Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 januari 2008, 13:03   #41
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Deze discussie gaat voor mij niet over de juistheid van evolutieleer of het creationisme, wel over het recht van de staat om één van de twee op te leggen (voorlopig alleen nog maar met belastingsgeld te verspreiden) of te verbieden.
ja jong, 't is me wat: die staat legt zo maar op dat water bevriest bij 0°C, dat licht zich voortplant aan 300.000km/s en dat de aarde rond de zon draait. 't Is me wat.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:05   #42
KrisKras
Banneling
 
 
KrisKras's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2006
Locatie: Gènk
Berichten: 2.894
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Het staat je vrij voor jezelf iets anders te geloven; iets anders wordt het wanneer je flagrante leugens gaat verspreiden binnen het onderwijssysteem.
Voor de evolutieleer zijn er wetenschappelijke bewijzen; voor het creationisme is er geen één.
Is de big bang theorie dan niet een soort van creationisme waar zogezegd wetenschappelijk bewijs voor bestaat?
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:06   #43
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Menselijke evolutie in 150 jaar (= 6 generaties)?
Man man man, jij kent echt niks van evolutie.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Ook het aantal tanden verandert. Leven er nog indianenstammen in de brousse met nog een extra paar kiezen, hier begint men langzamerhand zelfs zijn wijsheidstanden te verliezen (komen dikwijls maar half meer boven).
Binnen x-aantal generaties zullen die dus volledig verdwenen zijn.

Je zou dus beter eens wat deftiger nadenken.

Want het is zelfs bewezen dat de huidige jongeren groter zijn dan hun ouders.
dus niet enkel over 6 generaties dat er een evolutie word vastgesteld, maar zelfs reeds tussen 2 op elkaar volgende generaties.

En ja ook met de tanden is er een evolutie die geen 10 generaties duurt, maar binnen 3�*4 generaties plaats vind.
De meeste mensen hun wijsheidskiezen groeien nu al niet meer door, terwijl onze grootouders ze nog allemaal doorkregen.
lichaamlijke-evolutie volgt namelijk even snel als de veranderingen in leefomstandigheden en de soorten waarbij deze evolutie niet even snel gaat sterven gewoon uit, omdat ze niet aangepast zijn aan de nieuwe levensomstandigheden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:06   #44
DearMrT
Partijlid
 
DearMrT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2004
Berichten: 284
Standaard

Ik vraag me af of the thread-opener ook een moslim is...

Lang geleden dat ik hier geweest ben. Aangezien ik een bange blanke man ben die bang is voor verandering is het goed om zien dat het schuim nog altijd op Circe's lippen staat en dat Exodus nog altijd even geschift is.

Kan ik misschien nog een positieve noot uit deze bedroevende thread puren?
Zie hoe fox oprecht bezorgd is over de mentale gezondheid van Exodus...het is geen sneer, geen ad hominem maar een uiting van doorvoeld medeleven. Het maakt mij dag.
__________________
"The problem with simply calling Bill a liar is that one has to be aware of one's lies for them to really be considered lies. We're not sure Bill qualifies." Uit: Sweet Jesus, I hate Bill O'Reilly
DearMrT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:08   #45
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
ja jong, 't is me wat: die staat legt zo maar op dat water bevriest bij 0°C, dat licht zich voortplant aan 300.000km/s en dat de aarde rond de zon draait. 't Is me wat.
Ik kan me vergissen maar ik heb nog niets gehoord over 200.000 euro belastingsgeld die uitgetrokken worden om te propageren dat water bevriest bij 0°C.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:09   #46
KrisKras
Banneling
 
 
KrisKras's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2006
Locatie: Gènk
Berichten: 2.894
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
ja jong, 't is me wat: die staat legt zo maar op dat water bevriest bij 0°C, dat licht zich voortplant aan 300.000km/s en dat de aarde rond de zon draait. 't Is me wat.
Neen, Celcius heeft zijn schaal geeikt op het smeltpunt en kookpunt van water. Die lichtsnelheid telt enkel in een vacuüm en ja, de aarde draait rond de zon (alhoewel dat je ook kunt theoretiseren dat de aarde rechtdoor beweegt, maar dat een kromming in ruimte-tijd ervoor zorgt dat het lijkt alsof de aarde rond de zon draait voor de waarnemer )
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:13   #47
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht

Ik lees hier over de creationistische sectes in de States, maar die atlas werd wel opgestuurd door een islamitische gek die zichzelf Yahyah noemt of zoiets.
Mogen we die 200.000 Euro dan ook weer meerekenen als kostprijs voor de o zo geprezen verrijking?

Ik sprak ooit met een student biologie. Hij ging later lesgeven zei hij. Overtuigd moslim als ie was, was hij volkomen zeker van het creationisme. Zijn lessen biologie en de evolutie bezag hij als "fabeltjes".
En d�*t moet dan aan onze kinderen lesgeven!

Ik vraag me af of Vandenbroucke scholen ook zouden verplichten om een Jezuietenpater aan te werven om lessen islam te geven!

Enfin, even nog ter aanvulling van Jantje:


ALtijd maar kankeren over de islam, en toch blijkt dat veel aanhangers van het creationisme fanatiek katholiek/protestant zijn.

Laatst gewijzigd door santos : 30 januari 2008 om 13:14.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:18   #48
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Deze discussie gaat voor mij niet over de juistheid van evolutieleer of het creationisme, wel over het recht van de staat om één van de twee op te leggen (voorlopig alleen nog maar met belastingsgeld te verspreiden) of te verbieden.
Maar, daar kan je het feit dat het ene wetenschap is en het andere geloof, niet los van zien.

Citaat:
Want als we aanvaarden dat de staat de evolutieleer mag propageren en opleggen, dan kan dat principe morgen ook voor andere officiële waarheden opgelegd worden. Als u ervan uitgaat dat de staat altijd en overal het algemeen belang belichaamt, dan is dat op zich nog geen ramp. Ik ga er echter van uit dat de staat de belangen van één groep belichaamt en verzorgt, en dat vaak tegen het algemeen belang in.
Daar twijfel ik niet aan; alleen is dan wel de vraag hoe het algemeen belang geschaad wordt door de aandacht op evolutietheorie te vestigen. Ik kan me vergissen, maar ik heb nog exlusieve wetten zien verschijnen...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:18   #49
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

x

Laatst gewijzigd door Sfax : 30 januari 2008 om 13:18.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:19   #50
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras Bekijk bericht
Is de big bang theorie dan niet een soort van creationisme waar zogezegd wetenschappelijk bewijs voor bestaat?
Hoe kan wetenschappelijk bewijs "zogezegd" zijn?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:22   #51
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Deze discussie gaat voor mij niet over de juistheid van evolutieleer of het creationisme, wel over het recht van de staat om één van de twee op te leggen (voorlopig alleen nog maar met belastingsgeld te verspreiden) of te verbieden.

Want als we aanvaarden dat de staat de evolutieleer mag propageren en opleggen, dan kan dat principe morgen ook voor andere officiële waarheden opgelegd worden. Als u ervan uitgaat dat de staat altijd en overal het algemeen belang belichaamt, dan is dat op zich nog geen ramp. Ik ga er echter van uit dat de staat de belangen van één groep belichaamt en verzorgt, en dat vaak tegen het algemeen belang in.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
ja jong, 't is me wat: die staat legt zo maar op dat water bevriest bij 0°C, dat licht zich voortplant aan 300.000km/s en dat de aarde rond de zon draait. 't Is me wat.
²

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras
Neen, Celcius heeft zijn schaal geeikt op het smeltpunt en kookpunt van water. Die lichtsnelheid telt enkel in een vacuüm en ja, de aarde draait rond de zon (alhoewel dat je ook kunt theoretiseren dat de aarde rechtdoor beweegt, maar dat een kromming in ruimte-tijd ervoor zorgt dat het lijkt alsof de aarde rond de zon draait voor de waarnemer )
daar zijn dus wel bewijzen van geleverd door de ruimtevaart dat de aarde rond de zon draait.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf
Ik kan me vergissen maar ik heb nog niets gehoord over 200.000 euro belastingsgeld die uitgetrokken worden om te propageren dat water bevriest bij 0°C.

Wel, indertijd heeft de staat dus inderdaad geld gebruikt om deze maateenheid als standaard in te voeren.

Er is zelfs voor elke maateenheid en wetenschappelijke ontdekking belastingsgeld uitgegeven geweest om ze in te voeren als standaard of om ze te bestrijden.


Wat de Belgische staat nu doet is een heel normale actie tegen een stelling waarvan reeds lang bewezen is dat ze fout is en zuivere onzin.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:24   #52
Rogge
Parlementslid
 
Rogge's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Locatie: Vlaanderen, lidstaat van de federale EU
Berichten: 1.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Is die 200.000 euro belastingsgeld? Heeft de staat het recht ons een al dan niet wetenschappelijke waarheid op te leggen, en welke belangen dient hij met dat geld?

En hebben we de vraag nog niet gesteld naar de zogenaamde waardenvrijheid van onze academische wereld. Hoe objectief kan een unif of een prof, die 200.000 euro gekregen heeft nog zijn? En hoe zit dat met andere onaantastbare wetenschappelijke waarheden, bijvoorbeeld in het politicologisch en sociologisch onderzoek, waar we om de haverklap mee om de oren geslagen worden? Hoeveel krijgen onze academici om die promoten?
Ik zie dit als een alternatief voor religieus fundamentalisme, en daarom waard om in te investeren.

In de menswetenschappen bestaan er geen onaantastbare wetenschappelijke waarheden.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht

geheime genootschappen blablabla ingekleed voor de massa bablabla vrijmetselaars blabla de geheime genootschappen

De evolutietheorie is neits meer dan een verbloeming van een occult concept voor de massa net zoals vele religies dat zijn. De evolutietheorie is er niet gekomen omdat de feiten dit aanwijzen, maar omdat een wetenschappelijke elite het over de feiten geplakt heeft, en daarbij andere feiten en vondsten negeren.
misschien moet je eens afstappen van die genootschappen-obsessie?

en om welke feiten en vondsten gaat het dan wel? gefossiliseerde baardharen van god misschien?
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:25   #53
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Hoe kan wetenschappelijk bewijs "zogezegd" zijn?

Omdat KrisKras om onduidelijke redenen de hypothese van het 'elektrisch universum' aanhangt waarbij geen Big Bang nodig is om het te verklaren.

Wel vergeet hij daarbij dat die hypothese veel minder onderbouwd is dan de gangbare kosmologische verklaring voor het universum en dat die hypothese een aantal waarnemingen niet kan verklaren. (zoals de reststraling van de big bang).

Maar dit terzijde.

Laatst gewijzigd door parcifal : 30 januari 2008 om 13:27.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:26   #54
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras Bekijk bericht
Is de big bang theorie dan niet een soort van creationisme waar zogezegd wetenschappelijk bewijs voor bestaat?
Nee, de big bang theorie is een aanvaarde mogelijke manier waarop het heelal is ontstaan, waarvan sporen zijn dat het mogelijk een juiste theorie is.
Maar kan en mag op losse schroeven gezet worden, als er aanwijzingen gevonden worden dat deze theorie fout zou blijken te zijn.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:31   #55
KrisKras
Banneling
 
 
KrisKras's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2006
Locatie: Gènk
Berichten: 2.894
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Hoe kan wetenschappelijk bewijs "zogezegd" zijn?
omdat ie nog steeds niet bewezen is. Het is nog steeds een theorie.
(over de big bang dus)
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:34   #56
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras Bekijk bericht
omdat ie nog steeds niet bewezen is. Het is nog steeds een theorie.
(over de big bang dus)
Dat is geen antwoord op de vraag; hoe kan wetenschappelijk bewijs "zogezegd" zijn?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:35   #57
KrisKras
Banneling
 
 
KrisKras's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2006
Locatie: Gènk
Berichten: 2.894
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Omdat KrisKras om onduidelijke redenen de hypothese van het 'elektrisch universum' aanhangt waarbij geen Big Bang nodig is om het te verklaren.

Wel vergeet hij daarbij dat die hypothese veel minder onderbouwd is dan de gangbare kosmologische verklaring voor het universum en dat die hypothese een aantal waarnemingen niet kan verklaren. (zoals de reststraling van de big bang).

Maar dit terzijde.
sorry, maar ik denk dat je me fout begrepen hebt. Ik hang geen enkele hypothese aan. Lauter omdat ik een geïnteresseerd ben in wat die mensen te vertellen hebben wil dat niet zeggen dat ik plots de 'gangbare kosmologie' afschuif als iets ongeloofwaardig, in tegendeel zelfs. Mij gaat het erom dat een theorie nog steeds een theorie is, niets meer, niets minder.

edit: nog ff een kleine opmerking naar Parcifal. Lijkt me ook logisch dat de EU theorie ook nog niet de onderbouwing heeft van het conventionele model, daar het nog piepjong is in vergelijking en bijgevolg nog lang niet zo veel onderzoek naar verricht is. Fascinerend is het wel.

Laatst gewijzigd door KrisKras : 30 januari 2008 om 13:42.
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:36   #58
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Alé bon, het creationisme is nu ook weeral de schuld van de moslims. Het heeft lang geduurd vooraleer circe deze "verrassende" wending aan de "discussie" kwam geven.
Ik vrees dat ik circe in deze wel gelijk moet geven. Vanwaar die plotse nood aan geld om het creationisme in Vlaanderen te bevechten? De evolutieleer was algemeen aanvaard hier op enkele Opus Dei fossielen na misschien, dus ik vind het een terechte vraag om stellen sinds wanneer precies het verdedigen van die leer een plotse maatschappelijke noodzaak is geworden.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:38   #59
KrisKras
Banneling
 
 
KrisKras's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2006
Locatie: Gènk
Berichten: 2.894
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Dat is geen antwoord op de vraag; hoe kan wetenschappelijk bewijs "zogezegd" zijn?
nu moet je mij eens vertellen waar ik gezegd heb dat wetenschappelijk bewijs zogezegd is.


Ik zei duidelijk:

"Is de big bang theorie dan niet een soort van creationisme waar zogezegd wetenschappelijk bewijs voor bestaat?"

dus, mensen gaan ervan uit dat het wetenschappelijk bewezen is terwijl dat het helemaal nog niet bewezen is, snap je?
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:38   #60
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
ja jong, 't is me wat: die staat legt zo maar op dat water bevriest bij 0°C, dat licht zich voortplant aan 300.000km/s en dat de aarde rond de zon draait. 't Is me wat.
Dat leer je op elke school. Vanwaar plots de nood aan 200.000 euro om die evidenties te gaan verdedigen?
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be