Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 mei 2008, 00:33   #21
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Parcifal heeft er, zoals gewoonlijk, weer niets van begrepen.

Misschien dat hij, na mijn oorspronkelijk bericht nog een paar keer te lezen, misschien door zal hebben dat gravitonen, electronen, positronen en neutronen allemaal concepten zijn die te maken hebben met het concept van de atoom. Ze hebben met andere woorden niets te maken met de instrumentensystemen die hij verkeerdelijk als vergelijking probeert te gebruiken. Evenmin heeft hij begrepen wat het dogmatische element is. Nochtans heb ik het exact aangeduid.

Weer een hoop manke vergelijkingen, een compleet onbegrip van wat ik bedoel en nog wat op de man zitten spelen ook.

Enfin, het gewoonlijke.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 09:45   #22
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Kan Firestone trouwens eens uitleggen waarom ze deze thread onder "Godsdienst & levensovertuiging" heeft geplaatst?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 09:55   #23
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Je kan best wel verder gaan :
voor het onderscheiden van aantallen, creëerde men getallen.
Voor het onderscheiden van vormen creëerde men geometrie.
De wetenschap schept dergelijke structuren omdat dit hanteerbare en voorstelbare elementen oplevert waarop logica vat heeft.
De resultaten bevestigen de waarde van dergelijke aanpak trouwens opnieuw en opnieuw.

Concepten beschrijven de waarnemingen die men doet en de clou is net dat als men de concepten voldoende verfijnt, dat 'het concept' dan met de realiteit overlapt, net zoals een digitale foto met hoge resolutie of CD-opname gewoon technische uitwerkingen van concepten zijn die een analoge realiteit benaderen.

Een digitale foto of cd-opname is NIET de oorspronkelijke werkelijkheid maar een eenvoudige reductie ervan.

Is het dan geen gigantische hubris van jou om hedendaagse fysische theoriën, die veel nauwkeurigere benaderingen van de werkelijkheid zijn dan deze 2 eenvoudige voorbeelden, af te doen als dogmatisch en onwerkbaar?
ola, de combinatie dogmatisch = onwerkbaar ... die heb je zelf gelegd...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 10:00   #24
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Kan Firestone trouwens eens uitleggen waarom ze deze thread onder "Godsdienst & levensovertuiging" heeft geplaatst?
Omdat de post waarover uitleg werd gevraagd (en vooralsnog niet gekregen) in "Godsdienst & levensovertuiging" stond.

Niemand verbiedt je echter ook hierachter duistere motieven te zoeken.

En, ter herinnering, jouw persoonlijke posts interesseren me niet en ik zal, zoals voorheen, er niet verder op reageren.
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan

Laatst gewijzigd door Firestone : 20 mei 2008 om 10:01.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 10:01   #25
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Omdat de post waarover uitleg werd gevraagd (en vooralsnog niet gekregen) in "Godsdienst & levensovertuiging" stond.

Niemand verbiedt je echter ook hierachter duistere motieven te zoeken.
gaan we dat hier doen ? of in een apart draadje ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 10:08   #26
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
gaan we dat hier doen ? of in een apart draadje ?
Sorry dat ik naar deze post in deze thread verwees.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
En eigenlijk zouden julllie al die dingen kunnen weten door eens de moeite te doen Pindar zijn bronnen te lezen in plaats van hem keer op keer te ridiculiseren. Ik weet ondertussen ook goed genoeg dat er hier een hoop mensen zijn die alleen in dat laatste geïnteresseerd zijn. Naar hun motieven kan ik ook maar raden.
Om van de post waarop ik reageerde (altijd fout op dit soort posts te reageren, trouwens) maar te zwijgen.
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan

Laatst gewijzigd door Firestone : 20 mei 2008 om 10:12.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 10:32   #27
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Sorry dat ik naar deze post in deze thread verwees.
lol

ik twijfel tussen k&k of sport om dat draadje te starten

mss kan jij verklaren waarom ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 10:39   #28
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Voor electriciteit creëert men de electron.
sta me toe deze eruit te lichten. Dus redoxreacties in de chemie bestaan niet?
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 10:39   #29
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Ik ben het inmiddels gewoon dat men de onmacht de straffe beweringen (het virtuele equivalent van cafépraat) te staven probeert weg te moffelen met behulp van persoonlijke insinuaties en irrelevante sneren.

Heel af en toe vermakelijk, maar vooral revelerend (en o zo voorspelbaar).

Terug naar mijn oorspronkelijke vraag dus:

Kan iemand de stelling onderbouwen dat "massa/gravitatie een wetenschappelijk dogma" is?
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 10:46   #30
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

nee

nu content ?
wat is de zin van zulke evidenties en de vraagstellingen errond als het niet de 'amour voor de parlé' is ?

nu heb je me zover dat ik het niet meer begrijp hoor.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 11:37   #31
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ola, de combinatie dogmatisch = onwerkbaar ... die heb je zelf gelegd...
?? Waar dan wel ??
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 11:44   #32
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nee

nu content ?
Heeft niets met content te maken, maar echt verbaasd dat niemand het tot nu toe heeft kunnen onderbouwen ben ik niet, neen.
Voor zover ik iets van fysica begrijp klopt de uitspraak immers niet. Ik sta echter altijd open voor argumenten die het tegendeel bewijzen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
wat is de zin van zulke evidenties en de vraagstellingen errond als het niet de 'amour voor de parlé' is ?


Wat is een evidentie? Dat de bewering van Pindar niet klopt is? Akkoord.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
nu heb je me zover dat ik het niet meer begrijp hoor.
Het is nochtans niet moeilijk. Zelfs beweringen van zelfverklaarde "onderzoekers" die andersdenkenden voor schaap of betaalde agenten uitmaken mogen in vraag gesteld worden. Althans, daar ga ik van uit.
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan

Laatst gewijzigd door Firestone : 20 mei 2008 om 11:55.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 13:30   #33
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
sta me toe deze eruit te lichten. Dus redoxreacties in de chemie bestaan niet?
Dit soort zever begint eigenlijk ferm op mijn zenuwen te werken. 't Is niet omdat de conceptualisatie van processen in vraag wordt getrokken, dat het bestaan van die processen in vraag wordt getrokken. Er wordt gewoon een andere uitleg aan gegeven.

De hemellichamen hielden niet spontaan op met bewegen toen men het idee kreeg dat de aarde rond de zon draaide.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 13:33   #34
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Kan iemand de stelling onderbouwen dat "massa/gravitatie een wetenschappelijk dogma" is?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Pindar heeft het over de manier waarop zwaartekracht werd geconceptualiseerd (d.m.v. het concept inertie e.d.) door Newton (en later door Einstein) en hoe dat concept hoe langer hoe meer ondersteunt moet worden door extra theorie (zwarte gaten, zwarte materie, etc.) teneinde nog langer te kunnen bestaan.

Het dogmatische gedeelte komt neer op het concept dat zwaartekracht het resultaat is van het bestaan van materie, i.p.v. zwaartekracht als resultaat van iets dat materie doet. Daardoor ontstaat er de nood aan zoiets als de Oerknal om beweging te verklaren. Newtonsiaanse fysica is in essentie een scheppingsfysica; alle beweging is ontstaan op een historisch beginpunt. Voor Newton was dat beginpunt zijn god, later werd dat de ronddraaiende massa gas en tegenwoordig is het de Oerknal, ontstaan uit de singulariteit. Maar de (on)logica waarmee deze concepten tot stand kwamen is steeds dezelfde.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
En, ter herinnering, jouw persoonlijke posts interesseren me niet en ik zal, zoals voorheen, er niet verder op reageren.
Suit yourself.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 13:35   #35
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
?? Waar dan wel ??
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Is het dan geen gigantische hubris van jou om hedendaagse fysische theoriën, die veel nauwkeurigere benaderingen van de werkelijkheid zijn dan deze 2 eenvoudige voorbeelden, af te doen als dogmatisch en onwerkbaar?
En dat heb jij inderdaad zelf bedacht, niet ik.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 13:42   #36
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
En dat heb jij inderdaad zelf bedacht, niet ik.
Uit uw post :
Citaat:
De enige werkbare manier is het verzamelen van feitenmateriaal en daarmee de constructie van concepten i.p.v. het omgekeerde
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 13:45   #37
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Uit uw post :
Dat slaat op wetenschappelijke methode en de manier waarop men tot theoriëen komt, niet op de theorieën zelf.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 14:10   #38
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Dit soort zever begint eigenlijk ferm op mijn zenuwen te werken. 't Is niet omdat de conceptualisatie van processen in vraag wordt getrokken, dat het bestaan van die processen in vraag wordt getrokken. Er wordt gewoon een andere uitleg aan gegeven.
Echt heftruk, niemand verplicht je om dergelijke zever te moeten lezen, laat staan erop te reageren. En ik begin me echt wel vragen te stellen over uw verheven manier van discutieren, ma soit

ik heb deze eruit getrokken omdat dit bij mijn domein past. Over hemellichamen, zwaartekracht ed ga ik geen uitspraak doen. Over dit specifieke geval: deze conceptualisatie van dit proces verklaart het mechanisme van de reacties, en laat toe voorspellingen te doen aan de hand van deze conceptualisatie; die naderhand geverifieerd kunnen worden aan de hand van reële experimenten. Als je enig bewijs hebt over de inaccuraatheid van het voorspellende karakter van deze conceptualisatie met betrekking tot chemische reacties, en in het bijzonder redoxreacties, en die dus bewijzen dat de conceptualisatie onjuist is, dan had ik die graag gezien. Anders beschouw ik vorige post gewoon als een nietszeggend antwoord vol mooie, dure woordjes, een beetje zoals de mijne nu.
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 15:09   #39
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Echt heftruk, niemand verplicht je om dergelijke zever te moeten lezen, laat staan erop te reageren. En ik begin me echt wel vragen te stellen over uw verheven manier van discutieren, ma soit

ik heb deze eruit getrokken omdat dit bij mijn domein past. Over hemellichamen, zwaartekracht ed ga ik geen uitspraak doen. Over dit specifieke geval: deze conceptualisatie van dit proces verklaart het mechanisme van de reacties, en laat toe voorspellingen te doen aan de hand van deze conceptualisatie; die naderhand geverifieerd kunnen worden aan de hand van reële experimenten. Als je enig bewijs hebt over de inaccuraatheid van het voorspellende karakter van deze conceptualisatie met betrekking tot chemische reacties, en in het bijzonder redoxreacties, en die dus bewijzen dat de conceptualisatie onjuist is, dan had ik die graag gezien. Anders beschouw ik vorige post gewoon als een nietszeggend antwoord vol mooie, dure woordjes, een beetje zoals de mijne nu.
Oh, ik zeg niet dat die conceptualisatie compleet fout is, hoor. Ik zeg maar gewoon dat bij elk 'nieuw' effect, een nieuw deeltje werd bedacht, in plaats van te proberen alle effecten te verenigen in één elementair deeltje dat alle waarnemingen kan verhalen. Meer niet, eigenlijk.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2008, 16:35   #40
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Ik ben het inmiddels gewoon dat men de onmacht de straffe beweringen (het virtuele equivalent van cafépraat) te staven probeert weg te moffelen met behulp van persoonlijke insinuaties en irrelevante sneren.

Heel af en toe vermakelijk, maar vooral revelerend (en o zo voorspelbaar).

Terug naar mijn oorspronkelijke vraag dus:

Kan iemand de stelling onderbouwen dat "massa/gravitatie een wetenschappelijk dogma" is?
U niet laten doen he Firestone. Je hebt groot gelijk om Pindar met zijn nonsens te blijven confronteren. Ik word ook moe van zijn selectief gehoor. Telkens dezelfde vraag blijven stellen, en hij kan er niet onderuit. Dat is waarschijnlijk de reden dat hij hier zijn kop niet durft te laten zien.

MAW beleefde vraag aan iedereen, start hier geen nieuwe vragen aub.

Dus, zoals firestone vroeg:
Kan iemand de stelling onderbouwen dat "massa/gravitatie een wetenschappelijk dogma" is?
__________________
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be