Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 januari 2019, 14:13   #1681
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Hoeveel % was er in 1830 ???
Veel te weinig.

Daar hoeft u mij niet van te overtuigen hoor. Ik ben voorstander van hereniging met Nederland.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 14:15   #1682
Zipper
Secretaris-Generaal VN
 
Zipper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2009
Berichten: 53.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Veel te weinig.

Daar hoeft u mij niet van te overtuigen hoor. Ik ben voorstander van hereniging met Nederland.
Ik ben daar ook altijd overtuigend voor uitgekomen.
__________________







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 14:18   #1683
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dat het democratisch 'ok' is, ga ik niet betwisten, maar voor zo'n ongelooflijk ingrijpende veranderingen zou ik graag toch een iets comfortabelere meerderheid hebben, idealiter ook gedragen door de meerderheid van de bevolking.
je schrijft hier eigenlijk dat je de democratische legitimiteit van het Vl Parl betwist.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 14:18   #1684
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.452
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dat het democratisch 'ok' is, ga ik niet betwisten, maar voor zo'n ongelooflijk ingrijpende veranderingen zou ik graag toch een iets comfortabelere meerderheid hebben, idealiter ook gedragen door de meerderheid van de bevolking.
Het is democratisch maar plots niet goed genoeg.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 14:20   #1685
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

het zit er zo diep ingebakken, dat knecht zijn ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 14:28   #1686
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.452
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het zit er zo diep ingebakken, dat knecht zijn ...
2
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 14:29   #1687
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.452
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het zit er zo diep ingebakken, dat knecht zijn ...
Het doet wat denken aan de PVDA republikeinen ook, de Belgische republiek, goed, de Vlaamse republiek, slecht.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 14:33   #1688
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
je schrijft hier eigenlijk dat je de democratische legitimiteit van het Vl Parl betwist.
Zie hierboven: 'Dat het democratisch 'ok' is, ga ik niet betwisten'

Het uitroepen van onafhankelijkheid is uiteraard niet geregeld. Bij afwezigheid van een regeling die bijvoorbeeld een 2/3 meerderheid eist, zou 51% inderdaad in principe voldoende moeten zijn.

Maar vermits het uitroepen van onafhankelijkheid sowieso geen bevoegdheid is van het Vlaams Parlement, gaat men sowieso een 'onwettelijke' beslissing moeten nemen.

Als het Vlaams Parlement beslissingen neemt over justitie (federale bevoegdheid) is ze onwettelijk bezig. Op dat vlak heeft het Vlaams Parlement inderdaad geen democratische legitimiteit.

Het uitroepen van onafhankelijkheid is sowieso altijd meer een feitenkwestie dan een strikt wettelijke kwestie.

Daarom moet men de Belgische Grondwet gewoon negeren indien men sterk genoeg staat. Om iets dergelijks te doen zou ik graag meer dan 44% van de Vlamingen achter me hebben.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 10 januari 2019 om 14:38.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 14:34   #1689
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het zit er zo diep ingebakken, dat knecht zijn ...
Ik ben op dit forum één van de personen die constant verdedigt dat Vlaanderen zijn demografische en economische meerderheid moet durven gebruiken, dat Vlaanderen moet beseffen dat zij de meerderheid zijn...

Uw opmerking raakt dus kant noch wal.

Ik drukte gewoon de wens uit dat als de Vlaamse onafhankelijkheid wordt uitgesproken, dit door meer dan 44% van de kiezers wordt gedragen.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 10 januari 2019 om 14:39.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 14:38   #1690
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.851
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Veel te weinig.

Daar hoeft u mij niet van te overtuigen hoor. Ik ben voorstander van hereniging met Nederland.
Dat zal Bart niet graag horen. Zich herenigen met die drugsverslaafden
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 14:41   #1691
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Zie hierboven: 'Dat het democratisch 'ok' is, ga ik niet betwisten'

Het uitroepen van onafhankelijkheid is uiteraard niet geregeld. Bij afwezigheid van een regeling die bijvoorbeeld een 2/3 meerderheid eist, zou 51% inderdaad in principe voldoende moeten zijn.

Maar vermits het uitroepen van onafhankelijkheid sowieso geen bevoegdheid is van het Vlaams Parlement, gaat men sowieso een 'onwettelijke' beslissing moeten nemen.

Als het Vlaams Parlement beslissingen neemt over justitie (federale bevoegdheid) is ze onwettelijk bezig. Op dat vlak heeft het Vlaams Parlement inderdaad geen democratische legitimiteit.

Het uitroepen van onafhankelijkheid is sowieso altijd meer een feitenkwestie dan een strikt wettelijke kwestie.

Daarom moet men de Belgische Grondwet gewoon negeren indien men sterk genoeg staat. Om iets dergelijks te doen zou ik graag meer dan 44% van de Vlamingen achter me hebben.

Of kortom: Het Vlaams Parlement heeft niet de legitimiteit om onafhankelijkheid uit te roepen. Dit is geen bevoegdheid die werd toegekend aan de deelstaten (en in België geldt nog steeds de regel dat alle niet toegewezen bevoegdheden federale bevoegdheden zijn).

Buiten de (grond)wet treden gaat men sowieso moeten doen. Om dat door te drukken verkies ik dat een meerderheid van de Vlamingen achter het plan staat.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 14:43   #1692
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Nog een kleine toevoeging: het is niet omdat het Vlaams Parlement in principe niet de wettelijke bevoegdheid heeft om onafhankelijkheid uit te roepen, dat dit niet de plaats is waar dit dient te gebeuren.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 10 januari 2019 om 14:43.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 14:43   #1693
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Zie hierboven: 'Dat het democratisch 'ok' is, ga ik niet betwisten'

Het uitroepen van onafhankelijkheid is uiteraard niet geregeld. Bij afwezigheid van een regeling die bijvoorbeeld een 2/3 meerderheid eist, zou 51% inderdaad in principe voldoende moeten zijn.

Maar vermits het uitroepen van onafhankelijkheid sowieso geen bevoegdheid is van het Vlaams Parlement, gaat men sowieso een 'onwettelijke' beslissing moeten nemen.

Als het Vlaams Parlement beslissingen neemt over justitie (federale bevoegdheid) is ze onwettelijk bezig. Op dat vlak heeft het Vlaams Parlement inderdaad geen democratische legitimiteit.

Het uitroepen van onafhankelijkheid is sowieso altijd meer een feitenkwestie dan een strikt wettelijke kwestie.

Daarom moet men de Belgische Grondwet gewoon negeren indien men sterk genoeg staat. Om iets dergelijks te doen zou ik graag meer dan 44% van de Vlamingen achter me hebben.
nee, het uitroepen van onafhankelijkheid heeft slechts 1 criterium en dat is democratische legitimiteit.
het Vlaams parlement vertegenwoordigt volkomen democratisch legitiem de Vlaamse bevolking, en dus is een meerderheid in het Vlaams parlement de enige voorwaarde voor het uitroepen van onafhankelijkheid. Niet meer, niet minder.
dat er !nadien! na die beslissing nog onderhandeld zal moeten worden met Walen over bvb de verdeling van de b-staatsschuld en andere praktische zaken, dat is een evidentie.
maar de autoriteit om legitiem over het principe van onafhankelijkheid te beslissen ligt volledig en uitsluitend bij het Vlaams parlement.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 14:43   #1694
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter
 
Anselmo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.075
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat zal Bart niet graag horen. Zich herenigen met die drugsverslaafden
Is dat niet volgens de hier op dit Forum geldende normen een racistische uitspraak ?
__________________
Ik begin stilaan respect te krijgen van Franco…Een brave man die tegen de communisten vocht.
Gipsy 26/28 1 2018
"Dat is het enige waar wij, moslims, echt goed in zijn: de schuld bij anderen leggen."
Nadine Al Budair, Saoedische journaliste in de krant Al-Rai (Koeweit) op 15 december 2015.
“Moslims, wat doen die behalve klagen en kebab verkopen?” Jihadexpert Montasser Alde’emeh 10/2016
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 14:45   #1695
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nee, het uitroepen van onafhankelijkheid heeft slechts 1 criterium en dat is democratische legitimiteit.
het Vlaams parlement vertegenwoordigt volkomen democratisch legitiem de Vlaamse bevolking, en dus is een meerderheid in het Vlaams parlement de enige voorwaarde voor het uitroepen van onafhankelijkheid. Niet meer, niet minder.
dat er !nadien! na die beslissing nog onderhandeld zal moeten worden met Walen over bvb de verdeling van de b-staatsschuld en andere praktische zaken, dat is een evidentie.
maar de autoriteit om legitiem over het principe van onafhankelijkheid te beslissen ligt volledig en uitsluitend bij het Vlaams parlement.

Incorrect. Het Vlaams Parlement in zijn huidige vorm vertegenwoordigt enkel de Vlaamse bevolking in een limitatief opgesomde lijst van bevoegdheden. Voor het overige gebeurt het federaal.

Ik ben wel van mening: fuck de Belgische grondwet, de Vlaamse onafhankelijkheid dient te worden uitgeroepen in het Vlaams Parlement.

Vermits men sowieso onwettig gaat handelen, heb ik dan wel liever een meerderheid van de bevolking achter me.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 10 januari 2019 om 14:45.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 14:47   #1696
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Ik denk eigenlijk niet dat we zo ver van elkaar afliggen hoor Anna List.


Het grote verschil is dat ik wel van oordeel ben dat het uitroepen van onafhankelijkheid sowieso strikt gezien onwettelijk is, wat echter geen beletsel hoeft te zijn indien een meerderheid van de Vlamingen achter onafhankelijkheid staat.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 14:48   #1697
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik denk eigenlijk niet dat we zo ver van elkaar afliggen hoor Anna List.


Het grote verschil is dat ik wel van oordeel ben dat het uitroepen van onafhankelijkheid sowieso strikt gezien onwettelijk is, wat echter geen beletsel hoeft te zijn indien een meerderheid van de Vlamingen achter onafhankelijkheid staat.
stop dan eens met neuzelen over speciale meerderheden in het Vlaams Parlement. die zijn er daar niet, en volkomen terecht.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 14:51   #1698
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
stop dan eens met neuzelen over speciale meerderheden in het Vlaams Parlement. die zijn er daar niet, en volkomen terecht.
Ik zei net dat een speciale meerderheid niet is vereist...


Mijn punt is enkel dat als men ongrondwettelijk gaat handelen, dit liefst gesteund moet worden door een meerderheid van de bevolking (en niet enkel door een meerderheid van zetels die net bekomen is op grond van wetgeving van de staat die men wil verlaten).

Het verwijt dat de Vlaamse onafhankelijkheid enkel is bekomen vanwege het zetelverdelingsysteem, zou ik jammer vinden. Het lijkt me geen mooie start van een staat die zich net wil beroepen op het feit dat de wil van het volk zo belangrijk is.

De grondwet is een voortvloeisel uit het bestaan van een staat, niet andersom. De staat bestaat niet 'bij gratie' van de grondwet. Bij het creëren van een Vlaamse staat, is de Belgische grondwet hoe dan ook niet relevant.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 10 januari 2019 om 14:54.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 14:53   #1699
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik zei net dat een speciale meerderheid niet is vereist...


Mijn punt is enkel dat als men ongrondwettelijk gaat handelen, dit liefst gesteund moet worden door een meerderheid van de bevolking.

De grondwet is een voortvloeisel uit het bestaan van een staat, niet andersom. De staat bestaat niet 'bij gratie' van de grondwet. Bij het creëren van een Vlaamse staat, is de Belgische grondwet hoe dan ook niet relevant.
ah ok, my bad, ik had idd fout geïnterpreteerd dat je een 2/3 meerderheid vroeg in het Vl Parlement als voorwaarde. excuus!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2019, 14:55   #1700
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ah ok, my bad, ik had idd fout geïnterpreteerd dat je een 2/3 meerderheid vroeg in het Vl Parlement als voorwaarde. excuus!
Neenee. Wel een meerderheid van de Vlamingen.


44% van de stemmen kan tot 51% van de zetels leiden.

Onafhankelijkheid verkrijgen enkel vanwege het zetelverdelingsysteem (dat soms nogal grote verschillen tussen stemmen en zetels kan veroorzaken) vind ik niet de ideale manier om een nieuwe staat te creëren.

Vermits men sowieso onwettelijk gaat moeten handelen (wat - ik herhaal - voor mij geen bezwaar is vermits de grondwet voortvloeit uit de staat en niet andersom), heb ik liever dat het wordt gesteund door de meerderheid van het volk.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 10 januari 2019 om 14:57.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be