Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 augustus 2014, 16:05   #41
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Een goede kuisvrouw is goud waard en een goede (!) kuisvrouw is dan ook een waar knelpuntberoep. Ik leg de nadruk op het woordje 'goede', want 80 tot 90 % van het kuispersoneel dat ik ken trekt op niks of is onbetrouwbaar. Er zijn bedrijven en particulieren die smeken om zulke goede kuisvrouwen en hen ook een niet slecht loon aanbieden, tenminste in vergelijking met andere laaggeschoolde werknemers.

Al veel te veel slechte verhalen gehoord van kuisvrouwen via dienstencheques, je weet meestal als klant niet wie je in huis krijgt en daar zitten veel 'speciale' modellen tussen. Er zijn er uiteraard ook goede bij, maar voor elke vier of vijf slechte heb je er maar eentje tussen die deugt.

Zelf zou ik eerst eens moeten 'testen' of een welbepaalde kuisvrouw geschikt is om bij mij te kuisen. Bovendien moet ik ze kunnen vertrouwen, daar ik haar dan huissleutels dien te geven. Als ik er zelf moet blijven bijstaan om haar te controleren, kan ik het evengoed helemaal zelf doen. Heb echter gehoord als je een kuisvrouw met cheques niet meer moet hebben, het niet evident is om een andere te vragen. Als die werkvrouw die je niet meer wil zien toevallig een 'kleurtje' heeft, dan is de kans groot dat je door het PWA-bureau nog 'racisme' wordt verweten (vrienden van mij hebben dat meegemaakt) !

Werktijd valt meestal onderling te bespreken tussen de 'klant' en de 'kuisvrouw', ik kan moeilijk aannemen dat je voor een villa van 300 m² bewoonbare oppervlakte maar evenveel tijd krijgt als voor een appartementje van 70 m².

Los van dat alles stel ik me al geruime tijd vragen bij het systeem van kuisen via dienstencheques. In die zin dat ik me afvraag of een overheid in geldnood de luxe om huishoudelijke taken uit te besteden moet blijven subsidiëren. Het is immers vooral de hogere middenklasse en de rijkere klassen die daarvan profiteren, mensen die zich ook een reguliere kuisvrouw in echte loondienst zouden kunnen veroorloven. Voor de modale verdieners en 'armeren' blijft iemand in dienst nemen met die cheques te duur. Bovendien creëert men voor die kuisvrouwen en huishoudhulpen een soort van parallelle arbeidsmarkt waar men nog maar moeilijk uitgeraakt, terwijl dit eigenlijk destijds in het leven is geroepen om de herintegratie op de gewone arbeidsmarkt te bevorderen en uiteraard het zwartwerk tegen te gaan.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2014, 16:11   #42
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.062
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Een ander vraagje:

Zouden kuisvrouwen fooi krijgen? :d
Het is verboden om fooien of geschenken aan te nemen.
Een attentie bij het begin van het nieuwe jaar of bij je verjaardag mag dan weer wel. Vooral bij hulp bij bejaarde mensen ligt dit zeer gevoelig
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2014, 16:12   #43
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.062
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
't Is al goed, maar zeg me eens: waarom krijgt de kapper dat wel of ober/dienster etc. ?
Kapper, ober en dienster krijgen dat meestal ook niet.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2014, 16:18   #44
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Edmond on topic blijven pls

9€ per uur is niet veel ... en het kost de opdrachtgever uiteindelijk slechts 6,30€ per uur, dus het idee van fooi te geven is niet zo'n buitensporige gedachte ... enfin, ik hoop dat ik op welgestelde opdrachtgevers val en geen die iedere cent omdraaien ... lolz
neenee, de klanten betalen 9 euro, maar de poetsvrouw ontvangt meer, de staat legt eraan toe. U krijgt sociale zekerheid (wat je niet hebt als je zwartwerkt), pensioenbijdragen, belastingen en een deftig loon. Dat heeft niks met die 9 euro te maken; Je krijgt ook niet meer als de dienstencheques nog maar eens opslaan.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2014, 16:25   #45
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.062
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
neenee, de klanten betalen 9 euro, maar de poetsvrouw ontvangt meer, de staat legt eraan toe. U krijgt sociale zekerheid (wat je niet hebt als je zwartwerkt), pensioenbijdragen, belastingen en een deftig loon. Dat heeft niks met die 9 euro te maken; Je krijgt ook niet meer als de dienstencheques nog maar eens opslaan.
Inderdaad.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2014, 16:35   #46
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN
 
Marie van de koster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2006
Berichten: 30.339
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Kapper, ober en dienster krijgen dat meestal ook niet.
Bij alle kappers staat er wel één of ander potje op de toonbank waar de mensen wat van het wisselgeld dat ze krijgen indoen. Dat is altijd zo geweest.
Fooien voor obers en diensters werden ook altijd gegeven maar dat lijkt te minderen, volgens mij omwille van de hoge prijzen in de horeca. Als u ooit naar Amerika zou gaan, zou u merken dat de fooi een belangrijk deel van het inkomen van degene die u bedient in een eetgelegenheid uitmaakt.
__________________
Zo is 't.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2014, 16:47   #47
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Bij alle kappers staat er wel één of ander potje op de toonbank waar de mensen wat van het wisselgeld dat ze krijgen indoen. Dat is altijd zo geweest.
Fooien voor obers en diensters werden ook altijd gegeven maar dat lijkt te minderen, volgens mij omwille van de hoge prijzen in de horeca. Als u ooit naar Amerika zou gaan, zou u merken dat de fooi een belangrijk deel van het inkomen van degene die u bedient in een eetgelegenheid uitmaakt.
Ho, maar hier werd ook drinkgeld gegeven hoor tot vadertje staat vond dat ze dat moesten reglementeren, ergens beging jaren tachtig denk ik moest er op iedere prijslijst vermeld worden "dienst 16% inbegrepen" en hop het was gedaan met drinkgeld te krijgen. Geloof me maar ik heb daar veel schade van ondervonden in die tijd.

Laatst gewijzigd door Hoomer : 16 augustus 2014 om 16:47.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2014, 16:47   #48
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Bij alle kappers staat er wel één of ander potje op de toonbank waar de mensen wat van het wisselgeld dat ze krijgen indoen. Dat is altijd zo geweest.
Fooien voor obers en diensters werden ook altijd gegeven maar dat lijkt te minderen, volgens mij omwille van de hoge prijzen in de horeca. Als u ooit naar Amerika zou gaan, zou u merken dat de fooi een belangrijk deel van het inkomen van degene die u bedient in een eetgelegenheid uitmaakt.
u vergeet hierbij te vermelden dat in Belgie steeds BTW én DIENST is inbegrepen! Indertijd betekende die inbegrepen dienst een 15% verhoging van de prijzen. Maar ondertussen doe ik het dikwijls zelf ook wel. Kelners waren dolgelukkig met de euro. Waar men vroeger een stuk van 20 fr. liet liggen, was het na de euro ineens één euro.

Ik ben van plan om te stoppen om mijn kapper (die alleen werkt) een fooi te geven. Ik weet niet waarom. Ik kreeg vroeger ook nooit een fooi.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2014, 17:04   #49
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Een goede kuisvrouw is goud waard en een goede (!) kuisvrouw is dan ook een waar knelpuntberoep. Ik leg de nadruk op het woordje 'goede', want 80 tot 90 % van het kuispersoneel dat ik ken trekt op niks of is onbetrouwbaar. Er zijn bedrijven en particulieren die smeken om zulke goede kuisvrouwen en hen ook een niet slecht loon aanbieden, tenminste in vergelijking met andere laaggeschoolde werknemers.

Al veel te veel slechte verhalen gehoord van kuisvrouwen via dienstencheques, je weet meestal als klant niet wie je in huis krijgt en daar zitten veel 'speciale' modellen tussen. Er zijn er uiteraard ook goede bij, maar voor elke vier of vijf slechte heb je er maar eentje tussen die deugt.

Zelf zou ik eerst eens moeten 'testen' of een welbepaalde kuisvrouw geschikt is om bij mij te kuisen. Bovendien moet ik ze kunnen vertrouwen, daar ik haar dan huissleutels dien te geven. Als ik er zelf moet blijven bijstaan om haar te controleren, kan ik het evengoed helemaal zelf doen. Heb echter gehoord als je een kuisvrouw met cheques niet meer moet hebben, het niet evident is om een andere te vragen. Als die werkvrouw die je niet meer wil zien toevallig een 'kleurtje' heeft, dan is de kans groot dat je door het PWA-bureau nog 'racisme' wordt verweten (vrienden van mij hebben dat meegemaakt) !

Werktijd valt meestal onderling te bespreken tussen de 'klant' en de 'kuisvrouw', ik kan moeilijk aannemen dat je voor een villa van 300 m² bewoonbare oppervlakte maar evenveel tijd krijgt als voor een appartementje van 70 m².

Los van dat alles stel ik me al geruime tijd vragen bij het systeem van kuisen via dienstencheques. In die zin dat ik me afvraag of een overheid in geldnood de luxe om huishoudelijke taken uit te besteden moet blijven subsidiëren. Het is immers vooral de hogere middenklasse en de rijkere klassen die daarvan profiteren, mensen die zich ook een reguliere kuisvrouw in echte loondienst zouden kunnen veroorloven. Voor de modale verdieners en 'armeren' blijft iemand in dienst nemen met die cheques te duur. Bovendien creëert men voor die kuisvrouwen en huishoudhulpen een soort van parallelle arbeidsmarkt waar men nog maar moeilijk uitgeraakt, terwijl dit eigenlijk destijds in het leven is geroepen om de herintegratie op de gewone arbeidsmarkt te bevorderen en uiteraard het zwartwerk tegen te gaan.
Nu kan ik niet meer volgen.
Wie heeft een kuisvrouw nodig ?
Waarom kan dat niet via de gewone weg ? U= werkgever , zij= werknemer.
Op die manier is een vertrouwensband mogelijk , een goede werkgever-werknemer relatie.
Het goedkoop zijn van dienstencheques kan toch alleen lijden tot mindere kwaliteit.
Een dame die je huis opruimt is toch zeker een vertrouwenspersoon .
Degenen die daarin willen besparen zijn toch een beetje (dom,idealist,profiteur).
De dame die mn ondergoed van de vloer raapt , de vuile sokken verwijderd , mn geklungel in de keuken verwijderd kan toch onmogelijk een goedkope kracht zijn. Dat is een vertrouwenspositie mét geheimhouding .
Als je denkt dat goed te doen met 9 euro per uur dan ben je een .........
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2014, 17:54   #50
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Nu kan ik niet meer volgen.
Wie heeft een kuisvrouw nodig ?
Waarom kan dat niet via de gewone weg ? U= werkgever , zij= werknemer.
Op die manier is een vertrouwensband mogelijk , een goede werkgever-werknemer relatie.
Het goedkoop zijn van dienstencheques kan toch alleen lijden tot mindere kwaliteit.
Een dame die je huis opruimt is toch zeker een vertrouwenspersoon .
Degenen die daarin willen besparen zijn toch een beetje (dom,idealist,profiteur).
De dame die mn ondergoed van de vloer raapt , de vuile sokken verwijderd , mn geklungel in de keuken verwijderd kan toch onmogelijk een goedkope kracht zijn. Dat is een vertrouwenspositie mét geheimhouding .
Als je denkt dat goed te doen met 9 euro per uur dan ben je een .........
dus U gaat een personeelslid aanwerven, inclusief haar sociale kosten betalen, voorafbetalingen doen op haar belastingen, pensioenbetalingen etc.... want d�*t is wat er gebeurt bij de dienstencheques. De regering legt daar nog een heel stuk subsidies aan toe, zodat die personen niet in het zwart hoeven te werken, recht hebben op ziekenkas, werkloosheidsvergoeding en pensioen.
Jij gaat dat allemaal zelf betalen?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2014, 17:57   #51
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.062
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Bij alle kappers staat er wel één of ander potje op de toonbank waar de mensen wat van het wisselgeld dat ze krijgen indoen. Dat is altijd zo geweest.
Fooien voor obers en diensters werden ook altijd gegeven maar dat lijkt te minderen, volgens mij omwille van de hoge prijzen in de horeca. Als u ooit naar Amerika zou gaan, zou u merken dat de fooi een belangrijk deel van het inkomen van degene die u bedient in een eetgelegenheid uitmaakt.
Dat kan zijn, maar mijn kapster vraagt 12 euro voor het kappen van mijn haar.
Ik betaal dus 12 euro.

Als ik ga eten in een restaurant en ik krijg een rekening van 29,75 euro, dan zeg ik ook laat die 25 cent maar zitten. Is dat een fooi? Ik denk het niet, dat is gewoon een afronding van het bedrag.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2014, 18:07   #52
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat kan zijn, maar mijn kapster vraagt 12 euro voor het kappen van mijn haar.
Ik betaal dus 12 euro.
12 euro. Dat is spotgoedkoop.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2014, 18:13   #53
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
dus U gaat een personeelslid aanwerven, inclusief haar sociale kosten betalen, voorafbetalingen doen op haar belastingen, pensioenbetalingen etc.... want d�*t is wat er gebeurt bij de dienstencheques. De regering legt daar nog een heel stuk subsidies aan toe, zodat die personen niet in het zwart hoeven te werken, recht hebben op ziekenkas, werkloosheidsvergoeding en pensioen.
Jij gaat dat allemaal zelf betalen?
Neen hoor , ik kuis zelf mn boel op.
Huispersoneel is nu eenmaal een voorrecht van de rijken.
Kheb ooit geprobeerd om met een kuisvrouw te werken om mn eigen vrouw te ontlasten.
Reageerde ze daar toch niet zo goed op.
Mn hardwerkende vrouw verdiende het wél.
Maar het draaide verkeerd uit. Voor de kuisvrouw kwam, kuiste mn vrouw extra. Zodat die vreemde niks vuil zou vinden. En na de dame weg was kuiste ze opnieuw omdat ze het niet goed vond.
Resultaat ; diegene die ik wou ontlasten werkte 2x zo hard.
Ik herhaal; kuisen in je eigen woning is een vertrouwenskwestie , 9 euro per uur is een belachelijk bedrag indien je een vertrouwenswaardig persoon wil hebben.
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2014, 18:43   #54
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.438
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
12 euro. Dat is spotgoedkoop.
Ja, dat is zo goedkoop dat ik het verdacht vind.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2014, 18:45   #55
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat kan zijn, maar mijn kapster vraagt 12 euro voor het kappen van mijn haar.
Ik betaal dus 12 euro.

Als ik ga eten in een restaurant en ik krijg een rekening van 29,75 euro, dan zeg ik ook laat die 25 cent maar zitten. Is dat een fooi? Ik denk het niet, dat is gewoon een afronding van het bedrag.
Eet jij dikwijls alleen in een restaurant?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2014, 18:53   #56
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Eet jij dikwijls alleen in een restaurant?
Ja, het is stukken beter dan eten met idioten aan mn tafel.
Ik kan daar van genieten.
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2014, 19:03   #57
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Ja, het is stukken beter dan eten met idioten aan mn tafel.
Ik kan daar van genieten.
Omring u misschien eens met andere mensen dan idioten?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 16 augustus 2014 om 19:06.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2014, 19:08   #58
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.850
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Omring u misschien eens met andere mensen dan idioten?
Bedankt ....we hebben hier eens goed gelachen...

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 16 augustus 2014 om 19:09.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2014, 19:12   #59
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Bedankt ....we hebben hier eens goed gelachen...
Jaja, nu ineens is er een ""we"...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2014, 19:13   #60
vlaams realist
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 augustus 2012
Berichten: 4.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Omring u misschien eens met andere mensen dan idioten?
Waarom?
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be