Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Greet Van Gool (sp.a) - 14 mei tot 20 mei
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Greet Van Gool (sp.a) - 14 mei tot 20 mei (°4/08/1962) raakte in 2003 voor het eerst verkozen in het federale parlement. Zet zich in voor vrijwilligers, gepensioneerden, mensen met een handicap.

 
 
Discussietools
Oud 14 mei 2007, 22:01   #1
John Stufflebeam
Parlementslid
 
John Stufflebeam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Locatie: Reetveerdegem
Berichten: 1.643
Standaard Waar is het zilverfonds naartoe?

Het was een geruststellende gedachte: Johan Vandelanotte, minister van begroting stopte bij elke begrotingscontrole enkele miljarden in het zilverfonds. Toen hij de regering verliet, stak er bijna twintig miljard euro in die spaarpot.

Allemaal heel geruststellend. Ah ja, volgens enkele sinistere kerels van de oppositie (Duchatelet of zoiets) stak er geen halve euro in het zilverfonds. Volgens hen was het een constructie die zelfs Jo Lernaut en Pol Hauspie niet zouden durven opzetten. Daar heb ik nooit iets van geloofd. Voor de oppositie is het toch nooit goed. En Vandelanotte is een integer man. Ja toch?

Nu, jaren later, begin ik toch een klein beetje te twijfelen. Sinds de komst van Vandenbossche heb ik geen woord meer gehoord over het zilverfonds. Er is blijkbaar al jaren geen euro meet ingestopt. Niemand lijkt het te beheren, het fonds lijkt geen interest op te brengen, het is net of het zilverfonds nooit heeft bestaan.

Zou het dan toch een lege doos geweest zijn? Nee toch?
John Stufflebeam is offline  
Oud 15 mei 2007, 20:15   #2
Greet Van Gool
 
 
Greet Van Gool's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2007
Berichten: 71
Standaard Het Zilverfonds : geen lege doos

Beste John Stufflebeam,

Uw twijfel omtrent het Zilverfonds is onterecht. Het fonds startte in 2001 en bevat nu al 14,8 miljard euro. In het begin bestond de financiering vooral uit eenmalige inkomsten, maar sinds 2007 is er een wettelijk vastgelegd groeipad van begrotingsoverschotten.
De opgebouwde reserves van het Zilverfonds mogen volgens de wet slechts worden aangesproken na 2010 en vanaf het ogenblik dat de Belgische schuldgraad lager is dan 60% van het Bruto Binnenlands Product. Dat is de beste garantie dat de overheid het Zilverfonds pas zal gebruiken wanneer het écht nodig is.Ik hoop dat u gerustgesteld bent.
Greet
Greet Van Gool is offline  
Oud 15 mei 2007, 20:34   #3
Spetsnaz
Europees Commissaris
 
Spetsnaz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: Merksem
Berichten: 6.016
Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Greet Van Gool Bekijk bericht
Beste John Stufflebeam,

Uw twijfel omtrent het Zilverfonds is onterecht. Het fonds startte in 2001 en bevat nu al 14,8 miljard euro. In het begin bestond de financiering vooral uit eenmalige inkomsten, maar sinds 2007 is er een wettelijk vastgelegd groeipad van begrotingsoverschotten.
De opgebouwde reserves van het Zilverfonds mogen volgens de wet slechts worden aangesproken na 2010 en vanaf het ogenblik dat de Belgische schuldgraad lager is dan 60% van het Bruto Binnenlands Product. Dat is de beste garantie dat de overheid het Zilverfonds pas zal gebruiken wanneer het écht nodig is.Ik hoop dat u gerustgesteld bent.
Greet
Akkoord, het Zilverfonds bestaat echt. Van Europa mogen de investeringen in het Zilverfonds afgetrokken worden van de schuldgraad. De paarse regeringen hebben het echter steevast doen uitschijnen alsof én de schuld wordt afgebouwd én het Zilverfonds wordt gespijst.

Gebruikt men de reserves van het Zilverfonds, dan stijgt de staatsschuld.. Een euro kan men immers maar één keer uitgeven.

Wat is uw visie hierop ?


Met dank,


Spetsnaz
Spetsnaz is offline  
Oud 15 mei 2007, 22:13   #4
John Stufflebeam
Parlementslid
 
John Stufflebeam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Locatie: Reetveerdegem
Berichten: 1.643
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Greet Van Gool Bekijk bericht
Beste John Stufflebeam,


Uw twijfel omtrent het Zilverfonds is onterecht. Het fonds startte in 2001 en bevat nu al 14,8 miljard euro. In het begin bestond de financiering vooral uit eenmalige inkomsten, maar sinds 2007 is er een wettelijk vastgelegd groeipad van begrotingsoverschotten.
De opgebouwde reserves van het Zilverfonds mogen volgens de wet slechts worden aangesproken na 2010 en vanaf het ogenblik dat de Belgische schuldgraad lager is dan 60% van het Bruto Binnenlands Product. Dat is de beste garantie dat de overheid het Zilverfonds pas zal gebruiken wanneer het écht nodig is.Ik hoop dat u gerustgesteld bent.

Greet
Dank u voor uw geruststellend antwoord. Toch snap ik niet alle details.

Die eenmalige inkomens, en nu een groeipad van begrotingsoverschotten, dat klopt niet volgens mijn kleinzoon. Hij heeft op http://statbel.fgov.be/figures/d45_nl.asp gelezen dat de federale begroting al jaren flink in 't rood gaat:

Netto te financieren saldo, in miljard euro (4e laatste lijn)

2001:-1,854
2002:-1,778
2003:-0,728
2004:-6.174
2005:-2,274
2006:-2,637
2007:-2,610

Mijn kleinzoon zegt dat de de regeringen Verhofstadt 18 miljard euro geleend hebben sinds 2001, om hun tekorten te financieren.

Hoe kan je nu geld sparen, als je moet lenen om rond te komen?
John Stufflebeam is offline  
Oud 15 mei 2007, 22:13   #5
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Het enige positieve dat ik kan bedenken over het Zilverfonds is dat het in theorie de overheid aanspoort tot een verstandig begrotingsbeleid.

Het fonds bevat echter niets: staatsobligaties zijn beloftes van de staat om aan zichzelf geld te betalen. Om het zilverfonds aan te spreken moeten die beloftes eerst terug op de markt verkocht worden - met andere woorden: "Het Zilverfonds aanspreken" betekent gewoon dat men de staatsschuld terug doet stijgen.

Nu zou dat nog geen probleem zijn mocht het de overheid in de richting van goed bestuur duwen, maar je kan moeilijk van 'structurele' inkomsten spreken als begrotingsoverschotten geforceerd worden met eenmalige maatregelen zoals het verkopen van vastgoed.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline  
Oud 15 mei 2007, 23:38   #6
Greet Van Gool
 
 
Greet Van Gool's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2007
Berichten: 71
Standaard Het Zilverfonds

Het is geen gemakkelijk onderwerp, maar waar het op neerkomt: België heeft een grote overheidsschuld, en moet daar serieuze intresten op betalen. Met het Zilverfonds wordt jaarlijks geld opzijgezet (echt geld), dat tegelijkertijd in mindering komt op de overheidsschuld. Gevolg : we betalen minder intresten. Als we nu op die manier verder kunnen gaan, sparen we elk jaar een belangrijk bedrag aan intresten uit en bouwen we tegelijkertijd een reserve op. Die reserve mag evenwel maar aangesproken worden na 2010 en vanaf het ogenblik dat de Belgische schuldgraad lager is dan 60% van het Bruto Binnenlands Product. Er zitten dus voldoende garanties in om de schuldgraad niet weer opnieuw te doen stijgen.
Greet
Greet Van Gool is offline  
Oud 16 mei 2007, 09:37   #7
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

Om alle discussie te vermijden stel ik voor dat men het geld dat in het Zilverfonds zit tijdelijk op mijn rekening zet. Ik hoef er zelfs de intrest niet voor op te strijken, die mag men laten zitten.
__________________
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline  
Oud 16 mei 2007, 09:43   #8
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Greet Van Gool Bekijk bericht
Het is geen gemakkelijk onderwerp, maar waar het op neerkomt: België heeft een grote overheidsschuld, en moet daar serieuze intresten op betalen. Met het Zilverfonds wordt jaarlijks geld opzijgezet (echt geld), dat tegelijkertijd in mindering komt op de overheidsschuld. Gevolg : we betalen minder intresten. Als we nu op die manier verder kunnen gaan, sparen we elk jaar een belangrijk bedrag aan intresten uit en bouwen we tegelijkertijd een reserve op. Die reserve mag evenwel maar aangesproken worden na 2010 en vanaf het ogenblik dat de Belgische schuldgraad lager is dan 60% van het Bruto Binnenlands Product. Er zitten dus voldoende garanties in om de schuldgraad niet weer opnieuw te doen stijgen.
Greet
kan u mij eens uitleggen hoe je je schuld kan afkorten en tegelijk geld opzijzetten ?
ik vind dat een bijzonder interessant concept, ik ga dat eens aan mijn bankdirecteur voorstellen ivm mijn hypotheeklening.
eens benieuwd of hij dat wel gaat slikken ...
Anna List is offline  
Oud 16 mei 2007, 09:49   #9
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 3 oktober 2003
Locatie: Zou ik ook graag weten
Berichten: 14.746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
kan u mij eens uitleggen hoe je je schuld kan afkorten en tegelijk geld opzijzetten ?
ik vind dat een bijzonder interessant concept, ik ga dat eens aan mijn bankdirecteur voorstellen ivm mijn hypotheeklening.
eens benieuwd of hij dat wel gaat slikken ...
Inderdaad, dat lijkt mij heel interessant.
__________________
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline  
Oud 16 mei 2007, 11:41   #10
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Greet Van Gool Bekijk bericht
Het is geen gemakkelijk onderwerp, maar waar het op neerkomt: België heeft een grote overheidsschuld, en moet daar serieuze intresten op betalen. Met het Zilverfonds wordt jaarlijks geld opzijgezet (echt geld), dat tegelijkertijd in mindering komt op de overheidsschuld. Gevolg : we betalen minder intresten. Als we nu op die manier verder kunnen gaan, sparen we elk jaar een belangrijk bedrag aan intresten uit en bouwen we tegelijkertijd een reserve op. Die reserve mag evenwel maar aangesproken worden na 2010 en vanaf het ogenblik dat de Belgische schuldgraad lager is dan 60% van het Bruto Binnenlands Product. Er zitten dus voldoende garanties in om de schuldgraad niet weer opnieuw te doen stijgen.
Greet
Dus: er zit 0€ in het Zilverfonds. Bedankt voor dit verhelderende antwoord!
__________________
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.













It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 16 mei 2007 om 11:42.
van Maerlant is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be