Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Annick De Ridder (VLD) - 22 tot 28 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Annick De Ridder (VLD) - 22 tot 28 maart "Deze jongedame gooide als voorzitter van Jong VLD Groot-Antwerpen de stok in het liberale hondenhok door met enkele straffe resoluties naar voor te treden op het nationaal congres. Ze maakt zich stilaan klaar om de stap te zetten naar de nationale p

 
 
Discussietools
Oud 24 maart 2004, 01:55   #1
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Geachte mevrouw,

Ik merk dat u nog meer staatshervormingen genegen bent. De VLD noemt zichzelf partij van de burger. Voorwaar een mooie gedachte. Bent u echter bereid deze staatshervormingen voor te leggen aan de bevolking door middel van een Bindend referendum? Of mogen we ons wederom aan een nachtje junta-achtig vergaderen in een Kasteel verwachten? U zal misschien zeggen: de burger ligt er niet van wakker, het is te ingewikkeld. De burger ligt eigenlijk nergens van wakker. Maak ze wakker. Wat ik zou willen is een debat in brede lagen van de bevolking met als thema: in welke staat wilt gij leven?. De mensen hebben recht op een antwoord op deze vraag. De mensen hebben het recht om te weten wat de 'ultima ratio' is van deze staatshervormingen-zo er één is, het is de plicht van u en van uw partij om ze dat te zeggen. Als de staatshervormingen zouden leiden tot het verbreken van alle solidariteitsbanden tussen de gewesten, dan mogen de mensen dit weten. We zijn thans 34 jaar na de eerste aanzet tot staatshervormingen en op geen enkel moment heeft de burger zich kunnen uitspreken over het nut hiervan of de noodzaak. Sommigen zeggen: 'er is een brede maatschappelijke onderstroom voor meer Vlaamse autonomie'. Bewijs het. Stel de vraag aan de bevolking welke staat ze wensen. Stel ook eens de vraag aan de bedrijven, waarvan de overgrote meerderheid geen defederalisering van buitenlandse handel wilde wat zij vandaag hiervan vinden. Wat vindt u trouwens van het feit dat in België Vlamingen en Walen in 3e klasse van ons voetbal niet meer tegen elkaar mogen spelen?. Is dit normaal? Hoort sport, als een onderdeel van de beschaving niet mensen dichterbij te brengen? Is het normaal dat in de media alles "Vlaams" is? Zoveel vragen, wat is het antwoord van uw partij (van de burger?)?
Bruno* is offline  
Oud 24 maart 2004, 13:38   #2
Annick De Ridder
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 maart 2004
Berichten: 57
Standaard

Zoals ik al zei ben ik dus NIET separatistisch hé. Wel voorstander van verdere bevoegdheidsoverheveling naar regionaal niveau.

Ook wil misbruiken en ongelijkheden wegwerken, niet de facto zeggen alle solidariteit uitschakelen. Maar als je het verschil hoort in aantal geschrapte werklozen (Vlaanderen vs Wallonië, 100en tegenover een enkeling) doet dat toch wel je wenkbrouwen fronsen vind ik.

En wat je suggestie van referendum betreft, why not, ik ben daar voorstander van. Ik vrees wel dat een dergelijk thema moeilijker in een vraag te vatten is dan bijv "migrantenstemrecht : ja of neen".

Ik zal toch nog eens aandringen bij onze mandatarissen dat voorstel voor referenda terug op tafel te werpen ... Uit dit en andere fora blijkt hierover een uitermate grote eensgezindheid te bestaan !
Annick De Ridder is offline  
Oud 24 maart 2004, 16:55   #3
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

De vraag is veel fundamenteler: Moeten de politici of het volk beslissen over de structuur van ons land?
Bruno* is offline  
Oud 24 maart 2004, 17:01   #4
querty
Provinciaal Statenlid
 
querty's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 maart 2004
Locatie: België natuurlijk.
Berichten: 645
Standaard

Ik vind dat het volk dat moet beslissen. Het gaat tenminste over hun land. Maar je moet dan rekening houden met wat de meerderheid van de Belgen vind en niet de Vlamingen en Walen apart.
__________________
Spetsnaz heeft hier ook al gedrukt
LANG LEVE BELGIË!
Formule van de logica: Wallonië + Vlaanderen = België
http://forum.politics.be/showthread.php?t=12179
Vlaamse efficiëntie = 0
querty is offline  
Oud 24 maart 2004, 17:10   #5
zorroaster
Europees Commissaris
 
zorroaster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 november 2002
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Berichten: 7.391
Standaard

Met een referendum over het einde van België heb ik geen probleem. In Québec leidt dit ook binnenkort tot een afscheiding, aangezien elke referendum het aantal voorstanders van een eigen staat toeneemt.

Over elke staatshervorming een referendum houden is dan weer een dwaasheid. Dat zijn zo'n ontzettend ingewikkelde en uitgebreide dossiers...
zorroaster is offline  
Oud 25 maart 2004, 16:15   #6
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Over elke staatshervorming een referendum houden is dan weer een dwaasheid. Dat zijn zo'n ontzettend ingewikkelde en uitgebreide dossiers...
Nee, dat is geen dwaasheid. Het gaat hem immers steeds over hetzelfde: minder federale bevoegdheden of niet. Blijkbaar wenst u enkel een referendum wanneer u dénkt dat het u goed kan uitkomen. Wat niet het geval is, overigens, de mensen willen in België leven en niet in Vla/Wallonië.
Bruno* is offline  
Oud 25 maart 2004, 18:23   #7
Annick De Ridder
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 maart 2004
Berichten: 57
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door querty
Ik vind dat het volk dat moet beslissen. Het gaat tenminste over hun land. Maar je moet dan rekening houden met wat de meerderheid van de Belgen vind en niet de Vlamingen en Walen apart.
Ben daar ook voorstander van. Had die visie ook graag teruggevonden bij de stemmingen in Kamer en Senaat OVER HET MIGRANTENSTEMRECHT !
Annick De Ridder is offline  
Oud 25 maart 2004, 18:32   #8
querty
Provinciaal Statenlid
 
querty's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 maart 2004
Locatie: België natuurlijk.
Berichten: 645
Standaard

Inderdaad daar had men ook beter een referendum over gehouden. Maar met welke mening had je dan rekening gehouden. Die van de Belgen in het algemeen of die van de Vlamingen en Wallen apart? Want die kan wel eens zeer verschillend zijn, getuige het referendum over de koningskwestie in 1950.
__________________
Spetsnaz heeft hier ook al gedrukt
LANG LEVE BELGIË!
Formule van de logica: Wallonië + Vlaanderen = België
http://forum.politics.be/showthread.php?t=12179
Vlaamse efficiëntie = 0
querty is offline  
Oud 25 maart 2004, 21:51   #9
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Eén van de voordelen van een unitair België is dat we niet voortdurend geconfronteerd worden met wat "Vlamingen" en "Walen" denken. We horen toch ook niet voortdurend wat de jongeren en de ouderen erover denken, of de mannen en de vrouwen of de Limburgers en de Antwerpenaren? En ik denk nochtans dat tussen die mensen de verschillen nog een stuk groter zijn !
Hans1 is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be