Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

 
 
Discussietools
Oud 13 december 2011, 18:09   #1
matthias999
Minister
 
matthias999's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2011
Locatie: Republiek Vlaanderen
Berichten: 3.102
Standaard Het verraad van CD&V zal hun dood worden.

http://www.nieuws.be/nieuws/OPINIE-H..._1634c42d.aspx

Mooi stukje tekst over het einde van de cd&v. De partij heeft zich de afgelopen maanden weer tjeefs gedragen. Eerst alsof doen dat men van het verleden geleerd heeft en samenspannen met nva. Daarna laat men de nva als een baksteen vallen en bereiken ze een anti-vlaamse staats(mis/her)vorming. Van hun vlaamse kiezersbeloften blijft geen spaan meer heel. De CVP heeft hun kiezers voor de zoveelste keer verraden. Er is kans dat dit verraad de officiele doodsteek aan de partij gegeven heeft. Kijk maar naar de resultaten van CD&V in de peilingen. De partij is ook aan het leeglopen (Inge Vervotte, Leterme, ...) Dit is het begin van het einde voor deze partij. Ik zou er niet om rouwen.

Citaat:
"Het was te verwachten dat de start van Di Rupo I aanleiding zou geven tot enige euforie. Die stemming is onterecht, en bij uitnemendheid voor Wouter Beke en zijn partij", stelt Bart Maddens, politicoloog aan de KU Leuven.
In een normale democratie is het aantreden van een nieuwe regering na verkiezingen een vrij banale gebeurtenis.
In België is het meer iets zoals de elfstedentocht: niemand verwacht dat hij het nog zal meemaken, maar als het dan toch gebeurt, kan de pret niet op.
En toch. Tot onlangs werd een 'klassieke tripartite' in Vlaanderen beschouwd als de absolute gruwel. Zulke regeringen hangen als los zand aan elkaar en gaan binnen de kortste keren ten onder aan interne tegenstellingen. De twee meest recente tripartites (1973-1974 en 1980) hielden het respectievelijk 358 en 142 dagen vol. Dat tripartites zo instabiel zijn, komt onder meer doordat het normaal gezien surplusregeringen zijn: regeringen waarin er minstens één partij te veel is om aan een gewone meerderheid te komen. In zo een regering zijn de overtollige partijen ballast die bij de eerste de beste gelegenheid overboord gegooid kunnen worden. Het gevolg is dat de partijen elkaar voortdurend zitten te beloeren, tot zo'n gelegenheid zich voordoet. Dat is ook een van de redenen geweest waarom Open Vld een veto heeft gesteld tegen de aanwezigheid van de groenen.
Het gekke is dat de regering die we nu hebben evengoed een surplusregering is. Di Rupo I steunt op een meerderheid van 93 zetels. Er zal in die regering maar één partij zijn die absoluut noodzakelijk is om aan een gewone meerderheid te komen, en dat is de PS. Elke andere partij kan worden gedumpt zonder de meerderheid van 76 zetels in het gedrang te brengen.
Vooral de CD&V zal zeer kwetsbaar zijn in deze constructie. Sp.a en Open Vld kunnen hun karretje altijd vasthangen aan dat van hun grote Franstalige broer. De open Vld mag dan overtollig zijn in deze regering, de liberalen als geheel zijn dat natuurlijk niet. Dat zal hun positie versterken in de sociaaleconomische dossiers. Maar CD&V staat behoorlijk geïsoleerd, vooral dan inzake het communautaire.
Onlangs verscheen in La Libre een boeiende artikelenreeks waarin alle geplande bevoegdheidsoverdrachten gedetailleerd tegen het licht werden gehouden. Het resultaat is hallucinant. Blijkt dat achter zowat elk zinnetje van het institutionele akkoord huizenhoge problemen schuilgaan. Geen enkele bevoegdheidsoverdracht is politiek al helemaal doorgepraat. Er komt een comité dat zich met de uitvoering van de staatshervorming zal bezighouden. De Franstaligen hebben er al een naam voor: de Comori (Comité de mise en oeuvre des réformes institutionnelles). Als dat comité de hele staatshervorming nog vóór de volgende verkiezingen rond wil krijgen, dan zal het twee jaar lang de klok rond mogen werken.
Maar misschien komt het niet zo ver en zal de Comori eerder fungeren als diepvries. Als we naar een recessie gaan, is de kans groot dat de regering de meer complexe onderdelen van de staatshervorming 'on hold' zal moeten zetten om prioriteit te geven aan het economische beleid.
Geen enkele regeringspartij zal daar een traan om laten, behalve CD&V. Want dat is de enige partij in de regering voor wie het communautaire dossier van levensbelang is. Alleen heeft CD&V geen politieke hefboom om de volledige realisatie van de staatshervorming af te dwingen Want de partij is niet onmisbaar. Wouter Beke komt daardoor in dezelfde weinig benijdenswaardige positie terecht als Volksunievoorzitter Jaak Gabriëls tijdens de periode van de 'derde fase' van de staatshervorming (1989-1991).
Die episode van de 'derde fase' was voor de Volksunie het begin van het einde. Met CD&V zou het wel eens dezelfde kant kunnen uit gaan. Want ook los van het communautaire houdt de huidige politieke constellatie een aantal existentiële bedreigingen in voor de partij. De voorbije regimecrisis mag dan geen 'systemische' staatshervorming hebben opgeleverd, ze kan uiteindelijk wel uitmonden in een 'systemische' en duurzame hertekening van het partijlandschap. De N-VA kiest als mainstreampartij voor een confronterende en antagonistische politieke stijl, die doet denken aan een klassiek meerderheidssysteem, met een sterke polarisatie tussen een links en een rechts blok. En de Vlaamse kiezer lijkt dat wel te appreciëren.
Dat de N-VA zulke onwaarschijnlijk hoge toppen scheert in de peilingen versterkt natuurlijk die tweepartijendynamiek. Het wordt steeds meer de N-VA tegen de rest. In zo'n bipolair systeem dreigt een typische centrumpartij als CD&V te worden platgedrukt. Temeer omdat de partij steeds minder soelaas kan verwachten van het ACW, dat met de Dexia-affaire heel wat pluimen heeft moeten laten, zowel financieel als moreel. En volgend jaar al zal de N-VA-stormram genadeloos inbeuken op de lokale machtsbasis van CD&V. De fatale beslissing om toe te treden tot Di Rupo I was amper genomen, of de Antwerpse CD&V'ers kondigen al aan niet meer met een eigen lijst naar de kiezer te trekken. De eertijds zo machtige CD&V verdwijnt uit beeld in de grootste stad van Vlaanderen. Het is een veeg teken. Want of je dat nu graag hebt of niet, inzake electorale ontwikkelingen is Antwerpen altijd een voorloper.

Laatst gewijzigd door matthias999 : 13 december 2011 om 18:35.
matthias999 is offline  
Oud 13 december 2011, 18:19   #2
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter
 
Anselmo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 februari 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.075
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
...
Kijk maar naar de resultaten van CD&V in de peilingen. De partij is ook aan het leeglopen (Mieke Vogels, Leterme, ...) Dit is het begin van het einde voor deze partij. Ik zou er niet om rouwen.

Mieke Vogels......CD&v ???????
Dat had ik nu niet van haar verwacht!
Anselmo is offline  
Oud 13 december 2011, 18:19   #3
Maikel Joosten
Gouverneur
 
Maikel Joosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juli 2011
Locatie: Vlaams-Limburg
Berichten: 1.202
Standaard

Ze zullen bij de CD&V gedacht hebben dat de N-VA een verbruiksgoed is he, eerst goed verbruiken en dan vallen bij de eerste kans.
__________________
Sic semper tyrannis - Thus always to tyrants - Zo vergaat het tirannen altijd

Laatst gewijzigd door Maikel Joosten : 13 december 2011 om 18:19.
Maikel Joosten is offline  
Oud 13 december 2011, 18:34   #4
matthias999
Minister
 
matthias999's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2011
Locatie: Republiek Vlaanderen
Berichten: 3.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Mieke Vogels......CD&v ???????
Dat had ik nu niet van haar verwacht!
Ik bedoel Inge Vervotte, sorry.
matthias999 is offline  
Oud 13 december 2011, 19:02   #5
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Dood?

Dat is overdreven. Maar Beke gedraagt zich als een jongetje dat er een vuile boel van gemaakt heeft en die weet dat papa weldra zal thuis komen.

En dan bedoel ik niet Daerden.
Vito is offline  
Oud 13 december 2011, 19:05   #6
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Ik hoop dat het snel gedaan is met CD&V. Echte Christen-democraten zijn beter af bij VCD/CDF, de humanisten kunnen zich beter verspreiden over VLD en SPA (of PvdA, voor sociaaldemocratie dat nog ietwat serieus is) naar gelang hun economische standpunten, de Flaminganten (indien die er nog zijn) kunnen beter naar N-VA gaan (of een linkse flamingante partij, als die er ooit komt), ...
Albrecht is offline  
Oud 13 december 2011, 22:14   #7
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ik hoop dat het snel gedaan is met CD&V. Echte Christen-democraten zijn beter af bij VCD/CDF, de humanisten kunnen zich beter verspreiden over VLD en SPA (of PvdA, voor sociaaldemocratie dat nog ietwat serieus is) naar gelang hun economische standpunten, de Flaminganten (indien die er nog zijn) kunnen beter naar N-VA gaan (of een linkse flamingante partij, als die er ooit komt), ...
flaminganten ..... dat is passé jong!
Dat is zooooooo CD&V
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 13 december 2011 om 22:27.
Steben is offline  
Oud 13 december 2011, 23:22   #8
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.957
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ik hoop dat het snel gedaan is met CD&V. Echte Christen-democraten zijn beter af bij VCD/CDF, de humanisten kunnen zich beter verspreiden over VLD en SPA (of PvdA, voor sociaaldemocratie dat nog ietwat serieus is) naar gelang hun economische standpunten, de Flaminganten (indien die er nog zijn) kunnen beter naar N-VA gaan (of een linkse flamingante partij, als die er ooit komt), ...
Elio is de kater die speelt met Vlaamse politieke muisjes in z'n "regering".
Méér niet.

Boduo is offline  
Oud 14 december 2011, 00:59   #9
peter1962
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 19 mei 2011
Locatie: Ronse
Berichten: 9.649
Standaard

als ik dergelijke titels lees, weet ik dat er spoedig een vislucht zal volgen. En zo ja : hier is ie dan, tadaaaaa : Bart Maddens !!!
Heeft men bij n-va nog altijd niet door dat die man gewoon op zoek is naar wat name & fame ?
Zijn fameuze "doctrine" waar n-va zo graag achteraan loopt was de perfekte blauwdruk voor een debacle. De hoogmoed die er ontstaan was met als intellectuele onderbouw de "visie" van deze prof was van die aard dat BDW de vraag tot opstart van onderhandelingen torpedeerde en huppekee, als resultaat staat n-va aan de kant. En nu maar klagen.

Heeft mijnheer Maddens nog visioenen ? Ik zou maar opletten met ze in praktijk te willen omzetten. De eerste ronde was alvast een dik verdiende 0/10.
peter1962 is offline  
Oud 14 december 2011, 01:18   #10
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.436
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
als ik dergelijke titels lees, weet ik dat er spoedig een vislucht zal volgen. En zo ja : hier is ie dan, tadaaaaa : Bart Maddens !!!
Heeft men bij n-va nog altijd niet door dat die man gewoon op zoek is naar wat name & fame ?
Zijn fameuze "doctrine" waar n-va zo graag achteraan loopt was de perfekte blauwdruk voor een debacle. De hoogmoed die er ontstaan was met als intellectuele onderbouw de "visie" van deze prof was van die aard dat BDW de vraag tot opstart van onderhandelingen torpedeerde en huppekee, als resultaat staat n-va aan de kant. En nu maar klagen.

Heeft mijnheer Maddens nog visioenen ? Ik zou maar opletten met ze in praktijk te willen omzetten. De eerste ronde was alvast een dik verdiende 0/10.
Ja, tweede ronde, de volgende verkiezing.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline  
Oud 14 december 2011, 04:33   #11
poxers
Lokaal Raadslid
 
poxers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2011
Locatie: Belgie
Berichten: 310
Standaard

Het is klaar en duidelijk dat er op dit ogenblik maar 1 partij is die zijn kiezers heeft bedrogen en dat is N-va.

Op de volgende verkiezingen moet je niet teveel rekenen, de mensen (waaronder veel n-va stemmers) hebben nu gezien dat het ook anders kan, zonder een land te splitsen en zonder veel show te verkopen.
poxers is offline  
Oud 14 december 2011, 04:45   #12
UnionJack
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 12 november 2011
Berichten: 381
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poxers Bekijk bericht
Het is klaar en duidelijk dat er op dit ogenblik maar 1 partij is die zijn kiezers heeft bedrogen en dat is N-va.

Op de volgende verkiezingen moet je niet teveel rekenen, de mensen (waaronder veel n-va stemmers) hebben nu gezien dat het ook anders kan, zonder een land te splitsen en zonder veel show te verkopen.
Wil je dan nu aub in het Zuidelijke deel van dat land gaan wonen? Je zou er me een groot plezier mee doen.
UnionJack is offline  
Oud 14 december 2011, 06:11   #13
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poxers Bekijk bericht
Het is klaar en duidelijk dat er op dit ogenblik maar 1 partij is die zijn kiezers heeft bedrogen en dat is N-va.

Op de volgende verkiezingen moet je niet teveel rekenen, de mensen (waaronder veel n-va stemmers) hebben nu gezien dat het ook anders kan, zonder een land te splitsen en zonder veel show te verkopen.
Ah bon ? Zonder veel show te verkopen ? Het circus met de koning en zo vergeten ?

Wat ik vooral zie is dat het uiteindelijk NIET anders kan, en dat als men dat toch wil doen, men een ramp bekomt zoals nu waarbij problemen niet opgelost worden, maar erger gemaakt, omdat men over geen enkele oplossing een deftig akkoord kon vinden en dus maar wat moddert in de marge.
patrickve is offline  
Oud 14 december 2011, 06:15   #14
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
als ik dergelijke titels lees, weet ik dat er spoedig een vislucht zal volgen. En zo ja : hier is ie dan, tadaaaaa : Bart Maddens !!!
Heeft men bij n-va nog altijd niet door dat die man gewoon op zoek is naar wat name & fame ?
Zijn fameuze "doctrine" waar n-va zo graag achteraan loopt was de perfekte blauwdruk voor een debacle. De hoogmoed die er ontstaan was met als intellectuele onderbouw de "visie" van deze prof was van die aard dat BDW de vraag tot opstart van onderhandelingen torpedeerde en huppekee, als resultaat staat n-va aan de kant. En nu maar klagen.

Heeft mijnheer Maddens nog visioenen ? Ik zou maar opletten met ze in praktijk te willen omzetten. De eerste ronde was alvast een dik verdiende 0/10.
Ik weet zo nog niet. Ik denk dat dit wereldrekord met glorie veel schade heeft berokkend en dat het enkel nog maar meer in de soep kan draaien. Maar het is aan de kiezer van te beslissen hoe lang de zwanezang zal duren he. Dat kan decennia zijn. Dan wordt het een onvoorstelbare puinhoop. Of men kan inzicht krijgen, en het probleem oplossen binnen 2 jaar.
patrickve is offline  
Oud 14 december 2011, 07:36   #15
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
als ik dergelijke titels lees, weet ik dat er spoedig een vislucht zal volgen. En zo ja : hier is ie dan, tadaaaaa : Bart Maddens !!!
Heeft men bij n-va nog altijd niet door dat die man gewoon op zoek is naar wat name & fame ?
Zijn fameuze "doctrine" waar n-va zo graag achteraan loopt was de perfekte blauwdruk voor een debacle. De hoogmoed die er ontstaan was met als intellectuele onderbouw de "visie" van deze prof was van die aard dat BDW de vraag tot opstart van onderhandelingen torpedeerde en huppekee, als resultaat staat n-va aan de kant. En nu maar klagen.

Heeft mijnheer Maddens nog visioenen ? Ik zou maar opletten met ze in praktijk te willen omzetten. De eerste ronde was alvast een dik verdiende 0/10.
De maddens doctrine is dan ook niet correct uitgevoerd. Langs de andere kant wat heb je aan een strategie als je ook nog uitlegt wat uw strategie is.
stuyckp is offline  
Oud 14 december 2011, 07:45   #16
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poxers Bekijk bericht
Het is klaar en duidelijk dat er op dit ogenblik maar 1 partij is die zijn kiezers heeft bedrogen en dat is N-va.
Het is klaar en duidelijk dat de N-VA de enige onderhandelingspartij is die haar kiezers niet bedrogen heeft. Het is ook klaar en duidelijk dat jij leugenachtige propaganda verkoopt.

Citaat:
Op de volgende verkiezingen moet je niet teveel rekenen, de mensen (waaronder veel n-va stemmers) hebben nu gezien dat het ook anders kan,


Doe uw kristalen bol al maar binnen voor reparatie. De peilingen spreken u tegen.

Citaat:
zonder een land te splitsen en zonder veel show te verkopen.
Show verkopen? Zoals bij de koning gaan bleiten? Of mensen bang maken over hoe dringend het allemaal is en dan 3 weken op conge gaan?
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 14 december 2011, 08:53   #17
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poxers Bekijk bericht
Het is klaar en duidelijk dat er op dit ogenblik maar 1 partij is die zijn kiezers heeft bedrogen en dat is N-va.

Op de volgende verkiezingen moet je niet teveel rekenen, de mensen (waaronder veel n-va stemmers) hebben nu gezien dat het ook anders kan, zonder een land te splitsen en zonder veel show te verkopen.
Er is maar één partij die zijn kiezers NIET heeft bedrogen. De PS.
Vito is offline  
Oud 14 december 2011, 09:11   #18
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Er is maar één partij die zijn kiezers NIET heeft bedrogen. De PS.
CDH en MR zijn ook tamelijk standvastig.
giserke is offline  
Oud 14 december 2011, 09:57   #19
vrijevlaming
Banneling
 
 
vrijevlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 7.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poxers Bekijk bericht
Het is klaar en duidelijk dat er op dit ogenblik maar 1 partij is die zijn kiezers heeft bedrogen en dat is N-va.

Op de volgende verkiezingen moet je niet teveel rekenen, de mensen (waaronder veel n-va stemmers) hebben nu gezien dat het ook anders kan, zonder een land te splitsen en zonder veel show te verkopen.
vrijevlaming is offline  
Oud 14 december 2011, 10:19   #20
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
CDH en MR zijn ook tamelijk standvastig.
MR heeft mee ingestemd met een belastingregering en, hoewel ik dit toejuich, zijn kartel met FDF opgeblazen. Om deze reden alleen al verdienen MR en VLD eeuwige poepeklets in het voorgeborchte van de hel. CD&V lijkt ook zijn kleine zelfstandigen in de steek te laten (het zou me niet verbazen als Unizo zou aanschurken bij N-VA). SP.a en PS lijken mij op economisch vlak het meest standvastig, PS ook op communautair vlak.
Vito is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be