Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 september 2023, 22:04   #1
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.840
Standaard Aantal nieuwe woonleningen op laagste peil in 16 jaar

Artikel van Het Nieuwsblad

Aantal nieuwe woonleningen op laagste peil in 16 jaar

Neem nu een jong koppel. Om het zeer bescheiden te houden heb ik via zimmo ingegeven dat er maar 200 000 geleend werd (kapitaal 250, eigen inbreng 50).

Aan de tarieven van 2021, rentevoeten 1% geeft dat dit. 795/mnd op 25 jaar.



Aan de tarieven van 2023, rentevoeten 3.6% geeft dat dit. 1061/mnd op 25 jaar.



Da's op 25 jaar bekeken een verschil van bijna 300 euro per maand. 300 euro die nota bene puur voor de bank is. De bank die je deze zware intresten aanrekent voor het uitlenen van geld dat de bank zelf niet bezit. Het is gewoon schuldcreatie.

Met die 300 euro kun je maandelijks gas, water, internet en elektriciteit betalen. Voor sommige mensen is 300 euro het volledige budget dat maandelijks naar voeding gaat.

Ik heb geen uitdraai van de volledige financiering. Maar 200 000 euro lenen kostte 2 jaar geleden ongeveer 220 000 euro. Nu zal dat zeker 320 000 zijn.
Wie wil dit nog? Zeker met de renovatieplicht in het verschiet. Jonge mensen met kinderen, moeten dit allemaal financieren en dan vraag ik me af hoe die kinderen nog kunnen studeren als ze 18 worden.

Mensen zeggen dat huren weggesmeten geld is, maar om te compenseren voor die 100 000 die je al snel extra wegsmijt naar een bank kun je verdomd lang huren.

Huren of kopen (lenen) is voor mij kiezen tussen de pest en de cholera.
De alternatieven:

- Langer bij de ouders wonen
- Elders vastgoed kopen en eventueel migreren. Voor de rechtsgezinden, Hongarije? Voor mensen met internationale relaties is bijna alles buiten de EU beter dan België
-Iets anders? Bvb grond kopen in een ander land als investering
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 18 september 2023 om 22:10.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2023, 22:21   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.926
Standaard

De huizen in België zijn veel duurder geworden, en water, elektriciteit, verwarming en ete en drinken in de supermarkt halen ook. Zelfs medicatie werd duurder....als het nog te verkrijgen is. Avamys, een neusspray, is tot december in geen enkele apotheek meer verkrijgbaar.
Er schiet niet genoeg meer over om een huis of appartement te kunnen kopen.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2023, 22:37   #3
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.840
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De huizen in België zijn veel duurder geworden, en water, elektriciteit, verwarming en eten en drinken in de supermarkt halen ook. Zelfs medicatie werd duurder....als het nog te verkrijgen is. Avamys, een neusspray, is tot december in geen enkele apotheek meer verkrijgbaar.
Er schiet niet genoeg meer over om een huis of appartement te kunnen kopen.
Maar ervan uitgaande dat iedereen ergens moet wonen..

Een alleenstaande kan helemaal niks (niet huren en niet kopen).
Een koppel heeft vaak hulp van de ouders nodig, en zit dan nog gekluisterd aan een zware lening zodat ze bij tegenslag (jobverlies, echtscheiding, overlijden partner) hun huis kunnen verkopen.

Ik denk dat jongeren massaal bij de ouders moeten blijven, wat natuurlijk ook niet ideaal is. En een alleenstaande die dat niet kan, komt echt in de problemen.

Ikzelf ga elders investeren.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2023, 23:39   #4
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Maar ervan uitgaande dat iedereen ergens moet wonen..

Een alleenstaande kan helemaal niks (niet huren en niet kopen).
Een koppel heeft vaak hulp van de ouders nodig, en zit dan nog gekluisterd aan een zware lening zodat ze bij tegenslag (jobverlies, echtscheiding, overlijden partner) hun huis kunnen verkopen.

Ik denk dat jongeren massaal bij de ouders moeten blijven, wat natuurlijk ook niet ideaal is. En een alleenstaande die dat niet kan, komt echt in de problemen.

Ikzelf ga elders investeren.
"Moeten" staat in dit geval waar het moet staan. Omdat de keuzes beperkt zijn. Je kan ook de beest uithangen zodat je gratis onderdak, vreet, zuip en verzorging krijgt in de bajes.
Of je kan met twee of meer een huis kopen. Ouders met één kind helpen daar vaak mee. Kinderen uit kroostrijke gezinnen (zoals ik) kunnen hulp van hun ouders op hun buik schrijven.
Je kunt een sociale woning huren, en als je beter bij kas bent die woning kopen. Ze zijn stukken goedkoper dan andere huizen. Maar niets is mogelijk zonder er keihard voor te werken én op de centjes te letten.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2023, 04:50   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.529
Standaard

Tegelijk is er het fenomeen dat als een jong koppel een huis dat te koop staat, komt bezichtigen, er een reactie is van "oei, die vloer moet er uit", of "die badkamer is middeleeuws", of "die keuken is mijn stijl niet".

Verder kunnen we leuteren wat we willen, maar de woning verwarmen (of zodanig renoveren dat er nog amper verwarmd moet worden tegen een kostprijs), heeft zijn hedendaagse prijs.
Idem dito voor de economische wet: wat schaars wordt, wordt duurder. Bouwgrond vb.

We weten wel wat de linkse kerk beoogt: al die duurdere elementen zullen opgehoest worden door de middenklasse.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2023, 04:58   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.529
Standaard

Ouders kunnen ook wat vooruitziend zijn en zich voorbereiden om hun kinderen te helpen.
Niet te vroeg natuurlijk, laat eerst hun situatie maar eens stabiel worden,
en ook niet te dom natuurlijk.
Maar ja, dat gaat niet voor die losbollen die drie keer per jaar op reis willen en diverse dure hobby's combineren.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2023, 09:14   #7
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.840
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ouders kunnen ook wat vooruitziend zijn en zich voorbereiden om hun kinderen te helpen.
Vroeger bedoelde men hiermee "de kinderen geld geven".
Vandaag de dag denk ik dat het verstandiger is dat wie mogelijkheden heeft (vrijstaande woning) een stuk bijbouwt om de kinderen te huisvesten.

Verder vraag ik me serieus af wat investeren in Vlaanderen nog te bieden heeft. De sociaal-economische achteruitgang is keihard merkbaar in het onderwijs, in het groeiend aantal leefloners, in het stijgend aantal allochtonen en asielzoekers waar niemand nog aan ontsnapt. In de winter krijgen alle gepensioneerden last aan hun gewrichten vanwege aanhoudende koude. Dit brengt met zich mee dat men moet stoken, wat ook heel duur is.
Het vastgoed is zodanig overprijsd dat elk koppel een groot risico boven het hoofd hangt.

Ik zie geen enkel argument om in Vlaanderen te investeren, denkend dat het een goede belegging zou zijn. Liever cohousing, de huur splitten met een aantal mensen. Langer bij de ouders blijven en elders investeren.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2023, 10:06   #8
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.727
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Artikel van Het Nieuwsblad

Aantal nieuwe woonleningen op laagste peil in 16 jaar

Neem nu een jong koppel. Om het zeer bescheiden te houden heb ik via zimmo ingegeven dat er maar 200 000 geleend werd (kapitaal 250, eigen inbreng 50).

Aan de tarieven van 2021, rentevoeten 1% geeft dat dit. 795/mnd op 25 jaar.



Aan de tarieven van 2023, rentevoeten 3.6% geeft dat dit. 1061/mnd op 25 jaar.



Da's op 25 jaar bekeken een verschil van bijna 300 euro per maand. 300 euro die nota bene puur voor de bank is. De bank die je deze zware intresten aanrekent voor het uitlenen van geld dat de bank zelf niet bezit. Het is gewoon schuldcreatie.

Met die 300 euro kun je maandelijks gas, water, internet en elektriciteit betalen. Voor sommige mensen is 300 euro het volledige budget dat maandelijks naar voeding gaat.

Ik heb geen uitdraai van de volledige financiering. Maar 200 000 euro lenen kostte 2 jaar geleden ongeveer 220 000 euro. Nu zal dat zeker 320 000 zijn.
Wie wil dit nog? Zeker met de renovatieplicht in het verschiet. Jonge mensen met kinderen, moeten dit allemaal financieren en dan vraag ik me af hoe die kinderen nog kunnen studeren als ze 18 worden.

Mensen zeggen dat huren weggesmeten geld is, maar om te compenseren voor die 100 000 die je al snel extra wegsmijt naar een bank kun je verdomd lang huren.

Huren of kopen (lenen) is voor mij kiezen tussen de pest en de cholera.
De alternatieven:

- Langer bij de ouders wonen
- Elders vastgoed kopen en eventueel migreren. Voor de rechtsgezinden, Hongarije? Voor mensen met internationale relaties is bijna alles buiten de EU beter dan België
-Iets anders? Bvb grond kopen in een ander land als investering
We weten al langer dat een eigen woning verwerven gesaboteerd wordt en echt niet alleen door rentevoeten op leningen...
En? Wiens schuld is deze hele verrotting en nood op de huizenmarkt met tekorten waardoor huizen voor ons onbetaalbaar zijn geworden?
Politiek falen en wanbeleid, waanzinnige regelneverij (renovatieplicht? Hoe verzinnen ze het! ) en asiel/migratiestromen.
En mijn mening is dat dit georkestreerd is door de eu/wef/globalisten om onze welvaart te verwoesten en voor de omvolking van europa...dat past precies in het plaatje.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2023, 10:11   #9
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.709
Standaard

Met ondermeer dank aan de NVA-er Diependaele die de woonbonus, van jonge mensen die voor een woning willen zorgen, heeft afgeschaft.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : 19 september 2023 om 10:11.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2023, 10:26   #10
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.727
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Vroeger bedoelde men hiermee "de kinderen geld geven".
Vandaag de dag denk ik dat het verstandiger is dat wie mogelijkheden heeft (vrijstaande woning) een stuk bijbouwt om de kinderen te huisvesten.

Verder vraag ik me serieus af wat investeren in Vlaanderen nog te bieden heeft. De sociaal-economische achteruitgang is keihard merkbaar in het onderwijs, in het groeiend aantal leefloners, in het stijgend aantal allochtonen en asielzoekers waar niemand nog aan ontsnapt. In de winter krijgen alle gepensioneerden last aan hun gewrichten vanwege aanhoudende koude. Dit brengt met zich mee dat men moet stoken, wat ook heel duur is.
Het vastgoed is zodanig overprijsd dat elk koppel een groot risico boven het hoofd hangt.

Ik zie geen enkel argument om in Vlaanderen te investeren, denkend dat het een goede belegging zou zijn. Liever cohousing, de huur splitten met een aantal mensen. Langer bij de ouders blijven en elders investeren.
Cohousing, samenhokken... is enkel symptoombestrijding.
De oorzaak moet aangepakt worden: voldoende en betaalbare woningen.
De overheid heeft de plicht om te zorgen dat elke burger een dak boven het hoofd kan hebben, dat is de grondwet, en als dusdanig heeft de overheid de plicht dat het verwerven van een woning betaalbaar is voor de bevolking.

De burgers hoeven dat probleem van plichtsverzuim door de overheid niet op te lossen door samen te gaan hokken of bij de ouders te blijven wonen.
En als investering en belegging? Begin er eerst maar eens mee dat ook onze kinderen al een dak boven het hoofd kunnen hebben?
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2023, 10:29   #11
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.727
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Met ondermeer dank aan de NVA-er Diependaele die de woonbonus, van jonge mensen die voor een woning willen zorgen, heeft afgeschaft.
En dat is maar 1 van de sluipende sabotage manieren van de politiek om te verhinderen dat onze jonge mensen nog zelf een woning kunnen verwerven.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2023, 11:07   #12
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.840
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
We weten al langer dat een eigen woning verwerven gesaboteerd wordt en echt niet alleen door rentevoeten op leningen...
En? Wiens schuld is deze hele verrotting en nood op de huizenmarkt met tekorten waardoor huizen voor ons onbetaalbaar zijn geworden?
Politiek falen en wanbeleid, waanzinnige regelneverij (renovatieplicht? Hoe verzinnen ze het! ) en asiel/migratiestromen.
En mijn mening is dat dit georkestreerd is door de eu/wef/globalisten om onze welvaart te verwoesten en voor de omvolking van europa...dat past precies in het plaatje.
Meer een vermoeden dan een mening, maar ik deel dat vermoeden voor 100%.
De renovatieplicht en EPC scores, de warmtepomp, de CO2 normen en de verplichting om straks met een elektrische (peperdure) wagen te rijden. Binnenkort komt de asbestinspecteur je op kosten jagen als je in een oud huis woont waar ze in de kelder iets in de muur vinden. Nu komen ze je huis checken op renovaties zodat ze je KI omhoog kunnen jagen...

Het stopt nooit. Ze willen de financiële stropdas rondom de nek van de hele samenleving hangen.

Mijn vermoeden is ook dat straks de inflatiekraan wordt opengedraaid zodat niemand nog kan betalen (dit is niet moeilijk. Gewoon wat meer oorlogje spelen met Rusland) en dan hebben ze hun slagzin "By 2030, you will own nothing". Zogezegd een wappietheorie, maar ik geloof echt dat dit is wat ze willen.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 19 september 2023 om 11:23.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2023, 11:19   #13
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.840
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
De overheid heeft de plicht om te zorgen dat elke burger een dak boven het hoofd kan hebben, dat is de grondwet, en als dusdanig heeft de overheid de plicht dat het verwerven van een woning betaalbaar is voor de bevolking.
Bij mijn weten is het zo dat elke Belg het recht heeft op een menswaardig leven. Maar een dak boven het hoofd hebben staat niet gelijk aan het verwerven van een woning (eigenaar zijn). En het begrip menswaardig leven kan volledig worden uitgehold omdat het zeer subjectief is. Zo leiden inwoners van Venezuela ook een menswaardig leven. Je kan overleven op rijstkorrels.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2023, 11:32   #14
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Meer een vermoeden dan een mening, maar ik deel dat vermoeden voor 100%.
De renovatieplicht en EPC scores, de warmtepomp, de CO2 normen en de verplichting om straks met een elektrische (peperdure) wagen te rijden. Binnenkort komt de asbestinspecteur je op kosten jagen als je in een oud huis woont waar ze in de kelder iets in de muur vinden. Nu komen ze je huis checken op renovaties zodat ze je KI omhoog kunnen jagen...

Het stopt nooit. Ze willen de financiële stropdas rondom de nek van de hele samenleving hangen.

Mijn vermoeden is ook dat straks de inflatiekraan wordt opengedraaid zodat niemand nog kan betalen (dit is niet moeilijk. Gewoon wat meer oorlogje spelen met Rusland) en dan hebben ze hun slagzin "By 2030, you will own nothing". Zogezegd een wappietheorie, maar ik geloof echt dat dit is wat ze willen.
Wie zijn "ze"?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2023, 12:01   #15
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.840
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Wie zijn "ze"?
Het World Economic Forum. Een begrip dat men probeert om te buigen tot een conspiracy theory, maar het is wel een entiteit waar veel van onze politici (De Croo, Jambon, De Sutter, zelfs het koningshuis) jaarlijks gaan luisteren. Heel de klimaatpolitiek en heel het gezwam over inclusie (LGBTQ, en massa's vijandige moslims) wordt van daaruit gestuurd.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2023, 12:31   #16
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.727
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Bij mijn weten is het zo dat elke Belg het recht heeft op een menswaardig leven. Maar een dak boven het hoofd hebben staat niet gelijk aan het verwerven van een woning (eigenaar zijn). En het begrip menswaardig leven kan volledig worden uitgehold omdat het zeer subjectief is. Zo leiden inwoners van Venezuela ook een menswaardig leven. Je kan overleven op rijstkorrels.
Het recht op degelijke huisvesting is vastgelegd in de Belgische grondwet, dat is zelfs een internationaal recht.

Dat recht wordt ook erkend in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en het Internationaal Verdrag inzake economische, sociale en culturele rechten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Univer...en_van_de_Mens

https://nl.wikipedia.org/wiki/Intern...turele_rechten

Uiteraard gaat het over het recht om een dak boven je hoofd te hebben, over een degelijke huis-vesting en niet over de manier van de huisvesting: kopen of huren.

De term "menswaardig leven" wordt nergens gedefinieerd maar de mensenrechten worden als elementaire voorwaarden gesteld voor een "menswaardig bestaan"
Citaat:
Mensen- en kinderrechten | MVO Vlaanderen

Mensenrechten omvatten alle elementaire voorwaarden voor een menswaardig bestaan. Ze beschermen mensen tegen machtsmisbruik.
Mensenrechten gelden voor iedereen op gelijke basis en zijn niet overdraagbaar.
Ze liggen onder meer vast in internationale teksten zoals de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens van 1948 en, op regionaal niveau, bijvoorbeeld het Europese Verdrag van de Rechten van de Mens van 1950.
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2023, 12:50   #17
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.840
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Uiteraard gaat het over het recht om een dak boven je hoofd te hebben, over een degelijke huis-vesting en niet over de manier van de huisvesting: kopen of huren.
Als je bij de ouders inwoont heb je een dak boven je hoofd en wordt dus aan deze regel voldaan. Voor mensen waarbij dat niet kan is er het OCMW. Ik ken patiënten (alleenstaande moeders) met jonge kinderen die maandenlang in een auto hebben geslapen omdat het OCMW niet wilde of niet kon helpen. "U verdient te veel" zeggen ze dan. Hulp is enkel voorzien voor mensen die weigeren in het wit te werken, en die ondertussen illegaal en belastingvrij bijklussen.

Is in een auto slapen menswaardig? Mijns inziens niet, maar het is wel gebeurd en die vrouwen hebben de staat of het OCMW nooit aangeklaagd. "Menswaardig" en "degelijk" zijn subjectieve begrippen die worden uitgehold zodra het voor de staat past.

En tegenover elk recht staat een plicht. Sociale woningen worden momenteel massaal ingepalmd door gelukszoekers die hier nooit belastingen hebben betaald. Maar dat betaalbaar wonen van die mensen, moet wel bekostigd worden door de rest van de samenleving die al kreunt onder de recordbelastingen. De rekening klopt gewoonweg niet meer.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2023, 14:05   #18
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.514
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
En tegenover elk recht staat een plicht. Sociale woningen worden momenteel massaal ingepalmd door gelukszoekers die hier nooit belastingen hebben betaald. Maar dat betaalbaar wonen van die mensen, moet wel bekostigd worden door de rest van de samenleving die al kreunt onder de recordbelastingen. ....
Want er zou geen geld zijn in Belgie om voor 11.000 asielzoekers enkele duizenden woningen extra te bouwen?

Geloof je toch zelf niet?
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2023, 14:26   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.529
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Vroeger bedoelde men hiermee "de kinderen geld geven".
Vandaag de dag denk ik dat het verstandiger is dat wie mogelijkheden heeft (vrijstaande woning) een stuk bijbouwt om de kinderen te huisvesten.

Verder vraag ik me serieus af wat investeren in Vlaanderen nog te bieden heeft. De sociaal-economische achteruitgang is keihard merkbaar in het onderwijs, in het groeiend aantal leefloners, in het stijgend aantal allochtonen en asielzoekers waar niemand nog aan ontsnapt. In de winter krijgen alle gepensioneerden last aan hun gewrichten vanwege aanhoudende koude. Dit brengt met zich mee dat men moet stoken, wat ook heel duur is.
Het vastgoed is zodanig overprijsd dat elk koppel een groot risico boven het hoofd hangt.

Ik zie geen enkel argument om in Vlaanderen te investeren, denkend dat het een goede belegging zou zijn. Liever cohousing, de huur splitten met een aantal mensen. Langer bij de ouders blijven en elders investeren.
Niet dat ik je helemaal niet zou begrijpen, maar om het cru te zeggen:
als je in Vlaanderen zo'n achtervolgingswaanzin krijgt, en van alles en nog wat smetvrees ondervindt, dan moet ge verhuizen. Bedenk evenwel dat je daarmee niet 'geneest'. De symptomen zullen ook elders gauw terug opduiken.

(noot en herhaling: ik heb mijn addergebroed geholpen door ze financieel bij te springen vanaf ze een lening aangingen voor hun eigen woning.
Ik betaalde maandelijks een redelijk bedragje mee.
Mocht het ooit misgelopen hebben met die lening, dan had ik de vrijheid om ook niet meer mee af te betalen. Gelukkig is het niet mis gelopen.
tweede noot: ik had ook niet graag dat ze te lang bleven logeren in hotel mama. Max twee jaar arbeidsinkomen en hopsakee, op eigen benen staan. Wel altijd welkom thuis en bla bla ... maar op eigen benen. Vb. cadeautje bij het zelfstandig gaan wonen: een wasmachine. Hotel mama is geen wasserij.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 19 september 2023 om 14:33.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2023, 14:42   #20
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.529
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Want er zou geen geld zijn in Belgie om voor 11.000 asielzoekers enkele duizenden woningen extra te bouwen?

Geloof je toch zelf niet?
Ik heb net iets gelezen over een containerdorp in Gent, speciaal voor o.a. Roma's. Na drie jaar was de evaluatie niet zo positief.
Tuurlijk, de bobo's en sociaal aksidenten van Stad Gent benadrukken wel dat er een paar kinderen goed onderwijs gekregen hebben, en een paar gasten nu fatsoenlijk werken ....
Ik vond het niet direct terug. Misschien zoek ik straks nog eens.
Maar het besluit is: het zit breder en dieper dan alleen maar een kot geven aan die gasten met een niet-westerse cultuur.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be