Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 januari 2018, 21:35   #101
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.155
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ambetant? Ik denk dat jij vooral ambetant doet.

https://sites.google.com/site/dehoax...se-nieuwssites

http://nl.hoax.wikia.com/wiki/Nine_For_News

Die laatste site heeft een zoekfunctie, dus gelieve eerst eens te checken indien het niet teveel gevraagd is.
...
ah een #fakenews lijst
jamaar gasten, t'is door te babbelen erover dat we leren hé

Laatst gewijzigd door brother paul : 28 januari 2018 om 21:37.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 14:08   #102
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Opwarming JA akkoord maar is iedereen bereid om 500 jaar terug in de tijd te gaan? Denk ik aan de opwarming als ik het koud heb en de verwarming hoger draai? Denk ik aan de opwarming als ik meer wil zien en overal de verlichting aan doe? Denk ik aan de opwarming als ik mij moet verplaatsen en mijn wagen start? En zo kunnen we blijven verder gaan. Kan ik bijdragen door een nieuwe verwarmingsketel te plaatsen, door LED lampen te plaatsen, door elektrisch te gaan rijden? Misschien 0,0000......00001% wel maar waarom zou ik kosten maken en dingen gaan vervangen die nog perfect werken?

Ik heb het al duizenden keren gezegd : sta naast een vliegtuig als die zijn motoren start en wat een mens op zijn leven in de lucht blaast doet dat vliegtuig op enkele minuten. Ik las op een ander forum iets om na te denken. Er was geen verwijzing naar een artikel of grafiek of zo. Maar het was toch iets waarvan ik dacht "wat voor onnozelaars zijn wij nu toch". Misschien meer iets voor bij een topic over mobiliteit te zetten? Maar ik zet het hier omdat de meesten van ons hier toch gewone mensen zijn.

Uit gegevens van de maritieme industrie blijkt dat de 5 grootste vrachtschepen in de wereld zo veel vervuilen als de 760 miljoen auto's op de planeet. Deze schepen maken deel uit van een vloot van 3.500, die moet worden toegevoegd aan de 17.500 tankers die deel uitmaken van alle 100.000 schepen op de zeeën.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 14:58   #103
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Zeg profiteurke, in plaats van cafepraat te verkopen, eens nadeken.

338 liter/100 km voor A320.

Vliegtuigreis van 8000 km : 27040 liter, oftewel 20 ton kerosine. Dat levert u (grof geschat) 60 ton CO2 op. Er zit daar 150 man in, dus 400 kg CO2 pp.

Uw woning, wagen, voedsel, enz...is in Belgie ongeer 8.4 ton/jaar. Per persoon.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 14:59   #104
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Gelukkig vliegt dat vliegtuig dan maar eenmaal per jaar
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 15:18   #105
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Uit gegevens van de maritieme industrie blijkt dat de 5 grootste vrachtschepen in de wereld zo veel vervuilen als de 760 miljoen auto's op de planeet. Deze schepen maken deel uit van een vloot van 3.500, die moet worden toegevoegd aan de 17.500 tankers die deel uitmaken van alle 100.000 schepen op de zeeën.
Zeeschepen gebruiken brandstof die veel zwavel bevat. Vanaf 2020 gaat dat minstens 10 keer minder worden, maar voorlopig dus nog wel. Het gevolg is dat de uitstoot van zwavel van die schepen inderdaad enorm is. Zwaveluitstoot veroorzaakt zure regen en draagt bij tot fijn stof, en dat wil je dus absoluut niet in een dichtbevolkt gebied.

Maar klimaatwijziging wordt (vooral) veroorzaakt door CO2, en daar is het plaatje totaal anders. In de totale CO2-uitstoot neemt de totale scheepvaart zo'n 1,6 % voor zijn rekening, het wegtransport 12,5 %. Auto's en vrachtwagens zijn samen dus op dat vlak 8 keer meer vervuilend dat alle zeeschepen samen.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 16:12   #106
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Uit gegevens van de maritieme industrie blijkt dat de 5 grootste vrachtschepen in de wereld zo veel vervuilen als de 760 miljoen auto's op de planeet. Deze schepen maken deel uit van een vloot van 3.500, die moet worden toegevoegd aan de 17.500 tankers die deel uitmaken van alle 100.000 schepen op de zeeën.
En hoeveel zou het aandeel aan schepen zijn die ruwe olie transporteren?
Een deel moet dus aangerekend worden bij personenwagens want die diesel of benzine of... komt ook niet van Sinterklaas...

Laatst gewijzigd door Micele : 29 januari 2018 om 16:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 16:29   #107
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Gelukkig vliegt dat vliegtuig dan maar eenmaal per jaar
Gelukkig lopen er maar 7 miljard mensen op deze aardbol...

Slechts 2 % van onze uitstoot zijn vliegtuigen. Wat niet wegneemt dat ze mag verlagen.

Maar de onzin die verkocht wordt is soms ongezien. Wil je echt iets doen aan je CO2 voetafdruk: eet lokaal, verwarm met gas ipv steenkool of mazoet en liefst met warmtepomp, verplaats jezelf met de fiets of met de electrische wagen....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 16:33   #108
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Dat kost mij veel dan veel geld om dingen te vervangen die nog perfect werken. Niet dus! Maar ik zaag niet over de CO2 afdruk en dring mensen niets op.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 16:40   #109
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Maar ik dring mensen niets op.
... behalve je CO2 dan
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 23:35   #110
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Wat CO2 betreft & de opwarming van de aarde. Het ene heeft te maken met het andere, en is een cumulatief effect. Dat weten we al ondertussen. Waar de grens ergens ligt dat het niet meer te stoppen zal vallen, of ongecontroleerd gaat gebeuren, die grens kent niemand tot nu toe.

Onze groen long, het regenwoud.
In 2015 deed men al een verontrustende vaststelling.
https://www.demorgen.be/wetenschap/o...t-af-b3392dea/

Co2, doet de planten groeien, en lijkt een positieve zaak te zijn, op het eerste gezicht dan toch.
In een bos, gaan zo de bomen elkaar gaan verstikken, dat er bepaalden gaan afsterven.
Die geven dan op hun beurd weer CO2 af, en erger, eens ze op de grond gevallen zijn, en beginnen te rotten, komt daar nog methaan vrij ook, wat een factor 25 erger is dan CO2.
En wat zien we nu ?
https://www.hln.be/wetenschap-planee...nemen~a4183c04

Er is ook nog ergens een meer technisch gedocumenteerd artikel aangaande de laatste link, maar ik kan het niet dadelijk terugvinden.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 23:40   #111
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
...Kan ik bijdragen door een nieuwe verwarmingsketel te plaatsen, door LED lampen te plaatsen, door elektrisch te gaan rijden? Misschien 0,0000......00001% wel maar waarom zou ik kosten maken en dingen gaan vervangen die nog perfect werken?...
Je individuele bijdrage is meer dan verwaarloosbaar in het geheel.
Doe dat maal 7 miljard, en het wordt een andere zaak.

Vervang een gloeilamp door een ledlamp, en alleen al op het verbruik is de meerkost snel afbetaald.

Mijn verbruik thuis is door een paar eenvoudige ingreepjes met bijna 40% gedaald...
Een domme schakelaar voor mijn pc met al de randtoestellen die der aanhangen, als dom voorbeeldje
Nu is uit = uit.
Geen rest vermogen meer.
15 .. 25 Watt x 24 h x 365 = 131 ... 219 KWh !
Verlichting: 6 x 60 Watt = nu 6 x 15 Watt. 1 luster maar als voorbeeldje...
@ 6 uur/dag (ik ben een nachtmens hé ) = 6 x ( 6 x 45 ) x 365 = 591 KWh.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 29 januari 2018 om 23:49.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 09:17   #112
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Onze groen long, het regenwoud.
In 2015 deed men al een verontrustende vaststelling.
https://www.demorgen.be/wetenschap/o...t-af-b3392dea/
De waarheid is dat het regenwoud nooit een 'groene long' is geweest. Het is ongelooflijk waardevol als biotoop voor massa's dieren en planten, maar vergeet CO2 opslag.

Als je in Europa een bos onderzoekt, heb je waarschijnlijk geen enkele boom ouder dan pakweg 50 jaar - allemaal bomen in de kracht van hun leven, die elk jaar hoger en dikker worden. Ja, inderdaad, je ziet de CO2 opgeslagen worden.

Maar in een woud dat al duizenden jaren stabiel is, komen er -per definitie- even veel
bomen bij als dat er afsterven. En bij het afsterven komt vrijwel alle CO2 opnieuw in de lucht. Netto bijdrage: nul.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 09:28   #113
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Dat kost mij veel dan veel geld om dingen te vervangen die nog perfect werken. Niet dus! Maar ik zaag niet over de CO2 afdruk en dring mensen niets op.
Als je het in het extreme doortrekt - elk jaar een nieuwe "nu nog zuiniger" koelkast kopen, en de vorige op het containerpark afzetten-, dan doe je alleen de handelaar en producent een plezier. De productie, transport en verwerking van al die koelkasten produceren veel meer CO2 dan je zou besparen. Gebruik dingen gedurende een 'normale' levensduur, niet langer, maar ook niet korter. En als je dan een nieuwe koelkast koopt, ga dan voor het zuinigste toestel dat je kunt vinden, ook al kost dat wat meer in aankoop.

Maar er zijn massa's dingen die je kunt doen zonder dat het (veel) geld of comfort kost. Een dag per week geen vlees eten, seizoensgroente kopen, met de fiets naar de bakker ipv de auto, een weekendje met de TGV naar Parijs ipv met het vliegtuig naar Barcelona, ... noem maar op. Maal 500 miljoen Europeanen maakt dat een behoorlijk verschil.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 13:34   #114
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
... behalve je CO2 dan
Gratis en voor niets. Zoals ook jouw CO2 dus

Gelukkig mag ik nog ademen?
Ik betaal genoeg belastingen, accijnzen, CO2 taksen en nog andere honderden facturen die je van onze overheid in de bus krijgt. Terwijl de politiekers er zelf geen bal van aantrekken en kwistig blijven verder doen. Ik vind het erg dat anderen willen gaan bepalen hoe iemand moet leven en wat mag en niet mag. Als ik mij ergens aan stoor dan zijn het van die hypocriete wereldverbeteraars die dingen willen opdringen.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 13:38   #115
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Gratis en voor niets. Zoals ook jouw CO2 dus

Gelukkig mag ik nog ademen?
Ik betaal genoeg belastingen, accijnzen, CO2 taksen en nog andere honderden facturen die je van onze overheid in de bus krijgt. Terwijl de politiekers er zelf geen bal van aantrekken en kwistig blijven verder doen. Ik vind het erg dat anderen willen gaan bepalen hoe iemand moet leven en wat mag en niet mag. Als ik mij ergens aan stoor dan zijn het van die hypocriete wereldverbeteraars die dingen willen opdringen.
Ah de bompapraat komt weer naar boven.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 13:45   #116
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Tavek jij hebt toch ook hogere studies gedaan? Waarom dan zo een simplistisch antwoord? Wat doe jij dan allemaal voor het milieu? Heb je nog een benzine of dieselwagen? Heb jij zonnepanelen, warmtepomp en andere groene zaken? Overal LED lampen en apparaten met een A-label? Met de fiets naar het werk? En zo kunnen we blijven discussiëren.

Want eigenlijk doen we allemaal al heel veel voor het milieu. Of krijg jij al die rekeningen niet in je brievenbus? Ze willen de gewone man een geweten geven maar overdrijven geeft altijd het averechts effect. Op een moment zegt die gewone man foert.

Je kent het gezegde toch : de beste schippers staan aan wal
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2018, 14:04   #117
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Tavek jij hebt toch ook hogere studies gedaan? Waarom dan zo een simplistisch antwoord? Wat doe jij dan allemaal voor het milieu? Heb je nog een benzine of dieselwagen? Heb jij zonnepanelen, warmtepomp en andere groene zaken? Overal LED lampen en apparaten met een A-label? Met de fiets naar het werk? En zo kunnen we blijven discussiëren.

Want eigenlijk doen we allemaal al heel veel voor het milieu. Of krijg jij al die rekeningen niet in je brievenbus? Ze willen de gewone man een geweten geven maar overdrijven geeft altijd het averechts effect. Op een moment zegt die gewone man foert.

Je kent het gezegde toch : de beste schippers staan aan wal

Ik krijg die rekeningen inderdaad niet.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 01:57   #118
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
De waarheid is dat het regenwoud nooit een 'groene long' is geweest. Het is ongelooflijk waardevol als biotoop voor massa's dieren en planten, maar vergeet CO2 opslag.

Als je in Europa een bos onderzoekt, heb je waarschijnlijk geen enkele boom ouder dan pakweg 50 jaar - allemaal bomen in de kracht van hun leven, die elk jaar hoger en dikker worden. Ja, inderdaad, je ziet de CO2 opgeslagen worden.

Maar in een woud dat al duizenden jaren stabiel is, komen er -per definitie- even veel
bomen bij als dat er afsterven. En bij het afsterven komt vrijwel alle CO2 opnieuw in de lucht. Netto bijdrage: nul.
Voor een deel heb je hier wel gelijk, maar er zit meer achter.
Het regenwoud heeft (had) wel een functie als CO2 opnemer, maar de juiste wetenschappelijke uitleg heb ik hier niet dadelijk bij de hand.

Een deel van de bomen gaat ook gewoon 'in de grond', kan verstenen, enz.... zonder een afgifte te moeten doen van methaan of co2.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 09:28   #119
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Een deel van de bomen gaat ook gewoon 'in de grond', kan verstenen, enz.... zonder een afgifte te moeten doen van methaan of co2.
sommige regenwouden zijn 100 miljoen jaar oud. Die worden gekapt voor landbouw. Dan kun je 5-10 jaar lang gewassen telen, vervolgens is de grond uitgeput. 100 miljoen jaar opbouw, 10 jaar afbraak - dat geeft een idee over de hoeveelheid bomen die 'in de grond' gaan... Onder het eerste het beste patattenveld in Vlaanderen zit een dikkere laag humus dan onder de regenwouden.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2018, 14:09   #120
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik krijg die rekeningen inderdaad niet.
Dus geen wagen, geen elektriciteit, geen water, geen TV, geen internet, geen bijdrage mutualiteit, geen vuilnisophaling, geen enkele verzekering, geen eigendom want dan geen grondlasten of KI, geen GSM abonnement ....... Noppes, niets, nul? Of wacht ze via e-mail krijgen of automatisch via domiciliëring betalen is ook rekeningen krijgen hé. Voor iemand die gestudeerd heeft kan dit nu niet zo moeilijk zijn om te begrijpen

Maar het ging over CO2 opwarming. Het blijft mij verbazen hoe sommigen iedereen die niet mee wilt doen op de brandstapel willen krijgen. Maar het valt harder op dat diegenen die het hardst roepen zelf nog rustig blijven verder doen zonder er zich echt iets aan te trekken. Ik kan ook roepen en zeggen ja ik probeer constant aan het milieu en mijn voetafdruk te denken. Maar tussen denken, zeggen en doen is veel verschil. En ik moet in mijn gemeente vaststellen dat zelfs de groene politici eveneens naar hartenlust hun vuilnis in hun tuin blijven opstoken. Ik moet vaststellen dat zij ook weer met een nieuwe dieselwagen rond rijden. Ik moet vaststellen dat er ook weer eens een levering van mazout bij hun was. Ik moet vaststellen dat ze ook elk weekend op restaurant een steak aan het eten zijn ...... Denken, zeggen en doen
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be