Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Greet Van Gool (sp.a) - 14 mei tot 20 mei
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Greet Van Gool (sp.a) - 14 mei tot 20 mei (°4/08/1962) raakte in 2003 voor het eerst verkozen in het federale parlement. Zet zich in voor vrijwilligers, gepensioneerden, mensen met een handicap.

 
 
Discussietools
Oud 14 mei 2007, 22:42   #1
Isabella
Burgemeester
 
Isabella's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Berichten: 510
Standaard Kinderopvang

Beste, heeft de sp.a een idee of voorstel om het probleem van kinderopvang op te lossen?
In 2007 is het namelijk zo, dat als men in februari informeerde naar kinderopvang, men via officiële kanalen pas in januari 2008 zijn kinderen ergens naar de opvang kon doen.
Met andere woorden, iemand die vb 7 weken zwanger is, kan geen opvang krijgen tegen dat ze bevalt, men moet al op een wachtlijst staan van voor men zwanger is.
Ik heb enkele dagen geleden mijn job moeten opgeven omdat ik geen opvang heb gevonden voor mijn twee kinderen.
Dit is een probleem dat al een hele tijd aansleept, ook in 2004 had ik al dat probleem voor opvang bij mijn eerste zoontje.
Morgen is mijn laatste werkdag, dan zit mijn opzeg erop. En ik voel mijzelf echt woedend dat ik een job moet opgeven die ik met hart en ziel altijd graag heb gedaan, en dat ik collega's moet achterlaten waar ik heel goed mee kon opschieten, en dat allemaal omdat er in mijn ogen niet voldoende wordt geïnvesteerd in de kinderopvang.
Het feit dat de onthaalmoeders een statuut hebben is al een stap in de goede richting. Maar dat deze mensen die van 's ochtends zeven tot 's avonds zes werken, de hele dag in de weer zijn voor de kinderen, de maaltijden, pampers, beddengoed wassen, strijken, en aan al de behoeften van het kind individueel moeten voldoen, alsook voldoende en gevarieerde activiteiten moeten voorbereiden en beleven samen met deze kinderen, en dit voor een schamele 500 �* 600 euro per maand, dat vind ik echt niet kunnen.
Hiervan moeten ook nog eens de maaltijden aangekocht worden, de wasmachine draaien, extra vuilzakken worden aangekocht voor de luiers.
Ik heb enige tijd geleden er ook nog aan gedacht om onthaalmoeder te worden tot ik bovenstaande vernam.

Welke oplossing zou uw partij hiervoor kunnen aanreiken?
Isabella is offline  
Oud 15 mei 2007, 20:20   #2
Greet Van Gool
 
 
Greet Van Gool's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2007
Berichten: 71
Standaard Kinderopvang

Beste Isabella,
De Vlaamse regering doet, mede onder impuls van Kathleen Van Brempt, al ernstige inspanningen om meer kinderopvang te voorzien. De oplossing is alleen niet mogelijk van vandaag op morgen. Zo zijn er sinds de start van de Vlaamse regering op 1 juli 2004 al 8.449 plaatsen bijgekomen. Daar komen er tijdens deze legislatuur nog 1.091 bij. Kathleen Van Brempt voorziet via het plan flexibele en occasionele opvang in nog eens 2.200 extra plaatsen in 2007. Die opvang moet toegankelijk zijn voor alle gezinnen, ook voor gezinnen met lage inkomens. De kostprijs zal daarom afhankelijk zijn van hun inkomen, zodat iedereen dit systeem kan gebruiken. De Centra voor Kinderopvang (CKO) zullen in dit beleid uitgroeien tot een soort uniek loket, dat ook coördinerend optreedt. We besteden ook meer aandacht aan crisisopvang, voor ouders die ziek zijn bijvoorbeeld. En aan opvang bij onverwachte gebeurtenissen. De uren waarbinnen we opvang voorzien,worden ruimer, hoewel het niet de bedoeling is dat kinderen langer in de opvang verblijven. Daarom komt er een maximum opvangtijd per kind. Om maximale resultaten te bekomen, zijn een aantal bijkomende maatregelen aangewezen. Zo willen we het aanbod van onthaalouders vergroten. Daarom stellen we voor hen jaarlijks een belastingsvrije premie toe te kennen om hun huis aan te passen. We willen ook een betere vertegenwoordiging van kinderen van alleenstaande ouders en lage inkomens in de gesubsidieerde kinderopvang, dit kan via een beter opnamebeleid, begeleiding bij het zoeken naar een opvangplaats, en uiteraard voldoende opvangplekken.
Het is jammer dat dit voor u geen soelaas geboden heeft, maar sp.a en ikzelf zetten er onze schouders onder om te zorgen dat deze problemen in de toekomst niet meer zullen voorkomen.
Vriendelijke groeten,
Greet
Greet Van Gool is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be