Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 december 2019, 07:35   #261
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En gij rijdt 35-40 km/h op een koersfiets en ik met een motorke erbij. What's the difference ?

Niks, uiteraard. Er is iets nieuws op de baan en zoals alles, wat nieuw is, daar gaat de cafegaande vlaming tegen in het verweer.

De electrische wagen is ook zo een geruime tijd kop van jut geweest, maar velen beginnen nu te beseffen dat het onvermijdelijk is aan het worden.
Daar gaat t toch niet om, t gaat erom dat de infrastructuur niet aangepast is, een fietser tegen 35kmu hoort niet tussen wandelaars en recreatieve fietsers.

En hoe hou je je als er een fiets komt wieltjes zuigen?

Citaat:
Een paar jaar geleden besliste ik om in plaats van met de auto naar het werk te rijden, de fiets te nemen.

De afstand leek me haalbaar, ongeveer 22 kilometer afhankelijk van hoe de bruggen en de slagbomen staan van de treinen en de boten die de haven bevoorraden. Het dagelijks parcours dat ik moet afleggen loopt grotendeels langs de Antwerpse kaaien, die zoals U wel weet, in volle heraanleg zijn. Best wel een leuk stukje rijden daar, er is altijd wel wat te zien. En na een tijdje merk je dat je regelmatig dezelfde fietsers tegenkomt, die ook dagelijks die route nemen om op hun werk (of naar huis) te geraken.

Het verbaasde me aanvankelijk hoe vriendelijk en goedgemutst de meeste fietsers waren die ik onderweg tegenkwam. Een babbeltje doen aan een stoplicht of een openstaande brug bleek al snel de normaalste zaak van de wereld, en ik merkte dat de norse automobilist in mezelf langzaamaan plaats maakte voor een veel socialere, aangenamere fietser. Ik begon mijn hand op te steken als ik een bekend gezicht zag naderen, en dat werd steevast beantwoord door een vriendelijke tegengroet. En om het voor mezelf wat plezanter te maken begon ik de vertrouwde gezichten namen te geven, omdat ze me soms aan bekenden deden denken. Zo komt het dat ik ‘Den Danny’, ‘Den Bolle’ en ‘De Marc’ regelmatig passeer en groet alsof het vrienden voor het leven zijn ….

Ik doe mijn woon-werkkilometers met een simpele maar oerdegelijke koersfiets. Niks fancy, een aluminium kader, degelijke Shimano-Ultegra onderdelen erop en een setje deftige wielen erin. Een echt werkpaardje dus. Wel een beetje een vreemde eend in de bijt aan het worden dezer dagen, gezien de indrukwekkende opkomst van de elektrische fiets. Low- of high-speed, doet er eigenlijk niet toe want de meesten gaan toch met gemak sneller dan 25 km/u. Populairste merken zijn uiteraard de Strömers, Riese & Mullers maar ook gekende racefiets-merken zoals Trek en Specialized. Poepdure fietsen allemaal van minstens €5.000, weliswaar meestal gesponsord door de betere werkgever die er een uitgekiend lease-programma voor aanbied. Het enige wat mijn werkgever me tot nu toe heeft aangeboden is een fietsrekje om mijn fiets te stallen, en o ja, een paar weken geleden kreeg ik ook nog een oude banaan. Dit volledig terzijde overigens.

Ik ontken dus niet dat ik eigenlijk wel een beetje jaloers ben op al die mooie en sjieke speed-pedelecs, en probeer mijn gram dan ook te halen door consequent te proberen het wiel te pakken van die mannen zodra ze me voorbijsteken. Soort van statement dat ik probeer te maken: “Probeer met je 500 watt-machine deze oude rakker op zijn goedkoop fietsje er maar eens af te rijden….”. Sommigen waarderen dan mijn inspanningen, meestal zijn dat zelf ook wielertoeristen die de geneugten van ‘in het wiel hangen’ kennen en zetten me dan met de nodige voorzichtigheid en handsignalen zalig uit de wind.

Anderen daarentegen worden écht nijdig en sjagrijnig als ze merken dat je het aandurft om gebruik te maken van hun slipstream en doen dan onvoorstelbare manoeuvres om me kwijt te geraken. Versnellen, vertragen, plots hard remmen en als dat niet helpt dan schelden ze je de huid vol. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat hun eerste reactie (versnellen) meestal voldoende is om me kwijt te geraken want 45 km/u kan ik wel eventjes aan, maar veel minder lang dan ik zou willen op mijn 58ste. Ik heb deze categorie fietsers in mijn hoofd ook een naam gegeven. Ik noem ze allemaal ‘Claude’.

Of in het Antwerps: ‘Kloot’.

De ‘Claude’ kan je ook al van ver zien aankomen. Hij heeft gemiddeld een kilo of vijfentwintig overgewicht, een fluo vest, donkere broek en typische helm met viziertje, zoals Tom Cruise in Top Gun. Maar Claude is geen fietser. Claude is een automobilist die uit frustratie op een fiets is gaan zitten omdat hij beu is stil te staan in het verkeer. Hij heeft zijn geleasde BMW/Audi/Whatever geruild voor een geleasde Strömer/Riese&Muller/Whatever en raast nu over het fietspad op dezelfde arrogante, asociale manier zoals hij dat op de Antwerpse ring deed. Iedereen moet voor hem aan de kant, de vele Pk’s onder de motorkap zijn ingeruild voor evenveel Kw’s in het achterwiel en o wee als je het durft hem in de weg te rijden. Laat staan ‘in zijn gat gaan hangen’.

Sinds gisteren heeft Claude voor mij een gezicht gekregen. In een filmpje dat viraal aan het gaan is komt hij duidelijk in beeld. Hij weigert doorgang te geven aan een vrachtwagen en eist dat die in de berm gaat rijden zodat hij niet opzij hoeft te gaan. Hij is werkelijk de belichaming van een nieuw soort verkeersgebruiker, die niet snapt hij nu een zwakke weggebruiker is die enkel kan overleven in het verkeer als hij de wet van de sterkste leert respecteren. Die klik kan Claude duidelijk nog niet maken en dat gaat hem misschien ooit zuur opbreken. Niet alle vrachtwagenchauffeurs stoppen braafjes om een filmpje te maken.

Voor alle duidelijkheid, ik heb van Claude een karikatuur in mijn hoofd gemaakt, het filmpje inspireerde me om een stukje te schrijven waar ik al lang zat op te broeden. Het is niet mijn bedoeling om de speed-pedelecs te stigmatiseren, er gaat tegenwoordig al voldoende polarisatie de wereld rond. Eerder zou ik willen pleiten voor nog meer wederzijds begrip in het verkeer waar we allemaal zoveel nood aan hebben. Zeker nu er zoveel Claudes rondrijden, zowel op koersfietsen als in luxe- en vrachtwagens. En ook wel een paar op speed-pedelecs
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 08:24   #262
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Daar gaat t toch niet om, t gaat erom dat de infrastructuur niet aangepast is, een fietser tegen 35kmu hoort niet tussen wandelaars en recreatieve fietsers.
Dit geldt niet allen in stad maar evenzeer voor wielertoeristen op jaagpaden dus...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
En hoe hou je je als er een fiets komt wieltjes zuigen?
Wieltjeszuigers zijn de reden dat ik met de speed pedelec niet meer op jaagpaden kom, geef mij maar drukke gewestwegen. Langs de Leie is het steevast prijs in de zomer, ik heb stevige remmen en een vrij stabiele fiets, zij niet - vandaar dat dat wieltjeszuigen eigenlijk ook niet zonder gevaar is (zeker als men afslag moet pakken op een jaagpad, en uw schuimbekkende achtervolger zijn reflexen ver zoek zijn). Meestal vertraag ik als er één in mijn gat zit, en ze mogen op eigen krachten hun traject verder zetten.

Ik vind het grappig dat u hier wieltjeszuigen aanhaalt als een argument van onverdraagzaamheid van speed pedelec rijders. Wieltjeszuigen is eveneens een gevaarlijk pestgedrag van de wielertoeristen dan.

Laatst gewijzigd door Aurora_Borealis : 10 december 2019 om 08:30.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 08:27   #263
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Daar gaat t toch niet om, t gaat erom dat de infrastructuur niet aangepast is, een fietser tegen 35kmu hoort niet tussen wandelaars en recreatieve fietsers.

En hoe hou je je als er een fiets komt wieltjes zuigen?

Citaat:
De ‘Claude’ kan je ook al van ver zien aankomen. Hij heeft gemiddeld een kilo of vijfentwintig overgewicht, een fluo vest, donkere broek en typische helm met viziertje, zoals Tom Cruise in Top Gun. Maar Claude is geen fietser. Claude is een automobilist die uit frustratie op een fiets is gaan zitten omdat hij beu is stil te staan in het verkeer. Hij heeft zijn geleasde BMW/Audi/Whatever geruild voor een geleasde Strömer/Riese&Muller/Whatever en raast nu over het fietspad op dezelfde arrogante, asociale manier zoals hij dat op de Antwerpse ring deed. Iedereen moet voor hem aan de kant, de vele Pk’s onder de motorkap zijn ingeruild voor evenveel Kw’s in het achterwiel en o wee als je het durft hem in de weg te rijden. Laat staan ‘in zijn gat gaan hangen’.
Dat stukje tekst deed me dadelijk aan die sukkel denken, en ik zal niet de enige zijn.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 08:29   #264
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Klinkt eerder wat als ne wielerterrorist die gefrustreerd is omdat het hij niet meer is die de oude madammekes en kinderkens voorbij vlamt.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 10:26   #265
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Daar gaat t toch niet om, t gaat erom dat de infrastructuur niet aangepast is, een fietser tegen 35kmu hoort niet tussen wandelaars en recreatieve fietsers.

En hoe hou je je als er een fiets komt wieltjes zuigen?



Het gaat wel wat worden:
- een baan voor voetgangers
- een baan voor gewone fietsers
- een baan voor speedelecs
- de gewone rijbaan
- de busbaan

Eigenlijk is het niks nieuws. Het zijn bromfietsen, maar het aantal wordt teveel. En ze hinderen anderen zowel op het fietspad als de rijbaan.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 22:32   #266
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Daar gaat t toch niet om, t gaat erom dat de infrastructuur niet aangepast is, een fietser tegen 35kmu hoort niet tussen wandelaars en recreatieve fietsers.
Weet u dan niet dat een speedelec naar Belgische recht op de rijbaan mag rijden in de bebouwde kom of waar de maximumsnelheid 50 of lager is?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 22:33   #267
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Dit geldt niet allen in stad maar evenzeer voor wielertoeristen op jaagpaden dus...
Al op gelet? Tot voor kort waren de wielertoeristen de kop van jut. Te snel, te dit en te dat.

Nu zijn het plotseling de fietsers met een speedelec geworden... Plots geen problemen meer met de wielertoeristen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 22:56   #268
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Dit geldt niet allen in stad maar evenzeer voor wielertoeristen op jaagpaden dus...



Wieltjeszuigers zijn de reden dat ik met de speed pedelec niet meer op jaagpaden kom, geef mij maar drukke gewestwegen. Langs de Leie is het steevast prijs in de zomer, ik heb stevige remmen en een vrij stabiele fiets, zij niet - vandaar dat dat wieltjeszuigen eigenlijk ook niet zonder gevaar is (zeker als men afslag moet pakken op een jaagpad, en uw schuimbekkende achtervolger zijn reflexen ver zoek zijn). Meestal vertraag ik als er één in mijn gat zit, en ze mogen op eigen krachten hun traject verder zetten.

Ik vind het grappig dat u hier wieltjeszuigen aanhaalt als een argument van onverdraagzaamheid van speed pedelec rijders. Wieltjeszuigen is eveneens een gevaarlijk pestgedrag van de wielertoeristen dan.
Aha, we hebben een Claude!!!

Nooit echt gefietst voor ge uwe bromcyclette kreeg?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 22:57   #269
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Dat stukje tekst deed me dadelijk aan die sukkel denken, en ik zal niet de enige zijn.
Herkenbaar hé
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 22:58   #270
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het gaat wel wat worden:
- een baan voor voetgangers
- een baan voor gewone fietsers
- een baan voor speedelecs
- de gewone rijbaan
- de busbaan

Eigenlijk is het niks nieuws. Het zijn bromfietsen, maar het aantal wordt teveel. En ze hinderen anderen zowel op het fietspad als de rijbaan.
Op de rijbaan storen ze toch niet, laat ze maar tussen de auto's verongelukken, dan nemen ze geen onschuldige fietsers of wandelaars mee.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 23:02   #271
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Op de rijbaan storen ze toch niet, laat ze maar tussen de auto's verongelukken, dan nemen ze geen onschuldige fietsers of wandelaars mee.
Vanwaar die gefrustreerde reactie van u?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 23:04   #272
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vanwaar die gefrustreerde reactie van u?
Ik moet zelf trappen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 23:06   #273
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Daar gaat t toch niet om, t gaat erom dat de infrastructuur niet aangepast is, een fietser tegen 35kmu hoort niet tussen wandelaars en recreatieve fietsers.
Schijnbaar weet u niet dat de wegcode heel duidelijk is bij een fietspad met gemengd verkeer (wandelaars en fietsers samen). Zo'n fietspad wordt aangeduid met een bord D9. En daar mogen speedelecs niet rijden. Niet.

Wel vreemd is natuurlijk dat daar wel een snelle wielertoerist mag fietsen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 23:06   #274
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Ik moet zelf trappen.
Overwin uw frustratie en koop ook een elektrische fiets.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 23:09   #275
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Overwin uw frustratie en koop ook een elektrische fiets.
Da's slecht voor t milieu, die mannen rijden op steenkool.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 23:11   #276
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Da's slecht voor t milieu, die mannen rijden op steenkool.
Welke elektriciteitscentrale werkt in België nog met steenkool?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 23:14   #277
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welke elektriciteitscentrale werkt in België nog met steenkool?
België is niet zelfvoorziend.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 23:16   #278
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
België is niet zelfvoorziend.
België koopt veel in uit Frankrijk. Kernenergie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 23:18   #279
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
België koopt veel in uit Frankrijk. Kernenergie.
Nog honderdduizende jaren afval van dus... Nog beter!

Wil je t echt over ecologie hebben vanop je spedelec terwijl ik op mijn gewone fiets zit Claude?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2019, 23:21   #280
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Nog honderdduizende jaren afval van dus... Nog beter!

Wil je t echt over ecologie hebben vanop je spedelec terwijl ik op mijn gewone fiets zit Claude?
Ik ben geen voorstander van kernenergie, maar de centrales zijn er en draaien. Beter dit dan gebruiken dan nog eens een hoop vervuiling de lucht in sturen.

Natuurlijk wil ik het over ecologie hebben. Brandstof is immers niet het enige aspect in het mobiliteitsvraagstuk. Veel meer fietsers (ook elektrisch) betekent een verlichting van de druk van het wagenpark. Minder slijtage van het wegdek. Minder fijn stof. Minder roet. Minder kunststofdeeltjes in de lucht van de banden. Minder parkeerdruk. Enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be