Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 juli 2018, 10:24   #21
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
...
. En zo wordt de Vlaming nog wat meer uitgeperst door zijn eigen verkozen politici. Ik gruw ervan.
Crimineel gedrag afstraffen met een boete, noem ik niet de bevolking uitpersen.
Integendeel: een gewonde minder per jaar per dorp, is zeer veel geld gespaard, en nog veel meer leed gespaard.

(het kan beter, heb ik hoger al geschreven)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 10:38   #22
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Crimineel gedrag afstraffen met een boete, noem ik niet de bevolking uitpersen.
Integendeel: een gewonde minder per jaar per dorp, is zeer veel geld gespaard, en nog veel meer leed gespaard.

(het kan beter, heb ik hoger al geschreven)
Vroeger mocht je overal 90 rijden.

Daarna werden er bijna overal borden van 70 geplaatst.

Weyts heeft toen een alg. 70 ingevoerd om de wildgroei aan verkeersborden in te perken.

Daarna zijn al veel gemeentes begonnen om verkeersborden van 50 te plaatsen.

Wat is de volgende stap? Overal 50, waarna er platen verschijnen van 30?



Een goede verkeersopvoeding kan veel meer levens redden dan niet afdwingbare snelheidsbeperkingen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 9 juli 2018 om 10:39.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 11:14   #23
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.468
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djoebidoebidoe Bekijk bericht
Hoe doet u dat, verkeersboetes boycotten? Volgt u strikt de wet?
Systematisch 10 per uur te traag rijden dan de toegelaten snelheid (en iedereen ferm op de znuwen werken )Eigenlijk zouden we dat met zen allen moeten doen. 10 per uur trager dan toegelaten. Eens zien wat ze dan gaan uitvinden om ons geld te stelen.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 13:24   #24
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik heb al lange geleden besloten verkeersboetes te boycotten. De staat heeft sindsdien geen cent meer van mij via die weg gekregen. Als iedereen dat nu eens deed...
I'm with you man!

Ik voel het, een nieuwe burgerbeweging krijgt vorm...

Kom, allemaal het handhavingsbeleid van de flikken boycotten; ik ga ne keer goed lachen als ze daar in hunnen flikkenotto zonder airco zitten, te wachten op Godot!

Wie laatste lacht best lacht! mwahahaha!
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 13:55   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
...
Wat is de volgende stap? Overal 50, waarna er platen verschijnen van 30?
Eenderwat dat nodig is om nog minder doden en zwaargewonden te hebben.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Een goede verkeersopvoeding kan veel meer levens redden dan niet afdwingbare snelheidsbeperkingen.
Dat is best mogelijk.
Maar niet ter zake.
De titel van de draad is een verband tussen verkeersinbreuken en de kassa van de staat spijzen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 15:30   #26
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Eenderwat dat nodig is om nog minder doden en zwaargewonden te hebben.
Snelheidsbeperkingen terug hoger zetten:

https://forum.politics.be/showthread.php?t=218706
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 16:25   #27
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Snelheidsbeperkingen terug hoger zetten:

https://forum.politics.be/showthread.php?t=218706
Let maar op in Frankrijk.
Daar hebben ze het spel op gewone wegen ook strenger gemaakt.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 16:32   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Let maar op in Frankrijk.
Daar hebben ze het spel op gewone wegen ook strenger gemaakt.
Limiet 80 kmh is niet zover van de V85 (die was in BE in 2005 V85 = 86 kmh door de BIVV gemeten). Met correctiemarge is dat er pal op.

In Nederland is het tot 100 kmh op de betere gewone wegen (en 80 kmh + marge is de regel)

Frankrijk is nu eenmaal niet echt het vb van een verkeersveilig land... die willen enkel meer in de kassa, verkeersveiligheid is minder belangrijk.

Vlaanderen heeft helaas niet voor de 80 kmh gekozen die veel korter bij de V85 ligt. Dat bracht te weinig op. Wat meer ongevallen en wat meer kassa was de prioriteit.

Feit: de veiligste Europese landen hebben 80-90-100 kmh op hun gewone wegen.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 juli 2018 om 16:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 18:32   #29
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Verkeersboetes zijn belastingen voor domme mensen.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 21:21   #30
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
...
Vlaanderen heeft helaas niet voor de 80 kmh gekozen die veel korter bij de V85 ligt. Dat bracht te weinig op. Wat meer ongevallen en wat meer kassa was de prioriteit.
...
Wat meer ongevallen?
Ik vind dat een criminele beschuldiging.

wat meer kassa was de prioriteit?
Vlaanderen is bevoegd om te zeggen (buiten de autosnelwegen) welke de 'default" snelheden zijn.
Maar de "opbrengsten" via de boetes, gaan naar het federale.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 22:58   #31
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat meer ongevallen?
Ik vind dat een criminele beschuldiging.
Het zijn nochtans zeer wslk feiten:

Citaat:
http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/nl/node/292

Rapportnummer RA-2006-97
Titel Effectiviteit van verkeersmaatregelen: snelheidsverlaging van 90km/h naar 70 km/h op gewestwegen
Ondertitel Resultaten uit Vlaanderen
Auteurs Frank Van Geirt
Erik Nuyts
Uitgave Steunpunt Verkeersveiligheid 2002-2006
Aantal pagina's 34
Datum 13/10/2006
ISBN
Taal van het document Nederlands
Partner(s) PHL
Werkpakket Andere: Infrastructuur en ruimte

Samenvatting

In deze studie wordt de effectiviteit berekend van een snelheidsverlaging van 90 naar 70 km/u op Vlaamse gewestwegen. Hiervoor wordt een beroep gedaan op informatie en ongevallengegevens verkregen uit een aantal Limburgse politiezones. De effectiviteiten worden berekend met behulp van het softwarepakket CESaM. De studie wordt eerst uitgevoerd voor alle ongevallen en daarna enkel voor letselongevallen.


Een effectiviteitberekening waarbij de dispersiefactor afgeleid wordt uit de gebruikte vergelijkingsgroep geeft geen resultaten. De analyses zijn ongeldig ten gevolge van een negatieve dispersiefactor. In tweede instantie wordt een analyse uitgevoerd met een manueel ingevoerde dispersiefactor die gevarieerd wordt van 0 tot oneindig. In alle berekeningen vinden we steeds bij ongeveer de helft van de wegen een stijging, en bij de andere helft een daling.

In de meest waarschijnlijke situatie (dispersiefactor = 0,37) vinden we niet-significante stijgingen van 6% voor alle ongevallen en van 8% voor de letselongevallen.

In het geval waar we de vergelijkingsgroep het minst laten meespelen in de berekening van de effectiviteiten (dispersiefactor = ?), vinden we niet-statistisch significante effectiviteitindices van 0,90 (alle ongevallen) en 0,96 (letselongevallen). Op het eerste gezicht een daling van het aantal ongevallen; echter onbeslist aangezien niet statistisch significant.

Het enige statistisch significant resultaat is de meta-analyse van de onderzoekslocaties met alle ongevallen en een dispersiefactor 0. Het resultaat van deze meta-analyse is een toename met 47% van het totale aantal ongevallen na de invoering van een snelheidswijziging van 90 naar 70 km/u. Een dispersiefactor met waarde 0 wil echter zeggen dat vooral de vergelijkingsgroep de doorslag geeft in de berekeningen en de voorgeschiedenis van de onderzoekslocaties genegeerd wordt. Dit is een zeer onwaarschijnlijke situatie.

Als we niet gebruik maken van een vergelijkingsgroep, en dus niet corrigeren voor regressie naar het gemiddelde en de trend, vinden we op basis van een gewone voor-na studie niet-significante stijgingen van 26% voor het totaal aantal ongevallen en 19% voor het aantal letselongevallen.

Op basis van voor deze studie beschikbare data kunnen we geen algemene trend geven van de effectiviteit van een snelheidsverlaging van 90 naar 70 km/u op Vlaamse gewestwegen. Verder onderzoek wordt aanbevolen.

Download PDF icon RA-2006-97.pdf
Wat een criminele studie

Laatst gewijzigd door Micele : 9 juli 2018 om 23:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2018, 23:34   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

vervolg... lol

En steeds meer mensen rijden te snel, en toch rijden ze algemeen 10 kmh langzamer als in het verleden tja wat is het nu?

Tja als men de Vmax van 90 kmh naar 70 kmh zet en er verandert niets aan die gewestwegen, of die goede wegen worden zelfs veiliger aangelegd als vroeger (gescheiden fietspaden, zwarte punten verdwijnen), dan reed men vroeger met 85 kmh niet te snel en plots rijdt men 75 kmh wel te snel?

Citaat:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...even~aca32ea0/

9.300 per dag: recordaantal snelheidsboetes uitgeschreven

Tanita De Mey Hannelore Simoens 28 mei 2018 19u35 Bron: VTM Nieuws

De politie heeft vorig jaar bijna 3,4 miljoen snelheidsboetes uitgeschreven, dat zijn er zo’n 9.300 per dag en dat is een record. Vooral op gewestwegen laten veel mensen zich flitsen. Weggebruikers worden wel minder betrapt op rijden zonder gordel en gsm’en achter het stuur.

In 2016 werden 3.297.228 boetes uitgeschreven voor overdreven snelheid, vorig jaar waren dat er 3.398.975. Een opmerkelijke stijging met drie procent. Vooral op gewestwegen laten veel mensen zich flitsen omdat op veel van die wegen de snelheid vorig jaar werd teruggebracht van negentig naar zeventig per uur.
Uiteraard is niet te snel rijden zoals 85 kmh op een 90 kmh-weg veiliger en voorbeeldig als 75 kmh rijden op knak dezelfde dan 70 kmh-weg enkele weken later, snelheidsduivel !

De meeste mensen rijden niet te snel ze laten zich flitsen omdat de Vmax plots 20 kmh lager is op gewestwegen waar de V85 bij ca. 90 kmh ligt.

De politie heeft er grote spijt van dat sneller-rijden-dan-de-limiet "nog steeds" sociaal aanvaard is:

Citaat:
“Sociaal aanvaard”

“Tot onze grote spijt is overdreven snelheid nog steeds sociaal aanvaard”, zegt Koen Ricour van de federale wegpolitie aan VTM NIEUWS. Anderzijds voert de politie ook gewoon meer snelheidscontroles uit.
Ze noemen dat dan overdreven snelheid...

Citaat:
Het aantal boetes voor het niet-dragen van een gordel, voor gsm’en achter het stuur, en voor dronken rijden zijn wel gedaald. Vorig jaar werden 59.943 inbreuken vastgesteld op vlak van de gordel en het kinderzitje. In 2016 waren dat er nog 74.084. Vorig jaar werden er 100.323 inbreuken vastgesteld voor gsm’en achter het stuur. Het jaar ervoor waren dat er meer: 108.699.
Flitsen is natuurlijk veel gemakkelijker, zie de aantallen...

Laatst gewijzigd door Micele : 10 juli 2018 om 00:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2018, 05:11   #33
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Herhaling: ik ben op zoek naar een gps (als de huidige versleten is) die een duidelijke piep geeft, als ik sneller rijd dan toegelaten.
Nu gaat enkel het icoontje van het snelheidsbord van zwart naar rood, maar dat valt niet genoeg op.

Herhaling: het zou wel duidelijker mogen worden dat het snelheidsregime op een bepaald weg verandert. Vb. overgaat van 70 naar 50. Vooral op plaatsen waar de omgeving dit onvoldoende accentueert.

Herhaling: wie al drie jaar rond rijdt zonder gepakt te zijn voor snelheid, zou gerust een educatieve opmerking mogen krijgen, ipv een boete. In ruil kan dan recidive harder aangepakt worden.
De kaartendata van de GPS is meestal onbetrouwbaar.

Wat jij nodig hebt is een Coyote + abonnement.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 10 juli 2018 om 05:15.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2018, 21:05   #34
1000 miles
Burger
 
Geregistreerd: 22 februari 2017
Locatie: Aalst
Berichten: 172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Dit is zo typerend voor de automobilist; steeds hetzelfde liedje waarbij ze gefrustreerd en verzuurd allemaal hun eigen verklaring hebben voor de files. Het zijn de lichten meneer, of nee, de bloembakken, de vrachtwagens, het is Ben Weyts zijn schuld, enz. Ondertussen staan ze wel zelf mee aan te schuiven in de files en zijn ze dus deel van het probleem. Inconsequent als ze zijn wordt dat echter nooit in beschouwing genomen.

Misschien tijd dat ze hun oogkleppen afzetten en gaan inzien dat wanneer in een dichtbevolkte en sterk ontwikkelde regio als Vlaanderen files onvermijdelijk zijn wanneer iedereen als een lamme kippen zonder kop - zonder ook maar even rekening te houden met de realiteit of anderen - in de auto springt zodra er een verplaatsing gemaakt moet worden.

Tot slot zorgen traject controles ervoor dat er minder ongevallen gebeuren en op die manier dragen ze dus bij aan een vlotter verkeer.

Mvg,

Ben

Beste ben,

ik moet U teleurstellen..
ik neem daadwerkelijk de fiets of de trein wanneer dit mogelijk is.
Home office maakt ook deel uit van mijn planning o.a. om het verkeer te vermijden.
Indien ik naar A'pen ga, dan parkeer ik mij resoluut op linkeroever om met de tram het centrum in te duiken,....
Met andere woorden ik DOE inspanningen om het verkeer te reduceren.
Maar als ik om beroepsredenen naar de andere kant van het land moet rijden, dan neem ik de wagen.
Ik behoor NIET tot de mensen die een salariswagen gekregen hebben, maar mijn wagen is een broodnodig gebruikstoestel.
U moet niet alle bedrijfswagenhouders over dezelfde kam scheren...net zo min als ik alle ambtenaren over de zelfde kam scheer.
De enige die altijd over dezelfde kam mogen geschoren worden in dit land zijn de zakkenvullers van dienst...de politiekers.
1000 miles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2018, 21:14   #35
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De kaartendata van de GPS is meestal onbetrouwbaar.

Wat jij nodig hebt is een Coyote + abonnement.
Naar mijn ervaring, zijn die toch wel redelijk betrouwbaar.

Ik wist niet dat coyote ook meldt wanneer je eender waar, ook zonder dat er een flikkencontrole gemeld is, de max. snelheid dreigt te overschrijden.

Dat moet ik even checken.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2018, 14:47   #36
djoebidoebidoe
Gouverneur
 
Geregistreerd: 30 augustus 2014
Locatie: Binnnen-mongolië
Berichten: 1.470
Standaard Fietsen met 2.18 promille? 1260€

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10...ro-boete-beta/

Mooi gecasht is dat! Een truuk die me de laatste jaren meer opvalt: Buitenlanders zijn niet meer veilig (ook Belgen in het buitenland niet). Intimidatie en dreigementen met zwaardere straffen + een betaalterminal = kassa kassa.

Citaat:
De Gentse politie voerde afgelopen zaterdag tussen 5.30 en 8 uur een controle uit op het Sint-Annaplein in Gent. "Op een tijdstip dat sommigen slaapdronken naar de bakker sloffen, kruipen anderen beschonken achter het stuur van hun wagen", zegt de lokale politie. "Er werden 136 bestuurders gecontroleerd, 14 hadden een glaasje te veel op. Er werden twee rijbewijzen ingetrokken voor 15 dagen."

Ook drie fietsers bliezen positief. "Eén fietser blies zelfs een waarde van 2,18 promille. Aangezien het om iemand met een buitenlandse nationaliteit ging, moest die meteen de boete van 1.260 euro betalen. Ook fietsers die dronken achter het stuur kruipen, riskeren een boete en tijdelijke intrekking van het rijbewijs (of bij gebrek daaraan: de fiets, nvdr.)", zegt de politie. De man betaalde de boete via de draagbare betaalterminal van de lokale politie.

Een bestuurder met een woonplaats of vaste verblijfplaats in België kan zo'n hoge boete niet voorgesteld krijgen. Vanaf een alcoholgehalte van 0,50 mg/l UAL (uitgeademde alveolaire lucht) of 1,15 promille krijgt die geen onmiddellijke inning meer, maar handelt het parket de zaak later af of wordt de overtreder voor de rechtbank gedagvaard.

Laatst gewijzigd door djoebidoebidoe : 12 juli 2018 om 15:01.
djoebidoebidoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2018, 15:05   #37
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djoebidoebidoe Bekijk bericht
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10...ro-boete-beta/

Citaat:
Ook drie fietsers bliezen positief. "Eén fietser blies zelfs een waarde van 2,18 promille. Aangezien het om iemand met een buitenlandse nationaliteit ging, moest die meteen de boete van 1.260 euro betalen. Ook fietsers die dronken achter het stuur kruipen, riskeren een boete en tijdelijke intrekking van het rijbewijs (of bij gebrek daaraan: de fiets, nvdr.)", zegt de politie. De man betaalde de boete via de draagbare betaalterminal van de lokale politie.
Mooi gecasht is dat! Een truuk die me de laatste jaren meer opvalt: Buitenlanders zijn niet meer veilig (ook Belgen in het buitenland niet). Intimidatie en dreigementen met zwaardere straffen + een betaalterminal = kassa kassa.
Dat is nu eenmaal wet:
Citaat:
https://mobilit.belgium.be/nl/wegver...lijke_inningen

5. Kan men voor rijden onder invloed van alcohol een onmiddellijke inning krijgen?

JA. Sinds 1 juli 2014 kunnen overtredingen inzake rijden onder invloed van alcohol met een onmiddellijke inning worden afgehandeld.
...

Vanaf een alcoholgehalte van 0,50 mg/l UAL krijgt een bestuurder met een woonplaats of vaste verblijfplaats in België geen onmiddellijke inning meer, maar handelt het parket de zaak af met een minnelijke schikking of wordt de overtreder voor de rechtbank gedagvaard. Bestuurders zonder woonplaats of vaste verblijfplaats in België daarentegen riskeren wel een onmiddellijke inning van 1260 euro voor een alcoholgehalte van minstens 0,50 en lager dan 0,65 mg/l UAL. Met een alcoholconcentratie van minstens 0,65 mg/l UAL betalen deze burgers de som van 1260 euro in consignatie om de eventuele geldboete en gerechtskosten na een gerechtelijke veroordeling te dekken. Op die manier ontspringen overtreders zonder woonplaats of vaste verblijfplaats in België niet langer de dans.

Belangrijk is dat, zelfs als de bestuurder een onmiddellijke inning krijgt voorgesteld, het openbaar ministerie binnen de 30 dagen kan beslissen om alsnog een vordering in te stellen tegen de overtreder. Wanneer de overtreder in een recent verleden bijvoorbeeld nog een boete heeft gekregen voor rijden onder invloed van alcohol, kan het openbaar ministerie de hardleerse overtreder dagvaarden voor de rechtbank.
- Die kan eventueel toch nog voor de rechtbank gedaagd worden indien recidivisme (maar eerder onwaarschijnlijk voor een buitenlander)

- gepakt met 2,18 promille is 0,95 UAL, maar de onmiddelijke geldboete blijkt maximum € 1260 te zijn vanaf 0,65 UAL = 1,49 promille:

omrekening: http://uitgeverijlarcier.larciergrou...re%20lucht.pdf

Laatst gewijzigd door Micele : 12 juli 2018 om 15:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2018, 15:37   #38
djoebidoebidoe
Gouverneur
 
Geregistreerd: 30 augustus 2014
Locatie: Binnnen-mongolië
Berichten: 1.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat is nu eenmaal wet:


- Die kan eventueel toch nog voor de rechtbank gedaagd worden indien recidivisme (maar eerder onwaarschijnlijk voor een buitenlander)

- gepakt met 2,18 promille is 0,95 UAL, maar de onmiddelijke geldboete blijkt maximum € 1260 te zijn vanaf 0,65 UAL = 1,49 promille:

omrekening: http://uitgeverijlarcier.larciergrou...re%20lucht.pdf
Jaja, natuurlijk. Maar de politie moet geen boete geven hè? Maar goed, ik veronderstel dat de agenten die gast uit zijn tent hebben gelokt waarna hij brutaal of arrogant werd. Da's pas een kater de dag erna!

Laatst gewijzigd door djoebidoebidoe : 12 juli 2018 om 15:38.
djoebidoebidoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2018, 15:42   #39
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.534
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djoebidoebidoe Bekijk bericht
Ondertussen voorspel ik een nieuwe trend: extreem hoge boetes voor onnozelheden. Mensen gaan hun huis nog moeten verkopen om een gas boete te betalen. Het net sluit zich,...
Uiteindelijk komen we terecht in een dictatuur waar overheid in samenwerking met machtige corporaties volledige controle over het individu hebben.
Nu al zijn veel zogezegde ontwikkelingslanden al een baken van vrijheid in vergelijking met plaatsen als de VS of Europa. De bevolking beseft het alleen nog niet goed.

Bewustwording en organisatie om deze tendensen tot dictatuur te stoppen zijn nodig. Zelfs klagen tegen de wijkagent is een steentje bijdragen.

Laatst gewijzigd door Bach : 12 juli 2018 om 15:44.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2018, 15:54   #40
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djoebidoebidoe Bekijk bericht
Jaja, natuurlijk. Maar de politie moet geen boete geven hè? Maar goed, ik veronderstel dat de agenten die gast uit zijn tent hebben gelokt waarna hij brutaal of arrogant werd. Da's pas een kater de dag erna!
Ik heb echt geen idee wat de politie "moet". Moesten ze enkel die buitenlander ongeschonden laten? Het is de enige waar ze zeker kunnen zijn van het geld...

Dus als ze een urenlange alcoholcontrole opzetten voor alle voertuigbestuurders dan zijn fietsers daar ook inbegrepen.

Citaat:
De Gentse politie voerde afgelopen zaterdag tussen 5.30 en 8 uur een controle uit op het Sint-Annaplein in Gent. "Op een tijdstip dat sommigen slaapdronken naar de bakker sloffen, kruipen anderen beschonken achter het stuur van hun wagen", zegt de lokale politie. "Er werden 136 bestuurders gecontroleerd, 14 hadden een glaasje te veel op. Er werden twee rijbewijzen ingetrokken voor 15 dagen."

Ook drie fietsers bliezen positief. "Eén fietser blies zelfs een waarde van 2,18 promille. Aangezien het om iemand met een buitenlandse nationaliteit ging, moest die meteen de boete van 1.260 euro betalen.
Citaat:
Maar goed, ik veronderstel dat de agenten die gast uit zijn tent hebben gelokt waarna hij brutaal of arrogant werd.
En ik veronderstel dat die zatte gast zo waggelend op zijn fiets reed dat de politie mss zijn leven wel gered heeft.

Arrogant? Hij was alleszins nog nuchter genoeg om juist te pinnen met zijn bankkaart. lol.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 juli 2018 om 16:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be