Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Annick De Ridder (VLD) - 22 tot 28 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Annick De Ridder (VLD) - 22 tot 28 maart "Deze jongedame gooide als voorzitter van Jong VLD Groot-Antwerpen de stok in het liberale hondenhok door met enkele straffe resoluties naar voor te treden op het nationaal congres. Ze maakt zich stilaan klaar om de stap te zetten naar de nationale p

 
 
Discussietools
Oud 23 maart 2004, 10:56   #1
Tony Van de Calseyde
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 18 februari 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 17
Standaard

Beste Confrater,

Onder impuls van enkele overlopers is de VLD enige tijd terug overgegaan tot de opname van het confederalisme in het partijprogramma. Zeker de manier waarop dit gebeurde, op een pseudocongres met amper 300 aanwezigen, één of twee weken na het échte partijcongres, en met een "overdonderende meerderheid" van 128 stemmen tegen 126, toont aan dat veel VLD'ers het liever anders hadden gezien. Gelukkig is de partijhouding op communautair vlak naderhand fors gemilderd.

Ik heb twee vragen in verband hiermee aan u, coming-lady bij de VLD:

1. waar bevindt u zich in deze discussie?
2. wat verstaat u eigenlijk onder confederalisme?

Benieuwd naar uw antwoord.
Met confraternele groeten,

Tony
__________________
Tony Van de Calseyde is offline  
Oud 23 maart 2004, 14:12   #2
Annick De Ridder
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 maart 2004
Berichten: 57
Standaard

Ahaaa Confrater!

Ik ben eigenlijk wel te vinden voor een verdere bevoegdheidsoverheveling naar regionaal niveau (o.a. sociale zekerheid, aspecten financiën, werkgelegenheid, enz...). Vooral dan voor die bevoegdheden waarin de Waalse en Vlaamse opvattingen haaks op elkaar blijken te staan.

Aan de andere zijde ben ik echter zeker geen separatist, en voorstander van een 'overkoepelende' Belgische Staat, enerzijds gevoelsmatig en anderzijds omdat bepaalde bevoegdheden gewoon beter en efficiënter op nationaal niveau geregeld kunnen worden.

Voil�*. zo interpreteer ik de beslissing om confederalisme in onze beginselverklaring in te schrijven// en dat is nog wel een duidelijk vershil met bv de V.S..
Annick De Ridder is offline  
Oud 23 maart 2004, 14:20   #3
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Als ik me niet vergis, was het Jong-VLD die één van de initiatiefnemers waren voor confederalisme op het Novembercongres, alle herstemmingen van oude krokodil De Croo en zijn cliëntenvolkje ten spijt...

Ik ben dus bang, Tony, dat je eraan bent voor de moeite...
zorroaster is offline  
Oud 23 maart 2004, 14:26   #4
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Goed om te vernemen dat de VLD het Vlaams Blok standpunt inzake sociale zekerheid (bv.) bij monde van Mevrouw Deridder volledig onderschrijft. En, Zorroaster, wanneer gaat de N-VA nog eens zeggen dat de VLD een anti-Vlaamse partij is?
Bruno* is offline  
Oud 23 maart 2004, 14:27   #5
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

'vlaams blok' standpunt....

De BUB is tegen migrantenstemrecht. Een vlaamsblok standpunt!
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 23 maart 2004, 14:31   #6
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
'vlaams blok' standpunt....

De BUB is tegen migrantenstemrecht. Een vlaamsblok standpunt!
Ja, maar het is niet de bestaansreden van het Vlaams Blok. Het feit dat Vlaanderen een soevereine staat moet worden echter is niet alleen het belangrijkste programmapunt maar ook de feitelijk bestaansreden van het Vlaams Blok.
Bruno* is offline  
Oud 23 maart 2004, 14:37   #7
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Niet de bestaansreden van het Blok? Meer dan de helft van wat Vlaams Blok mensen zeggen g�*�*t net over migranten.

En ja, vlaamse onafhankelijkheid is een belangrijk punt bij het Vlaams Blok.

Volgens uw logica zijn dus alle mensen die voor meer vlaanderen zijn Vlaams Blokkers?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 23 maart 2004, 14:50   #8
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Niet de bestaansreden van het Blok? Meer dan de helft van wat Vlaams Blok mensen zeggen g�*�*t net over migranten.

En ja, vlaamse onafhankelijkheid is een belangrijk punt bij het Vlaams Blok.

Volgens uw logica zijn dus alle mensen die voor meer vlaanderen zijn Vlaams Blokkers?
Het is niet zomaar een 'belangrijk punt', het is de bestaansreden van het Vlaams Blok:

Het Vlaams Blok is een nationalistische partij. Voor nationalisten is het zelfbeschikkingsrecht van volkeren fundamenteel. Elk volk heeft het recht zijn toekomst in te richten zoals het dat wil, bij voorkeur in een eigen staat.Het Vlaams Blok werd opgericht om de Vlaamse onafhankelijkheid na te streven. (uit het VB-programma). Heel wat mensen moffelen dit graag weg, want ze hebben een slecht geweten. Ze willen het VB "bestrijden", maar zijn niet te beroerd om het belangrijkste punt van het VB mede te helpen realiseren. Uiteraard zijn niet alle mensen die meer Vlaamse bevoegdheden willen Vlaams Blokkers, maar zij helpen wel de bestaansreden partij, Vlaamse onafhankelijkheid, van deze partij te realiseren.
Bruno* is offline  
Oud 23 maart 2004, 14:51   #9
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bruno*
En, Zorroaster, wanneer gaat de N-VA nog eens zeggen dat de VLD een anti-Vlaamse partij is?
Wanneer u maar wilt. De VLD-top heeft proper haar voeten geveegd aan die congresbesluiten, alle moeite van Jong-VLD ten spijt...
zorroaster is offline  
Oud 23 maart 2004, 14:56   #10
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Ja, en, Bruno*? Ik ben toevallig ook een communist maar anti pvda. Ik ben toevallig ook een groene maar anti Groen! en ik ben toevallig ook voor de bevrijding van palestina maar anti terrorisme. In uw logica zou ik dus mijn gehele ideologische opvatting moeten afzweren omdat er toevallig anderen zijn die een paar ideeën gemeen hebben. Mijn god, ik kan beter van de brug springen

Het kan mij ECHT NIET schelen als ik door voor vlaamse onafhankelijk te zijn het Blok op de een of andere manier 'help'.

Ik snap in het geheel niet waarom jij het vlaams blok betrekt in een topic over confederalisme in de forumsessies met een vld'er.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 23 maart 2004, 15:04   #11
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Ik ben toevallig ook een communist maar anti pvda.
Dan moet u maar nagaan voor uzelf in hoeverre u het programma van deze partij onderschrijft. Gedenk alleszins wat Marx reeds zegde: proletariërs aller landen, verenigt u!. Hij zegde niet: splits u.
Bruno* is offline  
Oud 23 maart 2004, 15:09   #12
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annick De Ridder
Ahaaa Confrater!

Ik ben eigenlijk wel te vinden voor een verdere bevoegdheidsoverheveling naar regionaal niveau (o.a. sociale zekerheid, aspecten financiën, werkgelegenheid, enz...). Vooral dan voor die bevoegdheden waarin de Waalse en Vlaamse opvattingen haaks op elkaar blijken te staan.

Aan de andere zijde ben ik echter zeker geen separatist, en voorstander van een 'overkoepelende' Belgische Staat, enerzijds gevoelsmatig en anderzijds omdat bepaalde bevoegdheden gewoon beter en efficiënter op nationaal niveau geregeld kunnen worden.

Voil�*. zo interpreteer ik de beslissing om confederalisme in onze beginselverklaring in te schrijven// en dat is nog wel een duidelijk vershil met bv de V.S..
Mevrouw,

Waar u acht dat de "Waalse en Vlaamse" opvattingen haaks op elkaar staan, vindt u dat u moet splitsen. Leven we in een tweepartijenstelsel (VLA en WAL?). Verschilt de visie van Groen! of de sp.a en VLD op vele domeinen niet méér dan die tussen de VLD en MR?
Bruno* is offline  
Oud 23 maart 2004, 15:15   #13
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bruno*
Citaat:
Ik ben toevallig ook een communist maar anti pvda.
Dan moet u maar nagaan voor uzelf in hoeverre u het programma van deze partij onderschrijft. Gedenk alleszins wat Marx reeds zegde: proletariërs aller landen, verenigt u!. Hij zegde niet: splits u.
Open hier ergens anders een topic over, dan kan deze topic op het onderwerp blijven
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
Oud 23 maart 2004, 18:58   #14
Tony Van de Calseyde
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 18 februari 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 17
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annick De Ridder
Ahaaa Confrater!

Ik ben eigenlijk wel te vinden voor een verdere bevoegdheidsoverheveling naar regionaal niveau (o.a. sociale zekerheid, aspecten financiën, werkgelegenheid, enz...). Vooral dan voor die bevoegdheden waarin de Waalse en Vlaamse opvattingen haaks op elkaar blijken te staan.

Aan de andere zijde ben ik echter zeker geen separatist, en voorstander van een 'overkoepelende' Belgische Staat, enerzijds gevoelsmatig en anderzijds omdat bepaalde bevoegdheden gewoon beter en efficiënter op nationaal niveau geregeld kunnen worden.

Voil�*. zo interpreteer ik de beslissing om confederalisme in onze beginselverklaring in te schrijven// en dat is nog wel een duidelijk vershil met bv de V.S..
Annick,

Geen enkele confederale staat in de geschiedenis heeft langer dan 10 jaar stand gehouden. Ofwel was een confederatie een stap van verschillende onafhankelijke staten naar één enkele staat, ofwel was het een tussenstadium naar separatisme. Kan je dan wel tegelijk geen separatist en toch confederalist zijn? Misschien is het confederalisme van de VLD wel geen echt confederalisme? Ik zie dat je het interpreteert in de zin dat de deelstaten nog meer bevoegdheden moeten krijgen. Maar in een echte confederale staat is er op het hoogste niveau geen rechtstreeks verkozen parlement meer. Er is ook geen grondwet meer. Enkel nog een eenzijdig opzegbaar verdrag tussen onafhankelijke soevereine staten. Is dit het confederalisme dat jij, hetzij de VLD voorstaat?

Tony
__________________
Tony Van de Calseyde is offline  
Oud 23 maart 2004, 20:43   #15
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annick De Ridder
Aan de andere zijde ben ik echter zeker geen separatist, en voorstander van een 'overkoepelende' Belgische Staat, enerzijds gevoelsmatig
Sterk argument
Citaat:
en anderzijds omdat bepaalde bevoegdheden gewoon beter en efficiënter op nationaal niveau geregeld kunnen worden.
Kan je er zo een paar noemen (die liefst niet door Europa geabsorbeerd zullen worden).
Ik twijfel of die er wel zijn.
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline  
Oud 23 maart 2004, 23:21   #16
Annick De Ridder
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 maart 2004
Berichten: 57
Standaard

Neen tony, ik interpreteer het begrip zeker niet zo verregaand. Ik ben voorstander van een verdere regionalisering van bepaalde bevoegdheden, maar, zoals ik reeds zei, zie ik het nationale niveau liefst behouden, en niet in een zuiver protocolaire functie.

Wat mij wel stoort is (bijvoorbeeld) het verschil in bestraffing van werkonwilligen (langdurig werklozen die herhaaldelijk en manifest werk weigeren) tussen Vlaanderen en Wallonië. Schrapping: enkelen 100-en aan de noordkant, tegenover een enkeling in het zuiden. Ok, het is slechts een voorbeeld, maar stemt toch tot nadenken. Hopelijk kan het starten met een rechtstreekse doorstroom van gegevens naar de RVA, deze ongelijkheid wegwerken.

Wanneer de benadering van deze problematiek in Vlaanderen blijkbaar zo verschillend is van die in Wallonië, kan dat toch niet anders dan botsen??
Annick De Ridder is offline  
Oud 24 maart 2004, 00:03   #17
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annick De Ridder
Neen tony, ik interpreteer het begrip zeker niet zo verregaand. Ik ben voorstander van een verdere regionalisering van bepaalde bevoegdheden, maar, zoals ik reeds zei, zie ik het nationale niveau liefst behouden, en niet in een zuiver protocolaire functie.

Wat mij wel stoort is (bijvoorbeeld) het verschil in bestraffing van werkonwilligen (langdurig werklozen die herhaaldelijk en manifest werk weigeren) tussen Vlaanderen en Wallonië. Schrapping: enkelen 100-en aan de noordkant, tegenover een enkeling in het zuiden. Ok, het is slechts een voorbeeld, maar stemt toch tot nadenken. Hopelijk kan het starten met een rechtstreekse doorstroom van gegevens naar de RVA, deze ongelijkheid wegwerken.

Wanneer de benadering van deze problematiek in Vlaanderen blijkbaar zo verschillend is van die in Wallonië, kan dat toch niet anders dan botsen??
Waarde Mevrouw,


Ik ben het ermee eens dat alle Belgen op gelijke voet moeten behandeld worden zoals artikel 10 van de grondwet dat voorschrijft. Daarom juist wil de B.U.B. de herinvoering van de unitaire staat. Dan is er hier geen discussie meer over.

Ik begrijp dat u confederalist bent. Er zijn teveel postjes voor uw partij mee gemoeid. Elke politieke partij streeft naar machtsuitbreiding. Wat de gemiddelde Belg daarvan denkt is bijzaak. Zijn mening wordt daarover toch niet gevraagd. Leve de particratie, zullen we dus maar zeggen.
Hans1 is offline  
Oud 24 maart 2004, 00:46   #18
Rudi Dierick
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 1.080
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annick De Ridder
Ahaaa Confrater!

Ik ben eigenlijk wel te vinden voor een verdere bevoegdheidsoverheveling naar regionaal niveau (o.a. sociale zekerheid, aspecten financiën, werkgelegenheid, enz...). Vooral dan voor die bevoegdheden waarin de Waalse en Vlaamse opvattingen haaks op elkaar blijken te staan. .....
Ai ai, dat gaat Tony de belgicist niet graag horen. Afgaande op mijn kontakten binnen jong-VLD betekent dit dat énorm véél bevoegdheden én bijhorende budgetten naar de gemeenschappen moeten overgedragen worden.

Imemrs, de groostet tegenstelling van belangen situeert zich niet tussen de gewesten, maar wel tussen de gemeenschappen. Vlaanderen telt darabij, 'dankzij de zegeningen van ettelijke decennia CVP-staat zo'n 1,3 x zoveel ambtenaren per duizen inwoners als nederland, doch Francofonie (gémeenschap dus!) zo'n kleine 2x zoveel!
Rudi Dierick is offline  
Oud 24 maart 2004, 01:44   #19
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

We kunnen dus best de geldverslindende gemeenschappen+gewesten afschaffen en het vrijgekomen geld herverdelen teneinde meer banen te creëren.
Bruno* is offline  
Oud 24 maart 2004, 10:24   #20
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

We kunnen dus best de geldverslindende monarchie afschaffen en d�*�*rmee al eens een paar banen scheppen. Wat dacht je daarvan?
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be