Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Greet Van Gool (sp.a) - 14 mei tot 20 mei
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Greet Van Gool (sp.a) - 14 mei tot 20 mei (°4/08/1962) raakte in 2003 voor het eerst verkozen in het federale parlement. Zet zich in voor vrijwilligers, gepensioneerden, mensen met een handicap.

 
 
Discussietools
Oud 16 mei 2007, 04:57   #1
Duupje
Secretaris-Generaal VN
 
Duupje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2006
Berichten: 20.171
Standaard Woonbeleid

Beste Greet,


Als ik door Antwerpen wandel, in de sociale woning buurten, zie ik maar al te vaak dat deze overspoeld worden door nieuwe Belgen en niet Belgen.
Ik denk aan de blokken op Linkeroever, de Seefhoek, etc.
Men praat niet voor niks over ghettowijken. (En ik ben effectief geen VB-stemmer voor alle duidelijkheid)
Men duwt ons de verdraagzaamheid bijna dagdagelijks door de strot, makkelijk praten als je zelf niet in zo'n probleemwijk woont waar de tolerantie onderling ver zoek is (dit van alle partijen) of als je door een opgelegde en geforceerde blindheid de problemen niet onder ogen kan/wil zien uit schrik verketterd te worden.
Je hoort overal klagen over de jarenlange wachttijden en het enorme tekort aan sociale woningen, en maar al te vaak is dat geklaag van de mensen helemaal niet onterecht.
Toen ik zelf met 2 kinderen waaronder 1 baby toen, op straat kwam te staan door een uitgebrand appartement 2 jaar geleden een week voor kerstmis, stond ik wel heel letterlijk op straat. Niet iedereen heeft het geluk ergens terecht te kunnen. Nergens kon men mij helpen met een tijdelijke noodwoning, en dat in een grote stad zoals Antwerpen.
De huurprijzen swingen de pannen letterlijk uit. Veel gezinnen, zelfs de 2verdieners, krijgen het moeilijker en moeilijker om rond te komen omdat de huur, de vaste kosten en de basisbehoeften pakken duurder zijn geworden de laatste jaren. Meer en meer mensen komen in de armoede, zelfs in de dakloosheid terecht. Het is een regelrechte schande dat in een beschaafd, toch rijk land als het onze, nog steeds mensen blijkbaar het recht op de basisbehoeften aan hun neus zien voorbij gaan. Hoe kan u mij hierop een deftige uitleg geven dat deze zaken nog altijd mogelijk zijn in 2007 ?
Ikzelf ben ondertussen uit Antwerpen weggetrokken met mijn kinderen enkele maanden terug omdat ik Antwerpen niet meer die leefbare mooie stad vind van pakweg 10-15j terug. De wijk waar ik meer dan 30 jaar woonde is een verloederde wijk geworden, een wijk waar de, laat ons ff een kat een kat noemen al mogen zo'n zaken tegenwoordig niet meer hardop gezegd worden, autochtone mensen meer en meer wegtrekken en het verval serieus toeneemt. Meerdere malen werd 1 van mijn kinderen weggepest op het buurtspeelpleintje als hij geen geld of snoep bij zich had, of werd hij bedreigd met een mes op zijn keel door andere kinderen van pakweg 7-8 jaar.
Hij stond 'maar' 5 maanden achter met leerstof toen hij hier naar school begon te gaan, tjah, wat wil je, op zijn school zaten vooral kinderen die onze taal gewoon niet machtig zijn. Laat staan dat de leerkrachten geen achterstand zouden behalen. Waarom blijven jullie (ongeveer alle politici) blind voor zulke zaken en trekken jullie iedereen altijd over dezelfste afgezaagde lijn, nl. 'u bent een racist en verzuurde VB-stemmer' als mensen zoiets aanklagen ? Dit zijn dingen die dagdagelijks leven bij de gewone mensen en die ervoor zorgen dat een Belang zo groot is kunnen worden.

Wat gaat uw partij hier nu eens daadwerkelijk aan doen (ik doel vooral dan op de woonproblematiek, een basisrechten die voor elke mens geldt)? Ik bedoel geen loze beloftes vlak voor de verkiezingen, maar effectieve maatregelen.
Mvg
Duupje
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Ge zijt de kwaadste nog niet.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline  
Oud 16 mei 2007, 08:25   #2
ynneb
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 11 november 2006
Berichten: 379
Standaard

er is natuurlijke een belangrijke toename van het aantal "woningzoekenden" : er is de laatste tientallen jaren een belangrijke instroom geweest van allochtonen, en de allochtone gemeenschap groeit ook snel aan door geboortes en huwelijken (60 % met partners die uit land voor herkomst overkomen).

Anderzijds is het aantal woningen niet even snel gegroeid (en bouwgronden zeker niet).

Die spanning tussen de sterk groeiende vraag en het traag groeiend aanbod, veroorzaakt de sterke stijging van de prijzen.

Daardoor worden woningen onbetaalbaar, zelfs voor tweeverdieners.
Mijn dochter en haar vriend zijn beiden juist gestart als leerkracht lager onderwijs. Met de netto wedde die zij samen verdienen, is het onmogelijk zich nog een redelijke woning te kopen (zelfs als men op 30 jaar gaat lenen). Maar voor een sociale woning komen zij ook niet in aanmerking.

De grondwet geeft iedereen het recht op een degelijke huisvesting. Maar dit is dode letter in de huidige omstandigheden.

We stevenen af op een amerikaanse maatschappij, met verschillende categorien bevolking :
- een beperkte groep die het financiëel zeer goed heeft
- een grote groep die met moeite de eindjes aan elkaar kan knopen, en die iedere maand het onmogelijke moeten doen om alle rekeningen betaald te krijgen (ondanks het feit dat zij vaak zeer hard werken in stresserende omstandigheden)
- een belangrijke groep die volledig afhankelijk is van overheidssteun, ook voor huisvesting
ynneb is offline  
Oud 16 mei 2007, 23:26   #3
Duupje
Secretaris-Generaal VN
 
Duupje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2006
Berichten: 20.171
Standaard

Daar komt het idd op neer en dat is niet direct een goede evolutie te noemen.
Toch benieuwd wat Mevr. Van Gool hierop kan zeggen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Ge zijt de kwaadste nog niet.
I'll just kill myself now.

Laatst gewijzigd door Duupje : 16 mei 2007 om 23:26.
Duupje is offline  
Oud 16 mei 2007, 23:54   #4
Greet Van Gool
 
 
Greet Van Gool's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2007
Berichten: 71
Standaard Woonbeleid

Beste Duupje
vooreerst : het is niet leuk wat je allemaal heb meegemaakt, en jammer dat je daardoor uit Antwerpen bent weggetrokken. Ik denk dat het juist een van de sterkten van sp.a de laatste jaren is geweest dat we de problemen die er zijn met Belgen en niet-Belgen niet (meer) onder de matschuiven maar kordaat aanpakken. Zoals de acties tegen huisjesmelkers, zoals het wegwerken van de achterstand in de sociale woningen. Maar Rome is niet op een dag gebouwd, en bijv. het tekort aan sociale woningen kan maar weggewerkt worden als er nieuwe woningen kunnen worden gebouwd, en zoiets vraagt geld.
Ik ben nog wel fier op mijn stad, en geloof ook in de aanpak van burgemeester Patrick Janssens : problemen benoemen én aanpakken. Ook al vraagt het tijd.
Beste groeten
Greet
Greet Van Gool is offline  
Oud 17 mei 2007, 08:10   #5
Duupje
Secretaris-Generaal VN
 
Duupje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2006
Berichten: 20.171
Standaard

Beste Mevr. Van Gool,

Alvast bedankt voor uw antwoord, u bent één van de weinige politici die toch de tijd neemt om een aantal topics te lezen en beantwoorden.

Het ging hier eigenlijk niet echt om mijn persoonlijk geval. Ik nam het enkel als voorbeeld.
Rome is idd niet op 1 dag gebouwd, dat kan nergens. Maar het kan wel op veel kortere tijd afgebroken worden, zoals al jaren het verval in bepaalde wijken aan de gang is. Goedkoper was het geweest om tijdig in te grijpen.

Dat u gelooft in Mr. Janssens zijn aanpak zal wel logisch zijn, u bent beide van SPa. Ik wou eigenlijk gewoon duidelijke punten horen, hoe SPa deze problematiek effectief gaat aanpakken vanuit het federale niveau en niet enkel op lokaal vlak.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Ge zijt de kwaadste nog niet.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline  
Oud 17 mei 2007, 08:32   #6
duveltje382
Secretaris-Generaal VN
 
duveltje382's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Greet Van Gool Bekijk bericht
Beste Duupje
vooreerst : het is niet leuk wat je allemaal heb meegemaakt, en jammer dat je daardoor uit Antwerpen bent weggetrokken. Ik denk dat het juist een van de sterkten van sp.a de laatste jaren is geweest dat we de problemen die er zijn met Belgen en niet-Belgen niet (meer) onder de matschuiven maar kordaat aanpakken. Zoals de acties tegen huisjesmelkers, zoals het wegwerken van de achterstand in de sociale woningen. Maar Rome is niet op een dag gebouwd, en bijv. het tekort aan sociale woningen kan maar weggewerkt worden als er nieuwe woningen kunnen worden gebouwd, en zoiets vraagt geld.
Ik ben nog wel fier op mijn stad, en geloof ook in de aanpak van burgemeester Patrick Janssens : problemen benoemen én aanpakken. Ook al vraagt het tijd.
Beste groeten
Greet
Na 70 jaar SPA in het Antwerpse vind ik dat jullie tijd genoeg hebben gehad(en ik ben wel een VB kiezer,hoe zou dit nu komen hé)

Nee,ik woon in een allochtone buurt en zie het met de dag achteruit gaan

Heel tris vind ik dat voor Antwerpen,en ik wou dat ik duupje kon volgen,spijtig genoeg heb ik daar het geld niet voor

Sorry voor deze opmerkingen

Wel heel tof van U Greet om overal zo op te antwoorden,dat siert U

Thnx

duveltje382
duveltje382 is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be