Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 november 2016, 16:27   #921
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Spreek eens voor u zelf. Ik heb echt geen woordvoerder nodig.
Sorry, ik zal het niet meer doen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2016, 16:55   #922
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Dat is de klassieke doordoener van de gelovers in vrije wil.

Ge vergeet natuurlijk 1 ding: ethiek is er niet uit vrije wil, maar omdat het efficient is en de overlevingskansen van een mens verhoogt.
Het is zelfs zo efficient dat er mensen in een ethische samenleving kunnen leven die die altruistsche software niet hebben.
Dat zijn dan bvb. de criminelen.
En zolang die parasieten niet te groot in aantal zijn, kan een samenleving dat overleven. Zoals een boom een bepaald aantal parasieten ook kan overleven.
Ethiek (modus vivendi afspraken) is er uit vrije wil van een democratische meerderheid van de 'groep'die deze aanvaardt. Het staat u vrij de wetgeving die uit deze ethiek volgt af te wijzen en uw eigen 'groep' te beginnen gebaseerd op uw eigen ethiek. Dat zal echter meestal niet op het territorium van de originele groep kunnen gebeuren.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2016, 22:14   #923
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ethiek (modus vivendi afspraken) is er uit vrije wil van een democratische meerderheid van de 'groep'die deze aanvaardt. Het staat u vrij de wetgeving die uit deze ethiek volgt af te wijzen en uw eigen 'groep' te beginnen gebaseerd op uw eigen ethiek. Dat zal echter meestal niet op het territorium van de originele groep kunnen gebeuren.

Weet u nog wanneer u bewust vrijwillig de Westerse waarden hebt aanvaard?


Vrije wil bestaat niet. Het aanvaarden van een waarden in een samenleving zit er van uw geboorte in. (Dwz, bij de meeste mensen). Geboetseerd door duizenden jaren van evolutie. De maatschappij wordt niet alleen gevormd door mensen. Een maatschappij vormt ook mensen.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2016, 22:39   #924
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Weet u nog wanneer u bewust vrijwillig de Westerse waarden hebt aanvaard?


Vrije wil bestaat niet. Het aanvaarden van een waarden in een samenleving zit er van uw geboorte in. (Dwz, bij de meeste mensen). Geboetseerd door duizenden jaren van evolutie. De maatschappij wordt niet alleen gevormd door mensen. Een maatschappij vormt ook mensen.
Dat was zeer langzaam. Je leert altijd maar bij. Soms moet je ook toegeven dat de dingen die je eerst geloofde niet waar zijn en alles herdenken.
Je krijgt een hoop dingen van je ouders mee en daar moet je geluk mee hebben (zoals ik).

Uiteindelijk beslis je zelf en 'de Westerse Waarden' inclusief de Conventie van Geneve en de Mensenrechten, daar ben ik gelukkig mee. Met de interpretatie soms niet.

Dat jij vastligt in een Inch Allah denken verwondert mij wel wat.

Maar dit is toch zeer diepzinnig voor een vrijdagavond
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2016, 22:44   #925
Reverberation
Minister
 
Reverberation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2013
Berichten: 3.916
Standaard



Citaat:
Maar dit is toch zeer diepzinnig voor een vrijdagavond
Geert heeft vast tijd
__________________
"They sell their debt, their privately made paper&ink, push the countries, the world into debt and what they want back are real, tangeble assets, and they won't stop till they own the whole thing. They don't want the debt paid off, just the interest, they want to keep this balanced till they have what they want, all of it." Central Banks
Reverberation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2016, 22:45   #926
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat was zeer langzaam. Je leert altijd maar bij. Soms moet je ook toegeven dat de dingen die je eerst geloofde niet waar zijn en alles herdenken.
Je krijgt een hoop dingen van je ouders mee en daar moet je geluk mee hebben (zoals ik).

Uiteindelijk beslis je zelf en 'de Westerse Waarden' inclusief de Conventie van Geneve en de Mensenrechten, daar ben ik gelukkig mee. Met de interpretatie soms niet.

Dat jij vastligt in een Inch Allah denken verwondert mij wel wat.

Maar dit is toch zeer diepzinnig voor een vrijdagavond
Uw politieke overtuiging is meegegeven bij de geboorte, vrees ik.
De illusie van vrije wil is hardnekkig. Dat is zeker.

Wat u met Inch Allah bedoelt weet ik echter niet.

Ik ben een totale atheist. Ik geloof in niets. Tenzij in wetenschap natuurlijk.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2016, 22:48   #927
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Uw politieke overtuiging is meegegeven bij de geboorte, vrees ik.
De illusie van vrije wil is hardnekkig. Dat is zeker.

Wat u met Inch Allah bedoelt weet ik echter niet.

Ik ben een totale atheist. Ik geloof in niets. Tenzij in wetenschap natuurlijk.
Inch Allah, alles is voorbestemd. Daar geloof ik nu net niet in.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2016, 00:13   #928
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Inch Allah, alles is voorbestemd. Daar geloof ik nu net niet in.
Nee, ik geloof in evolutie. En dat is toch niet voorbestemd?

Stond de menselijke diersoort vast toen het eerste leven op aarde ontstond?

U verwart met determinisme.
En dat klopt, ik ben een determinist. Maar dat zijn degenen die in nurture geloven ook.

Ik ben geen absolute determinist. Er zit variatie op het DNA. Chaos als het ware.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2016, 10:54   #929
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Nee, ik geloof in evolutie. En dat is toch niet voorbestemd?

Stond de menselijke diersoort vast toen het eerste leven op aarde ontstond?

U verwart met determinisme.
En dat klopt, ik ben een determinist. Maar dat zijn degenen die in nurture geloven ook.

Ik ben geen absolute determinist. Er zit variatie op het DNA. Chaos als het ware.
Een niet absolute determinist, die kan mee in het rijtje.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2016, 12:00   #930
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Een niet absolute determinist, die kan mee in het rijtje.
Hij is ook een atheïstische katholiek
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2016, 15:28   #931
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Hij is ook een atheïstische katholiek
Wat is uw opzet op dit forum en deze draad? Meedoen met degenen die intellectueel niet meekunnen in onze discussie, of de interessante discussie over nurture en nature voort te zetten?
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2016, 15:44   #932
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Bijzonderste kenmerken van het Trumpisme:

Narcissistic/ Greedy /Attention hoare/ Opportunistic /Proto-fascist/ Shameless lier/ climate change denier/ Misogynist/ Sexual abuser/ Xenophobe/ Racist/ Rule of the billionaires/tax dodger/ Megalomaniac/BIG Wall entrepreneur/Make China Greater/ Make Russia Greater/Protectionism against Globalism/Conflict of interest/

Laatst gewijzigd door eno2 : 26 november 2016 om 15:46.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2016, 20:49   #933
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Wat is uw opzet op dit forum en deze draad? Meedoen met degenen die intellectueel niet meekunnen in onze discussie, of de interessante discussie over nurture en nature voort te zetten?
Het werd eventjes te esoterisch, sorry
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2016, 09:13   #934
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.530
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Racisme ontstaat gewoon omdat het genetisch een voordeel heeft uw eigen DNA te bevoordelen. U zal eerst uw familieleden proberen te bevoordelen, dan uw stamgenoten, dan uw ras genoten.
Anti racisme is trouwens ook aangeboren. Exotisch bloed is goed tegen inteelt.
Gelijkwaardigheid van rassen is niet eens noodzakelijk. Racisme is ook tegen de meritocratie. Indien iemand benadeeld wordt op basis van zijn huidskleur, en niet op basis van zijn capaciteiten, dan is dan tegen ons rechtvaardigheidsgevoel. Dat ook (bij meeste mensen) aangeboren is.
Ik zie dat dit nog steeds onweersproken is. Een beetje laat maar toch nog even dit:
Voor mij bent u een clown en dat is aangeboren. Dit zou moeten volstaan.
Piero is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2016, 09:21   #935
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
De slaaf van iedereen en zichzelf zijn is een moeilijke opgave om er iets beter op te worden, voor mij toch.

Integriteit schijnt iets vreselijks te zijn voor jou.
In tegendeel. Mijn basis overtuiging is dat als iedereen een perfecte egoist is (wat een individu biologisch ook IS), dat we dan als emergent property inderdaad iets krijgen zoals "universele mensenrechten", maar dan zonder de hypocrisie.
Maw, "mensenrechten" en "universele ethiek" zijn niks anders dan een goeie oplossing voor het optimale bekomen van een egoistische overweging, en men dient dat te beseffen, in tegenstelling tot moraliserend uit de hoek te komen.

Ik steun mijn integriteit op mijn afkeer van smoesjes en hypocrisie. Ik denk dat uiteindelijk de waarheid altijd een voordeel heeft over de leugen, hoe "goed bedoeld ook". En de leugen van de mensenrechten is dat het iets zou zijn dat "moreel dwingend" is. Nee, de mensenrechten zijn een GOED CONTRACT, omdat egoisten er voordeel bij hebben.

Je kan zeggen, en er is misschien op 't eerste gezicht iets voor te vinden, dat die redenering te moeilijk is voor 90% van het klootjesvolk, en dat zij noodzaak hebben om blaaskes wijsgemaakt te worden om uiteindelijk de juiste keuze te maken van "mensenrechten", omdat ze intellectueel niet in staat zouden zijn om zelf de redenering door te trekken, en dus DOM egoistische dingen zouden gaan doen, zoals zich racistisch gedragen en dergelijke, wat UITEINDELIJK in hun eigen nadeel zou zijn.
Maar dat is volgens mij verkeerd. Het is de basis van elke wijsneus die denkt "het beter te weten dan een ander wat goed is voor hem", en uiteindelijk draait dat altijd verkeerd uit, omdat die wijsneuzerij de deur open is tot manipulatie.

Ik denk dat het veel beter is om recht voor de raap te zijn. Mensenrechten hebben zin, in de mate dat ze in het (mutuele) voordeel zijn voor de egoisten die we allemaal onvermijdelijk zijn.

In de mate dat sommige "mensenrechten" daar niet op steunen, zijn ze fundamenteel verkeerd en worden misbruikt door manipulatoren om het volk te onderdrukken en de aristocratie van dienst vet te mesten.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2016, 09:28   #936
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Uiteraard volstaat dit niet want jij beseft het en toch is het er nog.
Nee, ongeveer IEDEREEN moet het beseffen, en DAN stuikt de hierarchie ineen. Als een meerderheid, of een gewapende minderheid, voldoende geloof hecht aan die hierarchie, dan blijft ze bestaan.

Dat is zoals geld. Ik kan denken dat dollar biljetten geen waarde hebben. Maar als ik de enige ben, of een kleine minderheid vorm die dat denkt, dan zal je met een valies vol dollar biljetten nog altijd heel veel kunnen kopen.

Wanneer echter 90% van de mensheid denkt dat dollar biljetten "groen wc papier" zijn, dan is die valies biljetten niet veel meer waard. Trouwens, het fenomeen waarbij men collectief vindt dat geld niks meer waard is, is "hyperinflatie". Je hebt net hetzelfde fenomeen met een hierarchie.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2016, 09:40   #937
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Dat is de klassieke doordoener van de gelovers in vrije wil.
Ik ben minder een gelover in vrije wil dan je denkt. Maar je moet vrije wil aanvaarden als een PRAKTISCH gegeven.

Ik beschouw vrije wil als de (onbestuurbare) VASTSTELLING dat (onbestuurbare) WENSEN ook daadwerkelijk GEREALISEERD worden gebaseerd op de ILLUSIE van interventie in de materiele wereld.

Met andere woorden, stel dat ik een vuist zie afkomen op mijn neus. Ik STEL VAST dat ik WENS dat die vuist mijn neus vermijdt. Dat is geen vrije keuze, ik weet gewoon dat het zeer zal doen, en ik wil dat vermijden. Mijn lichaam is zo. Ik stel vast dat mijn arm omhoog gaat om die vuist tegen te houden. Als dusdanig is die vuist gestopt en mijn WENS dus in vervulling gegaan. Ik heb de ILLUSIE dat ik die arm omhoog heb geduwd om mijn wens te vervullen, wat mijn illusie is van vrije wil.

Ik kan dat doorvoeren: stel dat een electronische AND poort "zeer heeft" wanneer haar uitgang niet gelijk is aan de logische AND van haar ingangssignalen. Ik kan mij dus inbeelden dat die logische AND poort graag zou hebben dat het uitgangssignaal die logische AND waarde aanneemt. We stellen vast dat dat ook is wat de AND poort doet: het uitgangssignaal gelijk stellen aan de logische AND waarde van de ingangen. Het "bewustzijn" dat een logische AND poort misschien heeft, doet die AND poort "geloven" dat ze "zelf beslist heeft" om haar uitgang omhoog of omlaag te doen naargelang, om de "pijn" te vermijden als dat niet zo is. Die AND poort "denkt dus" dat zij "vrijwillig" haar uitgang heeft op de juiste logische waarde gezet, en "denkt" dat ze, "had ze dat anders gewild" ze het evengoed anders had kunnen doen.

Je kan dus denken dat "vrije wil" een illusie is, maar dat hetgene opgelegd is "van buitenaf" uw GOESTINGEN zijn. Uw vrije wil is enkel het vaststellen dat uw lichaam zo handelt om uw goestingen te bevredigen, wat U de illusie geeft van dat zelf gekozen te hebben.

Maar nu komen we tot de praktische overweging: de ZIN van uw leven is om uw GOESTINGEN te bevredigen. In de mate dat U dat lukt, hebt ge *de illusie* van aan uw vrije wil te voldoen. Men dient dus de mensen zo veel mogelijk de illusie te geven dat zij hun vrije wil kunnen bevredigen, zodat zij het gevoel hebben om zo veel mogelijk aan hun goestingen te voldoen, wat de zin van ons bestaan is.

Om dus zoveel mogelijk zin aan ons bestaan te geven, dienen we de illusie van vrije wil zo veel mogelijk te respecteren. Zelfs al is het een illusie.

Voila.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2016, 10:12   #938
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.530
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
... Ik steun mijn integriteit op mijn afkeer van smoesjes en hypocrisie. Ik denk dat uiteindelijk de waarheid altijd een voordeel heeft over de leugen, hoe "goed bedoeld ook". En de leugen van de mensenrechten is dat het iets zou zijn dat "moreel dwingend" is. Nee, de mensenrechten zijn een GOED CONTRACT, omdat egoisten er voordeel bij hebben. ...
Je beschouwing is in hoge mate academisch, alsof mensenrechten volstaan om in vrede en voorspoed op aarde te leven. In werkelijkheid draait alles om loyaliteiten, jegens familie, werkgever, beroepsgroep, stad, natie, religie en sekse en dit verfijnd in honderdvoud. De mensenrechten staan bijvoorbeeld machteloos tegenover gevoelens van wrok of haat van Palestijnen tegen Israel en van de Turkse gemeenschap in Nederland en elders in Europa die in Erdogan een door Alla gezonden tiran ziet welke een begin gaat maken met het herstel van het Ottomaanse rijk als in zijn gloriedagen en waarvan zij in Europa de voorboden zijn. Die zouden willen dat hij de koran nog nauwgezetter zou volgen. Ondertussen zien die Turken zich als modelburgers die het UVRM mogen gebruiken om rechten te claimen, als democraten die zich scharen onder een eigen politieke partij, zoals DENK. Alles draait om het balanceren van loyaliteiten en het UVRM wordt vooral in stelling gebracht als het om de eigen belangen gaat. De UVRM heeft de kanonnen niet doen zwijgen, het is een fopspeen waarmee de geciviliseerde nens wordt zoetgehouden.

Laatst gewijzigd door Piero : 27 november 2016 om 10:31.
Piero is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2016, 10:42   #939
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, ongeveer IEDEREEN moet het beseffen, en DAN stuikt de hierarchie ineen. Als een meerderheid, of een gewapende minderheid, voldoende geloof hecht aan die hierarchie, dan blijft ze bestaan.

Dat is zoals geld. Ik kan denken dat dollar biljetten geen waarde hebben. Maar als ik de enige ben, of een kleine minderheid vorm die dat denkt, dan zal je met een valies vol dollar biljetten nog altijd heel veel kunnen kopen.

Wanneer echter 90% van de mensheid denkt dat dollar biljetten "groen wc papier" zijn, dan is die valies biljetten niet veel meer waard. Trouwens, het fenomeen waarbij men collectief vindt dat geld niks meer waard is, is "hyperinflatie". Je hebt net hetzelfde fenomeen met een hierarchie.
Dit is al even naïef als het communisme hé. Het is voldoende dat er één iemand gelooft in de hiërarchie en het is naar de botten.

Laatst gewijzigd door JimmyB : 27 november 2016 om 10:43.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2016, 13:09   #940
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reverberation Bekijk bericht




Geert heeft vast tijd
Een eigenaardig topic hier. Waar gaat het over?

Naja. Be my guest. Uiterst interessant!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be