Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Mailbox afsluiten buiten 'kantooruren' is een goed plan.
Ja 1 25,00%
Neen 3 75,00%
Aantal stemmers: 4. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 oktober 2015, 14:30   #1
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard mailbox voor werknemers blokkeren buiten de 'kantooruren'

Is het in het kader van de bestrijding van 'burnout' en andere werkgerelateerde 'mentale aandoeningen' zinvol om op een haast paternalistische manier de werkmail van werknemers te blokkeren van bijvoorbeeld 21.00 u (of zelfs 18.00 u zoals in artikel !) tot 7.00 u de volgende dag ?

http://www.knack.be/nieuws/gezondhei...al-617835.html

Mijn mening: dit is kleuterachtige betutteling. Werknemers moeten zelf kunnen uitmaken wanneer zij online gaan en hun mails checken. Uiteraard kan iemand niet verwachten dat de begunstigde van berichten reageert midden in de nacht of op een zondagmiddag bijvoorbeeld. Maar iedereen heeft toch het recht altijd zijn werkgerelateerde berichten te checken ? Wat is me dat nu.

Volgens mij bestrijdt men door deze kinderachtige maatregel ook geenszins burnout of andere aandoeningen. Dat zit immers veel dieper en men moet zulke problemen bij de wortels aanpakken, zij het bij de werknemer zelf, zij het bij de werkorganisatie of beiden. Het checken van mailverkeer buiten de 'uren' lijkt me slechts een symptoom te zijn en ook niet altijd verkeerd.

Laatst gewijzigd door freespirit : 19 oktober 2015 om 14:34.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2015, 14:36   #2
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Oeps, gepost in foute thema ! Kan deze thread verplaatst worden naar 'maatschappij en samenlving' ? Alvast veel dank !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2015, 19:08   #3
SanderK
Burgemeester
 
Geregistreerd: 5 april 2015
Berichten: 591
Standaard

Interessante stelling.
Ik wil nog wat meer andere meningen lezen voor ik de mijne kan vormen
SanderK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2015, 19:41   #4
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur
 
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
Standaard

Absurde maatregel. Als het ziekteverzuim bij de Vlaamse overheid door stress en burn-out zo opvallend hoog is tegenover de ambtenaren bij de federale overheid, dan is er geen sprake van een probleem van individuele ambtenaren die niet in staat zijn hun werk goed te regelen, maar is er sprake van een structureel probleem.

Burn-out krijg je niet door 's avond na 18 uur nog wat mails te lezen. Als zoveel ambtenaren te maken krijgen met burn-out en zware stress is er wel wat meer aan de hand.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2015, 21:39   #5
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Absurde maatregel. Als het ziekteverzuim bij de Vlaamse overheid door stress en burn-out zo opvallend hoog is tegenover de ambtenaren bij de federale overheid, dan is er geen sprake van een probleem van individuele ambtenaren die niet in staat zijn hun werk goed te regelen, maar is er sprake van een structureel probleem.

Burn-out krijg je niet door 's avond na 18 uur nog wat mails te lezen. Als zoveel ambtenaren te maken krijgen met burn-out en zware stress is er wel wat meer aan de hand.
Te veel werk voor te weinig ambtenaren?
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2015, 21:49   #6
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur
 
Geregistreerd: 23 maart 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 1.051
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Te veel werk voor te weinig ambtenaren?
Dat is wat ik denk. De laatste tijd is men daar op grote schaal aan het snoeien in het personeelsbestand. Ik heb ook een kennis die al een aantal jaren werkt voor de Vlaamse overheid en ik hoor op welke manier die inkrimping van het personeelsbestand gebeurt dan komt me over dat men er met die inkrimping van het personeelsbestand iets té grof doorheen gaat. (De laatste keer dat ik die kennis sprak leek die ook goed op weg naar een burn-out...).

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het ene niet los staat van het andere.
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2015, 22:59   #7
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Dat is wat ik denk. De laatste tijd is men daar op grote schaal aan het snoeien in het personeelsbestand. Ik heb ook een kennis die al een aantal jaren werkt voor de Vlaamse overheid en ik hoor op welke manier die inkrimping van het personeelsbestand gebeurt dan komt me over dat men er met die inkrimping van het personeelsbestand iets té grof doorheen gaat. (De laatste keer dat ik die kennis sprak leek die ook goed op weg naar een burn-out...).

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het ene niet los staat van het andere.
De werkdruk onder sommige ambtenaren is de jongste jaren inderdaad serieus aan het toenemen. Ken zo douanebeambten die nu 20 dossiers per dag moeten afhandelen in dezelfde tijd als ze er tien jaar geleden maar 6 of 8 moesten doornemen. Reden: slechts 1 op 5 gepensioneerden worden vervangen. Gevolg: minder grondige controles en snellere afhandeling en dat weten de vervalsers van goederen en drugstrafficanten natuurlijk ook !

Dit alles zorgt bij het overblijvend personeel natuurlijk voor veel frustratie, demotivatie, stress en dat leidt dus tot burnout. En als je dan als ambtenaar te horen krijgt van de onwetende goegemeente dat je een luierik bent en geen klop moet doen, dan is dat natuurlijk zeker niet bevorderlijk.


P.S.: ik herhaal mijn vraag: kan iemand dit topic verplaatsen naar 'maatschappij en samenleving' ? Dank u !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2015, 08:59   #8
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter
 
Patrick M.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2014
Berichten: 8.497
Standaard

Als ze de PC gaan controleren op het werk en zo instellen dat je je PC alléén kunt gebruiken voor wat uw werk aangaat dan gaat er hier op dit forum niet véél méér gebeuren.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2015, 09:39   #9
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Mailbox wel of niet kunnen checken maakt niks uit voor een burn out.

Het zijn de gemotiveerde, hard werkende werknemers die vaker last hebben van een burn out: gebrek aan appreciatie, gebrek aan doorgroeikansen, constant aanwezige druk van saai en oninteressant werk, te veel tegelijk willen doen, te veel tegelijk moeten doen, pietje precies zijn....

De beste remedie tegen een burn out is een andere job/jobinhoud.

Niet altijd mogelijk, maar al de rest is een pleister op de wonde.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be