een groot stuk van de wereld al veroverd onder de vorm van kolonies (vreemdelingenlegioen) dan zijn ze uit op het heersen van de wereld met vernietiging van alles wat Germaans is. Dus ik wil U nog steeds overtuigen voor de verfranste gebieden terug Nederlands te maken of te minste Germaans maken dat ik in een eerder bericht beschreven heb.
Wij konden er ook wat van zie Amerika

New York behoorde vroeger aan de Nederlanders. In 1626 arriveerde een Nederlands schip van de West-Indische Compagnie bij het eiland Manhattan in New York. De opvarenden wilden de bonthandel van deze compagnie in de Hudson-vallei beschermen. Ze noemden de plaats Nieuw Amsterdam. In 1628 kocht Peter Minuit Manhattan van de Indianen voor snuisterijen ter waarde van 60 gulden. In 1664 viel Nieuw Amsterdam in handen van de Engelsen, die het New York noemden naar de hertog van York. In 1673 had Nederland het weer even in bezit, maar al gauw nadat ze de naam veranderden in "Nieuw-Oranje" werd het definitief overgedragen aan de Britten, bij de Vrede van Westminster in 1674.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 9 april 2007 om 12:32.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2007, 12:59   #19
Essevee_VL
Minister-President
 
Essevee_VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2007
Locatie: Muskrun, Das Großflämisches Reich
Berichten: 4.311
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Beledigd voel ik me niet ,een forum is niet voor watjes

Geschiedenis wordt gemaakt en geschreven door de machthebbers,
Nog steeds snap ik de oprichting van het koninkrijk niet in 1815.
Nederland was al een paar eeuwen een Republiek en de prinsen van Oranje hadden hier weinig te vertellen.
Bovendien Koning Willem I had toch moeten weten dat een voorganger van hem Koning Willem I van Engeland ,na de Glorieuze Revolutie in 1688 , koning was geworden als eerste vorst met een constitutionele monarchie.
In het Congres van Wenen in 1815 werd na de val van Napoleon in 1814 in Waterlo en in 1815gehouden door de overwinnende mogendheden Pruisen, Oostenrijk, Rusland & Engelandmet als doel de staatkundige herordening van Europa. De Nederlanden waren voor de Franse overheersing verenigt onder Oostenrijk "Oostenrijkse Nederlanden". De Nederlanden kregen onafhankelijkheid omdat de Fransen werden verslagen in Waterlo met steun van Nederlandse troepen. Oostenrijk, leider van het congres, werd niet te kort gedaan door de teuggave van Milaan maar ook de verwerving van Venetië en Lombardije.

Ik weet niet wat de Glorieuze Revolutie in 1688 hiermee te maken zou hebben.

Willem I (1815-1830) was een groot Noord-Nederlands heerser en werd internationaal bewonderd door de Nederlanden welvarend te maken. Hij wilde het Protestantisme in de Zuidelijke-Nederlanden invoeren. Hij voerde een actieve taalpolitiek door taalgrensonderzoek. hiermee wilde hij de nederlandse verliezen van de 17de eeuw ongedaan maken. Zo voerde hij Nederlandstalig onderwijs in grote steden in de Zuidelijke-Nederlanden en tweetalig onderwijs in de sinds de 17de eeuw verfranste gemeenten. Om zo de Nederlandse verliezen ongedaan te maken en de taalgrens te verstevigen.

Meer informatie over het Nederlands onderwijs in de taalgrens gemeenten raadpleeg deze verwijzing:

http://66.102.9.104/search?q=cache:H...=be&lr=lang_nl

Deze droom kwam ten einde in 1830 door franstalige Liberalen (tegen Nederlands) en Rooms-Katholieken (tegen Protestantisme) en de adel (tegen Willem) die de Belgische onafhankelijkheid uitriepen en zo de verfransing van onze streek bevorderde.

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 9 april 2007 om 13:01.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2007, 13:14   #20
I amsterdam
Minister-President
 
I amsterdam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2007
Berichten: 5.368
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
In het Congres van Wenen in 1815 werd na de val van Napoleon in 1814 in Waterlo en in 1815gehouden door de overwinnende mogendheden Pruisen, Oostenrijk, Rusland & Engelandmet als doel de staatkundige herordening van Europa. De Nederlanden waren voor de Franse overheersing verenigt onder Oostenrijk "Oostenrijkse Nederlanden". De Nederlanden kregen onafhankelijkheid omdat de Fransen werden verslagen in Waterlo met steun van Nederlandse troepen. Oostenrijk, leider van het congres, werd niet te kort gedaan door de teuggave van Milaan maar ook de verwerving van Venetië en Lombardije.

Ik weet niet wat de Glorieuze Revolutie in 1688 hiermee te maken zou hebben.

Willem I (1815-1830) was een groot Noord-Nederlands heerser en werd internationaal bewonderd door de Nederlanden welvarend te maken. Hij wilde het Protestantisme in de Zuidelijke-Nederlanden invoeren. Hij voerde een actieve taalpolitiek door taalgrensonderzoek. hiermee wilde hij de nederlandse verliezen van de 17de eeuw ongedaan maken. Zo voerde hij Nederlandstalig onderwijs in grote steden in de Zuidelijke-Nederlanden en tweetalig onderwijs in de sinds de 17de eeuw verfranste gemeenten. Om zo de Nederlandse verliezen ongedaan te maken en de taalgrens te verstevigen.

Meer informatie over het Nederlands onderwijs in de taalgrens gemeenten raadpleeg deze verwijzing:

http://66.102.9.104/search?q=cache:H...=be&lr=lang_nl

Deze droom kwam ten einde in 1830 door franstalige Liberalen (tegen Nederlands) en Rooms-Katholieken (tegen Protestantisme) en de adel (tegen Willem) die de Belgische onafhankelijkheid uitriepen en zo de verfransing van onze streek bevorderde.
Voor de komst van de Fransen was Nederland al een paar eeuwen een onafhankelijke Republiek. Dus niets Oostenrijks!

De Unie van Utrecht is een op 23 januari 1579 getekende overeenkomst tussen de gewesten Holland, Zeeland, Utrecht, Gelre en de Groningse Ommelanden. Later dat jaar sloten ook het gewest Overijssel, Landschap Drenthe en Heerlijkheid Friesland en de steden Groningen, Venlo, Antwerpen, Breda, Brussel, Brugge, Lier en Ieper zich bij de Unie aan. Opvallend is dat in Brabant de steden 's-Hertogenbosch en Leuven zich niet aansloten bij de Unie van Utrecht.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be