Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 maart 2020, 14:57   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.019
Standaard Vakantiedagen intrekken of doorschuiven wegens corona.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200327_04904700

Citaat:
Werknemers die vakantiedagen hadden gepland in de paasperiode zijn die massaal aan het annuleren of doorschuiven naar later. Maar dat kan niet altijd. Wat zijn de spelregels?
Door de gesloten landsgrenzen en quarantainemaatregelen tegen het coronavirus zien veel Belgen hun vakantieplannen voor de paasvakantie in rook opgaan. Dat laat zich ook op de werkvloer voelen. Het hr-dienstenbedrijf SD Worx merkt een enorme toename van het aantal werknemers dat zijn geplande vakantiedagen in de paasweek wil intrekken.

Die trend is begonnen toen de federale regering op 13 maart speciale coronamaatregelen afkondigde. Dat leidde volgens SD Worx meteen tot een verdubbeling in de annulatie van vakantiedagen bij werknemers die hun aan- en afwezigheden zelf online registreren. Maar deze week ligt het aantal annulaties of wijzigingen van vakantiedagen zelfs tien keer (!) hoger dan in een normale voorjaarsperiode. Dat blijkt uit een steekproef bij 75.000 werknemers.
Wat moeten we daarvan denken? Het is uiteraard sneu om niet naar Italie of Spanje te kunnen trekken, maar ik begrijp de werkgevers ook wel. Ze lijden nu verlies bij gebrek aan werknemers en zouden die dan op vakantie moeten laten gaan als de lockdown stopt.
Allemaal een jaartje op de kin kloppen. Toerisme zal gedaan zijn voor dit jaar denk ik, dus uitstellen heeft weinig zin.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2020, 15:12   #2
spherelike
Europees Commissaris
 
spherelike's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2006
Berichten: 6.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200327_04904700



Wat moeten we daarvan denken? Het is uiteraard sneu om niet naar Italie of Spanje te kunnen trekken, maar ik begrijp de werkgevers ook wel. Ze lijden nu verlies bij gebrek aan werknemers en zouden die dan op vakantie moeten laten gaan als de lockdown stopt.
Allemaal een jaartje op de kin kloppen. Toerisme zal gedaan zijn voor dit jaar denk ik, dus uitstellen heeft weinig zin.
Wordt dat niet geregeld via het arbeidsreglement per onderneming of via de CAO voor de sector?

Als men daar wil wijzigen zullen er gesprekken moeten gevoerd worden met de vakbonden en werknemersvertegenwoordigingen.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2020, 15:13   #3
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Als ze achteraf maar niet gaan klagen dat ze niet kunnen telewerken omdat ze zich met de koters moeten bezighouden.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2020, 15:16   #4
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

in principe heeft eenieder recht op die dagen verlof hé. Ze gaan het vooral volgend jaar voelen, als je 2 maand thuis zal gezeten hebben en geen verlofdagen hiervoor hebt opgebouwd.

Ik denk dat, zoals met veel zaken in deze crisis, werknemers en werkgevers flexibel en meegaand met elkaar moeten zijn, en dat soort zaken gewoon moeten bespreken met elkaar.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2020, 15:24   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.396
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Tijdelijke werkloosheid telt mee voor vakantiedagen.

Maar voor dit jaar, vergeet het maar. Ik verwacht dat internationaal reizen, zelfs binnen Europa voor de voorzienbare toekomst de ijskast in mag.
"Onze" politici gaan er geen last van hebben, maar dat hun kiesvee allemaal een deel van hun vrijheid "opofferen voor het grotere geheel", daar gaan ze alleen maar van smullen. "kijk eens hoe machtig we nu zijn, we beslisen nu zelfs dat onze mensen de deur niet meer uit mogen".
Binnenkort de regeling dat het kiesvee alleen woon-werk verkeer mogen doen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2020, 15:29   #6
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.150
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
in principe heeft eenieder recht op die dagen verlof hé. Ze gaan het vooral volgend jaar voelen, als je 2 maand thuis zal gezeten hebben en geen verlofdagen hiervoor hebt opgebouwd.

Ik denk dat, zoals met veel zaken in deze crisis, werknemers en werkgevers flexibel en meegaand met elkaar moeten zijn, en dat soort zaken gewoon moeten bespreken met elkaar.
economisch denk ik toch dat we onze vakantie hier eens moeten opofferen, iedereen zit toch thuis te rusten als het ware, dus waarom zou je nog die vliegvakantie deze zomer nemen als je een ^pak werk kan inhalen
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2020, 15:36   #7
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

als ik de abvv frontvrouw deze morgen hoorde in de zevende dag, moet je van die kant alvast niet te veel gezond verstand verwachten
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2020, 15:37   #8
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Tijdelijke werkloosheid telt mee voor vakantiedagen.

Maar voor dit jaar, vergeet het maar. Ik verwacht dat internationaal reizen, zelfs binnen Europa voor de voorzienbare toekomst de ijskast in mag.
"Onze" politici gaan er geen last van hebben, maar dat hun kiesvee allemaal een deel van hun vrijheid "opofferen voor het grotere geheel", daar gaan ze alleen maar van smullen. "kijk eens hoe machtig we nu zijn, we beslisen nu zelfs dat onze mensen de deur niet meer uit mogen".
Binnenkort de regeling dat het kiesvee alleen woon-werk verkeer mogen doen.
internationaal reizen staat los van verlof hé. Het gaat hem om het feit dat mensen nu en masse thuis zitten en hun verlofdagen gewoon aan het doorschuiven zijn om dat later opnieuw thuis te zitten. Of in eigen land op vakantie te gaan
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2020, 15:47   #9
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

En dit gaat nog maar om vakantieplannen in de paasvakantie...

Zal wat gaan geven in de zomervakantie
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2020, 15:58   #10
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
in principe heeft eenieder recht op die dagen verlof hé. Ze gaan het vooral volgend jaar voelen, als je 2 maand thuis zal gezeten hebben en geen verlofdagen hiervoor hebt opgebouwd.

Ik denk dat, zoals met veel zaken in deze crisis, werknemers en werkgevers flexibel en meegaand met elkaar moeten zijn, en dat soort zaken gewoon moeten bespreken met elkaar.
Dit dus.

Het geeft ook geen nut om je werkgever in de problemen te duwen, als je toch niet op vakantie kan & je reeds een tijd thuis hebt gezeten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2020, 16:12   #11
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dit dus.

Het geeft ook geen nut om je werkgever in de problemen te duwen, als je toch niet op vakantie kan & je reeds een tijd thuis hebt gezeten.
ja. En omgekeerd moet je de werknemer ook verstaan dat hij nog eens een weekje naar de ardennen of zo wil als dat terug mag. Iedereen moet zijn verstand gebruiken. Maar ik vrees alvast weer het ergste als ik de praat van het abvv wijf hoorde in de zevende dag deze morgen.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2020, 16:15   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
economisch denk ik toch dat we onze vakantie hier eens moeten opofferen, iedereen zit toch thuis te rusten als het ware, dus waarom zou je nog die vliegvakantie deze zomer nemen als je een ^pak werk kan inhalen
Omdat er geen werk zal zijn, want geen vraag. We glijden in ijltempo af naar een Soviet economie. Geld was daar ook geen probleem. Er was niks te koop, en de planeconomie werkte niet goed. Dat is ongeveer exact hoe ze het in hun hoofd halen om binnenkort tekeer te gaan.

Als ge niet op cafe moogt gaan stuoefen, heeft het geen zin om luxe spul te kopen. Als je niet op reis kan, dan moet je ook geen nieuwe auto hebben. Als er geen sportwedstrijden meer zijn, moet je geen nieuwe TV hebben. En ga zo maar door.

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 maart 2020 om 16:17.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2020, 16:17   #13
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
ja. En omgekeerd moet je de werknemer ook verstaan dat hij nog eens een weekje naar de ardennen of zo wil als dat terug mag. Iedereen moet zijn verstand gebruiken. Maar ik vrees alvast weer het ergste als ik de praat van het abvv wijf hoorde in de zevende dag deze morgen.
Ik denk dat het wel een goed idee is om gedwongen werkeloosheid dit jaar voor een deel als vakantie te zien en er het beste van te maken. Wandelen, fietsen, tuinieren, klussen,...
Als je echt ziek bent geweest is het iets anders uiteraard.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2020, 16:23   #14
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
als ik de abvv frontvrouw deze morgen hoorde in de zevende dag, moet je van die kant alvast niet te veel gezond verstand verwachten
Moet je dat ooit?
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2020, 16:26   #15
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.754
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Wordt dat niet geregeld via het arbeidsreglement per onderneming of via de CAO voor de sector?

Als men daar wil wijzigen zullen er gesprekken moeten gevoerd worden met de vakbonden en werknemersvertegenwoordigingen.
²

Als de sociale partners er niet uitraken om uitzonderingen op het CAO toe te staan is het aan de overheid om dit per sector de reguleren.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 29 maart 2020 om 16:28.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2020, 16:26   #16
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200327_04904700



Wat moeten we daarvan denken? Het is uiteraard sneu om niet naar Italie of Spanje te kunnen trekken, maar ik begrijp de werkgevers ook wel. Ze lijden nu verlies bij gebrek aan werknemers en zouden die dan op vakantie moeten laten gaan als de lockdown stopt.
Allemaal een jaartje op de kin kloppen. Toerisme zal gedaan zijn voor dit jaar denk ik, dus uitstellen heeft weinig zin.
Simpel, het is de werkgever die beslist.

En bij mij was het duidelijk, al het geplande verlof blijft staan, en daar heb ik geen probleem mee, ik stelde 2 weken geleden al dat men iedereen moest verplichten een deel van zijn verlof op te nemen.

Tijdelijke werkloosheid is een flinke hap uit de boterham voor zo goed als iedereen die in Belgie op de loonlijst staat.

Dus ze gaan nog graag hun betaalde dagen opnemen.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2020, 16:33   #17
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
internationaal reizen staat los van verlof hé. Het gaat hem om het feit dat mensen nu en masse thuis zitten en hun verlofdagen gewoon aan het doorschuiven zijn om dat later opnieuw thuis te zitten. Of in eigen land op vakantie te gaan
Dat is inderdaad totaal mogelijk.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2020, 17:16   #18
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.946
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
in principe heeft eenieder recht op die dagen verlof hé. Ze gaan het vooral volgend jaar voelen, als je 2 maand thuis zal gezeten hebben en geen verlofdagen hiervoor hebt opgebouwd.

Ik denk dat, zoals met veel zaken in deze crisis, werknemers en werkgevers flexibel en meegaand met elkaar moeten zijn, en dat soort zaken gewoon moeten bespreken met elkaar.
2 !
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2020, 17:18   #19
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.946
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
internationaal reizen staat los van verlof hé. Het gaat hem om het feit dat mensen nu en masse thuis zitten en hun verlofdagen gewoon aan het doorschuiven zijn om dat later opnieuw thuis te zitten. Of in eigen land op vakantie te gaan
Dat zou een "en, en" verhaal zijn.

Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2020, 17:53   #20
Rahowa
Europees Commissaris
 
Rahowa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2013
Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Berichten: 7.410
Standaard

Mijn groot verlof begint op 12 september,ik hoop dat we binnen 6 maanden toch terug op reis kunnen.
__________________
Economisch vluchteling afkomstig van de Rodenbachstede,binnenkort het Cyriel Verschaeve-dorp.
Rahowa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be