Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 juni 2018, 15:41   #1061
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Er is m.i. inderdaad geen wezenlijk verschil tussen een foetus van 3 maanden, een foetus van 6 maanden of zelfs een pasgeboren baby als het op bewustzijn aankomt. Dit kan dus geen criterium zijn.

En mss moeten we ook geen varkens of andere dieren meer slachten.
Huh? Een foetus van drie maand heeft geen bewustzijn...daarvoor moeten je hersenen voldoende ontwikkelt zijn, wat bij 6 maand zeker zo is maar niet bij 3 maand.
Dus is veronderstel dat dit wel een criterium is, wat niet betekent dat ook bij 6 maand zwangerschapsonderbreking soms wel gebeurd wanneer bijvoorbeeld blijkt dat een foetus ernstige afwijkingen vertoont en bij geboorte nauwelijks levensvatbaar is.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 15:41   #1062
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Er is m.i. inderdaad geen wezenlijk verschil tussen een foetus van 3 maanden, een foetus van 6 maanden of zelfs een pasgeboren baby als het op bewustzijn aankomt. Dit kan dus geen criterium zijn.
Ik denk nochtans dat het juist het criterium is dat aangewend wordt.

Citaat:
En mss moeten we ook geen varkens of andere dieren meer slachten.
Al minstens 600 miljoen jaar eten levende wezens andere levende wezens op. En nu zou dat plots niet goed meer zijn ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 15:43   #1063
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht

hopelijk hé

Ik heb me even hier terug verplaatst, Nietzsche... het JvdB-getrol begon me net wat teveel te worden
Jij en Nietzsche seks? Geniet ervan jongens!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 15:43   #1064
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Hoezo niet?
Baarmoeders zijn geen slachthuizen.
Wel, abortus plegen is een beetje vergelijkbaar met een dier slachten. Voor een eigen recht (beschikking over eigen lichaam / eten) moet een ander levend wezen eraan (ongeborene / varken dat geslacht wordt / prooi die opgepeuzeld wordt). De natuurlijkste zaak van de wereld.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 16:27   #1065
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Huh? Een foetus van drie maand heeft geen bewustzijn...daarvoor moeten je hersenen voldoende ontwikkelt zijn, wat bij 6 maand zeker zo is maar niet bij 3 maand.
Dus is veronderstel dat dit wel een criterium is, wat niet betekent dat ook bij 6 maand zwangerschapsonderbreking soms wel gebeurd wanneer bijvoorbeeld blijkt dat een foetus ernstige afwijkingen vertoont en bij geboorte nauwelijks levensvatbaar is.
Een foetus van 6 maand heeft ook geen bewustzijn, levensvatbaar, dat wel.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 16:29   #1066
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wel, abortus plegen is een beetje vergelijkbaar met een dier slachten. Voor een eigen recht (beschikking over eigen lichaam / eten) moet een ander levend wezen eraan (ongeborene / varken dat geslacht wordt / prooi die opgepeuzeld wordt). De natuurlijkste zaak van de wereld.
Ergens is dit wel zo, maar de vraag is in hoeverre het lijden van beide wezens vergelijkbaar is.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 16:33   #1067
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Wel, abortus plegen is een beetje vergelijkbaar met een dier slachten. Voor een eigen recht (beschikking over eigen lichaam / eten) moet een ander levend wezen eraan (ongeborene / varken dat geslacht wordt / prooi die opgepeuzeld wordt). De natuurlijkste zaak van de wereld.
Nee echt? Dat zie ik niet zo, je aborteert een foetus en geen dier.
Je link met geslachte dieren is bizar.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 16:46   #1068
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Een foetus van 6 maand heeft ook geen bewustzijn, levensvatbaar, dat wel.
Toch wel, zoek maar eens op internet
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 17:56   #1069
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.240
Standaard

Het heeft geen belang of een foetus van zes maanden wel of niet een bewustzijn heeft. De uiterste datum waarop een foetus mag geaborteerd worden is drie maanden.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 21:28   #1070
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ergens is dit wel zo, maar de vraag is in hoeverre het lijden van beide wezens vergelijkbaar is.
Dat van het volwassen varken is hoogstwaarschijnlijk groter, in de mate dat zo een soort vergelijking zelf enige zin zou hebben, want mijn lijden is altijd ongeveer oneindig veel groter dan dat van de meeste anderen, he

Experimenteel bewezen: ik heb op mijn teen geklopt met een hamer, en op de tenen van andere mensen, en verdomme, dat deed enorm zeer toen ik op de mijne klopte, en ik voelde niks bij die anderen
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 21:29   #1071
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Nee echt? Dat zie ik niet zo, je aborteert een foetus en geen dier.
Je link met geslachte dieren is bizar.
Ah, we hebben hier met een rasechte racist te maken dus Niet alle lijden is evenwaardig, blijkbaar is het lijden van sommige levensvormen veel en veel belangrijker geacht dan dat van andere levensvormen. Discriminatie tussen levende wezens.

Ik beschouw niet echt een fundamenteel verschil tussen mensen en dieren wat lijden, bewustzijn en dergelijke meer betreft. Wat cognitieve functies betreft, is het quasi zeker dat een volwassen varken een veel hogere cognitieve activiteit heeft dan een ongeboren mensenwezen. Dus als het langs die kant moet komen, is er geen argument dat in de goeie richting uit gaat.

Als ik zou moeten kiezen tussen het welzijn van mijn kat, of dat van een gans dorp mensen die ik niet ken, dan is de keuze heel rap gemaakt hoor. (maar het leven van een kat die ik niet ken kan mij dan weer niet schelen).

Laatst gewijzigd door patrickve : 18 juni 2018 om 21:34.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 21:37   #1072
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat van het volwassen varken is hoogstwaarschijnlijk groter, in de mate dat zo een soort vergelijking zelf enige zin zou hebben, want mijn lijden is altijd ongeveer oneindig veel groter dan dat van de meeste anderen, he

Experimenteel bewezen: ik heb op mijn teen geklopt met een hamer, en op de tenen van andere mensen, en verdomme, dat deed enorm zeer toen ik op de mijne klopte, en ik voelde niks bij die anderen
Dat had kunnen veranderen wanneer iemand anders de hamer vast had! Wist u dat het ontbreken van het vermogen tot empathie een eigenschap van psychopaten is?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 21:37   #1073
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.240
Standaard

Een varken is idd een intelligent en gevoelig wezen. Je kan ze in een mum van tijd leren leren om hun behoefte op dezelfde plek in een hoek van de stal te doen, en zich op een andere plek neer te leggen zodat ze proper blijven.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2018, 22:17   #1074
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat van het volwassen varken is hoogstwaarschijnlijk groter, in de mate dat zo een soort vergelijking zelf enige zin zou hebben, want mijn lijden is altijd ongeveer oneindig veel groter dan dat van de meeste anderen, he

Experimenteel bewezen: ik heb op mijn teen geklopt met een hamer, en op de tenen van andere mensen, en verdomme, dat deed enorm zeer toen ik op de mijne klopte, en ik voelde niks bij die anderen
Ik had in Limburg een kwart eeuw dezelfde huisarts. Zo vind ik er nooit van mijn leven nog een. Sinds hij scheidde van zijn vrouw, stopte met zijn succesvolle praktijk, en ik verhuisde, heb ik mijn derde huisarts, en nog kan ik niet zeggen dat ik daar gelukkig mee ben.

Mijn Limburgse huisarts zei soms net hetzelfde als jij als hij mij of de kinderen pijn moest doen. "Doet het pijn? Vreemd, ik voel niets". Maar de aandacht was afgeleid en de prik was voorbij.
Hij was zeer bekwaam. Ook op psychologisch vlak. Hij toonde échte interesse, was extrovert en grappig. Hij was niet alleen een huisarts maar ook een vriend.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 06:12   #1075
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Toch wel, zoek maar eens op internet
Hmm, ik ben nu zelf een mens met een bewustzijn. Wanneer dit juist intrad kan ik me niet scherp herinneren maar het was zeker niet toen ik nog in de baarmoeder zat.

Had men mij geaborteerd, zelfs na 6 maanden, ikzelf zou er niet om getreurd hebben.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 07:23   #1076
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.240
Standaard

Natuurlijk niet. Je zou je er niet van bewust geweest zijn dat je een slachtoffer van abortus was. Zelfs niet na negen maanden.
Wat niet willen zeggen dat ik daarvoor pleit. Er worden hier nogal gemakkelijk verkeerde conclusies getrokken uit hetgeen iemand anders schrijft.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 09:08   #1077
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ah, we hebben hier met een rasechte racist te maken dus Niet alle lijden is evenwaardig, blijkbaar is het lijden van sommige levensvormen veel en veel belangrijker geacht dan dat van andere levensvormen. Discriminatie tussen levende wezens.

Ik beschouw niet echt een fundamenteel verschil tussen mensen en dieren wat lijden, bewustzijn en dergelijke meer betreft. Wat cognitieve functies betreft, is het quasi zeker dat een volwassen varken een veel hogere cognitieve activiteit heeft dan een ongeboren mensenwezen. Dus als het langs die kant moet komen, is er geen argument dat in de goeie richting uit gaat.

Als ik zou moeten kiezen tussen het welzijn van mijn kat, of dat van een gans dorp mensen die ik niet ken, dan is de keuze heel rap gemaakt hoor. (maar het leven van een kat die ik niet ken kan mij dan weer niet schelen).
Kun je even uitleggen waar je opmerking op slaat? Stond er op de geboortekaartjes van je kinderen " hoera we hebben een varkentje gekregen? "Nou dan...
DE vaststelling dat vrouwen niet zwanger zijn van " dieren" lijkt me de logica zelf, en nergens sprak ik me uit over een vergelijking van het lijden van mens versus een dier.
Dieren zijn vermoedelijk intelligenter dan we denken, maar maken geen kunst, denken minder creatief, gebruiken hun hersens niet op dezelfde manier.
Ik heb het al eens gezegd, het ontbreken van empathie ( mijn kat wel maar een dorp vol onbekenden niet) is een kenmerk van psychopaten
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 09:12   #1078
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Hmm, ik ben nu zelf een mens met een bewustzijn. Wanneer dit juist intrad kan ik me niet scherp herinneren maar het was zeker niet toen ik nog in de baarmoeder zat.

Had men mij geaborteerd, zelfs na 6 maanden, ikzelf zou er niet om getreurd hebben.
Op zes maand zijn de hersens ontwikkeld hoor. Er is verschil tussen bewustzijn ( baby's horen in de buik geluid en onderscheiden zelfs licht en donker en reageren daar vaak ook op) en herinneringen.
U herinnert zich ook niet uw geboorte, toch werkten toen je hersens hoor.
Of het bewustzijn van een zes maanden oude foetus gelijk is aan begrijpen wat je wel of niet overkomt, nee...dus mocht u geaborteerd zijn op dat moment, kunt u dat toch niet navertellen...
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 09:25   #1079
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Op zes maand zijn de hersens ontwikkeld hoor. Er is verschil tussen bewustzijn ( baby's horen in de buik geluid en onderscheiden zelfs licht en donker en reageren daar vaak ook op) en herinneringen.
U herinnert zich ook niet uw geboorte, toch werkten toen je hersens hoor.
Of het bewustzijn van een zes maanden oude foetus gelijk is aan begrijpen wat je wel of niet overkomt, nee...dus mocht u geaborteerd zijn op dat moment, kunt u dat toch niet navertellen...
Dit is nu net het punt dat ik wil maken. Voor de foetus maakt het totaal niet uit op welke leeftijd het geaborteerd wordt, het kan zelfs post-natale abortus zijn.

Het zal het niet beseffen en het kan zonder enige vorm van lijden uitgevoerd worden.

Vandaar dat ik het stadium van de foetus, vanuit het oogpunt van de foetus irrelevant vind. Mijn aandacht gaat uit naar andere mensen uit de omgeving van de vrouw zoals de vader van de foetus, zijn ouders, de ouders van de vrouw, het verplegend personeel en met uitbreiding de maatschappij. Daar kan zich wel een vorm van lijden (vooral psychisch dan) voordoen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2018, 09:26   #1080
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Kun je even uitleggen waar je opmerking op slaat? Stond er op de geboortekaartjes van je kinderen " hoera we hebben een varkentje gekregen? "Nou dan...
DE vaststelling dat vrouwen niet zwanger zijn van " dieren" lijkt me de logica zelf, en nergens sprak ik me uit over een vergelijking van het lijden van mens versus een dier.
Dieren zijn vermoedelijk intelligenter dan we denken, maar maken geen kunst, denken minder creatief, gebruiken hun hersens niet op dezelfde manier.
Ik heb het al eens gezegd, het ontbreken van empathie ( mijn kat wel maar een dorp vol onbekenden niet) is een kenmerk van psychopaten
Met een emoticon veeg je je onfatsoenlijke insinuaties niet weg, alice. Je slaat soms de nagel op de kop, maar je bent minstens even vaak niet goed bezig.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be