Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 februari 2020, 21:49   #42821
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Waarom 1960? Omdat in de jaren 1920 Nederland nog vol in Verzuiling was, pas na 1960 brokkelden de Zuilen af, ook de toen al een aantal decennia machtige Katholieke Zuil, maar pas rond 1960, dus na de Verzuiling, zie ik de Katholieke Emancipatie als geslaagd.
Eigenlijk bedoelt u dus "emancipatie los van de levensbeschouwelijke zuilen". HO vult het echter totaal anders in: het veroveren van de macht door de katholieke zuil.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2020, 10:35   #42822
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk bedoelt u dus "emancipatie los van de levensbeschouwelijke zuilen". HO vult het echter totaal anders in: het veroveren van de macht door de katholieke zuil.
Niet zozeer het 'veroveren van de macht'. Wel het 'delen van de macht' met de katholieken. En dat heeft toch o zo lang geduurd in Nederland. Helaas voor de katholieken. En dan kregen ze sinds de jaren 1930 een protestants strijdlied als nationale hymne in hun nek geduwd ook nog … Het is me wat in het land van Koning Pils.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 februari 2020 om 10:36.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2020, 10:58   #42823
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niet zozeer het 'veroveren van de macht'. Wel het 'delen van de macht' met de katholieken. En dat heeft toch o zo lang geduurd in Nederland. Helaas voor de katholieken. En dan kregen ze sinds de jaren 1930 een protestants strijdlied als nationale hymne in hun nek geduwd ook nog … Het is me wat in het land van Koning Pils.
Toch wel bijzonder als je bedenkt dat de Protestanten eerst 80 jaar lang gedwongen werden een bloederige oorlog te vechten omdat de Katholieken de macht niet wilden delen. Sterker nog, geen Protestanse aanwezigheid op het grondgebied dulden.

U bent een ware meester in het preken voor eigen parochie.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2020, 11:02   #42824
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Toch wel bijzonder als je bedenkt dat de Protestanten eerst 80 jaar lang gedwongen werden een bloederige oorlog te vechten omdat de Katholieken de macht niet wilden delen. Sterker nog, geen Protestanse aanwezigheid op het grondgebied dulden.

U bent een ware meester in het preken voor eigen parochie.
Een reden te meer om niet in dezelfde kwaal te hervallen als die onverdraagzame katholieken uit het Zuiden. Helaas, de calvinisten waren in hetzelfde bedje ziek als hun opponenten. Eéuwenlang. Maar dat willen velen niet gezegd hebben. Zeer ten onrechte.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 februari 2020 om 11:05.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2020, 11:43   #42825
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een reden te meer om niet in dezelfde kwaal te hervallen als die onverdraagzame katholieken uit het Zuiden. Helaas, de calvinisten waren in hetzelfde bedje ziek als hun opponenten. Eéuwenlang. Maar dat willen velen niet gezegd hebben. Zeer ten onrechte.
welnee, de Protestanten waren bang dat de Katholieken in hun oude patroon zouden vervallen, en ze hadden alle redenen om dat te vrezen. Vandaar dat waar nodig de Katholieken, met respect en eerbied, tijdelijk op afstand zijn gehouden, totdat het bewijs was geleverd dat vreedzaam samenleven mogelijk was.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2020, 12:02   #42826
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.434
Standaard

Daarom doet neemt Nederland momenteel afstand van de naam Holland als merknaam en hamert het tegenwoordig op The Netherlands. Dit is om Vlamingen tot de unie te lokken om daarna de verhollandsingsdruk weer op te drijven.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2020, 12:13   #42827
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
welnee, de Protestanten waren bang dat de Katholieken in hun oude patroon zouden vervallen, en ze hadden alle redenen om dat te vrezen. Vandaar dat waar nodig de Katholieken, met respect en eerbied, tijdelijk op afstand zijn gehouden, totdat het bewijs was geleverd dat vreedzaam samenleven mogelijk was.
Dat is niet wat de geschiedenis ons vertelt. Zelfs uw held, Willem van Oranje, vond de calvinisten hoogst onverdraagzaam. En wonder (?) boven wonder, later werd hij zelf calvinist en werd hij maar even onverdraagzaam.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2020, 12:41   #42828
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Daarom doet neemt Nederland momenteel afstand van de naam Holland als merknaam en hamert het tegenwoordig op The Netherlands. Dit is om Vlamingen tot de unie te lokken om daarna de verhollandsingsdruk weer op te drijven.
Jij behoort blijkbaar ook tot die categorie van nukkige, zeer wantrouwige Vlaamse plattelanders die geen enkele Nederlander vertrouwt, “want ‘t zijn allemoale dezelfde die Ollanders...”
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2020, 13:00   #42829
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.637
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jij behoort blijkbaar ook tot die categorie van nukkige, zeer wantrouwige Vlaamse plattelanders die geen enkele Nederlander vertrouwt, “want ‘t zijn allemoale dezelfde die Ollanders...”
En nogni zoe'n bekke!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2020, 16:16   #42830
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jij behoort blijkbaar ook tot die categorie van nukkige, zeer wantrouwige Vlaamse plattelanders die geen enkele Nederlander vertrouwt, “want ‘t zijn allemoale dezelfde die Ollanders...”

Allemaal dezelfde...? Tja, dat is soms wel degelijk het geval. Als ik die meute Hollanders bezig zie op 'koningsdag', en dit toen in 2019, dat is er toch iets wat goed fout zit met dat volkje.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 februari 2020 om 16:36.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2020, 17:50   #42831
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Allemaal dezelfde...? Tja, dat is soms wel degelijk het geval. Als ik die meute Hollanders bezig zie op 'koningsdag', en dit toen in 2019, dat is er toch iets wat goed fout zit met dat volkje.
Het lijkt mij niet dat jij nou de autoriteit bent een groep mensen te beoordelen en veroordelen, System uit Het Oosten. Vandaag heb je jezelf wederom een brevet van onvermogen gegeven door te ontkennen dat je een dubbelnick was en jezelf de hemel in te prijzen.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 18 februari 2020 om 17:55.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2020, 17:59   #42832
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
En nogni zoe'n bekke!
Wat wilt u. De Hollanders kunnen er zelf niet veel aan doen. Kijk naar hun geschiedenis. Het zit in hun genen de mensen te willen overheersen en te onderdrukken over heel de wereld .Edoch, over heel de wereld werden ze met hun klikken en klakken buitengebonjourd. Terecht overigens.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2020, 18:04   #42833
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat wilt u. De Hollanders kunnen er zelf niet veel aan doen. Kijk naar hun geschiedenis.Het zit in hun genen de mensen te willen overheersen en te onderdrukken over heel de wereld .Edoch, over heel de wereld werden ze met hun klikken en klakken buitengebonjourd. Terecht overigens.
Jouw bericht neigt naar racisme, maar omdat je geestelijk niet helemaal volwaardig bent, druk ik niet op het driehoekje. Post nog iets vergelijkbaars en ik doe het wel.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 18 februari 2020 om 18:05.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2020, 18:15   #42834
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Jouw bericht neigt naar racisme, maar omdat je geestelijk niet helemaal volwaardig bent, druk ik niet op het driehoekje. Post nog iets vergelijkbaars en ik doe het wel.
Mocht u blijven op de man spelen zoals u al een tijdje bezig bent, dan zal ik eens op het driehoekje duwen.

En dan zullen we zien of Pontifex als moderator zich aan zijn woord houdt door in te grijpen wanneer iemand mensen ad personam continu aanvalt met zaken die niets met het discussieonderwerp te maken hebben . En alzo de draden blijft verzieken en dit forum stilletjes maar zeker naar de vaantjes helpt.

Tenslotte. Dit is mijn laatste post aan u gericht.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 februari 2020 om 18:20.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2020, 18:16   #42835
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Jouw bericht neigt naar racisme, maar omdat je geestelijk niet helemaal volwaardig bent, druk ik niet op het driehoekje. Post nog iets vergelijkbaars en ik doe het wel.
hij heeft wel steeds meer moeite om zn acteerwerk op peil te houden.

Racistisch neigt het zeker naar, maar enfin ik voel me totaal niet aangesproken.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2020, 19:11   #42836
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
hij heeft wel steeds meer moeite om zn acteerwerk op peil te houden.

Racistisch neigt het zeker naar, maar enfin ik voel me totaal niet aangesproken.

De wereld is een schouwtoneel. En iedereen speelt een rol. Of men het nu wilt of niet.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2020, 19:22   #42837
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De wereld is een schouwtoneel. En iedereen speelt een rol. Of men het nu wilt of niet.
my, my, racistisch of niet, u kent uw klassiekers
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2020, 21:12   #42838
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een reden te meer om niet in dezelfde kwaal te hervallen als die onverdraagzame katholieken uit het Zuiden. Helaas, de calvinisten waren in hetzelfde bedje ziek als hun opponenten. Eéuwenlang. Maar dat willen velen niet gezegd hebben. Zeer ten onrechte.
Hetzelfde? Juist niet, want:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onverdraagzaamheid neemt uiteindelijk ook een bepaalde vorm aan. Ideeën krijgen een concrete gestalte. Daaraan kan men zich hoe die "onverdraagzaamheid" wordt ingevuld. De gereformeerden tolereerden de katholieken. De Spaanse katholieke overheid wenste geen protestanten te tolereren op haar grondgebied.

Onverdraagzaamheid is geen louter ideëel concept. Of zoals de Engelsen dat zeggen: "the proof of the pudding is in the eating". Door de concrete vertaling op het terrein kom je te weten hoe "onverdraagzaamheid" door de respectievelijk groepen wordt aangevoeld en ingevuld.

En de vraag nog steeds niet door u beantwoord:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Even terug naar de inhoud: u spreekt over repressie in steden met een calvinistisch bestuur. U kunt eens aangeven in welke steden men overging tot het opleggen van de keuze: bekeren of vertrekken?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2020, 21:15   #42839
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Allemaal dezelfde...? Tja, dat is soms wel degelijk het geval. Als ik die meute Hollanders bezig zie op 'koningsdag', en dit toen in 2019, dat is er toch iets wat goed fout zit met dat volkje.
Oei, u hebt plotseling niet meer zo voor uw mede-Limburgers aan de andere kant van de Maas?

Koningsdag in Maastricht:

Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2020, 21:18   #42840
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat wilt u. De Hollanders kunnen er zelf niet veel aan doen. Kijk naar hun geschiedenis. Het zit in hun genen de mensen te willen overheersen en te onderdrukken over heel de wereld .Edoch, over heel de wereld werden ze met hun klikken en klakken buitengebonjourd. Terecht overigens.
Werden de Belgen dan niet uit "hun" Congo gegooid? En mochten de Belgen dan niet opkrassen in Ruanda en Urundi?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be