Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 november 2014, 09:01   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.155
Standaard moet er nog geinvisteerd worden in spoorwegen ?

http://www.demorgen.be/nieuws/-over-...-weg-a2076806/

In Nederland zullen binnenkort tests uitgevoerd worden met zelfrijdende vrachtwagens. Volgens het Nederlandse onderzoeksinstituut TNO rijden over vijf jaar de eerste trucks volledig automatisch over snelwegen en enkele grote provinciale wegen. Dat schrijft De Volkskrant.

______________

Mijn gedacht: de spoorwegen is het netwerk veel te klein om te concurreren tegen deze nieuwe manier van treintje rijden.

Het lijkt mij ook een mirakel dat treinen nog niet geautomatiseerd zijn, dat zegt veel volgens mij over de verankering van de tewerkstelling indeze overheidsbedrijven

Laatst gewijzigd door brother paul : 15 november 2014 om 09:02.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2014, 10:29   #2
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Mijn gedacht: de spoorwegen is het netwerk veel te klein om te concurreren tegen deze nieuwe manier van treintje rijden.
Akkoord, maar treinen zijn veel moeilijker leeg te roven.
Ik kan me het volgende al inbeelden:
Een hoop nagels op de weg of gewoonweg sneeuw en ijs, daar staat dan je vracht zonder toezicht.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2014, 17:31   #3
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Investeren betekent dat je een som geld uitgeeft die vervolgens zal renderen. Met andere woorden: die na verloop van tijd meer opbrengst zal genereren dan het oorspronkelijk uitgegeven bedrag.
Geef je een som geld uit die nooit zal renderen, die nooit iets zal opbrengen, dan investeer je niet maar maak je gewoon kosten.

Met deze definitie voor ogen wordt er al vele tientallen jaren niet meer geïnvesteerd in spoorwegen. De spoorwegen zijn gewoon een kost, een bodemloze put, een zwart gat waar we jaar na jaar 3 miljard in gooien die voorgoed verloren zijn.
Daar moeten we zo snel mogelijk mee stoppen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2014, 21:27   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
In Nederland zullen binnenkort tests uitgevoerd worden met zelfrijdende vrachtwagens. Volgens het Nederlandse onderzoeksinstituut TNO rijden over vijf jaar de eerste trucks volledig automatisch over snelwegen en enkele grote provinciale wegen. Dat schrijft De Volkskrant.

______________

Mijn gedacht: de spoorwegen is het netwerk veel te klein om te concurreren tegen deze nieuwe manier van treintje rijden.

Het lijkt mij ook een mirakel dat treinen nog niet geautomatiseerd zijn, dat zegt veel volgens mij over de verankering van de tewerkstelling indeze overheidsbedrijven
Vrachtvervoer over het spoor is sedert al enige tijd geliberaliseerd. Er zijn heel wat spelers op de markt.

En ja, vrachtvervoer over het spoor heeft toekomst. Er kunnen immers veel grotere hoeveelheden vervoerd worden in een enkele keer, met als bijkomend voordeel dat het veel goedkoper kan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2014, 21:28   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Met deze definitie voor ogen wordt er al vele tientallen jaren niet meer geïnvesteerd in spoorwegen. De spoorwegen zijn gewoon een kost, een bodemloze put, een zwart gat waar we jaar na jaar 3 miljard in gooien die voorgoed verloren zijn.
Daar moeten we zo snel mogelijk mee stoppen.
In ons land, maar dat ligt niet aan de aard van het middel. Wel aan het beheer. Kijk maar eens naar de Zwitserse spoorwegen die procentueel bijna 40% minder personeel nodig hebben. En toch een uitstekende dienstverlening kunnen leveren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2014, 23:55   #6
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In ons land, maar dat ligt niet aan de aard van het middel. Wel aan het beheer. Kijk maar eens naar de Zwitserse spoorwegen die procentueel bijna 40% minder personeel nodig hebben. En toch een uitstekende dienstverlening kunnen leveren.
Je bent weer goed bezig. Een vlak land waar je in één rechte lijn bijna overal naartoe kan vergelijken met een land dat eigenlijk bestaat uit 3 geïsoleerde valleien. Aan beide kanten van een vallei heb je meestal bergen en die zijn in Zwitserland ook vrij hoog.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2014, 23:58   #7
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vrachtvervoer over het spoor is sedert al enige tijd geliberaliseerd. Er zijn heel wat spelers op de markt.

En ja, vrachtvervoer over het spoor heeft toekomst. Er kunnen immers veel grotere hoeveelheden vervoerd worden in een enkele keer, met als bijkomend voordeel dat het veel goedkoper kan.
Desalniettemin is 85% van de markt in handen van een onrechtstreeks door de staat beheerde en sterk gesubsidieerde speler.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 00:43   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Je bent weer goed bezig. Een vlak land waar je in één rechte lijn bijna overal naartoe kan vergelijken met een land dat eigenlijk bestaat uit 3 geïsoleerde valleien. Aan beide kanten van een vallei heb je meestal bergen en die zijn in Zwitserland ook vrij hoog.
Wereldvreemde door-de-mand is weer bezig, lacheu...

BE heeft 3582 km spoor op 30.528 km² = 117 km/1000 km²
CH heeft 5251 km spoor op 41.285 km² = 127 km/1000 km²

BE heeft 10,6 miljard reizigerskm in 2010, goederen: 8,1 miljard tonkm in 2005
CH had al 14,9 miljard reizigerskm in 2004, goederen: 11,5 miljard tonkm in 2004.

BE: 11 miljoen inwoners
CH: 8 miljoen inwoners

En CH zou bijna 40 % minder personeel nodig hebben, doordemands neem je telraampje maar.


http://de.wikipedia.org/wiki/Schiene...in_der_Schweiz

http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...vervoer/spoor/

Bergen zijn vrij hoog... lacheuuuuu

CH heeft 53 spoorwegtunnels:
http://de.wikipedia.org/wiki/Kategor...in_der_Schweiz

nog maar net hebben ze de langste tunnel ter wereld doorgeboord met 57 km lengte... dubbele tunnel... Vmax tot 250 kmh, Passagierstreinen 160 kmh, op 2h40´van Zürich tot Milaan... wslk opening 2016.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gotthard-basistunnel
http://www.tagesanzeiger.ch/wirtscha...story/21796670



Al überhaupt met de trein gereden in CH ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 november 2014 om 01:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 01:22   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En dan vergeet ik nog de 42 tunnels en 144 viaducten van werelderfgoed Albulaspoorweg (smalspoor)
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Albulabahn
De Albulabahn werd in 1903 aangelegd. De Albulabahn werd in 1904 geopend en heeft en lengte van 67 kilometer. De lijn omvat een aantal kunstwerken, waaronder 42 tunnels en overdekte galerijen en 144 viaducten en bruggen.
slechts 67 km of zo lang als de Belgische kust... ja de bergen in Zwitserland... maakt voor CH in totaal 95 spoorwegtunnels en 178 bruggen-viaducten...
http://de.wikipedia.org/wiki/Kategor...in_der_Schweiz


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Aan beide kanten van een vallei heb je meestal bergen en die zijn in Zwitserland ook vrij hoog.


Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwitserse_spoorwegen

Zwitserland heeft een zeer uitgebreid spoorwegnet dat beroemd is vanwege de hoge punctualiteit. Het wordt aangevuld door het uitgebreide netwerk van postbussen, bussen, trams, veerboten en kabelbanen en vormt daarmee één van de dichtste netwerken van openbaar vervoer ter wereld.

Ook vervoeren de spoorwegen veel goederen. Met name het vervoer over de Alpen, tussen Duitsland en Italië, is van groot belang voor het land, dat de hoeveelheid transitverkeer per vrachtauto wil verminderen.

Vanwege het bergachtige karakter van het land kennen de lijnen vaak veel tunnels en bruggen. Op met name de bergachtige trajecten is de snelheid van de treinen laag vanwege de vele bogen. De spoorwegen zijn vrijwel geheel geëlektrificeerd.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 16 november 2014 om 01:39.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 03:49   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Je bent weer goed bezig. Een vlak land waar je in één rechte lijn bijna overal naartoe kan vergelijken met een land dat eigenlijk bestaat uit 3 geïsoleerde valleien. Aan beide kanten van een vallei heb je meestal bergen en die zijn in Zwitserland ook vrij hoog.
U versterkt dus nog wat ik schreef. Ik gaf immers aan de Zwitserse spoorwegen procentueel met veel minder personeel werken dan de Belgische, en toch een uitstekende service weten te leveren. Dit pleit dus in het voordeel van de Zwitsers en het nadeel van de NMBS.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 03:52   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Desalniettemin is 85% van de markt in handen van een onrechtstreeks door de staat beheerde en sterk gesubsidieerde speler.
Er staat nog veel te gebeuren, waardoor de verhoudingen wel zullen wijzigen zoals al het geval was in het verleden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 09:27   #12
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.155
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U versterkt dus nog wat ik schreef. Ik gaf immers aan de Zwitserse spoorwegen procentueel met veel minder personeel werken dan de Belgische, en toch een uitstekende service weten te leveren. Dit pleit dus in het voordeel van de Zwitsers en het nadeel van de NMBS.
We hebben al eens de zwitsers een vliegmaatschappij laten pluimen, dus dat model zou ik niet volgen.
Ik zou weldegelijk gaan voor een copy paste van de zwitserse organigram.

Bemerk dat in feite hier een duidelijk symptoom vrijkomt van onze democratie versus DIRECTE DEMOCRATIE...

De regering krijgt legitimiteit om te onderhandelen over onze centen naar de spoorwegen toe, en camoefleert zijn dossiers op die manier
Maar waar en wanneer krijgt de burger daar inspraak in ? Nooit... Integendeel, de burger wordt gegijzeld door de vakbond, en de burger mag lekker het slachtoffer zijn. En klaar is kees, eenmaal de burger de stakingen beu is (trouwens mijn zonen ondervinden zo ten volle het plezier van de spoorwegen, zowat elke week mag ik een zoon van gent gaan afhalen omdat er een of andere pipo onder de treinstellen springt, omdat er een ongeluk gebeurt, omdat er een staking is, etc..)

Stel u voor dat de overheid dit heet hangijzer doorschuift naar een directe democratie:
Een heel neutrale vraag: moet het de spoorwegen de zwitserse efficientie halen. Concreet als we zouden tellen, zou de spoorweg moeten eindigen met 50-55%minder personeel. Ik vraag mij zelfs af, of ze wniet zouden constateren dat de zwitsers ook nog eens 30% minder loonkost hebben, en een normaal pensioen ipv het superoyaal pensioen afgeperst door de vakbond en toegegeven door een overheid die een eeuwig gat in haar hand heeft en vind dat discriminaties tussen burgers normaal zijn.

Ik denk ook dat we eens een raamkader om gewoon via processen als burger al die discrimanties kwijt te zijn. Net zoals die flikken van het gerecht een uitspraak krijgen dat ze allemaal maar langer moeten werken... zou ik het logisch vinden dat ik als privé mij mag profileren met de ambtenarij en gaan eisen dat ik dezelfde vakantie mag krijgen, dezelfde pensioenen, dezelfde vroege uitstapregeling, etc
Als de rechtbank dan telkens op basis van discriminatie de rechten van de andere groep afneemt, zou het gerecht nog eens een goeie hefboom kunnen zijn om al zo'n anomalien uit ons systeem te krijgen en zou die de overheid kunnen helpen te bezuinigen..

Laatst gewijzigd door brother paul : 16 november 2014 om 09:43.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 10:59   #13
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wereldvreemde door-de-mand is weer bezig, lacheu...

BE heeft 3582 km spoor op 30.528 km² = 117 km/1000 km²
CH heeft 5251 km spoor op 41.285 km² = 127 km/1000 km²

BE heeft 10,6 miljard reizigerskm in 2010, goederen: 8,1 miljard tonkm in 2005
CH had al 14,9 miljard reizigerskm in 2004, goederen: 11,5 miljard tonkm in 2004.
Lap, de oppervlakkige conclusies vliegen ons weer om de oren.

Op onderstaand kaartje van Zwitserland heb ik de private spoorwegen , de toeristentreintjes en de aansluitingen met buitenlandse spoorwegen verwijderd.
Daaronder een kaartje van de Belgische spoorwegen.
Dus, zoek het verschil en tracht het hoe en waarom te begrijpen.

Een voorbeeld om over na te denken. Eén taxi kan gemakkelijk een 100 tal reizigers per dag vervoeren als ze amper enkele straten verder willen en ze één voor één de taxi bellen.
Als ze tegelijk de taxi bellen is dat een heel ander verhaal...
Als er ééntje 200km ver wil dan is dat ook een ander verhaal...

Ga nu eens kijken naar cijfers over toerisme en het gebruik van de spoorwegen door die vakantiegangers. Vergeet niet te spreiden over oppervlak, seizoenen en dagtoerisme.
Is dat vergelijkbaar met België waar men op korte tijd een massa mensen dient te vervoeren om verder de rest van de dag met lege treinen rond te rijden?
Och, dat is waar ook... we hebben ook een skipiste in de Ardennen - brengt volgens mij een vergelijkbare massa mee op ons spoorwegennet. Wel,wel...
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  SpoorwegenCH.JPG‎
Bekeken: 51
Grootte:  179,7 KB
ID: 96100  

Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 11:01   #14
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wereldvreemde door-de-mand is weer bezig, lacheu...
Er is toch serieus wat mis gelopen met je opvoeding.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 11:08   #15
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U versterkt dus nog wat ik schreef. Ik gaf immers aan de Zwitserse spoorwegen procentueel met veel minder personeel werken dan de Belgische, en toch een uitstekende service weten te leveren. Dit pleit dus in het voordeel van de Zwitsers en het nadeel van de NMBS.
Neen, je kan beide landen op geen enkel vlak vergelijken.
Niet op aard van reiziger - niet op vlak van mobiliteitskeuze - niet op vlak van piekgebruik - niet op vlak van winterse rijbaan omstandigheden - niet op vlak van hoge snelheidstreinen.
Om over de Belgische spoorwegen oordelen kan je toch beter naar een ander voorbeeld op zoek.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 23:07   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Op onderstaand kaartje van Zwitserland heb ik de private spoorwegen , ...
Waarom dan wel? Bij heel wat van die spoorwegbedrijven is juist de overheid (kanton, gemeente...) de grootste aandeelhouder.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2014, 23:08   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Neen, je kan beide landen op geen enkel vlak vergelijken.
Niet op aard van reiziger - niet op vlak van mobiliteitskeuze - niet op vlak van piekgebruik - niet op vlak van winterse rijbaan omstandigheden - niet op vlak van hoge snelheidstreinen.
Om over de Belgische spoorwegen oordelen kan je toch beter naar een ander voorbeeld op zoek.
Je kan natuurlijk wel vergelijken, waardoor je verschillen en gelijkenissen kunt vaststellen.

Mij intrigeert echter uw stelling dat "de aard van de reiziger" verschilt. Enige uitleg mogelijk?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2014, 19:44   #18
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Je kan natuurlijk wel vergelijken, waardoor je verschillen en gelijkenissen kunt vaststellen.

Mij intrigeert echter uw stelling dat "de aard van de reiziger" verschilt. Enige uitleg mogelijk?
Tuurlijk. Een klein voorbeeld al. Toerist of werkende mens.
De ene rijdt met de trein wanneer het hem goed uitkomt de andere moet net DIE trein hebben die iedereen neemt of hij komt te laat op zijn werk.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2014, 19:45   #19
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
.... en gelijkenissen kunt vaststellen.
Heb je voor mij zo'n gelijkenis?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2014, 21:56   #20
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wereldvreemde door-de-mand is weer bezig, lacheu...

BE heeft 3582 km spoor op 30.528 km² = 117 km/1000 km²
CH heeft 5251 km spoor op 41.285 km² = 127 km/1000 km²

BE heeft 10,6 miljard reizigerskm in 2010, goederen: 8,1 miljard tonkm in 2005
CH had al 14,9 miljard reizigerskm in 2004, goederen: 11,5 miljard tonkm in 2004.

BE: 11 miljoen inwoners
CH: 8 miljoen inwoners

En CH zou bijna 40 % minder personeel nodig hebben, doordemands neem je telraampje maar.


http://de.wikipedia.org/wiki/Schiene...in_der_Schweiz

http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...vervoer/spoor/

Bergen zijn vrij hoog... lacheuuuuu

CH heeft 53 spoorwegtunnels:
http://de.wikipedia.org/wiki/Kategor...in_der_Schweiz

nog maar net hebben ze de langste tunnel ter wereld doorgeboord met 57 km lengte... dubbele tunnel... Vmax tot 250 kmh, Passagierstreinen 160 kmh, op 2h40´van Zürich tot Milaan... wslk opening 2016.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gotthard-basistunnel
http://www.tagesanzeiger.ch/wirtscha...story/21796670



Al überhaupt met de trein gereden in CH ?
SBB krijgt dan ook enorm veel subsidies van allerhande niveaus en van private investeerders.

Het verschil met de Belgische spoorwegen is enorm.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be