Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 september 2020, 17:09   #341
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.626
Standaard

aja, nu weet ik weer waarom het zo lang geleden is dat ik nog eens heb ingelogd hier...
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2020, 17:17   #342
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het lijkt mij - met de weinige kennis die ik van Boudry heb - toch wel iemand te zijn die per definitie de kant van de mainstream kiest. Ik vraag mij af wat hij zou geschreven hebben over Galilei mocht hij de debatten meegemaakt hebben destijds.
Dat weten we natuurlijk niet, maar ik vond hem erg goed tot op heden.
ZIjn standpunt mbt. de aanpak van de Corona-epidemie vind ik nogal zwak, ook al hebben Luc Bonneux en Bert De Munck hem al voldoende voorzetten gegeven om kritisch na te denken.

De culture war die bezig is laat blijkbaar weinig ruimte om buiten de groep te spreken en te denken.


Laatst gewijzigd door parcifal : 27 september 2020 om 17:18.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2020, 17:32   #343
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Dat weten we natuurlijk niet, maar ik vond hem erg goed tot op heden.
Ik kende hem eigenlijk niet voor zijn corona uitspraken. Ga er dus verder geen oordeel over vellen...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2020, 18:45   #344
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Bedoel je dat debat waarbij Boudry die halfzachte ex-docent en kwakkel-believer Coen Vermeeren zorgvuldige inpakte en tot een hoopje ellende reduceerde?
Behalve voor die 2 en een halve Vermeeren-fans natuurlijk.

https://www.kritischemassa.be/2018/0...dry-over-9-11/
Dat is niet zo - je hebt wel gelijk dat die ingenieur geen retorisch talent is en ik kan me betere vertegenwoordigers inbeelden maar niet dat hij werd 'ingepakt': alleen al dat hij met inhoudelijke argumenten kwam, maakte hem al 'beter' dan Boudry - maar jij hebt hier dan ook vaak eenzelfde soort tactiek van de stemmingmakerij ipv argumentatie. Veel van je eigen berichten bevatten de facto ook niet meer dan 'daar wil je toch niet mee geassocieerd worden'. Dat was - onder het mom van 'psychologie' en dan nog een slechte vorm ervan - bij Boudry niet anders. Al het inhoudelijke was zogezegd 'een anomalie zoals je die altijd kan vinden' - hij beweerde zelfs dat eigenlijk geen onderzoek gedaan had moeten worden omdat een alternatieve hypothese dan de officiële nu eenmaal 'te absurd' zou zijn - en dan zit hij zelf tegenover die ingenieur te zeveren over 'falsifieerbaarheid'. Zijn standpunt ligt natuurlijk al op voorhand vast, zoals hij zich bij corona te vroeg vergaloppeerd heeft en uiteindelijk doet zo iemand dan wat academici zo vaak doen: het eigen ego beschermen door zich te verschuilen achter 'de consensus' van 'de experts'.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 27 september 2020 om 18:56.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2020, 20:53   #345
sbe4kdr
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2020
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Ja, zijn ego zit er sterk tussen en daardoor argumenteert hij sofistisch he. Zo maakte hij zichzelf ook belachelijk - behalve voor zijn 'fans' natuurlijk - door in een debat over 9/11 alle elementen die een ingenieur aandroeg en ook de zeer opvallende beursspeculatie tegen de luchtvaart voorafgaand aan wat er gebeurde af te doen als 'anomalieën' om dan de rest van zijn betoog ad hominem ('psychologisch') te voeren. Hij is een typisch voorbeeld van de burgerlijke antisoof he: degene die de mainstream van de goegemeente met licht kruidende variaties verwoordt en daardoor als 'rationeel denker' wordt gezien. Maar hij gaat nergens in de diepte, noch over wereldeconomie, noch over politiek, laat staan over ethiek waar hij daadwerkelijk een sofist is in de platonische zin van het woord: een democraat dus die niet eens aan de vraag naar het daadwerkelijk goede (dat verder gaat dan de grillen van 'het beest') toekomt. Zijn visie op religie is dan weer een variant van de Angelsaksische vlakhoofdigheid (het zou een 'meme' zijn, en dat is het dan).
Hij gaat ook de mist in als hij lacht met vitamine D.
Pas gepubliceerd onderzoek over het effect van vitamine D op covid patiënten, een duidelijke verlaging van de kans om op de IC te belanden.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7456194/

Onderzoek naar de relatie tussen vitamine D gebrek en het aantal covid sterfgevallen.



https://www.news-medical.net/news/20...-COVID-19.aspx

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7276229/
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2020, 08:23   #346
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

ook in Nederland gaan ze naar een mondmaskerplicht.
https://drive.google.com/file/d/1obH...3m8LH5eWA/view
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2020, 08:30   #347
schietboog
Minister
 
schietboog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juli 2008
Berichten: 3.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ook in Nederland gaan ze naar een mondmaskerplicht.
https://drive.google.com/file/d/1obH...3m8LH5eWA/view
Red Team is een onafhankelijke groepering.
Hun voorstellen hebben geen officiële waarde en de overheid moet er dan ook geen rekening mee houden.
Zij streven bvb. ook naar 0 besmettingen, wat totaal irrealistisch is. En sluiten een 2de lockdown niet uit.
Je kan ze corona extremisten noemen.
Bovendien voorspellen ze binnen 2 weken een golf die erger zal zijn dan de 1ste. We zullen wel zien ...
__________________
Governments don´t want a population capable of critical thinking, they want obedient workers, people just smart enough to run the machines and just dumb enough to passively accept their situation (George Carlin)

Laatst gewijzigd door schietboog : 28 september 2020 om 08:33.
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2020, 08:37   #348
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ook in Nederland gaan ze naar een mondmaskerplicht.
https://drive.google.com/file/d/1obH...3m8LH5eWA/view
Dit zinnetje liet mij weer tilt slaan:

Citaat:
Alle preventieve maatregelen samen moeten ervoor zorgen dat Nederland het coronavirus
blijvend en succesvol kan indammen.
Blijvend en succesvol. Hoe doet men dat met tijdelijke maatregelen ?
Of moeten we nu voor een jaar of langer maskers dragen volgens die mensen ?

Dat men een "duw op de rem" geeft als gezondheidszorg overbelast is (maw, dat zij die gezondheidszorg moeten plannen, slecht hun job gedaan hebben) wil ik wel aannemen. Dat men een epidemie "blijvend en succesvol" wil indijken is waanzin.

Laatst gewijzigd door patrickve : 28 september 2020 om 08:39.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2020, 08:41   #349
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dit zinnetje liet mij weer tilt slaan:



Blijvend en succesvol. Hoe doet men dat met tijdelijke maatregelen ?
Of moeten we nu voor een jaar of langer maskers dragen volgens die mensen ?

Dat men een "duw op de rem" geeft als gezondheidszorg overbelast is (maw, dat zij die gezondheidszorg moeten plannen, slecht hun job gedaan hebben) wil ik wel aannemen. Dat men een epidemie "blijvend en succesvol" wil indijken is waanzin.
"Indammen", daar is de stuwdam-metafoor weer.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2020, 08:46   #350
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
"Indammen", daar is de stuwdam-metafoor weer.
Inderdaad, niet eens op gelet !
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2020, 09:17   #351
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Dat weten we natuurlijk niet, maar ik vond hem erg goed tot op heden.
ZIjn standpunt mbt. de aanpak van de Corona-epidemie vind ik nogal zwak, ook al hebben Luc Bonneux en Bert De Munck hem al voldoende voorzetten gegeven om kritisch na te denken.

De culture war die bezig is laat blijkbaar weinig ruimte om buiten de groep te spreken en te denken.

Redelijk interessant boek maar ik miste diepgang.

In dat boek komen natuurlijk (indien ik me het goed herinner) vooral/uitsluitend voorbeelden aan bod waarbij men achteraf heeft kunnen aantonen dat de kritische mensen gelijk hadden.

Met hindsight is het natuurlijk gemakkelijk om de juiste kans te kiezen. De meerderheid staat dan immers al lang aan de kant van wat toen de kritische minderheid was.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2020, 09:38   #352
sbe4kdr
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 april 2020
Berichten: 2.170
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dit zinnetje liet mij weer tilt slaan:



Blijvend en succesvol. Hoe doet men dat met tijdelijke maatregelen ?
Of moeten we nu voor een jaar of langer maskers dragen volgens die mensen ?

Dat men een "duw op de rem" geeft als gezondheidszorg overbelast is (maw, dat zij die gezondheidszorg moeten plannen, slecht hun job gedaan hebben) wil ik wel aannemen. Dat men een epidemie "blijvend en succesvol" wil indijken is waanzin.
Men heeft weer een ander blik viroloog opengetrokken.

Citaat:
Viroloog tempert verwachtingen: “Zelfs mét vaccin nog tot na volgende zomer coronamaatregelen”
Citaat:
“Te veel mensen denken dat we tegen maart volgend jaar een spuitje krijgen en dat het dan gedaan is met mondmaskers, afstand houden en coronamaatregelen. Niet is minder waar.” Dat zegt viroloog Johan Neyts (KU Leuven), die vindt dat het dringend tijd is voor meer realisme rond de vier kandidaat-vaccins die op dit moment in de laatste testfase zitten. “Als sommige maar vijftig procent bescherming zouden bieden, moet je je afvragen of we ze wel massaal moeten gebruiken.”
De rest zit achter de betaalmuur.


Het griepvirus doet niet beter en wordt toch volop gebruikt.
https://www.ge-bu.nl/artikel/werkzaa...zavaccinatie-1
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2020, 09:40   #353
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Men heeft weer een ander blik viroloog opengetrokken.

De rest zit achter de betaalmuur.

Het griepvirus doet niet beter en wordt toch volop gebruikt.
https://www.ge-bu.nl/artikel/werkzaa...zavaccinatie-1
Die zijn niet wel wijs he. Nu beginnen ze te beseffen dat hun deus ex machina niet werkt (vaccin), moeten ze toch nog iets bedenken om te stellen dat hun initiele visie als epidemioloog totaal waanzinnig was want in tegenspraak met basis kennis in de epidemiologie. Dus gaan ze nu over op permanente maatregelen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2020, 10:21   #354
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Die zijn niet wel wijs he. Nu beginnen ze te beseffen dat hun deus ex machina niet werkt (vaccin), moeten ze toch nog iets bedenken om te stellen dat hun initiele visie als epidemioloog totaal waanzinnig was want in tegenspraak met basis kennis in de epidemiologie. Dus gaan ze nu over op permanente maatregelen.
Zou dat echt denkbaar zijn? Dat dit circus nog een jaar of langer gaat duren? Krijgt men dat verkocht aan een bevolking?

Als DAT zou lukken en onze manier van leven kortom opgegeven wordt, dan ga ik haast geloven dat men het inderdaad beter had "laten waaien" in het begin. Een korte lockdown als bedenktijd en dan de IC-capaciteit waarborgen, dat kon er nog door. Maar sommigen lijken nu wel een soort robot-mens te willen, alsof een half gevangenisleven onze gezondheid zal redden...
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2020, 10:30   #355
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Zou dat echt denkbaar zijn? Dat dit circus nog een jaar of langer gaat duren? Krijgt men dat verkocht aan een bevolking?
Nee want tegen dan is het eigenlijk al voorbij, en zitten we dicht bij groepsimmuniteit. Tegen dan zitten we in een zware economische crisis.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2020, 11:07   #356
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee want tegen dan is het eigenlijk al voorbij, en zitten we dicht bij groepsimmuniteit. Tegen dan zitten we in een zware economische crisis.
Nu is er trouwens een afvlakking van 'de curve' blijkbaar na versoepeling van de maatregelen. Benieuwd welke draai ze daaraan gaan geven, 'de experts'.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2020, 11:15   #357
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee want tegen dan is het eigenlijk al voorbij, en zitten we dicht bij groepsimmuniteit. Tegen dan zitten we in een zware economische crisis.
IJdele hoop. De geschiedenis vertelt een heel ander verhaal. Serieuze pandemieën duren jaren, komen in golven terug tot decennia later. In de omgeving van Florence bijvoorbeeld waren de ergste in de jaren 1430, 1437-38, 1449-50, 1478-79, en 1527-31.

Het hield pas op toen - als gevolg van die onaflatende malaise - Florence en Venetië sterk aan economisch belang en invloed inboetten, en dat allemaal verschoof naar de meer noordelijke havens, zoals die van Antwerpen.

De derde pestepidemie begon eind 19e eeuw in Azië als gevolg van een bevolkingsexplosie en exploitatie van de jungle voor ertsen en was actief tot 1960. Tel uit je winst.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2020, 11:25   #358
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Nu is er trouwens een afvlakking van 'de curve' blijkbaar na versoepeling van de maatregelen. Benieuwd welke draai ze daaraan gaan geven, 'de experts'.
Als je in Brussel 10% positieve testen hebt dan doe je 2 of 3 te weinig testen. Men probeert in Europa tot aan de herfstvakantie te sukkelen.

Frankrijk zit in een zetel, kan de herfstvakantie vervroegen voor een deel van de regio's, doen ze voor de lente vakantie ook gesplitst.

België volgt Frankrijk. Want bij ons is het nog een maand en dat halen we niet, denk ik. Het verhaal van dat kunstmatig 'plateau' volhouden gaat niet pakken als de sterftecijfers oplopen.

Quarantaine verkorten is een tweesnijdend zwaard, je mist zo makkelijk 50% van de besmettingen. Horeca compleet sluiten en avondklok werkt goed in de vakantie, maar als je terwijl de ambtenarij, pro en amateur sport, jeugdbeweging en alle opleidingen laat doorgaan dan is dat een doekje voor het bloeden.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2020, 11:25   #359
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee want tegen dan is het eigenlijk al voorbij, en zitten we dicht bij groepsimmuniteit. Tegen dan zitten we in een zware economische crisis.
Met alle respect Patrick maar uw verhaal van immuniteit en gewone verkoudheden lijkt meer en meer op het verhaal van Witte Kaproen...die heeft het ook altijd over de Vlaamse onafhankelijkheid maar ook dat verhaal lijkt steeds verder weg.
De realiteit laat andere dingen zien.......in gans de wereld worden meer en meer mensen besmet en ziek.
Sommige landen gaan al onherroepelijk dicht tot einde 2021 en dat is nog maar een begin.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2020, 11:30   #360
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Sommige landen gaan al onherroepelijk dicht tot einde 2021 en dat is nog maar een begin.
Euh, welke landen zijn dat?
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be