Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

 
 
Discussietools
Oud 17 december 2011, 10:32   #1
Anatomehelena
Banneling
 
 
Geregistreerd: 14 november 2011
Berichten: 261
Standaard Waarom Di Rupo I nooit een goede regering kan zijn

Iedereen heeft de mond vol over de besluiteloosheid van de N-VA en steekt de loftrompet over Di Rupo I.
Ik denk niet dat dit ooit een goede regering kan zijn.
Onze premier spreekt amper de taal van de meerderheid van zijn bevolking. Dat is al 1 reden. Hij zal er aan werken. Het is precies een werk van lange adem want hij verkondigt dat al heel lang.
Kent u nog argumenten om Di Rupo I geen goede regering te noemen?
Anatomehelena is offline  
Oud 17 december 2011, 10:52   #2
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

- meer belastingen en te weinig besparingen (hogere transfer van noord naar zuid, waarom? zie laatste)
- een regering die niet zal regeren (waarom? zie laatste)
- de nodige hervormingen worden in comités gestoken om deze op de lange baan te schuiven (waarom? zie laatste)
- de Franstalige partijen zijn reeds begonnen met de bespreking inzake Wallonië af te scheiden van België indien de N-VA zo groot zal worden opdat er langs Belgicisitische kant geen meerderheid meer kan gevonden worden in het parlement want de Franstalige partijen dulden geen Vlaams gezinden in een federale regering

Laatst gewijzigd door Shadowke : 17 december 2011 om 10:53.
Shadowke is offline  
Oud 17 december 2011, 11:07   #3
Dirk A
Minister
 
Dirk A's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2011
Berichten: 3.457
Standaard

__________________
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline  
Oud 17 december 2011, 11:14   #4
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard



Ik vraag me af wie die mensen zijn, die nog de loftrompet luiden voor Di Rupo I. De betrokken politici zelf voeren oppositie tegen de grootste Nederlandstalige fractie.
__________________
ViveLaBelgique is offline  
Oud 17 december 2011, 12:53   #5
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 8.880
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
-
- de Franstalige partijen zijn reeds begonnen met de bespreking inzake Wallonië af te scheiden van België indien de N-VA zo groot zal worden opdat er langs Belgicisitische kant geen meerderheid meer kan gevonden worden in het parlement want de Franstalige partijen dulden geen Vlaams gezinden in een federale regering
Dat NVA nooit 50% van de zetels halen dat weet ieder zinnig mens, behalve jij misschien. Zich wapenen tegen een eventuele afscheiding van Vlaanderen noem ik vooruitzien wat in mijn ogen nog altijd veel verstandiger is dan niets doen, want zo kom je tenminste sterk aan de onderhandelingstafel. En de voorbije decennia hebben overduidelijk bewezen dat de Franstaligen heel wat betere onderhandelaars zijn dan de Vlamingen.
Ik zie ook echt niet in waarom deze voorbereiding een slechte invloed op de werking van de regering zou hebben?
Maar uw eigenaardige hersenkronkels zijn we ondertussen al wel gewoon.
speurneus is offline  
Oud 17 december 2011, 12:58   #6
matthias999
Minister
 
matthias999's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2011
Locatie: Republiek Vlaanderen
Berichten: 3.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Dat NVA nooit 50% van de zetels halen dat weet ieder zinnig mens, behalve jij misschien. Zich wapenen tegen een eventuele afscheiding van Vlaanderen noem ik vooruitzien wat in mijn ogen nog altijd veel verstandiger is dan niets doen, want zo kom je tenminste sterk aan de onderhandelingstafel. En de voorbije decennia hebben overduidelijk bewezen dat de Franstaligen heel wat betere onderhandelaars zijn dan de Vlamingen.
Ik zie ook echt niet in waarom deze voorbereiding een slechte invloed op de werking van de regering zou hebben?
Maar uw eigenaardige hersenkronkels zijn we ondertussen al wel gewoon.
Oh nee? Ze halen nu al 40 % in de peilingen. Dat is nog maar slechts 10 % verwijderd van de absolute meerderheid.

Voor jou worden het slechte tijden, geniet nu nog maar wat van je anti-vlaamse regering. Zolang het nog kan.
matthias999 is offline  
Oud 17 december 2011, 13:07   #7
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Dat NVA nooit 50% van de zetels halen dat weet ieder zinnig mens, behalve jij misschien. Zich wapenen tegen een eventuele afscheiding van Vlaanderen noem ik vooruitzien wat in mijn ogen nog altijd veel verstandiger is dan niets doen, want zo kom je tenminste sterk aan de onderhandelingstafel. En de voorbije decennia hebben overduidelijk bewezen dat de Franstaligen heel wat betere onderhandelaars zijn dan de Vlamingen.
Ik zie ook echt niet in waarom deze voorbereiding een slechte invloed op de werking van de regering zou hebben?
Maar uw eigenaardige hersenkronkels zijn we ondertussen al wel gewoon.
De franstaligen hebben geleerd de Vlamingen te zien als gemeenschappelijke vijand en trekken als het erop aan komt een hetzelfde zeel. Maar in Vlaanderen is er altijd wel een zot bereid om te compromitteren.
Bij de huidige regeringsvorming is dat op conto te schrijven van DeCroo.
stuyckp is offline  
Oud 17 december 2011, 13:08   #8
Anatomehelena
Banneling
 
 
Geregistreerd: 14 november 2011
Berichten: 261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
En de voorbije decennia hebben overduidelijk bewezen dat de Franstaligen heel wat betere onderhandelaars zijn dan de Vlamingen.
Mooi eufemisme voor verrottingsstrategie
Anatomehelena is offline  
Oud 17 december 2011, 13:14   #9
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 8.880
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Oh nee? Ze halen nu al 40 % in de peilingen. Dat is nog maar slechts 10 % verwijderd van de absolute meerderheid.

Voor jou worden het slechte tijden, geniet nu nog maar wat van je anti-vlaamse regering. Zolang het nog kan.
Droom maar verder,....
speurneus is offline  
Oud 17 december 2011, 13:21   #10
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Waarom Di Rupo I nooit een goede regering kan zijn
De enige goeie Belgische regering is de laatste Belgische regering, die zichzelf definitief ontbindt.
eno2 is offline  
Oud 17 december 2011, 14:11   #11
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Droom maar verder,....
Ik zou niet te snel roepen dat het een droom zal blijven!!!!

Een regering in crisis krijgt namelijk altijd zware klappen te verwerken bij verkiezingen.

Vandaag staan de drie tradies wel te roepen dat N-VA aan de zijkant is blijven staan, maar het zijn nu wel zij die aan de kiezers mogen gaan vertellen dat ze de sz afbouwen, dat ze meer belastingen invoeren, dat ze nieuwe taksen hebben uitgevonden, dat ze het pensioen verlagen, dat ze voordeel premies afschaffen, enz.

De 3 zullen bij de verkiezingen geen goed nieuws show kunnen opvoeren zoals Verhofstadt deed na zijn eerste regeerperiode.
Maar zullen bij de verkiezingen mogen gaan uitleggen waarom het aantal werklozen en armen is gestegen en waarom de levenstandaard is gedaalt tijdens hun regeerperiode.

De volgende Vlaamse regering zou dus wel eens kunnen bestaan uit de N-VA, Groen! en het VB, gewoon omdat de N-VA alle touwtjes in handen zal hebben in Vlaanderen en geen enkele andere partij meer nodig zal hebben om een meerderheid te vormen. Maar een Vlaamse meerderheid tegen de federale regering zal vormen in Vlaanderen.
Jantje is offline  
Oud 17 december 2011, 14:14   #12
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
Oh nee? Ze halen nu al 40 % in de peilingen. Dat is nog maar slechts 10 % verwijderd van de absolute meerderheid.

Voor jou worden het slechte tijden, geniet nu nog maar wat van je anti-vlaamse regering. Zolang het nog kan.
40% aan stemmen betekend zelfs meer dan 45% van de zetels in de kamer, want de zetels van de verloren stemmen ( lees stemmen voor partijen die de kiesdrempel niet gehaald hebben) worden verdeelt onder de winnaars.
Jantje is offline  
Oud 17 december 2011, 14:28   #13
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
40% aan stemmen betekend zelfs meer dan 45% van de zetels in de kamer, want de zetels van de verloren stemmen ( lees stemmen voor partijen die de kiesdrempel niet gehaald hebben) worden verdeelt onder de winnaars.
niet de winnaars zonder meer, gewoon de anderen. Je versterkt het verschil. Het gaat niet zomaar naar de winnaars.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline  
Oud 17 december 2011, 14:31   #14
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Vandaag staan de drie tradies wel te roepen dat N-VA aan de zijkant is blijven staan, maar het zijn nu wel zij die aan de kiezers mogen gaan vertellen dat ze de sz afbouwen, dat ze meer belastingen invoeren, dat ze nieuwe taksen hebben uitgevonden, dat ze het pensioen verlagen, dat ze voordeel premies afschaffen, enz.
Uiteraard. In feite de onhandige kroon op het werk van 3 jaar traditioneel geklungel op electoraal vlak. Men overdrijft de kwaliteiten van den Bart eigenlijk soms wel. Hij is op dit moment de sterkste, maar dat op zichzelf is onvoldoende om die drie jaar te verklaren. CDV SPA en VLD zijn winnaars in het spel: how to lose votes in 3 years. Zo erg dat ik mij zelfs daaraan ook al begin te ergeren bij die klotepartijen. Een schande voor de voorgangers.

Citaat:
De volgende Vlaamse regering zou dus wel eens kunnen bestaan uit de N-VA, Groen! en het VB
grapjas
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 17 december 2011 om 14:32.
Steben is offline  
Oud 17 december 2011, 14:38   #15
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anatomehelena Bekijk bericht
Iedereen heeft de mond vol over de besluiteloosheid van de N-VA en steekt de loftrompet over Di Rupo I.
Ik denk niet dat dit ooit een goede regering kan zijn.
Onze premier spreekt amper de taal van de meerderheid van zijn bevolking. Dat is al 1 reden. Hij zal er aan werken. Het is precies een werk van lange adem want hij verkondigt dat al heel lang.
Kent u nog argumenten om Di Rupo I geen goede regering te noemen?
Indien d�*t jouw reden is zoek je maar een voorwendsel. Di Rupo spreekt Nederlands, maar niet foutloos. Ik heb er op gelet: hij maakt maar kleine fouten, vooral bij de klemtonen. Vooral zijn aarzelingen bij het spreken maken het opvallend.

Kijk eens naar de d-t fouten op dit forum. Die doen pijn aan de ogen.

Laatst gewijzigd door filosoof : 17 december 2011 om 14:40.
filosoof is offline  
Oud 17 december 2011, 14:50   #16
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Indien d�*t jouw reden is zoek je maar een voorwendsel. Di Rupo spreekt Nederlands, maar niet foutloos. Ik heb er op gelet: hij maakt maar kleine fouten, vooral bij de klemtonen. Vooral zijn aarzelingen bij het spreken maken het opvallend.

Kijk eens naar de d-t fouten op dit forum. Die doen pijn aan de ogen.
Al een geluk dat Di Rupo zijn nederlandse teksten niet zelf moet schrijven dan, uw ogen zouden er compleet uitvallen.
stuyckp is offline  
Oud 17 december 2011, 14:51   #17
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Al een geluk dat Di Rupo zijn nederlandse teksten niet zelf moet schrijven dan, uw ogen zouden er compleet uitvallen.
Jouw veronderstelling.
filosoof is offline  
Oud 17 december 2011, 14:55   #18
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Indien d�*t jouw reden is zoek je maar een voorwendsel. Di Rupo spreekt Nederlands, maar niet foutloos. Ik heb er op gelet: hij maakt maar kleine fouten, vooral bij de klemtonen. Vooral zijn aarzelingen bij het spreken maken het opvallend.
zever

di rupo praat slechter nederlands dan een peuter
en gij noemt dat niveau

Laatst gewijzigd door born2bewild : 17 december 2011 om 14:57.
born2bewild is offline  
Oud 17 december 2011, 15:02   #19
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Uiteraard. In feite de onhandige kroon op het werk van 3 jaar traditioneel geklungel op electoraal vlak. Men overdrijft de kwaliteiten van den Bart eigenlijk soms wel. Hij is op dit moment de sterkste, maar dat op zichzelf is onvoldoende om die drie jaar te verklaren. CDV SPA en VLD zijn winnaars in het spel: how to lose votes in 3 years. Zo erg dat ik mij zelfs daaraan ook al begin te ergeren bij die klotepartijen. Een schande voor de voorgangers.
De verklaring is veel eenvoudiger.
Het gaat trouwens niet over 3 jaar, maar over 3 decenia.
Vergeet niet dat eerst het VB vanuit het niets op enkele verkiezingen tijd naar 25% en in sommige streken zelfs naar +30% is gestegen.
Om na de invoering van het CS en de opkomst van de N-VA terug te vallen naar 10% en dat de N-VA bij de laatste verkiezingen de fakel van protestpartij in de handen heeft geduwd gekregen.

De N-VA krijgt als het ware zijn stemmen kado van de andere partijen.


Hoe meer zij klungelen, hoe sterker de N-VA word zonder ook maar iets te moeten doen of bewijzen, enkel verandering beloven is voldoende.

[qoute] grapjas[/quote]

Misschien minder dan je denkt.

Van de stemmen 40% N-VA, 10% VB, 8% Groen!.

In de kamer dus een ruime meerderheid aan zetels.

Voor de 3 onmogelijk een meerderheid te vormen, zelfs als ze er Groen! bij nemen.

N-VA heeft wel voldoende aan Groen! als coalitiepartner om een meerderheid te vormen en zet zo de federale regeringspartijen voor schut.
Door het VB er bij te nemen, heeft N-VA de volledige Vlaamse oppositie van de federale kamer en senaat in zijn macht en kan het heel het land besturen vanuit Vlaanderen en Groen! dwingen Ecolo te overtuigen bij de volgende onderhandelingen de N-VA te steunen.

Groen! is razend op de 3 tradies, omdat deze hen nu hebben laten vallen uit de regering hebben gestampt, maar zijn machtgeil genoeg om de N-VA slaafs te volgen als deze hen in de Vlaamse regering opnemen en zelfs om samen met het VB een regering te vormen, als ze maar de indruk mogen hebben dat er een groen beleid word gevoerd.

Het VB gaat met alles akkoord als het CS maar doorbroken word en het maar tegen de Franstaligen is.

Als de N-VA bij de Vlaamse verkiezingen de huidige peilingen kan waarmaken, is de door mij voorgestelde meerderheid dus minder grap dan je zou denken.
Het zou de macht van de N-VA binnen Belgie vergroten en De Wever is een veel betere strateeg op dat vlak dan een mensenkenner die Belgische politici kan inschatten, maar hij leert zeer snel.
Jantje is offline  
Oud 17 december 2011, 15:10   #20
stuyckp
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 juli 2011
Locatie: Hoevenen
Berichten: 15.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Jouw veronderstelling.
Jij hebt gewoon oogkleppen op en kan geen kritiek verdragen zelfs als ze geldig is. Di Rupo zijn nederlands is gewoon slecht. punt uit.
Persoonlijk lig daar zelfs niet echt wakker van, de maatregelen die genomen worden die wegen zwaarder. Maw ik beoordeel hem op zijn daden, zijn taal is lichtjes ergerlijk, maar niet meer dan dat. Daar kan ik me wel over zetten.
stuyckp is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be