Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 mei 2004, 06:59   #41
PAJOT
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Berichten: 6.792
Standaard

Vlaanderen en Wallonië moeten als integrerende delen verenigd worden binnen het Dietse rijk der Nederlanden. Wallonië is het natuurlijke immigratiegebied voor de Vlamingen.

Zoniet moet Brussel worden opgenomen in Groot-Vlaanderen, dat behoort tot de Dietse confederatie. Het verlies van Brussel zou vergelijkbaar zijn met de val van Antwerpen.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 09:21   #42
Philips Inc.
Minister-President
 
Philips Inc.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 november 2003
Locatie: Op deze doorgedraaide wereldbol
Berichten: 4.314
Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Vlaanderen en Wallonië moeten als integrerende delen verenigd worden binnen het Dietse rijk der Nederlanden. Wallonië is het natuurlijke immigratiegebied voor de Vlamingen.

Zoniet moet Brussel worden opgenomen in Groot-Vlaanderen, dat behoort tot de Dietse confederatie. Het verlies van Brussel zou vergelijkbaar zijn met de val van Antwerpen.
__________________
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 10:35   #43
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Vlaanderen en Wallonië moeten als integrerende delen verenigd worden binnen het Dietse rijk der Nederlanden. Wallonië is het natuurlijke immigratiegebied voor de Vlamingen.

Zoniet moet Brussel worden opgenomen in Groot-Vlaanderen, dat behoort tot de Dietse confederatie. Het verlies van Brussel zou vergelijkbaar zijn met de val van Antwerpen.


Zo iets dus?

Laat de Brusselaars zelf toch beslissen, beste vriend! Wallonië overigens Nederlandstalig krijgen is een totaal waanidee, dat enkel via onmenselijke procedures als deportatie bereikt kan worden. Totaal verwerpelijk dus!
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 10:35   #44
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Vlaanderen en Wallonië moeten als integrerende delen verenigd worden binnen het Dietse rijk der Nederlanden. Wallonië is het natuurlijke immigratiegebied voor de Vlamingen.

Zoniet moet Brussel worden opgenomen in Groot-Vlaanderen, dat behoort tot de Dietse confederatie. Het verlies van Brussel zou vergelijkbaar zijn met de val van Antwerpen.
Zot zijn doet geen zeer he? Laat hem maar spelen in zijn zandbak.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 12:33   #45
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
[

Wat Brussel betreft, is de RWF duidelijk : "Nous invitons Bruxelles et sa périphérie
Aah Brussel alleen is niet genoeg???
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 13:06   #46
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
We kennen de houding van Frankrijk tov minderheden: "Jullie zijn achterlijke dwazen die onze heerlijke Franse cultuur en vrijheden niet erkennen, pas u aan en leer Frans."
Vraag wat dat betreft maar eens naar de ervaringen van de mensen die bvb in Bretagne een Bretoenstalige tv proberen in stand te houden...
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2004, 13:21   #47
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
We kennen de houding van Frankrijk tov minderheden: "Jullie zijn achterlijke dwazen die onze heerlijke Franse cultuur en vrijheden niet erkennen, pas u aan en leer Frans."
Vraag wat dat betreft maar eens naar de ervaringen van de mensen die bvb in Bretagne een Bretoenstalige tv proberen in stand te houden...
Ik ben zo'n 6 jaar geleden naar Bretagne geweest. Hoewel ik daar braaf binnen de krijtlijnen van het toerisme ben gebleven, heeft me daar voor de eerste keer iets mij vreselijk geschokt: een soort poppenmuseum over het leven vroeger. Op een bordje stond "defendu de cracher et de parler Breton" in een scene die de school nabootste. Spuwen werd gezien als even onbeschoft als Bretoens praten. Geen wonder dat na zo'n repressie Bretoens bijna is uitgestorven.

We mogen nog van geluk spreken met ons Nederlands in Vlaanderen. Nog langer Belgique de papa en we waren ook zo ver.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2004, 00:12   #48
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.043
Standaard

Ik denk dat de Fransen Wallonië gewoon niet gaan willen.

Als de walen er Brussel kunnen bijleveren misschien wel, maar dan nog.

Brussel is maar interessant omwille van de europese instellingen en de andere landen zouden waarschijnlijk nooit pikken dat die ineens allemaal op Frans grondgebied komen te liggen.

Het voorbeeld van wat de hereniging Duitsland kost heeft volgens mij heel wat mensen tot nadenken gestemd. En de band tussen wallonië en frankrijk is dan nog eens vele malen kleiner ook...

Ergens wel spijtig, want persoonlijk ben ik een grote voorstander van de vereniging tussen wallonië en frankrijk
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2004, 10:29   #49
eniotna
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2004
Locatie: België
Berichten: 611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Ik denk dat de Fransen Wallonië gewoon niet gaan willen.

Als de walen er Brussel kunnen bijleveren misschien wel, maar dan nog.

Brussel is maar interessant omwille van de europese instellingen en de andere landen zouden waarschijnlijk nooit pikken dat die ineens allemaal op Frans grondgebied komen te liggen.

Het voorbeeld van wat de hereniging Duitsland kost heeft volgens mij heel wat mensen tot nadenken gestemd. En de band tussen wallonië en frankrijk is dan nog eens vele malen kleiner ook...

Ergens wel spijtig, want persoonlijk ben ik een grote voorstander van de vereniging tussen wallonië en frankrijk
Ik denk dat Frankrijk Wallonië wel zal willen, met Brussel of zonder Brussel. Wallonië heeft een hoger economisch potentieel dan u denkt.
eniotna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2004, 11:22   #50
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eniotna
Wallonië heeft een hoger economisch potentieel dan u denkt.
Wanneer zien we daar dan iets van?

Als er geen Vlaams geld meer naar Wallonië vloeit? Oei, ik zal waarschijnlijk binnenkort door de BUB voor de rechtbank worden gesleept...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2004, 12:11   #51
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eniotna
Ik denk dat Frankrijk Wallonië wel zal willen, met Brussel of zonder Brussel. Wallonië heeft een hoger economisch potentieel dan u denkt.
Inderdaad, Wallonië heeft een enorm potentieel... als onafhankelijke staat.

Het is juist de eigenheid van Wallonië op economisch gebied waarom een te sterke wetgeving op een hoger niveau nefast is voor de Waalse economie. De Belgische instituties hebben de heropbloei van de Waalse economie steeds verhinderd. Enerzijds door geldstromen, die elke zin tot initiatief hebben gesmoord en de Waalse economie dodelijk hebben verlamd. Anderzijds door de arbeidswetgeving die federaal is en niet aangepast aan de noden van Vlaanderen noch Wallonië.

Belgicisten vergeten in hun blinde obsessie voor tricolore vlaggen en koninklijke hoogheden vaak dat de WALEN specifiek achter de gewesten hebben gevraagd om hun Waalse economie wat extra zuurstof te geven. Maar goed...

Het spreekt voor zich dat in het unitaire Frankrijk de onaangepaste wetgeving niet alleen nefast is voor de Waalse economie, maar gewoonweg moordend. Ten eerste omdat het matig opzwepende gewest dan verdwijnt, ten tweede omdat Frankrijk zodanig groot is dat het niet specifiek met de Waalse eisen kan rekening houden.

Wallonië wordt dus best onafhankelijk.

Maar goed, het is niet aan ons Vlamingen om te beslissen over wat de Walen al dan niet moeten doen. Als de Walen willen aansluiten bij Frankrijk: dat ze dat dan maar doen. Ik heb geen schrik van fake bedreigingen alsof het erg zou zijn dat Frankrijk "tot aan de poorten van Brussel" komt. Waarom zou dat nu erg zijn?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2004, 12:12   #52
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eniotna
Wallonië heeft een hoger economisch potentieel dan u denkt.
Wanneer zien we daar dan iets van?
Als Wallonië onafhankelijk wordt en zelfstandig zijn beleid kan uittekenen. Samen met het wegvallen van de verlammende geldstromen kan Wallonië zelfs rijker worden dan Vlaanderen. Als men maar wil.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2004, 12:14   #53
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Na een tijdje onafhankelijk geweest te zijn, zal de Waalse economie sowieso groeien. Dan pas zijn ze interessant voor Frankrijk. Maar als Frankrijk dan 5 departementen aan zijn unitaire staat toevoegd in een niets-betekenende regio "Wallonie", dan slacht ze wel de kip met de gouden eieren. Maar goed... De Walen beslissen zelf.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2004, 22:56   #54
eniotna
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 20 mei 2004
Locatie: België
Berichten: 611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eniotna
Wallonië heeft een hoger economisch potentieel dan u denkt.
Wanneer zien we daar dan iets van?

Als er geen Vlaams geld meer naar Wallonië vloeit? Oei, ik zal waarschijnlijk binnenkort door de BUB voor de rechtbank worden gesleept...
Wallonië heeft een betere situatie dan tien jaar geleden.

Vlaanderen geeft veel aan een gewone Waal maar toch zijn er voorbeelden van Vlaamse bedrijven die bevoordeelt zijn tegenover Waalse bedrijven.
eniotna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2004, 23:44   #55
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eniotna
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe

Wanneer zien we daar dan iets van?

Als er geen Vlaams geld meer naar Wallonië vloeit? Oei, ik zal waarschijnlijk binnenkort door de BUB voor de rechtbank worden gesleept...
Wallonië heeft een betere situatie dan tien jaar geleden.

Vlaanderen geeft veel aan een gewone Waal maar toch zijn er voorbeelden van Vlaamse bedrijven die bevoordeelt zijn tegenover Waalse bedrijven.
Dat heeft veel te maken met de federale arbeidswetgeving. Hevel die over naar de deelstaten, stop de geldstromen en Wallonië herleeft!
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2004, 08:22   #56
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

"Le parti RWF (Rassemblement Wallonie-France) présentera des listes complètes dans tous les arrondissements wallons et �* Bruxelles ainsi qu'une liste pour l'Europe aux élections du 13 juin. Il défends des idées de rattachement de la Wallonie �* la France ainsi qu'un programme visant au redressement de la région. Le président du RWF, Paul-Henri Gendebien, tête de liste �* l'Europe et �* la Région (Charleroi) estime que la solution française est la seule envisageable pour la Wallonie. Au niveau régional, le programme du RWF propose des mesures en termes d'économie et d'emploi comme la suppression des cotisations sociales pour les petits salaires, ainsi que d'importantes réformes politiques. Sont entre autres suggérées : l'élection directe du ministre-président au suffrage universel �* deux tours et l'instauration du référendum."

Bron : Metro
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2004, 10:06   #57
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Heu... kunt ge dat eens in 't kort vertalen...
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2004, 16:18   #58
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Heu... kunt ge dat eens in 't kort vertalen...
Dat het RWF voldoende krabbels heeft kunnen inzamelen om overal in Frans- en tweetalig gebied te kunnen opkomen.

Verder nog wat we al wisten: dat ze Wallonië bij Frankrijk willen en dat Paul-Henri Gendebien, den baas (en overigens familie van opstandeling Alexandre Gendebien) inschat dat hun oplossing de enigste goede is voor Wallonië.

Regionaal willen ze foefelen met de economie en de werkgelegenheid, en de beperking van sociale bijdrages voor arme dutsen.

Maar ze willen ook straffe toeren uithalen in de pollentik, o.a. de directe verkiezing van de minister-president in 2 rondes én de installatie van het referendum.

(je kan niet zeggen dat ik het RWF niet sympathiek vind: separatistisch én voor het referendum. Enkel de kwestie Brussel kan nog over ruzie gemaakt worden)
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2004, 09:19   #59
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Economisch zijn ze precies wel nogal rechts, maar voor de rest: ik zie ze wel zitten als een partner voor de vlaamse beweging
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2004, 12:39   #60
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Ik ook.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be